handdator

Visa fullständig version : Skillnader i näringsdeklarationer


Snorkfröken
2006-04-16, 20:09
Hur kommer det sig att näringsdeklarationerna för helt vanliga produkter i vissa fall skiljer sig rätt rejält enligt finska och svenska källor? På Fineli anges två värden för kolhydratmängden, varav tydligen de "digererbara" används i beräkningarna. På SLV räknas däremot alla kolhydrater med. Detta gör att det t.ex. skiljer 11.9 kcal på 100 g morötter beroende på om man tar sina data från Fineli eller SLV.

Fineli
28 kcal
Kolhydrater, digererbara 5.6 g
Kolhydrater, differensmetod 9.3 g
Fett 0.2 g
Protein 0.6 g

SLV
39.9 kcal
Kolhydrater 8.69 g
Fett 0.24 g
Protein 0.6 g

Skulle vara kul att veta varför uppgifterna skiljer sig, och om man borde använda SLV:s eller Finelis siffror då man näringsberäknar sina måltider.

Edit: Fineli definierar digererbara och differensmetod så här:

Digererbar: Med kolhydrater avses ämnen som är kännetecknande för växtrikets produkter och som har en liknande kemisk uppbyggnad. Socker och stärkelse är digererbara kolhydrater. Av de digererbara kolhydraterna får kroppen glukos, dvs. blodsocker, som ger 17 kJ (4 kcal) energi. I Fineli räknas glukos, fruktos, sackaros, laktos, maltos och stärkelse till de digererbara kolhydraterna.

Differensmetod: Kolhydrater har beräknats som rest. Det innebär att protein, fett, vatten och aska har subtraherats från 100 gram för att ge mängden kolhydrater.

King Grub
2006-04-16, 20:11
Olika studier. Låter som normala skillnader från morot till morot. Det är bara genomsnittsvärden, och moroten du åt i går ger inte lika mycket energi som moroten du äter i morgon. Det beror på sort, skörd, och andra faktorer. Havregryn, t ex, har 340 kcal/100 gram genomsnitt, men det är bara för att den studien man utgår från hade havregryn med det näringsvärdet. 300-400 kcal är inget konstigt, och anledningen till att exakta beräkningar av energiintag inte går att göra.

Snorkfröken
2006-04-16, 20:16
Olika studier. Låter som normala skillnader från morot till morot. Det är bara genomsnittsvärden, och moroten du åt i går ger inte lika mycket energi som moroten du äter i morgon. Det beror på sort, skörd, och andra faktorer. Havregryn, t ex, har 340 kcal/100 gram genomsnitt, men det är bara för att den studien man utgår från hade havregryn med det näringsvärdet. 300-400 kcal är inget konstigt, och anledningen till att exakta beräkningar av energiintag inte går att göra.

Jo, det förstår jag. Frågan är främst varför man i SLV verkar använda differensmetoden för att räkna ut det totala energiinnehållet, medan man i Fineli endast räknar med de digererbara kolisarna?

Sverker
2006-04-17, 05:23
Troligen för att differensmetoden är enkelare och enligt SLV tillräckligt säker.

Varje analys har en felmarginal på 0.1 - 0.5 procentenheter. Fler analyser ger därmed större felmarginal.






Jag minns att jag räknade på EAA i ägg ( ? ) för någon månads sedan på värden från SLVs livsmedelstabell och summan av EAA + icke essentiella aminosyror blev större än den summa som SLV angav :D

Snorkfröken
2006-04-18, 15:35
Troligen för att differensmetoden är enkelare och enligt SLV tillräckligt säker.

Varje analys har en felmarginal på 0.1 - 0.5 procentenheter. Fler analyser ger därmed större felmarginal.

OK. Bara att acceptera det hela då med andra ord. Thx.

Jag minns att jag räknade på EAA i ägg ( ? ) för någon månads sedan på värden från SLVs livsmedelstabell och summan av EAA + icke essentiella aminosyror blev större än den summa som SLV angav :D

:D