handdator

Visa fullständig version : Insider nu


Hardcore_pb
2006-04-16, 23:25
vad tycker ni? ska polisen ha rätt att skjuta som dom gör idag eller ska straffen skärpas?

Var inte direkt övertygad av exemplena som uppvisades i programmet i de som blev skjutna var ju inte direkt oskyldiga plus att man i första ex. inte nämde desto mer att polisen faktiskt sköt mot benet men att kulan träffade grinden och ändrade riktning...

jwzrd
2006-04-16, 23:27
vad tycker ni? ska polisen ha rätt att skjuta som dom gör idag eller ska straffen skärpas?

Var inte direkt övertygad av exemplena som uppvisades i programmet i de som blev skjutna var ju inte direkt oskyldiga plus att man i första ex. inte nämde desto mer att polisen faktiskt sköt mot benet men att kulan träffade grinden och ändrade riktning...

Det kan väl räcka med att polisen skjuter som dom har rätt till och inte som dom kommer undan med.

Hardcore_pb
2006-04-16, 23:41
ja men då är ju frågan när har dom rätt att skjuta? det kan ju diskuteras men jag anser ändå sålänge dom inte skjuter helt oskyldiga så får dom gärna skjuta en gång för mycket än en gång för lite!

jwzrd
2006-04-16, 23:42
ja men då är ju frågan när har dom rätt att skjuta? det kan ju diskuteras men jag anser ändå sålänge dom inte skjuter helt oskyldiga så får dom gärna skjuta en gång för mycket än en gång för lite!

Eller inse att problemet, om det finns något, snarare ligger i att det är "lätt" för poliser att komma undan med brott än att reglerna som sådana skulle vara felaktigt formulerade.

Metal_boy_
2006-04-16, 23:52
Första fallet dom tog upp med killen som var psykiskt sjuk var ganska komplicerat, jag är rätt osäker på vad jag tycker där iom att kulan(som tydligen skulle sättas i benet) också studsade på grinden och orsakade dödlig utgång. Men fortfarande så grubblar man över om det verkligen behövdes skjutas i det läget, ist för att vänta på förstärkningen och läkare.


I det andra fallet tyckte jag inte att det verkade vara så pass hotfull situation så att dom behövde avlossa något skott. Som den ena mannen i panelen sa; poliserna var knappast utsatta för något objektivt hot i den situationen.

grisbil3n
2006-04-17, 00:03
Poliser måste ha någon form av icke uttalad dispens med tanke på det jobb dom utför. Föreställer mig att det blir knepigt om dom måste fokusera på andra saker än att lösa dom situationer som dom ställs inför.

Hardcore_pb
2006-04-17, 00:04
ja visst kommer polisen undan lite lätt men samtidigt ska det ju inte vara så att polisen drar sig för att skjuta eftersom dom riskerar att dömas varje gång och någon polis eller oskyldig drabbas för att polisen inte vågat skjuta med risk för konsekvenserna...

Metal: håller med om att det kan diskuteras om de verkligen hade behövt skjuta i något fall, men det första tycker jag om det var så att han sköt mot benet inte var fel, det andra fallet vet jag inte vad jag tycker, någon fara för polisens liv var det väll inte, men samtidigt hur ska man göra för att stoppa sådana människor om dom hellre försöker köra på poliser än ger upp? Antagligen hade dom chans att stänga av bilen innan polisen öppnade eld!

H.Emanuel
2006-04-17, 07:59
Frågan är om han hade behövt avlossa skottet, de var flera poliser på plats, det var en halvstängd grind mellan dem och killen. Situationen var säkerligen mycket hotfull och polismannen kände sig säkert hotad. Som nån sa i programmet, de hade egentligen all tid och kunde istället ha dragit sig undan och avvaktat, stormat killen med sköldar framför sig eller nåt.

Men men, nu gick det som det gick. Otur att kulan studsade mot grinden bara

Yankeee
2006-04-17, 08:04
Jag tvivlar iof rätt starkt på att poliser skjuter av någon annan anledning än att de tror att det är det bästa att göra just då. Sen kan man diskutera hur man tycker att folk ska reagera i pressade situationer, och hur poliser ska få tillräcklig erfarenhet så att de inte tar onödiga beslut när det gäller skjutvapen.

internethjälten
2006-04-17, 08:06
ja för fan -låt polisen skjuta allt och alla, även fortkörare
bör ha ett hål i magen ;)

Timme
2006-04-17, 11:10
ja för fan -låt polisen skjuta allt och alla, även fortkörare
bör ha ett hål i magen ;)

:D