handdator

Visa fullständig version : Morgonpromenad eller kort intervalllöpning?


Hummus
2006-04-17, 17:02
Tjena,jag är ny här och jag kom hit för att få tips av folk som kan det där med deff och styrketräning.

Jag undrar,är det bättre att ta 20-30 minuter långa morgonpromenader varje dag innan frukost än att löpa (75% av maxpulsen) i 20-30 minuter innan frukost?
Vilket är bäst?

Thanks.

King Grub
2006-04-17, 17:03
Löpningen förbränner både mer fett, mer energi generellt och ger bättre kondition.

Hummus
2006-04-17, 17:32
Ok då vet jag,men jag glömde att tillägga att löpningen gäller varannan dag innan frukost och promenaderna varje dag innan frukost,är löpningen fortfarande bättre?

Har ett alternativ till,morgonpromenader varje morgon 20-30 minuter och sen löpning 7-10km 2-3 gånger i veckan på kvällen.

Cykelmannen
2006-04-17, 17:59
Din fråga är alltså om du förbränner mer genom att gå 20-30 min 7 dagar i veckan samt springa 7-10 km varannan kväll (2-3 gånger i veckan) än att springa intervall 20-30 min 3-4 gånger i veckan (varannan morgon).

Alternativ ett förbränner tveklöst mer. Men det är stor skillnad i tidsåtgång mellan de olika alternativen.

Mr. Math
2006-04-17, 19:22
Jag vill tjuvåka på tråden lite:

*Vad bränner mest? Morgonpromenad 1h eller morgonlöpning 30min?
*Löpningen bränner ju (iaf vad jag har hört och läst) mer om man springer och går lika länge iaf. Men man bränner ju (oxå vad jag har läst och hört) mer muskler om man springer...hur stor del snackar vi om då? så mycket att det inte är märkbart på nån som beach 2006-deffar?

hasse36
2006-04-17, 19:34
Jag vill tjuvåka på tråden lite:

*Vad bränner mest? Morgonpromenad 1h eller morgonlöpning 30min?
*Löpningen bränner ju (iaf vad jag har hört och läst) mer om man springer och går lika länge iaf. Men man bränner ju (oxå vad jag har läst och hört) mer muskler om man springer...hur stor del snackar vi om då? så mycket att det inte är märkbart på nån som beach 2006-deffar?Fördelen med promenaden är att man kan utföra den precis varje dag även med en övervikt på 30-40kg. Man får vara i ganska bra form om man skall kunna springa varje dag.

Thorwaldsson
2006-04-17, 20:16
Fördelen med promenaden är att man kan utföra den precis varje dag även med en övervikt på 30-40kg. Man får vara i ganska bra form om man skall kunna springa varje dag.

Inte för att vara typig, men skulle du kunna definiera "ganska bra form"?

Hummus
2006-04-17, 20:20
okej,min slutsats är då att jag borde gå 20-30 minuter varje morgon samt springa 7-10km 2-3 ggr i veckan.Jag vet att tidsåtgången är mkt olika men jag gjorde det så realistiskt som möjligt.Jag skulle personligen aldrig palla att köra intervallträning varje morgon,tror inte att det är bra för kroppen heller eftersom den behöver återhämta sig efter varje pass.

Tack för tipsen grabbar,really helped ;)

Mr. Math
2006-04-17, 20:29
nä men hasse, du svara ju aldrig på min fråga! :) Skit i hur jobbigt det är, om vi snackar en "normaltränad" person....eller rättare sagt, någon som tränar ~3 ggr i veckan, blandat styrka och intervall....är det då bättre att jogga 30 min varje morgon än att gå 60 min varje morgon? (i fettförbränningssyfte)

hasse36
2006-04-17, 20:30
Inte för att vara typig, men skulle du kunna definiera "ganska bra form"?Man är i ganska bra form, om man kan springa 30 minuter varje dag. :D

Med risk för att spåra den här tråden också, får jag jämföra med mig själv. Jag har den senaste tiden bränt 1000 kcal varje vardagsmorgon fördelat på 700 kcal cykel och 300 kcal gång. Det kan tyckas vara mycket och ett tecken på "ganska bra form" - det är det inte.

Vid två tillfällen har jag de senaste veckorna sprungit 3 km och det har tagit ca 20 minuter och jag måste vila en vecka mellan gångerna. Jag bävar inför nästa gång - vilket borde ha varit i går.

Thorwaldsson
2006-04-17, 20:42
Man är i ganska bra form, om man kan springa 30 minuter varje dag. :D

Med risk för att spåra den här tråden också, får jag jämföra med mig själv. Jag har den senaste tiden bränt 1000 kcal varje vardagsmorgon fördelat på 700 kcal cykel och 300 kcal gång. Det kan tyckas vara mycket och ett tecken på "ganska bra form" - det är det inte.

Vid två tillfällen har jag de senaste veckorna sprungit 3 km och det har tagit ca 20 minuter och jag måste vila en vecka mellan gångerna. Jag bävar inför nästa gång - vilket borde ha varit i går.

Jag kan kontra med att jag ledigt joggar (och har så gjort i en månad) 7-8 kilometer på runt 40-45 minuter varje morgon, medan jag får kramp efter 20 minuters cykling *cry* Ytterligare ett exempel på "tecken på ganska bra form" men som inte är det ;)

hasse36
2006-04-17, 20:50
nä men hasse, du svara ju aldrig på min fråga! :) Skit i hur jobbigt det är, om vi snackar en "normaltränad" person....eller rättare sagt, någon som tränar ~3 ggr i veckan, blandat styrka och intervall....är det då bättre att jogga 30 min varje morgon än att gå 60 min varje morgon? (i fettförbränningssyfte)Du förlorar fett av att ligga på energiunderskott. Du måste äta mindre än du förbrukar. Så enkelt och trist är det. Det spelar ingen roll när på dygnet du förbrukar fettet.

Fysisk aktivitet hjälper dig att hamna på energiminus. Fysisk aktivitet på fastande mage är ännu bättre eftersom din kropp "glömmer" energiförbrukningen som skedde på morgonen. Du kommer inte att klättra på väggarna på kvällen, för att du tog en promenad på morgonen. Tar du promenaden på kvällen, ökar risken att du kompensationsäter. Det är i alla fall min erfarenhet.

Att springa en viss sträcka förbrukar mer (30% mer enligt King Grub) energi än att gå samma sträcka. Men då är frågan: Orkar du springa varje morgon?

Mr. Math
2006-04-17, 20:56
Det är ju svårt att avgöra, men så länge man inte kör inställningen "nu ska ja fan sätta rekord *håller tidtagaruret i handen*, 3! 2! 1! kör!..." utan kör i ett lungt tempo så tror ja inte d ska va några problem....det med tiden på dygnet är jag medveten om....men så det är alltså bättre att springa? Kanon, då vet jag det!

jewzie
2006-04-17, 21:18
Finns ett ganska enkelt sätt att kolla vilket träningsätt som är bäst. Pröva båda, jämnför sedan lökarna och hur trött du blev. Ex, 20 mins intensiv träning vs 40 mins "powerwalking", när man går så snabbt att folk tror att du ska börja springa vilken sekund som helst. Dvs om man inte litar blint på folk på kolozzeum :D

RajtanTajtan
2006-04-17, 21:53
Att springa en viss sträcka förbrukar mer (30% mer enligt King Grub) energi än att gå samma sträcka. Men då är frågan: Orkar du springa varje morgon?


Bara för att löpning bränner mer än promenad, så betyder ju inte det att man måste ställa sig frågan; orkar jag detta VARJE morgon? Man kan ju faktiskt varva promenaderna med jogging, för det är ju bättre än att promenera varje gång :)