handdator

Visa fullständig version : I huvudet på en mördare o nästan kannibal


shadowfire
2006-04-17, 12:56
Rastlös o uttråkad en urtrist påskhelg som denna, fastnade jag i Kevins blogg i en timme nu. Sjuk människa, i varje fall om man ser till vad resultatet blev. En mördad 10-årig flicka där han försökt såga av huvudet och har haft intention att äta henne.

Det läskiga är hans blogg. En "vanlig" kille som lever sitt liv bland alla andra, får julklappar, har ett jobb, har gått till gymet osv. Lite mer depressiv bara och aningen antisocial. Vad sjutton kan man göra för att ge sådana här personer hjälp INNAN de går ut och yxmördar någon eller kidnappar o vill äta folk?

Känsliga personer varnas kanske kan tilläggas.
Referens Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,810454,00.html
Referens Kevins blogg: http://futureworldruler.blogspot.com (från februari/mars och bakåt kommer hans egna ord om hans liv)

H.Emanuel
2006-04-17, 13:03
Det är mycket svårt att överhuvudtaget göra något om personen själv inte söker hjälp. Man vet aldrig vem man möter nere i porten eller på gymmet. Det enda man kan göra är att hålla uppsikt över barnen och vara lite sunt paranoid i störta allmänhet, för tokjävlar kommer alltid att finnas

shadowfire
2006-04-17, 13:08
Det är mycket svårt att överhuvudtaget göra något om personen själv inte söker hjälp. Man vet aldrig vem man möter nere i porten eller på gymmet. Det enda man kan göra är att hålla uppsikt över barnen och vara lite sunt paranoid i störta allmänhet, för tokjävlar kommer alltid att finnas

Sant det, men det verkar ändå som om det döljer sig en normal människa bakom allt, som det bara spårat ut för. Otur med kärlek, otur med jobb, depressioner och där han faller mer o mer i mörkret. Fan vet om det inte borde gå att få till en slags obligatorisk mental undersökning vart 5'e år? Skulle kosta fläsk, ja, men skatter betalar vi ändå så det står härliga till. Skulle skapa mer jobb inom vården också. En hälsoundersökning där man kollar balans i livet o försöker hjälpa de med drogproblem, alkoholproblem o mentala problem, inklusive djupa depressioner... kanske bara fungerar i en Utopi, vad vet jag...

H.Emanuel
2006-04-17, 13:13
Sant det, men det verkar ändå som om det döljer sig en normal människa bakom allt, som det bara spårat ut för. Otur med kärlek, otur med jobb, depressioner och där han faller mer o mer i mörkret. Fan vet om det inte borde gå att få till en slags obligatorisk mental undersökning vart 5'e år? Skulle kosta fläsk, ja, men skatter betalar vi ändå så det står härliga till. Skulle skapa mer jobb inom vården också. En hälsoundersökning där man kollar balans i livet o försöker hjälpa de med drogproblem, alkoholproblem o mentala problem, inklusive djupa depressioner... kanske bara fungerar i en Utopi, vad vet jag...
Otur med kärlek och jobb är det väldigt många som har i jämförelse med hur många som dödar, våldtar och styckar ett barn. Jag skulle inte vilja bli misstänkliggjord för att jag tex blir av med jobbet och blir deprimerad och kanske har olyckliga kärleksrelationer. Den där killen måste ju ha haft en jävla störning, antagligen från födseln?

Big_Vik
2006-04-17, 13:13
Det läskiga är hans blogg. En "vanlig" kille som lever sitt liv bland alla andra, får julklappar, har ett jobb, har gått till gymet ....

Och du frågar varför? *screwy* Det är väl uppenbart att killen är byggare!

Bodybuildern efter att ha försökt äta en 10-årig flicka: "människokött är optimalt enlgit Grub"

H.Emanuel
2006-04-17, 13:15
Och du frågar varför? *screwy* Det är väl uppenbart att killen är byggare!

Bodybuildern efter att ha försökt äta en 10-årig flicka: "människokött är optimalt enlgit Grub"
:thumbup:

Ungtuppen
2006-04-17, 13:15
Och du frågar varför? *screwy* Det är väl uppenbart att killen är byggare!

Bodybuildern efter att ha försökt äta en 10-årig flicka: "människokött är optimalt enlgit Grub"

:laugh:

Big_Vik
2006-04-17, 13:16
Kanske var lite fel läge att skämta. Någon mod får gärna deleta *Känna sig elak* :em:

shadowfire
2006-04-17, 13:18
Otur med kärlek och jobb är det väldigt många som har i jämförelse med hur många som dödar, våldtar och styckar ett barn. Jag skulle inte vilja bli misstänkliggjord för att jag tex blir av med jobbet och blir deprimerad och kanske har olyckliga kärleksrelationer. Den där killen måste ju ha haft en jävla störning, antagligen från födseln?

Möjligt att det kan vara en störning från födseln, men jag tror också att människor som inte tar sig ur depressioner utvecklar andra egenskaper än vad de hade haft om de fått hjälp att komma på fötter igen. Depressioner har vi alla, men de flesta av oss kravlar upp ur skiten o kommer på fötter igen. De som fastnar utvecklar en frustration o ilska inombords. I takt med att de blir mer o mer aggressiva så förändras de till att bli farliga människor. Rätt sådär spricker det och vips så gör det något de själva inte kan förklara - mot en helt oskyldig människa.

Jag tror det hade kunnat gå att fånga upp en sådan här person i tid... eller det kanske är önsketänkande bara. :confused:

Big_Vik
2006-04-17, 13:19
Nu ska vi vara seriösa....Hagamannen sägs ju ska ha levt ett normalt liv åsse. Den felaktiga bilden av mördaren som en total enstörning och socialt missanpassad psykiskt sjuk dåre är nog i mångt och mycket ett resultat av att folk ser för mycket filmer

Loke
2006-04-17, 13:19
Hah, obligatorisk mental undersökning? Jadu, och "hjälpa" de som har "fel" tankar då? Nej tack.

shadowfire
2006-04-17, 13:23
Nu ska vi vara seriösa....Hagamannen sägs ju ska ha levt ett normalt liv åsse. Den felaktiga bilden av mördaren som en total enstörning och socialt missanpassad psykiskt sjuk dåre är nog mycket ett resultat av att folk ser för mycket filmer

I de flera fall så ger faktiskt sådana här personer signaler till omgivningen om att något är fel, men folk tar inte de på allvar eller ids inte lyssna. Samma sak där, tänk om någon tagit han på allvar innan det gick så långt?

shadowfire
2006-04-17, 13:28
Hah, obligatorisk mental undersökning? Jadu, och "hjälpa" de som har "fel" tankar då? Nej tack.

Det där blev väl en egen tolkning, men om fel tankar innebär t.ex. att man hatar hårdrockare så mycket att man skulle döda dem, så ptja, hög tid att få hjälp?

Backar man lite i mördarens blogg så skriver han om hat och viljan att döda, även om man kanske skulle tolka det som skrivet med ironi eller glimten i ögat, så vad säger att man inte skulle kunna ha fångat upp hans problem redan där?

Ni anar inte hur mkt folk faktiskt pratar om sina liv o öppnar sig om man bara erbjuder sig att lyssna och ta dem på allvar... :(

Baha
2006-04-17, 13:31
Jag tror alla med "rätt/fel" uppväxt har mer eller mindre möjlighet att bli en knäppskalle.

tror inte ofta dte handlar om en störning i sig utan ngt som bildats under livets gång pga diverse omständigheter

H.Emanuel
2006-04-17, 13:33
Möjligt att det kan vara en störning från födseln, men jag tror också att människor som inte tar sig ur depressioner utvecklar andra egenskaper än vad de hade haft om de fått hjälp att komma på fötter igen. Depressioner har vi alla, men de flesta av oss kravlar upp ur skiten o kommer på fötter igen. De som fastnar utvecklar en frustration o ilska inombords. I takt med att de blir mer o mer aggressiva så förändras de till att bli farliga människor. Rätt sådär spricker det och vips så gör det något de själva inte kan förklara - mot en helt oskyldig människa.

Jag tror det hade kunnat gå att fånga upp en sådan här person i tid... eller det kanske är önsketänkande bara. :confused:
Folk med depressioner blir inte särskilt agressiva vad jag förstått, ja, om man nu inte kan kalla depressionen för en inåtvänd agression förstås. Om jag får gissa handlar det här mer om nån psykosproblematik. Det är omöjligt, eller i allafall jävligt svårt, att sätta sig in i hur en sådan här människa fungerar/tänker. Han verklighet är främmande den verklighet vi känner till. Man kan vara smart, snygg, belevad, ha mycket vänner ( Ted Bundy exempelvis, finns antagligen många andra exempel) och ändå vara en vettvilling. Antagligen skulle dessa personer klara dina tester också, och depression kan dom väl knappt stava till.

Big_Vik
2006-04-17, 13:36
I de flera fall så ger faktiskt sådana här personer signaler till omgivningen om att något är fel, men folk tar inte de på allvar eller ids inte lyssna. Samma sak där, tänk om någon tagit han på allvar innan det gick så långt?

Vad är det för typ av signaler? Hur tydliga? Är det inte så att om någon erbjuder hjälp så tackar personen nej och säger att han/hon mår bra?

Hur skulle det vara möjligt att ta Hagamannen på allvar? Han är ju vad jag vet inte sjuk (inte vad de vet än iaf?) på något sätt så vad ska man göra?

H.Emanuel
2006-04-17, 13:40
Vad är det för typ av signaler? Hur tydliga? Är det inte så att om någon erbjuder hjälp så tackar personen nej och säger att han/hon mår bra?

Hur skulle det vara möjligt att ta Hagamannen på allvar? Han är ju vad jag vet inte sjuk (inte vad de vet än iaf?) på något sätt så vad ska man göra?
Jag tror att han signalerade att han var en duktig yrkesman och en hade en lycklig familj, och inte så mycket mer. Men han måste lagt ned otroligt med energi på sina dåd. Naturligtvis kommer nu arbetskamrater och bekanta "komma på" hur underlig han var egentligen.

shadowfire
2006-04-17, 13:41
Folk med depressioner blir inte särskilt agressiva vad jag förstått, ja, om man nu inte kan kalla depressionen för en inåtvänd agression förstås. Om jag får gissa handlar det här mer om nån psykosproblematik. Det är omöjligt, eller i allafall jävligt svårt, att sätta sig in i hur en sådan här människa fungerar/tänker. Han verklighet är främmande den verklighet vi känner till. Man kan vara smart, snygg, belevad, ha mycket vänner ( Ted Bundy exempelvis, finns antagligen många andra exempel) och ändå vara en vettvilling. Antagligen skulle dessa personer klara dina tester också, och depression kan dom väl knappt stava till.

Mjo, inte delar man samma världsbild med en psykopat direkt, åtminstone inte i samband med att dådet sker. Men samtidigt så skiner det oftast igenom på ett tidigare stadie, man märker att något är väldigt, väldigt fel med människan - om man är observant.

Jag märker bara på mitt jobb hur dåliga människor är att lyssna och ta andra på allvar. De yngre på jobbet upplever att sin omgivning inte tar dem på allvar, medan de äldre som har familj upplever att ingen har tid o lyssna på dem. Ändå har de fruga o barn osv, men i ett par fall så har de enorma problem som de inte ens kan prata om med sin sambo om. Det mesta är vardagsproblem o I-landsproblem, men en del är av seriösare karaktär, som t.ex. grova/allvarliga självmordsplaner bara för att nämna en grej jag stött på. Tjejen fick faktiskt omedelbar akuthjälp och kom på banan igen, men hennes räddning blev att någon äntligen lyssnade - och tog sig tid att lyssna på henne.

Men visst finns det säkert personer som kan ha en sådan intakt bubbla att inte en enda kotte märker att något är "fel".

shadowfire
2006-04-17, 13:46
Vad är det för typ av signaler? Hur tydliga? Är det inte så att om någon erbjuder hjälp så tackar personen nej och säger att han/hon mår bra?

Hur skulle det vara möjligt att ta Hagamannen på allvar? Han är ju vad jag vet inte sjuk (inte vad de vet än iaf?) på något sätt så vad ska man göra?
Jag hade nog reagerat på om någon människa i min omgivning började prata om ett hat så starkt att människan vill döda någon. Eller om någon polare börjat surra i ord som "den där slynan på ica maxi borde få sig en jävla omgång den satans horan"... jag hade definitivt ställt personen mot väggen o luskat lite, men visst, möjligt att han intalat mig att det bara varit på skämt.

H.Emanuel
2006-04-17, 13:48
Mjo, inte delar man samma världsbild med en psykopat direkt, åtminstone inte i samband med att dådet sker. Men samtidigt så skiner det oftast igenom på ett tidigare stadie, man märker att något är väldigt, väldigt fel med människan - om man är observant.

Jag märker bara på mitt jobb hur dåliga människor är att lyssna och ta andra på allvar. De yngre på jobbet upplever att sin omgivning inte tar dem på allvar, medan de äldre som har familj upplever att ingen har tid o lyssna på dem. Ändå har de fruga o barn osv, men i ett par fall så har de enorma problem som de inte ens kan prata om med sin sambo om. Det mesta är vardagsproblem o I-landsproblem, men en del är av seriösare karaktär, som t.ex. grova/allvarliga självmordsplaner bara för att nämna en grej jag stött på. Tjejen fick faktiskt omedelbar akuthjälp och kom på banan igen, men hennes räddning blev att någon äntligen lyssnade - och tog sig tid att lyssna på henne.

Men visst finns det säkert personer som kan ha en sådan intakt bubbla att inte en enda kotte märker att något är "fel".
Även om dessa galningar tycker sig ha rätten att göra sina vasinnesgrejer så är dom nog samtidigt på det klara med att det inte alls är i sin ordning (om dom inte är helt kokko) Och i det läget gissar jag att det gäller att finputsa ytan ännu mer. Man ser ju och vet på ett ungefär vad som gäller och vad som är "normalt", bara att härma efter. Detta att inte bli tagen på allvar existerar antagligen inte för en sån.

shadowfire
2006-04-17, 14:01
Även om dessa galningar tycker sig ha rätten att göra sina vasinnesgrejer så är dom nog samtidigt på det klara med att det inte alls är i sin ordning (om dom inte är helt kokko) Och i det läget gissar jag att det gäller att finputsa ytan ännu mer. Man ser ju och vet på ett ungefär vad som gäller och vad som är "normalt", bara att härma efter. Detta att inte bli tagen på allvar existerar antagligen inte för en sån.
Neh, det är möjligt, men jag jämför det ändå lite mot en smygalkoholist. Det kanske är fel av mig, men jag ser ändå en del samband. Människan planterar ofta signaler till omgivningen om att det finns problem hos denne, men samtidigt kamouflerar människan sitt missbruk så att ingen ska upptäcka något. Sköter sitt jobb i flera år o allt utan klander. Börjar man ana misstankar och konfronterar människan så går denne direkt in i en försvarsställning och givetvis förnekar allt och skapar en konflikt där skulden ligger på dig som ifrågasätter. Det kan gå att driva igenom konflikten och skapa insikt så att missbrukaren faktiskt tar sig i kragen o söker hjälp, men oftast är det lönlöst. Lite samma beteende eller? Människan ropar ju på hjälp samtidigt som denne döljer ett avvikande beteende.

Intressant detta iaf, går o spåna på hur länge som helst... mer lobotomi till folket! :thumbup:

Kwon
2006-04-17, 14:17
Ja, vad får en normal människa att förändras och bli så "konstig" (om man nu varit helt normal sen barnsben).

Måste ju varit något som fick bägarn att rinna över om han inte var koko från början.

//Kwon

That fella is as crazy as the day is long!

//Kwone Capone

Skicka hem han och gör en parkeringsplats

//Wennerberg

H.Emanuel
2006-04-17, 14:46
Ja, vad får en normal människa att förändras och bli så "konstig" (om man nu varit helt normal sen barnsben).

Måste ju varit något som fick bägarn att rinna över om han inte var koko från början.

//Kwon

That fella is as crazy as the day is long!

//Kwone Capone

Skicka hem han och gör en parkeringsplats

//Wennerberg
Hmmm, restskatt?

H.Emanuel
2006-04-17, 14:50
Läste om nån av alla dessa amerikanska seriemördare, minns inte ens vem av dem, han hade iaf börjat tänka i mord-banor redan som liten, och detta hade vuxit med honom och blivit mer och mer som en fix idé. När han så dödade första gången fick han tidernas kick av detta, och kom dessutom undan med det. Han var rätt smart så han hann släcka en hel del liv inan han åkte dit.

Big_Vik
2006-04-17, 14:54
Jag hade nog reagerat på om någon människa i min omgivning började prata om ett hat så starkt att människan vill döda någon. Eller om någon polare börjat surra i ord som "den där slynan på ica maxi borde få sig en jävla omgång den satans horan"... jag hade definitivt ställt personen mot väggen o luskat lite, men visst, möjligt att han intalat mig att det bara varit på skämt.

Men det gjorde väl inte Hagamannen? Ja nära vänner ja, men det är väl knappast din eller min uppgift att tala alla knäppskallar till rätta? Så vad kan man göra egentligen?

Tycker att folk i tråden försöker få det till att alla mördare är psykiskt sjuka eller onormala på annat sätt, men vad är egentligen ett normalt beteende? Vissa mördar, andra inte. Det normala är att välja att göra något av detta, inte att bara väla en sak. På samma sätt som det normala är att vara antingen homo eller hetero, inte bara hetero.

Big_Vik
2006-04-17, 14:56
Läste om nån av alla dessa amerikanska seriemördare, minns inte ens vem av dem, han hade iaf börjat tänka i mord-banor redan som liten, och detta hade vuxit med honom och blivit mer och mer som en fix idé. När han så dödade första gången fick han tidernas kick av detta, och kom dessutom undan med det. Han var rätt smart så han hann släcka en hel del liv inan han åkte dit.

Jeffrey Dahmer?

H.Emanuel
2006-04-17, 14:57
Jeffrey Dahmer?
Kan det ha varit, ja

Big_Vik
2006-04-17, 15:02
Kan det ha varit, ja

Men han var först och främst nekrofil och kannibal.

H.Emanuel
2006-04-17, 15:06
Men han var först och främst nekrofil och kannibal.
Men...dödade han dem inte innan han nekrofilade dem och åt dem? Isf var han först och främst en seriemördare :D

Kwon
2006-04-17, 15:09
Men han var först och främst nekrofil och kannibal.

Det var väl han som blev mer och mer flippad för varje offer?

Såg någon dokumentär då han först bara vara romofil och sökte andra romos för sexual satisfaction.

Efter ett tag räckte inte det utan han behövde mer, så till slut började han käka upp partners etc...

Från början var han so-so psycho, men efter ett par incidenter så blev han värre och värre.

I grund och botten ville han väl bara ha kärlek och uppskattning...

H.Emanuel
2006-04-17, 15:13
Det var väl han som blev mer och mer flippad för varje offer?

Såg någon dokumentär då han först bara vara romofil och sökte andra romos för sexual satisfaction.

Efter ett tag räckte inte det utan han behövde mer, så till slut började han käka upp partners etc...

Från början var han so-so psycho, men efter ett par incidenter så blev han värre och värre.

I grund och botten ville han väl bara ha kärlek och uppskattning...
Precis, allt han ville var att ha lite action. Nu börjar jag undra om det verkligen var honom jag läste om? Såg en film om Dahmer, känner igen det Kwon skriver

Big_Vik
2006-04-17, 15:17
Men...dödade han dem inte innan han nekrofilade dem och åt dem? Isf var han först och främst en seriemördare :D

Jo, jag tänkte väl mer på att epitetet nekrofil är det som man främst tillmäter honom, men visst, sett till orsakssammanhanget blev han allra först seriemördare, men det unika med honom var ju främst nekrofilin. (Skulle dock själv aldrig ha löst upp kropparna i syra, såna åtgärder främjer och påskyndar ju förruttnelseprocessen något avsevärt!) ;)

Nog om det, hur förhindrar man dessa fixidéer?

Tolkia
2006-04-17, 22:28
Tycker att folk i tråden försöker få det till att alla mördare är psykiskt sjuka eller onormala på annat sätt, men vad är egentligen ett normalt beteende? Vissa mördar, andra inte. Det normala är att välja att göra något av detta, inte att bara väla en sak. På samma sätt som det normala är att vara antingen homo eller hetero, inte bara hetero.
Jag skulle inte säga det där i en diskussion med någon som är homosexuell om jag var du ...

Ang. vem som är "normal" och inte tror jag personligen att det är OERHÖRT lite vi vet om t.o.m. våra släktingar och nära vänner. Vi tror att vi vet så mycket, men rätt vad det är påppar det fram något som vi aldrig hade kunnat föreställa oss. Eller vi hör någon beskriva personen på ett sätt som är mil ifrån vår egen uppfattning om personen; vem är det då som har rätt/som har tagit fel?

Ju fler människor med diverse "problem" och/eller "störningar" man träffar, desto uppenbarare blir det hur svårt det är att dra gränsen mellan vad som är sjukt och vad som är normalt, vem som har rätt och vem som har fel. Och det är väldigt svårt att säga vad som kan få en människa att trilla över kanten, och vad som blir följderna av det, om/när det händer.

(som en parentes tycker jag personligen INTE att det är OK eller "normalt" att ohotad ta livet av någon)

Metal_boy_
2006-04-17, 22:34
Jag fick syn på den här rubriken ist och började asgarva

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,810693,00.html


:laugh:

Hnke
2006-04-17, 22:37
OF: Synd om honom ju =/