handdator

Visa fullständig version : Packa om stora konservburkar till glasburkar?


Pellefant
2006-04-17, 17:07
Hej,

Har sett på en del varuhus(tex Willys, City Gross) har megastora konservburkar 3-4 kg med tex bambuskott, ananas med mera, priset på den kan vara mindre än hälften jämfört med när man köper småburkar.

Min fråga är, kan man som normalkonsument köpa dessa och packa om dem i tex glasburkar(det är väl det bästa?), hur länge kan det tänkas hålla då? De ska stå i kylen? De stora konservburkarna står ju i rumstemparatur i affären, men antar att det är för att de är i vackum som man bryter när man öppnar dem.

Mest tänkta för restauranger såklart, det förstår jag. :D

Sverker
2006-04-17, 17:19
Så fort du öppnar burken startar nedbrytningen av bambuskotten. Det kommer in syre, du tillför bakterier och mögelsvampar etc.

Jag skulle hälla över innehållet i en bra diskad glasburk, ha den i kylskåpet och äta upp allt inom 3 - 4 dygn.

King Grub
2006-04-17, 17:19
Hållbarheten sjunker i alla fall från kanske 10 år till mindre än en vecka.

z_bumbi
2006-04-17, 17:22
Frys in det som går.

Eller så lagar du till mat av hela burken och fryser den färdiga maten istället

Edit: Om du nu inte ska äta upp det något så när på en gång.

King Grub
2006-04-17, 17:26
Apropå konserver och hållbarhet: när vi rensade upp på pappas vind för sex år sedan, fann vi konserver från Andra Världskriget, som hans pappa måste ha sparat, med kalops. Vi öppnade dom, och det var inget som helst fel på kalopsen. Fantastiskt gott, faktiskt.

Pellefant
2006-04-17, 17:51
Så fort du öppnar burken startar nedbrytningen av bambuskotten. Det kommer in syre, du tillför bakterier och mögelsvampar etc.

Jag skulle hälla över innehållet i en bra diskad glasburk, ha den i kylskåpet och äta upp allt inom 3 - 4 dygn.

Men jag kommer bli bra trött på bambuskott om jag ska äta 3 kg på några dagar bara. :D ;)

Tack för alla svar.

Frysa in var ett bra förslag, har dock bara ett litet frysfack.

Det finns inget nytt sätt att förpacka med vackum hemma då? (Det kan bara fabriker göra?)

Att du vågade äta kalopsen King Grub! :)

Mental
2006-04-17, 18:40
Men jag kommer bli bra trött på bambuskott om jag ska äta 3 kg på några dagar bara. :D ;)

Tack för alla svar.

Frysa in var ett bra förslag, har dock bara ett litet frysfack.

Det finns inget nytt sätt att förpacka med vackum hemma då? (Det kan bara fabriker göra?)

Att du vågade äta kalopsen King Grub! :)

Grejen med konserver är att de hettas upp efter att de har förslutits, så pass att mögel och bakterier dör. och det är inte lika lätt att göra hemma

z_bumbi
2006-04-17, 18:45
Grejen med konserver är att de hettas upp efter att de har förslutits, så pass att mögel och bakterier dör. och det är inte lika lätt att göra hemma

Det är inte så svårt men man måste investera en del pengar i utrustning så i det här fallet lönar det sig inte, har man egen frukt/svamp etc så kan det löna sig på sikt däremot.
Konserverade päron är iofs så pass gott att man kan strunta i om det lönar sig eller inte. :D

Sverker
2006-04-17, 19:10
Tryckkokare:
http://shop.culina.se/kok/tryckkokare/tryckkokare.asp :D

Med en sådan i köket går det att koka potatis på 6 minuter eller ärtsoppa på 20 minuter :eating: