handdator

Visa fullständig version : Glykogen och styrka


hasse36
2006-04-17, 17:54
De senaste dagarna har jag legat på lite större energiunderskott än vanligt och idag hade jag stora problem med 90 kg i bänken. Jag har även annars problem med den vikten men idag blev jag nästan lite skraj.

Kan det förklaras med lite glykogen?

Kan man glykogenladda för att tillfälligt nå större styrka?

sweetkarolina
2006-04-17, 18:03
De senaste dagarna har jag legat på lite större energiunderskott än vanligt och idag hade jag stora problem med 90 kg i bänken. Jag har även annars problem med den vikten men idag blev jag nästan lite skraj.

Kan det förklaras med lite glykogen?

Kan man glykogenladda för att tillfälligt nå större styrka?


ja. kallas tryck

hasse36
2006-04-17, 18:14
ja. kallas tryckTokäter ni kolhydrater dagen före tävling?

King Grub
2006-04-17, 18:15
Kan det förklaras med lite glykogen?

Kan man glykogenladda för att tillfälligt nå större styrka?

Ja. I princip all energi för muskelkontraktionerna i ett set kommer från muskelglykogen. Ett set bicepscurl med 10 repetitioner, för att ta ett exempel, reducerar glykogendepåerna i muskeln med 13%. Efter tre set är depåerna reducerade med 25% (MacDougall et al 1999). Robergs et al (1991) rapporterade att 6x6 70% av 1RM i bensparken reducerar glykogennivåerna i den tränade muskulaturen med 39%. Det kan absolut påverka.

Glykogendepåerna är direkt relaterade till ditt kolhydratintag. Äter du tillräckligt med kolhydrat, kan du också prestera. Effektivast glykogeninlagring sker direkt, timmarna efter, ansträngning, så även om du ligger relativt lågt på kolhydratintaget kan du se till att få en effektiv glykogeninlagring om du tajmar kolhydratintaget till träningstillfället. Kolhydrat direkt efter och en timme efter tömmande aktivitet återställer glykogennivåerna till 91% av vilonivåer redan efter 6 timmar (Pascoe et al 1992). Väntar man mer att fylla på med tillräckligt med kolhydrat kan glykogeninlagringens hastighet försämras med 50% eller mer.

Att tillföra kolhydrat under passet är också ett alternativ. Haff et al (2000) visade, att kolhydrat innan och under ett styrketräningpass, innebar att glykogennivåerna i den tränade muskulaturen endast reducerades med 13.7%, vilket skall jämföras med en reducering med 26.7% hos kontrollgruppen som gavs placebo.

z_bumbi
2006-04-17, 18:24
Tokäter ni kolhydrater dagen före tävling?

Om det inte är en viktklass som spökar så äter nog de flesta lyftarna mycket kolhydrater året runt, det finns ingen anledning att inte göra det om man vill prestera på gymet.

hasse36
2006-04-17, 18:27
:thumbup: :thumbup:
Det betyder att jag inte kan bedöma min eventuella styrkeförändring förrän jag har avslutat min bantning.

sweetkarolina
2006-04-17, 18:28
Tokäter ni kolhydrater dagen före tävling?


man kan ju önska... :em:



öjj, förresten jag hade rätt :)
chansade bara :D

sweetkarolina
2006-04-17, 18:30
:thumbup: :thumbup:
Det betyder att jag inte kan bedöma min eventuella styrkeförändring förrän jag har avslutat min bantning.


har du ätardagar? :D

Yankeee
2006-04-17, 18:42
Om du nu vill lyssna på mig så kan det vara värt att använda sig av koffein(tabletter) innan cardion. På så vis sparar du glykogen och kan använda det på styrkepassen istället.

Källa bla: http://www.primavi.se/fragel_TraningOchIdrott/index.cfm?cmd=showfaq&what=category&question=161

Fatalist
2006-04-17, 18:44
Om du nu vill lyssna på mig så kan det vara värt att använda sig av koffein(tabletter) innan cardion. På så vis sparar du glykogen och kan använda det på styrkepassen istället.

Hur fungerar detta?

Edit: där var källan ja

Är styrketräning hög intensitet? Skulle detta isf innebära att det är en god idé att klämma i sig lite vassle i samband med koffeinet precis i början av passet?

Yankeee
2006-04-17, 18:46
Finns lite att läsa här också:

http://tsampa.org/training/articles/koffein/

King Grub
2006-04-17, 18:50
Om du nu vill lyssna på mig så kan det vara värt att använda sig av koffein(tabletter) innan cardion. På så vis sparar du glykogen och kan använda det på styrkepassen istället.

Källa bla: http://www.primavi.se/fragel_TraningOchIdrott/index.cfm?cmd=showfaq&what=category&question=161

"The mechanism(s) by which caffeine elicits its ergogenic effects are unknown, but the popular theory that it enhances fat oxidation and spares muscle glycogen has very little support and is an incomplete explanation at best. Caffeine may work, in part, by creating a more favourable intracellular ionic environment in active muscle."

Sports Med. 2001;31(11):785-807.

Yankeee
2006-04-17, 18:50
Är styrketräning hög intensitet? Skulle detta isf innebära att det är en god idé att klämma i sig lite vassle i samband med koffeinet precis i början av passet?

Det beror ju på hur man tränar, men generellt sett brukar väl styrketräning räknas som lågintensivt.

Om det är en god ide beror på vad du är ute efter. Jag äter mat ~1½ timme innan träningen, sen tar jag koffeintabletter ~30 min innan, sen proteindrink direkt innan jag går. Det ger egentligen bara en kick, och kanske att prestationsförmågan höjs lite.

Yankeee
2006-04-17, 18:50
Det är nog högst tveksamt och inte bevisat.

"The mechanism(s) by which caffeine elicits its ergogenic effects are unknown, but the popular theory that it enhances fat oxidation and spares muscle glycogen has very little support and is an incomplete explanation at best. Caffeine may work, in part, by creating a more favourable intracellular ionic environment in active muscle."

Sports Med. 2001;31(11):785-807.

Visste väl att du skulle komma med något :)
Det är rätt gamla referenser på min andra länk också, så det är kanske åt skogen där med.

Yankeee
2006-04-17, 18:57
Denna (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=10852448&dopt=Abstract) kanske är lite relevant, även om den motbevisar mina tidigare påståenden.

hasse36
2006-04-17, 19:00
Om du nu vill lyssna på mig så kan det vara värt att använda sig av koffein(tabletter) innan cardion. På så vis sparar du glykogen och kan använda det på styrkepassen istället.

Källa bla: http://www.primavi.se/fragel_TraningOchIdrott/index.cfm?cmd=showfaq&what=category&question=161Jag kör kardio med benen och jag styrketränar inte mina ben. Om du såg mina ben skulle du inte fråga varför jag inte tränar dem.

Mina bänkpressar borde därför inte påverkas alltför mycket av min kardio.

Yankeee
2006-04-17, 19:02
Om du såg mina ben skulle du inte fråga varför jag inte tränar dem.

Om du lägger fram det så, omkrets samt bf%?

michael
2006-04-17, 19:07
Finns väl något med att för varje gram glykogen som lagras i cellen medföljer X gram vatten/vätska?

Mer vätska i cell = mer strukturell integritet = tål högre belastning

Gimp
2006-04-17, 19:10
Att tillföra kolhydrat under passet är också ett alternativ. Haff et al (2000) visade, att kolhydrat innan och under ett styrketräningpass, innebar att glykogennivåerna i den tränade muskulaturen endast reducerades med 13.7%, vilket skall jämföras med en reducering med 26.7% hos kontrollgruppen som gavs placebo.

Skulle det betyda rent teoretiskt att om man har gör av med 26.7% av muskelglykogenen att man endast behöver återfylla just så mycket (kanske lite extra)? Jag förstår att värdet kan variet väldigt mycket, men strunt samma nu. :) Hur vet man hur stora muskelglykogenerna, dvs. hur mycket kolhydrater som är lagrat där? Då skulle man väl också rent teoretiskt kunna räkna ut hur länge man kan hålla på med en kolhydratskrävande sport innan man går in i väggen?

Haha, blev kanske lite väl oapplicerbart och teoretiskt egentligen men det skulle ändå vara kul att veta. :D

z_bumbi
2006-04-17, 19:13
Jag kör kardio med benen och jag styrketränar inte mina ben. Om du såg mina ben skulle du inte fråga varför jag inte tränar dem.

Är det så illa att du har gett upp? :D

Mina bänkpressar borde därför inte påverkas alltför mycket av min kardio.

Bänkpressen börjar iofs i benen om man har bra teknik men glykogeninlagringen i hela kroppen påverkas om levern inte kan fylla på med mer glukos till blodet för att levern är relativt tom på glykogen.

hasse36
2006-04-17, 19:19
Är det så illa att du har gett upp? :DNja, låt mig uttrycka det så här: överkroppen släpar. Låren mäter 54 cm och mina ben är ganska korta, så de skall inte bli större.

Bänkpressen börjar iofs i benen om man har bra teknik men glykogeninlagringen i hela kroppen påverkas om levern inte kan fylla på med mer glukos till blodet för att levern är relativt tom på glykogen.Jag håller inte på SL - hur nu någon kan tro det :cool:

Dessutom handlar det väl ändå om lokalt muskelglykogen.

jwzrd
2006-04-17, 19:21
Nja, låt mig uttrycka det så här: överkroppen släpar. Låren mäter 54 cm och mina ben är ganska korta, så de skall inte bli större.

Jag håller inte på SL - hur nu någon kan tro det :cool:

Dessutom handlar det väl ändå om lokalt muskelglykogen.

54? Mina ben var 52 innan jag började träna dom. Jag såg ut som en vandrande pinne.

hasse36
2006-04-17, 19:28
54? Mina ben var 52 innan jag började träna dom. Jag såg ut som en vandrande pinne.Jo, men din seam-storlek på byxorna är inte 30.

jwzrd
2006-04-17, 19:38
Jo, men din seam-storlek på byxorna är inte 30.

Är du 1.55 lång eller vad menar du egentligen när du säger att du har stora tjocka lår?

hasse36
2006-04-17, 19:47
Tråden börjar gå liiite OT nu.

Officer
2006-04-17, 19:49
Tråden börjar gå liiite OT nu.


GARV!

Lite oundvikligt efter dina påståenden..

z_bumbi
2006-04-17, 19:59
Jag håller inte på SL - hur nu någon kan tro det :cool:

Jag pratade om bra teknik, inte att du skulle tävla.

Dessutom handlar det väl ändå om lokalt muskelglykogen.

Har du låg nivå av glykogen i levern så påverkas den lokala glykogeninlagringen, du förbrukar leverglykogen när du konditionstränar och om du ligger på diet så har du troligtvis inte fyllda förråd från början heller.

z_bumbi
2006-04-17, 20:01
Vad gäller benomfång så var och en välja vad den är nöjd med.

MilkmaN
2006-04-17, 20:06
Jag har 31 midja. Mina ben mäter 62 cm.

Dem är INTE speciellt stora. Iofs så kanske vi är ganska olika långa (190cm), but still.

z_bumbi
2006-04-17, 20:16
Jag har 31 midja. Mina ben mäter 62 cm.

Dem är INTE speciellt stora. Iofs så kanske vi är ganska olika långa (190cm), but still.

Se inlägg övan.

Fartman
2006-04-18, 01:42
Jag har 31 midja. Mina ben mäter 62 cm.

Dem är INTE speciellt stora. Iofs så kanske vi är ganska olika långa (190cm), but still.
han syftade nog på 30 i benlängd på brallorna.