handdator

Visa fullständig version : Hantelpress - Nödvändigt?


devi
2006-04-17, 14:48
Jag har kört hantelpress på plan bänk ett bra tag nu i mina bröstpass, tillsammans med bänkpress i smith och fria dips (så många jag orkar). Tyvärr börjar jag tröttna på hantelpressen, så jag funderar på att ta bort den helt och köra 2 x bänkpress i smithen och fria dips. Är detta någon bra ide, eller ska jag fortsätta med hantelpressarna, alternativt byta till en annan övning?

krellik
2006-04-17, 14:50
Inget är nödvändigt men om alternativet är smith-bänk skulle jag nog hävda att hantlarna är bra för stabilisatorernas skull åtminstone.

Cykelmannen
2006-04-17, 14:51
Jag kör exakt samma övningar som du och jag kan bara konstatera att hantelpress är nödvändigt och om inte den bästa övningen alla kategorier så åtminstone den bästa bröstövningen. Det finns ingen anledning för dig att sluta med hantelpress! Så fortsätt bara, vill man bli stark och fin får man lida pin.

Bite
2006-04-17, 14:55
Man måste inte nöta samma övningar vareviga pass, variera dig lite.

Jacksatan
2006-04-17, 15:03
Jag kör exakt samma övningar som du och jag kan bara konstatera att hantelpress är nödvändigt och om inte den bästa övningen alla kategorier så åtminstone den bästa bröstövningen. Det finns ingen anledning för dig att sluta med hantelpress! Så fortsätt bara, vill man bli stark och fin får man lida pin.

Jag har inte kört hantelpress på 3 år och tycker att mina bröst är helt ok ändå...

Sheogorath
2006-04-17, 15:14
Du kan ju testa något i stil med:

3 x Bänkpress
2 x Dips (med eller utan vikt)
2 x Kabelflyes på uppåtlutande bänk (30-40 graders lutning)

Då får du med kungen av pressövningar, och får med en ny övning som tar satans grymt på övre bröst.

Cykelmannen
2006-04-17, 15:15
Jag har inte kört hantelpress på 3 år och tycker att mina bröst är helt ok ändå...


Se på det så här istället: Om du hade kört hantelpress hade du kanske varit ännu större och starkare i bröstmuskulaturen.

Erik__
2006-04-17, 15:20
Jag skulle ALDRIG få för mig att träna någon övning jag inte gillade, helt idiotiskt.

Vraför inte prova något i stil med Sheogoraths föslag?

Fartman
2006-04-17, 15:20
Det finns ingen övning som måste vara med.
Däremot tycker jag som någon annan sa att det vore en bra idé med en fri övning också istället för bara smithen.

Grov
2006-04-17, 16:13
Variation är det bästa enligt mig och vad som fungerar för mig, så gå runt på lite fler övningar för att inte "lessna" på nån övning, men hantelpress rent generellt är en kanon övning då du i bottenläget når ett helt annan djup/kontakt med muskeln gentemot om du bara kör med stång tex.

Jacksatan
2006-04-17, 17:58
Se på det så här istället: Om du hade kört hantelpress hade du kanske varit ännu större och starkare i bröstmuskulaturen.

Med tanke på att jag kört hantlar i nåra år och absolut inte märkte någon skillnad på ökningarna, så tvivlar jag på det.
Man ska välja de övningar man gillar och tycker passar. Bänk och snedbänk räcker gott och väl för brösten, allt annat är skitsnack.

Cykelmannen
2006-04-17, 18:20
Med tanke på att jag kört hantlar i nåra år och absolut inte märkte någon skillnad på ökningarna, så tvivlar jag på det.
Man ska välja de övningar man gillar och tycker passar. Bänk och snedbänk räcker gott och väl för brösten, allt annat är skitsnack.

Det lönar sig inte att vara uppstudsig. Mina personliga erfarnheter säger exakt tvärtemot dina. Hantelpress och dips räcker gott och väl för brösten, allt annat är skitsnack.

Sheogorath
2006-04-17, 20:28
Det lönar sig inte att vara uppstudsig. Mina personliga erfarnheter säger exakt tvärtemot dina. Hantelpress och dips räcker gott och väl för brösten, allt annat är skitsnack.

Men vad fan är det här för sandlådegräl, Cykelmannen? Varför skulle Jacks erfarenheter vara mindre värda än dina :MrT:? Han har uppenbarligen stimulerat bra med tillväxt genom företrädesvis stångövningar.

bubbe
2006-04-17, 20:37
Det lönar sig inte att vara uppstudsig. Mina personliga erfarnheter säger exakt tvärtemot dina. Hantelpress och dips räcker gott och väl för brösten, allt annat är skitsnack.

Jo kanske det räcker för dig mycket sant, andra behöver kanske mer vikt åtminstånde i perioder. Bänkpress är kungen inget snack, sen kan man väl kombinera ifall man vill det. Men nu var ju frågan att ta bort hantelpress och om kontentan av det är att man rekomenderar hantelpress (fast man tycker det är tråkigt) eller att köra kungen av bröstövningar, så väljer du trots allt hantelpress.

Sheogorath
2006-04-17, 20:48
Jo kanske det räcker för dig mycket sant, andra behöver kanske mer vikt åtminstånde i perioder. Bänkpress är kungen inget snack, sen kan man väl kombinera ifall man vill det. Men nu var ju frågan att ta bort hantelpress och om kontentan av det är att man rekomenderar hantelpress (fast man tycker det är tråkigt) eller att köra kungen av bröstövningar, så väljer du trots allt hantelpress.

Inte att förglömma så är motivationen A och O när det kommer till att bygga massa. Om att välja roliga övningar gör att man tränar mer frekvent, äter bättre och är taggad på gymmet så kommer det bygga mer alla gånger än att tvinga sig själv till tråkiga scheman. För faktum är att de flesta vettiga och populära övningar ÄR bra. Äter man tillräckligt och blir starkare i sina övningar så kommer man också att växa.

Deceiver85
2006-04-17, 20:53
Varför inte byta plats och turordning på övningarna? Och varför köra bänkpressarna i smithen?

Garnax
2006-04-17, 20:55
Fråga:

Varför bänk i smith och inte fri bänk?

Visst ska du maxa utan passare kanske det kan vara klokt
men annars kan man fråga någon om dom kan passa dig i bänken.

Folk brukar vara rätt hjälpsamma om man inte stör dom mitt under
ett set :)

Sheogorath
2006-04-17, 20:57
Bänk i smithen anser jag också är onödigt, om man nu inte som jag blivit såld på giljontinpress. Den fungerar dåligt med fri stång i mitt fall, men tar klockrent rakt på pecsen om jag kör den i smithen.

krellik
2006-04-17, 21:05
Det lönar sig inte att vara uppstudsig. Mina personliga erfarnheter säger exakt tvärtemot dina. Hantelpress och dips räcker gott och väl för brösten, allt annat är skitsnack.

Förlåt var bara tvungen att lägga mej i här och roa mej lite.

1. Jacksatan är uppenbarligen en välltränad och stark individ med flera års tung träning i ryggen.

2. Den här posten hittade jag av dej cykelmannen på sida 2 på det här forumet:

"Jag förstår inte riktigt det här. Jag är en 21-årig kille som har styrktränat i 7 månader och lyfter ganska så tungt, beroende på vem man jämför med, i många övningar. Trots det har jag lika smala armar som vilken 15-årig flicka som helst.

Ett exempel: Jag klarar 15 kg * 10 reps i hantelcurl. Samtidigt står en 15-årig flicka med samma armmått som jag och har problem med att klara 5 kg * 10 reps. Det är inte rimligt att jag snabbt blir starkare utan att öka ett dugg i massa.

Mitt armmått, mätt där det är som tjockast över triceps, är: 32 cm

Tilläggas kan att min vikt ligger stabilt."

.....Kan bara jag som fan det här lite roande men men min humor är rätt kass med....

devi
2006-04-17, 21:06
Tack för tipsen allihopa som svarat i tråden. Jag struntar i hantelpressen från och med idag, och kör bänkpress istället, både lutande och rak, samt i smithen o fritt. :)

Deceiver85
2006-04-17, 21:10
Nej, varför gör du det? Lägg dem sist bara. Börja med fri bänkpress, följt av lutande i smith och avsluta med lätta hantelpressar. Du kan alltid superseta hantelpressarna med flyes för att få ännu mer stryk på bröstet.

devi
2006-04-17, 21:12
Nej, varför gör du det? Lägg dem sist bara. Börja med fri bänkpress, följt av lutande i smith och avsluta med lätta hantelpressar. Du kan alltid superseta hantelpressarna med flyes för att få ännu mer stryk på bröstet.
För att jag helt enkelt HATAR den övningen. *spy*

Deceiver85
2006-04-17, 21:17
"Hata är ett så starkt ord"

Det finns få övningar som är så bra för stabilisatorer och bröst samtidigt som hantelpressar, om man "hatar" den övningen så bör man enligt mig ta sig i kragen och köra ändå. Fast, du kan också köra plana, incline och decline-bänkpressar.

devi
2006-04-17, 21:20
"Hata är ett så starkt ord"

Det finns få övningar som är så bra för stabilisatorer och bröst samtidigt som hantelpressar, om man "hatar" den övningen så bör man enligt mig ta sig i kragen och köra ändå. Fast, du kan också köra plana, incline och decline-bänkpressar.
Jag tror jag skippar övningen i alla fall. Finns roliga saker att göra under bröstpasset, även om de nu inte skulle ge lika bra träning.

Sheogorath
2006-04-17, 21:20
Förlåt var bara tvungen att lägga mej i här och roa mej lite.

1. Jacksatan är uppenbarligen en välltränad och stark individ med flera års tung träning i ryggen.

2. Den här posten hittade jag av dej cykelmannen på sida 2 på det här forumet:

"Jag förstår inte riktigt det här. Jag är en 21-årig kille som har styrktränat i 7 månader och lyfter ganska så tungt, beroende på vem man jämför med, i många övningar. Trots det har jag lika smala armar som vilken 15-årig flicka som helst.

Ett exempel: Jag klarar 15 kg * 10 reps i hantelcurl. Samtidigt står en 15-årig flicka med samma armmått som jag och har problem med att klara 5 kg * 10 reps. Det är inte rimligt att jag snabbt blir starkare utan att öka ett dugg i massa.

Mitt armmått, mätt där det är som tjockast över triceps, är: 32 cm

Tilläggas kan att min vikt ligger stabilt."

.....Kan bara jag som fan det här lite roande men men min humor är rätt kass med....

:bow: Och så var den diskussionen avslutad.

Deceiver85
2006-04-17, 21:25
Jag tror jag skippar övningen i alla fall. Finns roliga saker att göra under bröstpasset, även om de nu inte skulle ge lika bra träning.

Bra träning i sig är rolig...

Arnesson
2006-04-18, 09:52
Förlåt var bara tvungen att lägga mej i här och roa mej lite.

1. Jacksatan är uppenbarligen en välltränad och stark individ med flera års tung träning i ryggen.

2. Den här posten hittade jag av dej cykelmannen på sida 2 på det här forumet:

"Jag förstår inte riktigt det här. Jag är en 21-årig kille som har styrktränat i 7 månader och lyfter ganska så tungt, beroende på vem man jämför med, i många övningar. Trots det har jag lika smala armar som vilken 15-årig flicka som helst.

Ett exempel: Jag klarar 15 kg * 10 reps i hantelcurl. Samtidigt står en 15-årig flicka med samma armmått som jag och har problem med att klara 5 kg * 10 reps. Det är inte rimligt att jag snabbt blir starkare utan att öka ett dugg i massa.

Mitt armmått, mätt där det är som tjockast över triceps, är: 32 cm

Tilläggas kan att min vikt ligger stabilt."

.....Kan bara jag som fan det här lite roande men men min humor är rätt kass med....
:laugh:

Jacksatan
2006-04-18, 10:01
Det lönar sig inte att vara uppstudsig. Mina personliga erfarnheter säger exakt tvärtemot dina. Hantelpress och dips räcker gott och väl för brösten, allt annat är skitsnack.

Uppstudsig? Men ta och käka nånting så att du blir grov, och kommer ut ur hopptälts/sandlåde-nivån du ligger på.
Hantelpress och dips räcker också, som bröst övningar. Jag har aldrig sagt något annat. Men killen gillade inte dessa övningar, så varför ska han köra dessa? Menar du att bänk och snedbänk inte räcker, men att däremot hantelpress och dips räcker?
Att du själv inte dög till att nå 100 i bänk behöver inte betyda att andra inte kan bygga muskler på det sättet.

Stoltz
2006-04-18, 10:04
.....Kan bara jag som fan det här lite roande men men min humor är rätt kass med....

Jag får nog säga att din humor håller måttet ganska bra :D

Jacksatan
2006-04-18, 10:08
Med tanke på att jag kört hantlar i nåra år och absolut inte märkte någon skillnad på ökningarna, så tvivlar jag på det.


Märk väl att jag säger att jag inte märkte "någon skillnad" i ökningar när jag körde hantelpressar, jag säger inte att jag inte ökade när jag körde dessa. Jag ökade dock bättre av att köra bänk, så vad man väljer av dessa två är individuellt. Det går dock bygga massa med bara den ena eller den andra. Så lägg ner den här diskussionen om att hantelpressar skulle vara en essentiell del i att bygga bröstmuskler. Sen att du tränat i 7månader och ens försöker föra en diskussion säger väl det mesta om ditt ego.

oksiv1
2006-04-18, 10:49
Jag hade också väldigt svårt för hantelpress så väl på plan som lutande bänk. Men jag gav det två månader och nu tycker jag det är en kanonövning som jag inte vill vara utan.
Dock skulle jag aldrig byta ut vanlig bänk med fri stång.
Men som alla andra säger, kör inga övningar du inte gillar men samtidigt ska du inte dömma ut dem för snabbt.

jim
2006-04-18, 10:50
hela diskussionen om "vilka övningar som funkar och inte funkar" tycekr jag borde vara rätt långt under den nivån den genomsnittliga kolozzeumsurfaren borde kunna tänka sig att delta i...


sen att överhuvudtaget diskutera om en tung basövning är muskelbyggande? även om det finns 2 miljoner träningsteorier i världen har jag aldrig stött på en som säger att basövningar är dåliga, ineffektiva och bör undvikas då de inte ger någon tillväxt alls..

Arf Pingvin
2006-04-18, 11:47
Jag fick problem att hålla hantlar (skadad tumme) så jag drog ner till planbänk, en bröstmaskin och nåt enstaka pass där jag dessutom körde i CC men oftast bara 2 bröstövningar. Ökade riktigt bra i bänken med den lägre dosen träning när jag tog bort hantelpress och flyes. Fast jag låg på ett större kaloriöverskott än tidigare så det spelade säkert in. Det som talar till hantelpressens fördel är stretchen man får på köpet.

Snake
2006-04-18, 12:10
Jag tycker hantelpress är överlägset bättre än bänkpress. Sen om det säger mer om mig än övningen låter jag vara osagt. Jag har gjort flera försök att nöta på i bänken men det går bara inte, det är som natt och dag på hur bra jag prickar muskeln mellan de två olika övningarna.

TrasMannen
2006-04-18, 12:53
Det är individuellt helt enkelt. För vissa funkar bänkpressen bäst, andra hantelpressen.

Jag är bänkpressnörd men jag tycker hantelpressen är grym också. Så jag varierar helt enkelt