handdator

Visa fullständig version : Stången sned i ryckböj


Catar
2006-04-16, 15:58
Skulle behöva lite tips om hur jag håller armarna raka över huvudet i ryckböj.
Nu så har jag en liten snedhet dvs att stången vrider sig jämfört med resten av kroppen... Dessutom om nån annan har tränat den, ungefär hur lång tid tog det att komma upp i kroppsvikt i övningen?

Tomas W
2006-04-16, 16:20
Dessutom om nån annan har tränat den, ungefär hur lång tid tog det att komma upp i kroppsvikt i övningen?

Första gången ja prova den tror ja :cool:

Men vad menar du med att den vrider sig? att du för fram ena armen och den andra går lite bakåt så den skruvar sig?

Catar
2006-04-16, 16:24
Men vad menar du med att den vrider sig? att du för fram ena armen och den andra går lite bakåt så den skruvar sig?

Japp exakt så, men att lyckas med kroppsvikt på första försöket :hbang:
Har själv varit uppe på 45kg nu och det känns i axlarna ;)

Tomas W
2006-04-16, 16:38
Men lås den ordentligt med axlar osv, sen gå sakta ner, ha tryck i magen hela tiden, håll blicken och släpp inte den. När du är i botten så tänk på att gå rakt upp, ett bra tips kan vara att dra bak knäna.

Tänker du på allt detta?

Yankeee
2006-04-16, 16:40
Om du inte redan gör det så fatta stången riktigt brett, jag håller händerna så långt ut det går, känns som att balansen blir mycket bättre då.

Catar
2006-04-16, 16:54
Men lås den ordentligt med axlar osv, sen gå sakta ner, ha tryck i magen hela tiden, håll blicken och släpp inte den. När du är i botten så tänk på att gå rakt upp, ett bra tips kan vara att dra bak knäna.

Tänker du på allt detta?
Japp tänkte på det, hade dock lite problem att låsa ut axlarna och triceps ibland eftersom stången ibland åkte lite hit och dit ;)
Det jag tänkte på var att min passare sa att jag hade en vridning hela tiden, inte bara ibland under lyftet. Dock var det det tyngsta jag nånsin gått upp på då jag precis börjat köra den.
Hur menar du med dra bak knäna?

Yankeee:
Ska prova det nästa pass, har greppet på ringarna nu ungefär bänkpress bredd.

Mccartney
2006-04-16, 17:06
ryck böj...är det samma som Ryck?

Om det är ryck så är det en grymt härlig övning klart roligare än frivändning.
Har själv kört den en hel del. Ryckt 75kg.

Yankeee
2006-04-16, 17:08
ryck böj...är det samma som Ryck?


Ryckböj.

http://www.exrx.net/AnimatedEx/OlympicLifts/OverheadSquat.gif

Tomas W
2006-04-16, 18:38
Ska prova det nästa pass, har greppet på ringarna nu ungefär bänkpress bredd.

Kör du vanliga ryck så ska du hålla på samma sätt som i dem. Annars är det rätt så brett. Vet inte om det skiljer på ringarna på en OL stång och en SL. Tror nästan det...

Jag håller någon cm utanför ringarna på en OL stång iaf.

Är du lyftare elr varför har du börjat köra ryckböj? :)

Erik__
2006-04-16, 18:52
Kör du vanliga ryck så ska du hålla på samma sätt som i dem. Annars är det rätt så brett. Vet inte om det skiljer på ringarna på en OL stång och en SL. Tror nästan det...

Jag håller någon cm utanför ringarna på en OL stång iaf.

Är du lyftare elr varför har du börjat köra ryckböj? :)

tror ena har 87cm (OL) och andra 81cm (SL) mellan ringarna. Lite osäker nu dock.

Catar
2006-04-17, 12:57
Har tävlat i styrkelyft sen några månadet tillbaka, ryckböj verkade bra för att bättra på böjtekniken och få lite styrka i mina axlar :whipped:
Har faktiskt ordentlig träningsvärk i axlarna nu av bara 45kg så funkar gör den.