handdator

Visa fullständig version : Träna två gånger om dagen?


Diamond
2006-04-16, 17:02
Jag har blivit arbetslös och har inget att göra längre så träningen blir på morgonen och resten av dagen sitter man och äter sina måltider.
Äter runt 6000kcal med 400g protein och 750g kolhydrater fettet varierar.
Lyfter 6-10reps mest basövningar.

Tänkte om det gick att dela upp passet till två gånger men hur skall man göra detta rätt?
Nu kör jag
mån Bröst/axlar
tis ben/Vader
ons cardio
tors rygg/mage
fre triceps/biceps
lörd cardio
sön vila
repetera

thomast
2006-04-16, 17:26
6000 kcal/dag!? Jag är nyfiken, vad ligger dina matkostnader på? :bow:

Deceiver85
2006-04-16, 17:39
En andra fråga: vad väger du pappa björn?

Diamond
2006-04-16, 18:01
118kg med lågaktivitets grad.(förutom träningen)

maten kostar 5-6.000kr beroende på val av proteinkälla,men mest nötkött och kyckling.

Ulf A Big
2006-04-16, 20:28
Man kan kanske lära sig lite av Martin:

http://www.martinkjellstrom.com/training_se.php

Diamond
2006-04-16, 22:08
Man kan kanske lära sig lite av Martin:

http://www.martinkjellstrom.com/training_se.php

*yourock*

Mr. Moose
2006-04-17, 07:44
Man kan kanske lära sig lite av Martin:

http://www.martinkjellstrom.com/training_se.php

Mja....Vi får inte glömma att det behövs lite extra "kosttillskott" för att ha en återhämtning som klarar av ett sådant program. Och inte att förglömma, att va genetiskt gynnad också.

Ett mycket stort problem med styrketräning/byggning är att nya killar ser upp till stora kändisar och tror att dom själva kan bli likadana med samma träningsupplägg.

Vakna grabbar och tjejer. Det fungerar inte så!! Att jämföra er själva med genetiska freak som tar allsköns "tillskott" ger er inte rättvisa. Om ni envisas att köra kändisarnas program förlorar ni bara en massa tid när ni kunde ökat mycket mer med ett program som passar er och er återhämtningkapacitet.

Claes

Ulf A Big
2006-04-17, 08:52
Hej Claes!
Att träna två ggr per dag och behålla den volym på träningen som man har då man tränar en gång per dag är överlägset bättre än att träna en gång per dag.

Referenser: Häkkinen,Komi mfl påvisade det redan 1991.

emil123
2006-04-17, 10:37
En andra fråga: vad väger du pappa björn?


haha :D

Mr. Moose
2006-04-17, 14:21
Hej Claes!
Att träna två ggr per dag och behålla den volym på träningen som man har då man tränar en gång per dag är överlägset bättre än att träna en gång per dag.

Referenser: Häkkinen,Komi mfl påvisade det redan 1991.

Det är inte omöjligt. Jag tror det beror lite på hur långa pass man kör. Om man normalt kör sitt pass på en timme tror jag inte man vinner mycket på två haltimmespass. Om man däremot ligger normalt på två timmar per pass så kan det nog ge bättre utdelning med att halvera passen och köra två per dag.

För den "vanlige" kollo-tränande individen tror jag att två pass per dag is "waaaay overkill". Jag tror på kvalitet, inte kvantitet. Jag kör tre pass i veckan, fler än så och jag känner att kroppen inte hänger med. Skulle jag köra var dag skulle det gå käpprätt ät helvete :devil: men så är ju en annan en gammal stofil. ;)


Tror ändå fullt och fast att sista meningen i min förra post stämmer till nästan 100%. (Kan ju finnas genetiska freak här på kollo också som kanske klarar av det?)

Claes

Ulf A Big
2006-04-17, 14:54
Det är inte omöjligt. Jag tror det beror lite på hur långa pass man kör. Om man normalt kör sitt pass på en timme tror jag inte man vinner mycket på två haltimmespass. Om man däremot ligger normalt på två timmar per pass så kan det nog ge bättre utdelning med att halvera passen och köra två per dag.

För den "vanlige" kollo-tränande individen tror jag att två pass per dag is "waaaay overkill". Jag tror på kvalitet, inte kvantitet. Jag kör tre pass i veckan, fler än så och jag känner att kroppen inte hänger med. Skulle jag köra var dag skulle det gå käpprätt ät helvete :devil: men så är ju en annan en gammal stofil. ;)


Tror ändå fullt och fast att sista meningen i min förra post stämmer till nästan 100%. (Kan ju finnas genetiska freak här på kollo också som kanske klarar av det?)

Claes

Om jag hade trott att det bara kunde relateras till genetiska freaks så hade jag rekommenderat att inte köra två pass per dag.