handdator

Visa fullständig version : Ta bort ett dataprogram som "körs"


Glen
2006-04-16, 12:45
Installerade lite codecs nyligt som jag hittade på nätet men det visade sig att någon innhehöll något äckligt virus eller nåt liknande som mitt virusprogram (Norton) eller ad-aware eller spybot inte klarar av att ta bort. Jag tänkte då prova att ta bort filen manuellt men då säger den att den redan körs och att det därför inte fungerar. Någon som har någon idé hur man kan lösa detta?

kneger
2006-04-16, 12:47
ctrl + alt + del > processer > leta upp den där och avsluta den sen testa ta bort

annars går det alltid med format C:\

ugglan
2006-04-16, 12:47
Öppna en dosruta, stäng explorer, deleta sen genom dosrutan. Det brukar funka för mig

Glen
2006-04-16, 13:00
Öppna en dosruta, stäng explorer, deleta sen genom dosrutan. Det brukar funka för mig


Det där lät bra, har du lust att beskriva det lite mer steg för steg så att jag fattar hur jag ska göra?

ugglan
2006-04-16, 13:08
run/kör i startmenyn, skriv cmd, tryck enter.

ta fram task manager / aktivitetshanteraren(?) , leta upp explorer under fliken "processer" och stäng ner.

sen är det bara att skriva help i cmd så står det hur du gör.

Mushan
2006-04-16, 14:45
Kör MSCONFIG, sen kan du bestämma vilka program som ska startas, när du startar datorn.

dynamo
2006-04-16, 15:35
Om tidigare nämnda metoder i tråden ej fungerar kan du prova nått av följande..

Om du startar Windows i felsäkert läge bör programmet inte vara igång, ta bort det där.

Nått som annars kan hjälpa är att ladda ner och köra Process Explorer och där söka på filnamnet som inte går att ta bort, och avsluta det därigenom, för att sen ta bort filen.

Du hittar Process Explorer här:
http://www.sysinternals.com/Utilities/ProcessExplorer.html

kneger
2006-04-16, 16:42
eller så tankar du Spybot Search And Destroy och scannar din dator!

Glen
2006-04-16, 16:50
Nu har det löst sig, tack och bock för alla svar!

En OT-fråga om någon känner sig manad: Vad är det för skillnad på ett antivirusprogram och typ ad-aware eller spybot och liknande typer av program?

King Grub
2006-04-16, 16:55
Nu har det löst sig, tack och bock för alla svar!

En OT-fråga om någon känner sig manad: Vad är det för skillnad på ett antivirusprogram och typ ad-aware eller spybot och liknande typer av program?

Ett antivirusprogram upptäcker, just det, virus.

Ett antispywareprogram upptäcker spionprogram, reklam, trojaner.

http://www.webopedia.com/DidYouKnow/Internet/2004/spyware.asp

Ett komplett skydd innebär både antivirus, antispyware och antitrojan.

RassK
2006-04-16, 17:09
mssearchnet.exe/nvctrl.exe? >:D
du lär aldrig ladda ner codecs från porrsidor igen ;D

annars är det taskkill /f /im program.exe ;p

occt
2006-04-16, 18:02
dynamo har svaret felsäkert läge !