handdator

Visa fullständig version : God fettsnål/kcal-snål deff-mat?


Cerberus
2006-04-16, 19:44
Min deffmotivation är väldigt låg just nu, har ni några bra, nyttiga och GODA recept som passar i deff?

mela
2006-04-16, 20:01
Vispa 1-2 äggvitor till hårt skum
Blanda i 500g kvarg
I med rätt så mkt vaniljsötningsmedel

Ät med typ äpple eller som det är... Mycket gott och sjukt mättsamt.

Cerberus
2006-04-16, 20:15
Har du några mer matiga recept, typ middag?

Jacky
2006-04-16, 20:30
Mager makaronigratäng:
Koka fullkornsmakaroner
Skiva kokt skinka
Blanda keso med 3 äggvitor
Tag fram en ugnsfast form. Varva makaroner med skinka (+ev. tonfisk), häll över keso-äggblandningen. Grädda i ugnen tills dess att äggvitan stelnat lite tillsammans med keson.

mela
2006-04-16, 20:55
Jag kör ofta antingen:

1: Kycklingfilé som tillagas i ugn
250g kvarg + ½ avokado + 2 vitlöksklyftor som blandas.. å äta tillsammans..

2: 1 fiskfilé och MASSA spenat :P dockinte så mättsamt

Fed up
2006-04-16, 21:22
quron på indiskt vis (http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showRecipe&intChannelID=&lngRID=4316&tlfo=0) (behöver mer kryddor än i det receptet dock, jag körde lite curry och kardemumma i också).

Pyttipanna är gott och lätt att göra, man kan ju blanda lite vad man vill: potatis, kikärtor, korv(sån med kött ska visst vara onyttig, sägs det, men inte den vegetariska), lök etc.

Min vardagsmat brukar annars vara råris som man blandar i gröna ärtor i, quornfileer/bitar (kyckling funkar nong lika bra) till, god sallad och creme fraiche 2 % till. alltid gott.

Sök på tasteline överlag, välj fettsnålt så blir det lite magrare recept. finns massor gott där.

Receptet jag tipsar om i den här tråden är sjukt gott också: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=67159

Fed up
2006-04-16, 21:25
Du kan göra pannkakor på minimjölk, äggvitor, grahamsmjöl/bovetemjöl och äta med keso mini och upptinade bär på. sjukt gott!

supersleepy
2006-04-16, 23:07
Du kan göra pannkakor på minimjölk, äggvitor, grahamsmjöl/bovetemjöl och äta med keso mini och upptinade bär på. sjukt gott!

Går det att göra på rågmjöl, äggvitor + minimjölk?
Och isåfall i vad skall jag göra det?

Hur är det med våfflor då? Går det att göra med samma ingredienser?

Tack på förhand

MyungChul
2006-04-17, 01:55
Går det att göra på rågmjöl, äggvitor + minimjölk?
Och isåfall i vad skall jag göra det?

Hur är det med våfflor då? Går det att göra med samma ingredienser?

Tack på förhand

Varför skulle det inte gå?

Man kan även söka svar om man försöker själv.

Fed up
2006-04-17, 11:00
Går det att göra på rågmjöl, äggvitor + minimjölk?
Och isåfall i vad skall jag göra det?

Hur är det med våfflor då? Går det att göra med samma ingredienser?

Tack på förhand

det går säkert bra, jag har aldrig testat. Ser igna skäl till att det inte skulle funka, men det går nog inte att enbart använda grovmalet mjöl, då håller det nog inte ihop. Men om man inte hittar finmalet rågmjöl så kan man ju ta 1 dl vetemjöl, två dl rågmjöl. Gör det förslagsvis i en bunke? eller vad menar du? Vad du ska steka i? eller vad? vi har teflonpanna, funkar bra att steka i, man kan ju ta en uns olja/smör emellanåt om det fastnar.

Våfflor går nog lika bra det med, har iten testat med råg där heller. Kolla i en vanlig kokbok och mixtra efter behag.