handdator

Visa fullständig version : Deff + kreatin?


DTH
2006-04-17, 18:20
Kan man skydda muskelförlust under deff om man käkar kreatin? Eller gör den endast att man behåller lite mer av styrkan? Aldrig testat Kreatin..

Cykelmannen
2006-04-17, 18:53
Jo alltså, kreatinet gör dig starkare och blir du starkare så orkar du lyfta mer vilket bör främja muskelutvecklingen så svaret på din fråga är väl ett ja.

remixxa
2006-04-17, 21:11
muskelförlust underviker du genom att få ditt dagliga behov av protein under deff. kreatin har inte direkt något med saken att göra, du kommer antagligen gå upp lite i vikt om du använder kreatinet, då de binder vätska, som för att senare försvinna igen när du slutar ta det.

devi
2006-04-17, 21:15
muskelförlust underviker du genom att få ditt dagliga behov av protein under deff. kreatin har inte direkt något med saken att göra, du kommer antagligen gå upp lite i vikt om du använder kreatinet, då de binder vätska, som för att senare försvinna igen när du slutar ta det.
Eller ett kreatin som inte binder vatten?

DTH
2006-04-18, 00:59
Tackar för svaren. :-) För det känns som att jag inte kan tappa fett.. :-( Enda man märker är minskad styrka o inget annat.

martynj
2006-04-18, 01:06
Hm, du borde väl kunna minska i fett och inte muskler om du håller bra näringsintag varje dag, med ett totalt energiunderskott..?

Hur många gram protein äter du på en dag?

DTH
2006-04-18, 01:18
Jag har bra koll på näringsämnen osv. Brukar väl ligga på 2gram protein per kilo kroppsvikt ungefär. Men typ om jag käkar 500kcal mindre. Vad händer då? inget. Om jag sänker med 1000kcal. inget händer då heller. Bara märker att jag fryser mer o tappar styrka. Och jag vet var min plusminusnollnivå är så det e lätt o sänka. Men det kan ju också vara att man tappar styrka pga minskade glykogendepåer osv. Men jag har inte vågat deffa så länge för man blir rädd att man ska tappa alla muskler. :-/ Annars har jag garanterat viljan att klara det osv.. Verkar som att det är typiskt så att när jag börjar o deffa så går jag ner första veckan. Sen går jag upp helt plötsligt till den ordinarie vikten. :-/

Gorgoroth
2006-04-18, 10:08
muskelförlust underviker du genom att få ditt dagliga behov av protein under deff. kreatin har inte direkt något med saken att göra, du kommer antagligen gå upp lite i vikt om du använder kreatinet, då de binder vätska, som för att senare försvinna igen när du slutar ta det.Ligger man alldeles för långt under sitt energibehov tappar man väl massa oavsett om man får i sig tillräckligt med protein, eftersom det innebär att man tappar vikt för snabbt?

Sniggel
2006-04-18, 11:00
Ett annat tips är att köra styrketräning under din deff om du inte redan gör det. (1 gång i veckan är mycket bättre än ingen gång)

DTH
2006-04-18, 11:37
Jo jag tränar redan. Jag vet allt hur man ska va Optimal o så. :-P Men känns omöjligt för mig o tappa fläsk. :-/ Händer inget om man ligger på underskott av 300,500 eller 800 kcal. Fast har som sagt inte vågat deffa så länge för jag har avbrytit för jag börjar tappa styrka o inget händer med fläsket. Skulle dock vilja veta om det är naturlig styrkeminskning pga minskade glykogendepåer osv.. :-/

King Grub
2006-04-18, 11:39
Men känns omöjligt för mig o tappa fläsk. :-/ Händer inget om man ligger på underskott av 300,500 eller 800 kcal.

Då ligger du inte på underskott, trots att du tror att du gör det. En frisk människa svarar på energiunderskott med vikt- och fettförlust.

Cerberus
2006-04-18, 11:40
Jo jag tränar redan. Jag vet allt hur man ska va Optimal o så. :-P Men känns omöjligt för mig o tappa fläsk. :-/ Händer inget om man ligger på underskott av 300,500 eller 800 kcal. Fast har som sagt inte vågat deffa så länge för jag har avbrytit för jag börjar tappa styrka o inget händer med fläsket. Skulle dock vilja veta om det är naturlig styrkeminskning pga minskade glykogendepåer osv.. :-/

Skriv upp vad du äter en vanlig deffdag och mängder så kan vi nog hjälpa dig.

Minskar inte fettet så ligger du nog inte på energiunderskott, så enkelt är det nog.

DTH
2006-04-18, 11:48
Då ligger du inte på underskott, trots att du tror att du gör det. En frisk människa svarar på energiunderskott med vikt- och fettförlust.

Men jag kanske är sjuk då? :-P :-(

Varför kan jag annars ligga på en nivå utan att gå upp hur länge som helst o när jag sänker från den så händer inget.

Men jo jag ska nog ta o visa snart kanske om nån vecka eller nåt får se.

Simson
2006-04-19, 15:30
Jag har funderat lite på kreatin oxå, nån som har nåt vettigt att säga?
Nackdelen kan väl vara at man drar på sig vatten och definitionen inte blir lika tydlig, vilket är jobbigt/tråkigt från en psykologisk synvinkel. Men om man tappar för mycket styrka är ju det trist oxå :P
Fördelen med ökad återhämtning & bättre/minder dåliga styrke resultat är väl uppenbar, förutsatt att man svarar bra på kreatin.

jewzie
2006-04-19, 18:30
finns kreatin som gör så att man inte drar på sig vatten, kre-alkalyn. Funkar mycket bra och har samma, om inte bättre, egenskaper som vanligt kreatin.

putteb
2006-04-21, 16:19
Jag har funderat lite på kreatin oxå, nån som har nåt vettigt att säga?
Nackdelen kan väl vara at man drar på sig vatten och definitionen inte blir lika tydlig

Definitionen blir väl inte sämre av kreatinintag? Kreatinet ökar väl vätskeansamlingen i muskeln och ingen annanstans?

woxiz
2006-04-22, 21:39
Borde man inte ha lättare för att tappa vikt om man lagt på sig en massa extra vätska? Om man brukar ha problem att gå ner när man kommit till en viss fett procent gräns.