handdator

Visa fullständig version : en bra anledning att rösta borgerligt


Nitrometan
2006-04-17, 12:28
De tar bort Djurskyddsmyndigheten.

(Ni kommer kanske ihåg listan på alla myndigheter vi har i Sverige?)

Djurskyddsmyndigheten bildades för två år sen och har bara gjort bra grejer... not.

De har bestämt att hästar inte får stå i spilta. Man får inte agna med levande fisk (men att fånga levande fisk på kroken var tydligen oK). Hundar får bara sitta i bur i bil i en timme (otur om man ska köra 15 mil).

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=537663&previousRenderType=6

thomast
2006-04-17, 12:36
Hundar får bara sitta i bur i bil i en timme (otur om man ska köra 15 mil).


Var kan man läsa mer om detta?

reinholdsson
2006-04-17, 12:37
Var kan man läsa mer om detta?

Jag är inte säker då jag inte läst igenom hela sidan, men här borde det finnas mer information: http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=103

Scratch89
2006-04-17, 12:41
Borgerligheten ska väl banta ner en hel del myndigheter, om jag inte har helt fel. Slå ihop alla olika diskrimineringsmyndigheter och göra till en, med EN diskrimineringsombudsman osv.

thomast
2006-04-17, 12:42
Jag är inte säker då jag inte läst igenom hela sidan, men här borde det finnas mer information: http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=103

Hittar inte något relevant alls med deras sökmotor och deras "navigation" verkar keff. Om någon har mer information eller inte är handikappad kanske ni kan dela med er?

Baha
2006-04-17, 12:43
En myndighet mindre är alltid bra.



Men i det stora hela vill väl inget parti förutom junilistan banta myndigheter, vart skall då alla partivänner jobba.

ugglan
2006-04-17, 12:43
Det är en bra anledning att inte rösta borgerligt, om de vinner så kommer alla djuren att få vedervärdiga levnadsvilkor, utsättas för diverse sexuella övergrepp, satanistiska medicintester och ockulta ritualer.

Scratch89
2006-04-17, 12:48
En myndighet mindre är alltid bra.



Men i det stora hela vill väl inget parti förutom junilistan banta myndigheter, vart skall då alla partivänner jobba.
M vill minska antalet myndigheter.
S håller fortfarande på och räknar hur många de har skapat.

Baha
2006-04-17, 12:49
Du har fel

Loke
2006-04-17, 12:51
Varför är det så fantastiskt bra att hästar står i spilta? Det är väl inte så konstigt med lagar som gör att hästar får röra sig.

Angående fisket så ser jag inte varför man skulle vilja använda levande bete. Hur svårt kan det vara att skapa artificiella beten som funkar lika bra?

Om du ska åka bil i flera timmar så stannar du självklart då och då och låter hunden röra på sig!

Nitrometan
2006-04-17, 13:16
Det är en bra anledning att inte rösta borgerligt, om de vinner så kommer alla djuren att få vedervärdiga levnadsvilkor, utsättas för diverse sexuella övergrepp, satanistiska medicintester och ockulta ritualer.
Skärp dig. Vi har redan en Djurskyddslag. Vi har Jordbruksverket, Länsveterinärer, kommunernas miljö- och hälsokontor (heter lite olika, vissa kommuner har även en särskild djurtillsynsfunktion).

Djurskyddsmyndigheten var en extra myndighet som kom till för att ytterligare en gång övervaka djurskyddslagen (som Jordbruksverket redan gjorde).

Allan
2006-04-17, 13:20
Men borgarna är ju inte överens om detta - så en röst på alliansen är inte alls självklart en röst för att myndigheten ska avskaffas?


allan

Allan
2006-04-17, 13:21
Skärp dig. Vi har redan en Djurskyddslag. Vi har Jordbruksverket, Länsveterinärer, kommunernas miljö- och hälsokontor (heter lite olika, vissa kommuner har även en särskild djurtillsynsfunktion).

Djurskyddsmyndigheten var en extra myndighet som kom till för att ytterligare en gång övervaka djurskyddslagen (som Jordbruksverket redan gjorde).

Du är så avtrubbad numer att du missar sarkasm om det inte finns en smiley med?


allan

Nitrometan
2006-04-17, 13:23
Varför är det så fantastiskt bra att hästar står i spilta? Det är väl inte så konstigt med lagar som gör att hästar får röra sig.
Jag vet inte om det är så bra. Men om hästen är ute och rör på sig störe delen av dagen, får all motion, mat och skötsel den behöver så ser jag inte problemet med några timmar i spilta.

Varför förbjuda det?

Angående fisket så ser jag inte varför man skulle vilja använda levande bete. Hur svårt kan det vara att skapa artificiella beten som funkar lika bra?
Visst, Det går säkert. Men varför är det OK att fånga en levande fisk på en vass krok med hulling, men inte OK att sätta en levande fisk på samma krok på land och slänga i den i sjön?
Det ena är ju knappast mindre plågsamt än det andra?

Och att fiska med nät (trål och garn) där fisken fastnar och kvävs (alternativt nästan kvävs, dras upp i luften och kvävs där) är tydligen inte plågsamt för fisken?

Om du ska åka bil i flera timmar så stannar du självklart då och då och låter hunden röra på sig!
Självklart. Men varför lagstifta om att hunden högst får sitta en timme i buren? Kan inte hundägare själva avgöra om deras hund klarar 40 minuter eller två timmar? Dessutom gällde lagen även om du står stilla med billen öppen ochg hunden i buren, t.ex. under en lydnadstävling. Max en timme. Helt bisarrt tycker jag.

Nitrometan
2006-04-17, 13:24
Du är så avtrubbad numer att du missar sarkasm om det inte finns en smiley med?


allan
Ja.

Nitrometan
2006-04-17, 13:29
Men borgarna är ju inte överens om detta - så en röst på alliansen är inte alls självklart en röst för att myndigheten ska avskaffas?


allan
Det är bara Folkpartiet som stödjer Djurskyddsmyndigheten.

Den skapades på Miljöpartiets förslag. Har de nånsin gjort nåt bra? :)

Dumleman
2006-04-17, 13:32
Ja så rätt. Kan redan nu se valaffischerna:
"Är du också trött på djur- och människorättigheter? Rösta på alliansen! [insert fin naturbild på partiledarna här]"

Baha
2006-04-17, 13:34
Vet inte om det är en slump, men Reinfeldt är ju ganska lik den där massmördaren som dömdes i Usa på 60 talet, han hade ju börjat sin fina "bana" med att tortera och lemlästa djur han med.

Yankeee
2006-04-17, 13:41
Det största anledningen jag ser för att rösta borgerligt just nu är det där förbannat usla reklamen som s kör med nu. "Det är kul att det går så bra för Sverige", jag blir så förbannad när jag läser det. Vad exakt är det som går bra? Jobb? Sjukvård? Integration? Äldrevård? Skola? Trygghet? Osv osv.

Hades
2006-04-17, 13:51
Det största anledningen jag ser för att rösta borgerligt just nu är det där förbannat usla reklamen som s kör med nu. "Det är kul att det går så bra för Sverige", jag blir så förbannad när jag läser det. Vad exakt är det som går bra? Jobb? Sjukvård? Integration? Äldrevård? Skola? Trygghet? Osv osv.
Varit utomlands på sistone? :)

Yankeee
2006-04-17, 13:52
Varit utomlands på sistone? :)

Vad spelar det för roll? Gör två fel ett rätt?

Hades
2006-04-17, 13:52
Vad spelar det för roll? Gör två fel ett rätt?
Det går bra för Sverige jämfört med många länder.

Yankeee
2006-04-17, 13:53
Det går bra för Sverige jämfört med många länder.

Det svarar inte på mina frågor.

Hades
2006-04-17, 13:54
Det svarar inte på mina frågor.
Jodå. Om de tycker att det går bra för Sverige jämfört med andra länder så är det anledningen till att de säger det.

Yankeee
2006-04-17, 13:57
Jodå. Om de tycker att det går bra för Sverige jämfört med andra länder så är det anledningen till att de säger det.

Återigen, två fel blir inte ett rätt. Att det går bättre för Sverige än andra säger ingenting. Vi som bor här tycker uppenbarligen inte att det går bra, om det sen går sämre för uganda är liksom inte relevant.

tano
2006-04-17, 14:03
Det går bra för Sverige jämfört med många länder.

Men herregud dra mig baklänges.

Så kan man ju alltid säga, tills den endast finns ett pytteland i NoWhere som är sämre än oss.
Jag kan bärgis säga att då kommer sossarna fortafarande sitta och säga, jamenkolla vi går ju fortfarande bättre än *****. Vad glada vi är, det går ju så bra för Sverige.

Kan man inte ställa sig frågan istället. Kunde det gå mycket bättre för Sverige?
Ja det kan det,
så enkelt var det.

Hades
2006-04-17, 14:06
Återigen, två fel blir inte ett rätt. Att det går bättre för Sverige än andra säger ingenting. Vi som bor här tycker uppenbarligen inte att det går bra, om det sen går sämre för uganda är liksom inte relevant.
Hur det går för ett land är ju relativt. Man kan ju säga att det alltid går dåligt för Sverige jämfört med någon sorts utopisk optimal stat.

Hades
2006-04-17, 14:07
Men herregud dra mig baklänges.

Så kan man ju alltid säga, tills den endast finns ett pytteland i NoWhere som är sämre än oss.
Jag kan bärgis säga att då kommer sossarna fortafarande sitta och säga, jamenkolla vi går ju fortfarande bättre än *****. Vad glada vi är, det går ju så bra för Sverige.

Kan man inte ställa sig frågan istället. Kunde det gå mycket bättre för Sverige?
Ja det kan det,
så enkelt var det.
Och med ert resonemang så kan det aldrig gå bra för ett land eftersom det alltid kan bli bättre.

Yankeee
2006-04-17, 14:09
Och med ert resonemang så kan det aldrig gå bra för ett land eftersom det alltid kan bli bättre.

Men svara på frågan, VAD är det som går bra? Ge exempel.

Och jo det kan gå bra, men med att säga att det går bra för dagens sverige annat än på pappret är skrattretande.

Nitrometan
2006-04-17, 14:09
Jodå. Om de tycker att det går bra för Sverige jämfört med andra länder så är det anledningen till att de säger det.
För att citera Homer Simpson:
America's health care system is second only to Japan ... Canada, Sweden, Great Britain ... well, all of Europe. But you can thank your lucky stars we don't live in Paraguay!

Precis samma sak. Sverige går bättre än...

Hades
2006-04-17, 14:18
Men svara på frågan, VAD är det som går bra? Ge exempel.
Jag ger bara en tänkbar förklaring till deras reklam. Att det sedan kan vara ett osmart uttalande med tanke på att det gått bättre för Sverige tidigare är en annan femma. Jag reagerar dock på att svenskar ofta säger att det går dåligt för Sverige utan att ha kollat hur det ser ut i andra länder.

Det är dessutom en ganska dum utgångspunkt av S om man har vill ge intala folk att man har för avsikt att förbättra saker, men politiska diskussioner överlåter jag åt er andra.

Poängen var bara att det går bra för Sverige. Inte bäst eller optimalt, men bra, relativt sett. Och man måste ju se på saker relativt om man ska kunna göra såna uttalanden. Om man inte har något att jämföra med, hur ska man då kunna avgöra hur bra något är?

Hades
2006-04-17, 14:19
För att citera Homer Simpson:
America's health care system is second only to Japan ... Canada, Sweden, Great Britain ... well, all of Europe. But you can thank your lucky stars we don't live in Paraguay!

Precis samma sak. Sverige går bättre än...
Hur tycker du att man ska avgöra vad som är bra och dåligt utan att göra jämförelser?

ugglan
2006-04-17, 14:24
Vad exakt är det som går bra? Jobb? Sjukvård? Integration? Äldrevård? Skola? Trygghet? Osv osv.

Jobben är på väg(tm).

Sjukvården? Tja, 2 patienter om dagen per läkare - tycker jag är helt rimligt. Var glad att det finns sjukvård överhuvudtaget.

Integration & Skola, det är iaf NÅGRA elever som fixar behörigheten. Tänk hur dom har det i afrika, där finns det knappt några skolor!

:naughty:

Hades
2006-04-17, 14:26
SM i att Missa Poängen.

mathor
2006-04-17, 14:26
Sen när ska man ta hänsyn till vad fiskar tycker? Det börjar bli lite fjantigt nu. Snart är det väl olagligt att cykla över sniglar också.

ugglan
2006-04-17, 14:27
Hur tycker du att man ska avgöra vad som är bra och dåligt utan att göra jämförelser?

Vad som är bra? Det är en väldigt enkel definition i Sverige. Eftersom vi betalar mest skatt i världen bör saker som vård, skola, omsorg vara bäst i världen.

Tycker själv det låter rätt logiskt.

Hades
2006-04-17, 14:29
Vad som är bra? Det är en väldigt enkel definition i Sverige. Eftersom vi betalar mest skatt i världen bör saker som vård, skola, omsorg vara bäst i världen.

Tycker själv det låter rätt logiskt.
Så om vi inte är bäst så går det inte bra?

Tycker själv det låter rätt ologiskt.

NiXPhoenix
2006-04-17, 14:30
Det största anledningen jag ser för att rösta borgerligt just nu är det där förbannat usla reklamen som s kör med nu. "Det är kul att det går så bra för Sverige", jag blir så förbannad när jag läser det. Vad exakt är det som går bra? Jobb? Sjukvård? Integration? Äldrevård? Skola? Trygghet? Osv osv.


Hehe, härligt, har tyvärr inte sett den själv utan bara massa LO-reklam.

"-Jag bygger Sverige" säger massa olika LO-medlemmar. Jaha, okej, vart vill de komma med det? Så värst mycket nytt byggs det väl knappast i Sverige. Skulle det inte finnas byggnadsarbetare om vi hade en borgerlig regering? Förstår inte den reklamen alls.

Backe
2006-04-17, 14:32
Borgerligheten ska väl banta ner en hel del myndigheter, om jag inte har helt fel. Slå ihop alla olika diskrimineringsmyndigheter och göra till en, med EN diskrimineringsombudsman osv.

Jag tror en utredning redan kollar på det där och att det verkar som det kommer bli så.. skulle nog gissa att det inte enbart är någon "borgerlighet" som ligger bakom det.. ett väldigt bra förslag tycker jag förövrigt..

Yankeee
2006-04-17, 14:35
Hehe, härligt, har tyvärr inte sett den själv utan bara massa LO-reklam.

"-Jag bygger Sverige" säger massa olika LO-medlemmar. Jaha, okej, vart vill de komma med det? Så värst mycket nytt byggs det väl knappast i Sverige. Skulle det inte finnas byggnadsarbetare om vi hade en borgerlig regering? Förstår inte den reklamen alls.

Ja men det är samma, LO och S är ju samma skit, dessutom är ju flera av de medverkande aktiva soussar.

Dumleman
2006-04-17, 14:40
Ja men det är samma, LO och S är ju samma skit, dessutom är ju flera av de medverkande aktiva soussar.
Ja usch och fy för fackföreningar.

NiXPhoenix
2006-04-17, 14:42
Ja men det är samma, LO och S är ju samma skit, dessutom är ju flera av de medverkande aktiva soussar.


Jo, det vet jag, men har tydligen inte sett alla affischer då.
Verkar ju finnas ett antal olika versioner.

NiXPhoenix
2006-04-17, 14:48
Ja usch och fy för fackföreningar.



Det är väl inget fel på fackföreningar, men är inte LO och Socialdemokraterna lite väl nära knutna till varandra? Läste något i SvD om hur LOs kampanj var finansierad, nu finns inte artikeln på webben men de hade inte fått in alla medel på helt rätt sätt.

ugglan
2006-04-17, 14:49
Så om vi inte är bäst så går det inte bra?

Tycker själv det låter rätt ologiskt.

Vad som är bra NOG menade jag självklart. Att inte nöja sig med mindre än det bästa när man betalar mest.

Hades
2006-04-17, 14:56
Vad som är bra NOG menade jag självklart. Att inte nöja sig med mindre än det bästa när man betalar mest.
Jag har inte påstått att Sverige är perfekt. Det finns - och kommer alltid finnas - saker att förbättra, men det var inte det mitt tidigare resonemang gällde.

Mr Zero
2006-04-17, 15:25
De har bestämt att hästar inte får stå i spilta.
Inte då. Det är visst tillåtet.
Däremot finns det minimimått på hur stora spiltorna måste vara.
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=2131

Hundar får bara sitta i bur i bil i en timme (otur om man ska köra 15 mil).
Stämmer inte heller.
Hundarna ska rastas och erbjudas vatten var sjätte timme samt utfodras minst en gång per dygn.
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/upload/Publikationer/TransportHundKatt.pdf

Nitrometan
2006-04-17, 15:26
Hur tycker du att man ska avgöra vad som är bra och dåligt utan att göra jämförelser?
Man kan jämföra hur mycket skattemedel vi stoppar in i statsapparaten med hur mycket nytta vi medborgare får ut.

Vård, skola, omsorg, vägar, polis m.m.

Sen kan man jämföra det med nåt annat land. Hur mycket skatt betalar de? Hur mycket nytta får de ut?

Jag har inte gjort den jämförelsen själv. Eller sett några såna siffror. Men den känns rimlig.

Hades
2006-04-17, 15:28
Man kan jämföra hur mycket skattemedel vi stoppar in i statsapparaten med hur mycket nytta vi medborgare får ut.

Vård, skola, omsorg, vägar, polis m.m.

Sen kan man jämföra det med nåt annat land. Hur mycket skatt betalar de? Hur mycket nytta får de ut?

Jag har inte gjort den jämförelsen själv. Eller sett några såna siffror. Men den känns rimlig.
Ja, det skulle onekligen vara mycket intressant att se.

Allan
2006-04-17, 15:49
Klart det finns ett samband mellan LO och socialdemokraterna, eftersom det var fackföreningarna som startade socialdemokratiska partiet. Och ja, det går bra för Sverige. Det erkände senast den där långhårige fan Anders Borg som är Dr Geni bakom Reinfledt när han intervjuades i Lantz i P3. De hade ett "pedagogiskt problem" med att ekonomin gick såpass bra i Sverige.
Om ni dessutom orkade se dokumentären Välfärdsmysteriet - vilket många hade åsikter om men få tycks ha sett - så hade ni också sett att mycket av det som det idag klankas på är gårdagens nyheter. Det går bättre och bättre. Det finns en jävla massa problem kvar - och hur man ska lösa dem har jag som olydig vänstersosse andra åsikter om än Nuder och Persson - men ska man gnälla på saker och ting ska man gnälla korrekt i varje fall.
Alla svenska kidz är inte analfabeter, alla gamlingar ligger inte hemma och dör i sitt eget bajs, alla ungdomar är inte vare sig bostadslösa eller arbetslösa, och alla invandrare är inte kriminella. Det är precis tvärtom, och det är därför högern idag har närmat sig mitten mer än socialdemokratin har gjort.

allan

Allan
2006-04-17, 15:50
Ja, det skulle onekligen vara mycket intressant att se.

Välfärdsmysteriet. En gång till.


allan

Metal_boy_
2006-04-17, 18:32
Det största anledningen jag ser för att rösta borgerligt just nu är det där förbannat usla reklamen som s kör med nu. "Det är kul att det går så bra för Sverige", jag blir så förbannad när jag läser det. Vad exakt är det som går bra? Jobb? Sjukvård? Integration? Äldrevård? Skola? Trygghet? Osv osv.


Pratade med en kirurg och han sa att det värsta är inom sjukvården att soussejefflarna verkligen tror att det går bra. Vet inte själv men det verkar ju som att dom sitter isolerade nånstans och inte vet ett skit om hur det är där ute i verkligheten.

Yankeee
2006-04-17, 18:37
men det verkar ju som att dom sitter isolerade nånstans och inte vet ett skit om hur det är där ute i verkligheten.

Ungefär som du?

Nitrometan
2006-04-17, 19:23
Inte då. Det är visst tillåtet.
Däremot finns det minimimått på hur stora spiltorna måste vara.
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=2131
Vad bra. I det ursprungliga förslaget som jag såg förra våren ville de helt förbjuda spiltor. Bara boxar och hagar med ligghallar var OK.

Stämmer inte heller.
Hundarna ska rastas och erbjudas vatten var sjätte timme samt utfodras minst en gång per dygn.
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/upload/Publikationer/TransportHundKatt.pdf
Det är de gamla vettiga reglerna. Inte det som de har föreslagit och som är ute på remiss nu.

Det var en kille i Skåne som hade sin hund i bur i öppen bil under tävling/träning i lydnad och blev åtalad enligt 1 paragrafen i DFS 2004-18: Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna
råd om uppfödning, försäljning och förvaring av
hundar samt om förvaringsutrymmen för och avel
med hundar och katter;

Hundar och katter bör endast tillfälligt förvaras i bur och ej längre än
vad som är nödvändigt med hänsyn till avsikten med åtgärden.

Inom ramen för ett större föreskriftsprojekt arbetar Djurskyddsmyndigheten nu med att skriva föreskrifter och allmänna råd om hur kontroll enligt djurskyddslagen ska bedrivas. Det finns ännu inget färdigt förslag till föreskrifter. Ett förslag beräknas kunna skickas ut på remiss under våren. Föreskrifterna kommer att beslutas under 2006, och bedöms preliminärt kunna träda i kraft i början av 2007.



Mycket av djurskyddskontrollen regleras redan av Europa*parlamentets och rådets förordning (EG) nr 882/2004 av den 29 april 2004 om offentlig kon*troll för att säkerställa kontrollen av efterlevnaden av foder- och livsmedelslagstiftningen samt bestämmelserna om djurhälsa och djurskydd (den s.k. kontrollförordningen), som trädde i kraft den 1 januari 2006 (förutom två artiklar om finansiering av kontrollen, som träder i kraft den 1 januari 2007). Några av de förändringar som kommer att ske genom förordningen är att begreppet ”tillsyn” byts ut mot ”kontroll” och att djurskyddsinspektioner i normalfallet måste vara oanmälda.



Djurskyddsmyndighetens föreskrifter kommer till stora delar att få karaktären av förtydligande och viss detaljering av kontrollförordningen, men även av djurskyddslagen. Djurskyddsmyndigheten avser preliminärt att föreskriva om bl.a. följande.

· Kompetenskrav för djurskyddsinspektörer. Troligen kommer krav på både grund- och vidareutbildning att finnas. Redan verksamma inspektörer kommer dock att undantas från kraven på viss grundutbildning.

· Vilka åtgärder som en kontrollmyndighet ska vidta vid regelöverträdelser.

· Att länsstyrelserna ska inspektera länets kommuner och kontrollera hur de bedriver sin djurskyddskontroll.

· Krav på verksamhetsplan, d.v.s. redovisning av hur kontrollmyndigheten ska uppfylla sina skyldigheter inom djurskyddslagstiftningen.


Djurskyddsmyndigheten har sammankallat en expertgrupp och en samrådsgrupp med medlemmar som ska bistå myndigheten med erfarenheter och synpunkter för att myndigheten ska ha ett bra underlag för arbetet med föreskrifterna. Expertgruppen består av personer som är väl förtrogna med tillsyn och kontroll inom olika områden. Samrådsgruppen består av representanter från bl.a. Lantbrukarnas riksförbund, Sveriges kommuner och landsting samt Djurskyddsinspektörernas riksförening.

Nitrometan
2006-04-17, 19:26
Välfärdsmysteriet. En gång till.


allan
Vad då?

Förklara. Hur funkar det mysteriet?

Jag tycker att mängden service och/eller kvaliteten på den service som erbjuds medborgarna ska vara i direkt proportiner mot skatterna.

Allan: däremot har jag inte bestämt hur jag ska rösta än.

Cilia
2006-04-17, 19:30
Men borgarna är ju inte överens om detta - så en röst på alliansen är inte alls självklart en röst för att myndigheten ska avskaffas?


allan
fast man röstar väl inte på alliansen utan på ett parti?

thomast
2006-04-17, 19:35
Vad då?

Förklara. Hur funkar det mysteriet?

Jag tycker att mängden service och/eller kvaliteten på den service som erbjuds medborgarna ska vara i direkt proportiner mot skatterna.


http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=26971&a=360724 -> se programmet. Jag postade länken i en annan tråd som urartade och ingen förutom Allan såg/hade sett programmet. :thumbup:

ugglan
2006-04-17, 19:39
fast man röstar väl inte på alliansen utan på ett parti?

Det är väl ungefär samma sak. Röstar du på centerpartiet röstar du även på moderaterna & c:o. Röstar du på SAP så röstar du även på Lars Ohly et al.

Deceiver85
2006-04-17, 19:40
Bästa anledningen att rösta borgerligt är att man inte röstar på vänstern då, det är det enda anledning som behövs.

Mel
2006-04-17, 19:43
Ja jävlar, soussar och deras myndigheter, blir blått 100%.

Nitrometan
2006-04-17, 20:18
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=26971&a=360724 -> se programmet. Jag postade länken i en annan tråd som urartade och ingen förutom Allan såg/hade sett programmet. :thumbup:
Ah. Tackar. Ska spana in det.

tejen
2006-04-17, 20:26
har inte läst tråden speciellt väl men vill ändå komma med ett dumt inlägg :D

Jag skar av en sena på handen för två veckor sen och fick såklart operera den...kostade mig nada förutom återbesöken. Känns helt ok...

balder
2006-04-17, 20:29
Varför är det så fantastiskt bra att hästar står i spilta? Det är väl inte så konstigt med lagar som gör att hästar får röra sig.

Angående fisket så ser jag inte varför man skulle vilja använda levande bete. Hur svårt kan det vara att skapa artificiella beten som funkar lika bra?

Om du ska åka bil i flera timmar så stannar du självklart då och då och låter hunden röra på sig!

second that

Metal_boy_
2006-04-17, 20:56
Ungefär som du?


Nu menade jag iof inte på det sättet och jag är ingen politiker heller tack och lov :D

Scratch89
2006-04-17, 21:39
När blev den här tråden partipolitik?

Bredband
2006-04-17, 23:41
Förundersökningsprotokollet från restaurang Galna Hästen är tillräckliga skäl för mig att rösta borgerligt. De inblandade sossarna kommer att styra över oss om några år om inget görs:

Efter en stund dyker det upp en annan man (en som sitter i SSU:s förbundsstyrelse). Han uppger att Anna är ordförande i SSU och att vi skall ta detta på allvar då han känner folk. Han uppvisar någon tjänstelegitimation från ett departement.

Anna Sjödin är så aggressiv att vi fick koppla tvångsgrepp på henne och lyfta henne till polisbilen. Då försäkrade hon att hon genom sitt kontaktnät skulle se till att detta inte gick obemärkt förbi. Hon krävde namnuppgifter på alla inblandade.

Alla i sällskapet gav ett oerhört översittarintryck (mot polismännen), i synnerhet mannen från förbundsstyrelsen, som menade att de var lite förmer än gemene man. Detta gjorde att hela anmälningsupptagningen blev mycket omständlig. Under resan säger Anna Sjödin att hon ska se till att vakterna får sparken.

VÄNINNAN MARIA : Hon ombads lämna platsen men åtlydde inte. Istället började hon kalla poliserna för diverse nedsättande uttryck: Hon skrek pittar och kukar, hon sade att poliser alltid har de minsta pittarna; detta återkommer i protokoll efter protokoll - ett oerhört vulgärt språk, som uppenbarligen forsar ur henne. Hon kallade oss för apskallar, hon skrek att vi var kuksugare, rövknullare och att min kollega har poliskårens minsta pitt. Så började hon gråta, sedan slutade hon. Skrek åter Fuck You.

När hon skulle avvisiteras i cellen fick tre man hålla henne; hon blev helt skogstokig uppenbarligen.

PETER SKEPPSTRÖM : Han hade mycket svårt att förstå att han inte fick gå fram till polisbussen. Han var märkbart påverkad. Han var också väldigt påstridig och påtalade v id ett flertal tillfällen att vi inte v isste vilka hade med att göra, samt att om vi visste att det var SSU:s ordförande vi hade i bussen. Vi var tvungna att mota bort Skeppström, som tog upp detta med justiteministern utanför entrén och inne i garderoben. På fråga i ett förhör uppger Skeppström att han blev avvisad från platsen av en polisman, som uppgav att Skeppström hotat med justieministern, att krogen skall stängas m m. Skeppström säger att det var mycket omdömeslöst av honom att blanda in Bodström i denna händelse. Men han var så upprörd.

Ett vittne berättar om Skeppströms hotelser : Han sade, vet du vilka vi är?

- Det skiter jag fullständigt i, svarade en annan vakt.

Skeppström tog upp sin plånbok och stod och ryckte i sitt leg. Han sade:

Hon därinne är SSU-ordförande.

Jag skall gå till Tomas Bodström.

Det är kört för er.

ANNA SJÖDIN : (Detta återges ur förhöret med ordningsvakten Babak) Han ansåg att Anna och hennes väninna var äldre damer, båda fulla.

Nu är det dags för er att gå härifrån.

Han tog tag i Annas vänstra arm. Hennes kompis kom fram och knuffade honom.

I detta läge sade Anna Sjödin : "Jävla svartskalle".

Va, sade jag?

Det är sådana invandrare som dig vi inte vill ha fler av i det här landet, fortsatte hon.

Babak anger denna förolämpning till åtal.

Helt plötsligt får han slag i huvudet av Anna.

Då kom pressekretaren Skeppström emellan.

Vet du vem hon är, skrek han?

Nej, jag har ingen aning, svarade Babak.

Vet du vem jag är, skrek Skeppström?

Nej, det vet jag inte.

Nu uppstod det stora tumultet på Crazy Horse.

Anna kastade bort mig, det var helt otroligt, säger Babak. Hon viftade till så att jag flög iväg. Han försökte släpa bort henne, hon kom igen med allt vad hon hade. Båda ramlar omkull, hon över honom. Hon höll i allt vad hon kunde. Jag håller på att strypas känner Babak, han får inte luft; han slog med batongen för att få bort henne. Hans bricka försvinner och den hittas sedan där Anna suttit i polisbilen. Hon var helt berusad. Våld var nödvändigt.

En servitris på Crazy Horse hör också Anna Sjödin ropa svartskalle:

Sedan fick Anna ett vredesutbrott och skrek till Babak, din svartskalle, det är sådana som du vi inte vill ha in i landet. Jag ska anmäla dig, jag skall ringa pressen, ni ska få för det här.

PÅ POLISSTATIONEN : Anna satt bredbent på en stol med rödsprängda ögon. Annas kompis var helt rabiat. Hon skrek till en äldre polis att han hade den minsta snoppen i hela poliskåren, alla poliser har små snoppar, skrek hon.

De har potensproblem.

Tre poliser krävdes för att avvisitera henne för förvaring i cellen.

Anna Sjödin hade en väldigt överlägsen attityd. Hon krävde att få göra en anmälan.

Det får du göra när du nyktrat till, svarade polisbefälet. Här är du ingen morsa. Här styr våra regler för omhändertagande av berusade.

Annas väninna förde ett väldigt liv i cellen bredvid. Hon sparkade och slog på celldörren, men hon somnade efter ett tag.

Arrestantvakten frågade SSU-ordföranden om han skulle släcka lyset i cellen.

Det gör du väl som du vill, svarade Anna spydigt.

Han släckte.

NiXPhoenix
2006-04-18, 00:11
Hehe, kul läsning. Dörrvakter får nog höra mycket i stil med "-vet du vem jag är!?!". :D

Mycket status i att vara ordförande i ett politiskt ungdomsförbund. ;)

tano
2006-04-18, 09:46
Och med ert resonemang så kan det aldrig gå bra för ett land eftersom det alltid kan bli bättre.

Ja men då försöker man iaf få det bättre. Likt idrottsmän, inte blir de nöjda för att de kommer 3a på en tävling, då gäller det att jobba ännu hårdare för att få det bättre.

Cilia
2006-04-18, 10:06
Det är väl ungefär samma sak. Röstar du på centerpartiet röstar du även på moderaterna & c:o. Röstar du på SAP så röstar du även på Lars Ohly et al.
du röstar fortfarande på centerpartiet.
Sen att dom med all sannolikhet inte kommer att få majoritet vilket medför att dom kommer att behöva samregera med andra partier om dom vill sitta i en regering är en annan sak.

Min poäng var att det är liten chans att något parti kommer att få över 50 % varför det scenariot kommer att uppstå oavsett vilket parti du röstar på. Även om sossarna inte kommer att bilda regering tillsammans med andra partier är dom beroende av andra för att få igenom sina förslag vilket också syns i dom beslut som är fattade.

King Grub
2006-04-18, 10:08
Jag skall göra mitt bästa för att se till att det inte blir borgerligt styre nästa mandatperiod heller. Det, om något, vore suboptimalt.

Davil
2006-04-18, 10:09
Jag skall göra mitt bästa för att se till att det inte blir borgerligt styre nästa mandatperiod heller. Det, om något, vore suboptimalt.
+1

Cilia
2006-04-18, 10:13
Jag skall göra mitt bästa för att se till att det inte blir borgerligt styre nästa mandatperiod heller. Det, om något, vore suboptimalt.
men är det bäst för landet att suboptimera?

tano
2006-04-18, 10:52
Därför skulle jag vilja ge andra partier en chans som ledare för Sverige. För mig framstår inte partiets politik som det absolut viktigaste, utan kompetensen hos politikerna. Skillnaderna kan ju vara ofantligt stora mellan politiker, för hur skulle man mäta den?
För det är ändå valen som styr Sverige, och när man ibland hör om sådana gräsligt dumma beslut så frågar man sig om det inte finns mer kompetenta personer för posterna, eller om beslutstagarna verkligen lyssnar på sina rådmän.

Man kan ju fundera över hur mycket demokrati det egentligen är att samma personer leder ett land år ut och år in? Hela systemet att välja några till makten i fyra år är ju inte demokratiskt men eftersom det inte finns något bra sätt att göra det helt demokratiskt (däremot inte sagt att man nödvändigtvis vill ha hela samhället helt demokratiskt) så får man ju acceptera det.
Men om 40% av den befolkningen röstar på den andra sidan, borde det ju rimligtvis ge en tid vid makten ibland, eller?

Ärligt talat har jag ingen aning om det blir bättre med en borgerlig regering, men tycker man borde ge andra en chans. Annars är det ju bara spekulationer





Klart det finns ett samband mellan LO och socialdemokraterna, eftersom det var fackföreningarna som startade socialdemokratiska partiet. Och ja, det går bra för Sverige. Det erkände senast den där långhårige fan Anders Borg som är Dr Geni bakom Reinfledt när han intervjuades i Lantz i P3. De hade ett "pedagogiskt problem" med att ekonomin gick såpass bra i Sverige.
Om ni dessutom orkade se dokumentären Välfärdsmysteriet - vilket många hade åsikter om men få tycks ha sett - så hade ni också sett att mycket av det som det idag klankas på är gårdagens nyheter. Det går bättre och bättre. Det finns en jävla massa problem kvar - och hur man ska lösa dem har jag som olydig vänstersosse andra åsikter om än Nuder och Persson - men ska man gnälla på saker och ting ska man gnälla korrekt i varje fall.
Alla svenska kidz är inte analfabeter, alla gamlingar ligger inte hemma och dör i sitt eget bajs, alla ungdomar är inte vare sig bostadslösa eller arbetslösa, och alla invandrare är inte kriminella. Det är precis tvärtom, och det är därför högern idag har närmat sig mitten mer än socialdemokratin har gjort.

allan

Deceiver85
2006-04-18, 12:47
Göran Persson bygger hellre herrgårdar än välfärd, soussarna i allmänhet har blivit apatiska och säkrar hellre sina egna tillgångar än folkets. Se det som politisk inavel, friskt blod är nödvändigt.

Behöver jag säga att jag kommer rösta borgerligt?

Trance
2006-04-18, 12:50
Göran Persson bygger hellre herrgårdar än välfärd, soussarna i allmänhet har blivit apatiska och säkrar hellre sina egna tillgångar än folkets. Se det som politisk inavel, friskt blod är nödvändigt.

Behöver jag säga att jag kommer rösta borgerligt?

Jag hatar verkligen idiotargument om herrgården. Det får mig nästan att gå emot det jag tror på enbart för varenda liten unge vill rösta blått och istället rösta rött eller något. Bara för att slippa bli förknippade med ungarna.

Men men, något blått blir det väl förmodligen.

King Grub
2006-04-18, 12:57
men är det bäst för landet att suboptimera?

Nej, det är därför jag skall göra mitt bästa för att det inte skall bli så...

userfriendly
2006-04-18, 12:58
De tar bort Djurskyddsmyndigheten.

(Ni kommer kanske ihåg listan på alla myndigheter vi har i Sverige?)

Djurskyddsmyndigheten bildades för två år sen och har bara gjort bra grejer... not.

De har bestämt att hästar inte får stå i spilta. Man får inte agna med levande fisk (men att fånga levande fisk på kroken var tydligen oK). Hundar får bara sitta i bur i bil i en timme (otur om man ska köra 15 mil).

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=537663&previousRenderType=6

detta är ju bara bra saker!

Cilia
2006-04-18, 12:59
Nej, det är därför jag skall göra mitt bästa för att det inte skall bli så...
det gick och tyda ditt förra inlägg åt båda håll märker jag nu.
Syftningen var inte helt solklar *s*

userfriendly
2006-04-18, 12:59
Jag skall göra mitt bästa för att se till att det inte blir borgerligt styre nästa mandatperiod heller. Det, om något, vore suboptimalt.

samma här!!
kan tänka mig att taktikrösta

ugglan
2006-04-18, 13:23
• Jobben:
Plusjobben för de som är över 60 år förlängs ända fram till pensionsdagen, då plusjobbaren fyller 65. Övriga plusjobb varar i maximalt två år.
Antalet platser i arbetsmarknadsutbildning utökas med 11 000 platser för 2007 och 2008, med regional inriktning på bristyrken.
2 000 nya lönebidragsplatser under andra halvåret 2006 och 2007 ska ge ökade sysselsättningsmöjligheter för handikappade.
1 000 fler platser i kvalificerad yrkesutbildning.
Statliga myndigheter får möjlighet att anställa 250 personer ytterligare för så kallad generationsväxling.
De statliga kulturinstitutionerna får anställa 150 arbetslösa högskoleutbildade för att ta hand om museisamlingarna.
Arbetsgivare som tar emot arbetspraktikanter ska på försök från 2007 inte behöva betala något, genom att kravet på finansieringsbidrag avskaffas.

• Äldre:
Bostadstillägget för pensionärer ökas från 91 till 93 procent av bostadskostnaden från april i år. Det ger maximalt 97 kr i höjning per månad.
För bättre vård och omsorg av de mest sjuka satsas 600 miljoner kronor nästa år och en miljard för vartdera 2007 och 2006.
Nytt investeringsstöd till särskilt boende med 250 miljoner kronor från nästa år.

• Ungdomar:
1.000 nya plusjobb riktade till ungdomar utlovas från 1 juli.
Studiebidraget för gymnasieelever höjs med 100 kronor från april i år.
Bidragsdelen i studiemedlet för högskolestuderande höjs från 1 juli i år med 100 kr per månad och lånedelen med 200 kr.
100 miljoner kronor tillförs kommunerna i hyresgarantier för att yngre lättare ska få bostad.
100 miljoner kronor avsätts nästa år till investeringsbidrag för studentlägenheter.

• Skatter:
Begränsningsregeln i fastighetsskatten ska nu även gälla fritidshus, och utvidgas. Hushåll med låga inkomster med högt taxerade hus ska få lägre skatt även för taxeringsvärden mellan 3 och 5 miljoner. De nya reglerna gäller retroaktivt från 1 januari 2006.
Skatt på avfallsförbränning införs från 1 juli, och skatt på flygresor införs 1 augusti. Flygskatten höjs med 94 kronor per resa, och med 304 kr för resor utanför EU
Koldioxidskatten för företag som handlar med utsläppsrätter blir kvar till årsskiftet.

• Tandvård:
En tandundersökning var artonde månad ska kosta cirka 200 kronor, genom att det från 2007 införs ett grundstöd på 500 kronor.

• Integration:
Arbetsförmedlingarna ska inleda försök för snabbare etablering av nyanlända invandrare från 1 juli.
Kommunerna får 600 miljoner kronor i år i ökat stöd för att klara av kraven i den nya asyllagen.
1.000 personer med utländsk bakgrund ska anställas i 100 skolor i segregerade områden för att förbättra elevernas resultat.
20 miljoner kronor per år till invandrarnas företagande.

• Företag:
En miljard kronor per år till landsbygdsutveckling för perioden 2007_2013, varav 200 miljoner är EU-pengar.
Extra anslag till Almi och Vinova med 70 respektive 100 miljoner kronor från 2007.

• Hemlöshet:
20 miljoner kronor per år för att motverka och förebygga hemlöshet bland psykiskt funktionshindrade.
10 miljoner kronor per år för insatser mot hemlöshet.

Fler och mer bidrag, fler jobb i den tärande sektorn. Tjaa, tror det vankas skattehöjning, men det får vi förstås inte reda på förns efter valet.

Baan
2006-04-18, 13:24
Jag vet själv inte vad jag ska rösta på längre, röstade höger innan men det är allt mer och mer som jag inte håller med om riktigt märker jag ju mer jag sätter mig in i det hela..

Sen tycker jag det är ganska mycket BS med att det går så förbannat kass för Sverige och att M&co skulle göra någon stor skillnad, jag är mer realistisk och tror att skillnaden i välfärd hade blivit ytterst marginell. Intressant sak med whinandet om hur kass det går för oss är att vi egentligen aldrig haft det bättre, sen om man klagar på tillväxten så kan man inte direkt förvänta sig att ett riktigt rikt land, som vi får räkna oss själva som, ska kunna ha samma tillväxttakt som ett u-land som i-länderna investerar i.

Yankeee
2006-04-18, 14:13
"• Jobben:
Plusjobben för de som är över 60 år förlängs ända fram till pensionsdagen, då plusjobbaren fyller 65. Övriga plusjobb varar i maximalt två år.
Antalet platser i arbetsmarknadsutbildning utökas med 11 000 platser för 2007 och 2008, med regional inriktning på bristyrken.
2 000 nya lönebidragsplatser under andra halvåret 2006 och 2007 ska ge ökade sysselsättningsmöjligheter för handikappade.
1 000 fler platser i kvalificerad yrkesutbildning.
Statliga myndigheter får möjlighet att anställa 250 personer ytterligare för så kallad generationsväxling.
De statliga kulturinstitutionerna får anställa 150 arbetslösa högskoleutbildade för att ta hand om museisamlingarna.
Arbetsgivare som tar emot arbetspraktikanter ska på försök från 2007 inte behöva betala något, genom att kravet på finansieringsbidrag avskaffas."

Vilket skämt. Plusjobb är inga riktiga jobb, arbetsmarknads-bs är inga riktiga jobb, att ge folk bs-utbildningar ger inga jobb, osv osv. Det skapas inte fler jobb för att man sätter 1% av de utan arbete i några larviga åtgärder, och "ordnar" jobb åt 2%.