Visa fullständig version : Sukralos?
Krokodil
2006-04-16, 12:43
Vad har du för inställning till detta sötningsmedel?
RajtanTajtan
2006-04-16, 12:48
Om jag ska inta ngt sötningsmedel, så blir det sukralos. Det tråkiga är ju att Acesulfam-K nästan alltid är med i samma produkter.
Känner ni till ngt där sukralos är ensamt, så är tips välkomna.
Uppfattningen jag har fått är att det är det minst tvivelaktiga sötningsmedel som finns idag. Tyvärr smakar Cola Light med sukralos mycket sämre än den aspartamsötade, så jag använder det fortfarande inte speciellt mycket.
Försöker undvika sötningsmedel så gott det går, äter hellre saker med socker i. Dock är yoggi mini med sukralos mycket mycket godare än annan yoghurt.
Om jag ska inta ngt sötningsmedel, så blir det sukralos. Det tråkiga är ju att Acesulfam-K nästan alltid är med i samma produkter.
Känner ni till ngt där sukralos är ensamt, så är tips välkomna.
Bry sig? Dem kromosonförändringar som man bekyller ace-k för är mkt sällsynta och sötningsmedel tillfredställer det behovet, det ändamål dem är skapta för så varför kritisera dem? Allt är ju cancerframkallande idag.
Låt oss leva och länge lever sötningsmedel i alla dess former, (med undantag för Cyklamat t.ex) :P
Jag har börjat äta ketchup igen sedan Felix kom med sin sockerfria. Den är faktiskt god. Det står bara sukralos på förpackningen.
Jag drack en hel del aspartam/surklos för ett tag sedan men nu har jag skärt ned på allt onödigt, det enda sötningsmedlet jag får i mig kommer från proteinpulvret.
Jag drack en hel del aspartam/surklos för ett tag sedan men nu har jag skärt ned på allt onödigt, det enda sötningsmedlet jag får i mig kommer från proteinpulvret.
Märker du ingen skillnad på dig själv, på hur du mår eller liknande efter dina nerskärningar? Hör hört att aspartam kan ha en heldel biverkningar, men de verkar inte vara allt för uppenbara.
"Jag vet inte vad det är" kryssade jag i.
För även om jag vet om att det är ett sötningsmedel som framställts från socker och påstås säkrare än aspartam så har jag ändå väldigt dålig koll på det.
Jag försöker undvika sötslisk i allmänhet på vardagarna, på helgerna slinker det väl ner lite lightläsk ibland och då går jag i första hand efter smak, inte efter vilket sötningsmedel som använts. Är jag sugen på en läsk som inte finns i light så blir det socker.
Det är svårt att köpa proteinpulver utan aspartam och sukralos, så någon av dem blir det auto-magiskt. Håller på testa en del suckralos-sötade produkter för att se hur de smakar. Än så länge har det inte varit så stor skillnad mot aspartam-sötade märken. Same shit, typ.
BigForre
2006-04-16, 18:06
Håller och har alltid hållt ett lågt intag av sötningsmedel. Men slinker väl ner något med sötningsmedel någon gång då och då, gråter inte för det...men håller konsumtionen nere, gäller även aspartam...
Märker du ingen skillnad på dig själv, på hur du mår eller liknande efter dina nerskärningar? Hör hört att aspartam kan ha en heldel biverkningar, men de verkar inte vara allt för uppenbara.
Jo visst märker jag det. Under sötningsmedeltiden kunde jag vakna upp skrikande mitt i natte och slå vilt omkring mig, till min flickväns förtret. Problemen med agressitivitet blev så stora att jag i en bilkö lämnade bilen och nitade föraren i bilen framför för att han inte körde snabbare. (Seriöst, nej, jag märker ingen skillnad förutom att ångesten (p.g.a. av viss rädsla för aspartam/surklos) av drickandet har försvunnit.)
Jo visst märker jag det. Under sötningsmedeltiden kunde jag vakna upp skrikande mitt i natte och slå vilt omkring mig, till min flickväns förtret. Problemen med agressitivitet blev så stora att jag i en bilkö lämnade bilen och nitade föraren i bilen framför för att han inte körde snabbare. (Seriöst, nej, jag märker ingen skillnad förutom att ångesten (p.g.a. av viss rädsla för aspartam/surklos) av drickandet har försvunnit.)
ångesten av drickandet?
ångesten av drickandet?
Ångest var nog fel ordval. Oro är väl ett bättre ord, eller rädsla för vad som kan hända vid överkonsumtion.
Jag försöker undvika sötningsmedel. Drar hellre ner på saker som läsk tex och väljer det med vanligt socker vid de få tillfällen jag stoppar det i mig.
Men det blir lätt att man tänker att om nu ändå ska dricka läsk så kan man ju lika gärna ta den med noll kalorier. Men man (iaf jag) tänker inte så när det gäller annat, bullar eller kakor (nu finns det väl inte så värst många sockerfria alternativ kanske)
Har hört ett antal varningar för sukralos. Bla a en kemist som under 80-90talet jobbade för att få bort alla klorföreningar från livsmedel o dyl just för att de är skadliga.
Sukralos är en klorförening.
Dricker massa cola light ändå..
King Grub
2006-04-17, 08:15
Har hört ett antal varningar för sukralos. Bla a en kemist som under 80-90talet jobbade för att få bort alla klorföreningar från livsmedel o dyl just för att de är skadliga.
http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=12660
http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=12660
Jag vet!
Det kan väl bli som med aspartamet att man kommer på senare att det faktiskt är skadligt.
Jag vet faktiskt inte utan detta är spekulationer från min sida.
King Grub
2006-04-17, 08:40
Jo, men den där professorn i miljövetenskap sitter inte på några hemliga studier som visar att det är farligt i dag och som ger honom rätt att med en konstaterande ton och med sin professorstitel som underlag säga att det kan ge cancer, när det inte finns några sådana belägg överhuvudet.
Men jag är fortfarande tveksam till att belasta miljön med fler klorerade föreningar.
Även om sukralosen går igenom kroppen intakt eller kommer ut som klorerat fruktos så måste bakterierna i reningsverken tillverka koksalt och koldioxid av sukralosen i alla fall. Det lär ju ta några år innan mängderna sukralos blir så hög att det går att finna i avlopsvattnet. Vänta och se.
BigForre
2006-04-17, 10:49
Jo, men den där professorn i miljövetenskap sitter inte på några hemliga studier som visar att det är farligt i dag och som ger honom rätt att med en konstaterande ton och med sin professorstitel som underlag säga att det kan ge cancer, när det inte finns några sådana belägg överhuvudet.
Jag tror inte att Pepz menade att det skulle finnas några hemliga forskningsrapporter. Men ibland tycker jag att du lever i en lätt svartvit värld Gruben, allt är inte ofarligt till dess att ny forskning visar det. Råd & rön, har och kommer alltid att förändras, vilket vi sätt många exempel på genom åren... till dess så kan vi konstatera att sucralossötad läsk är inget vi behöver och klarar oss utmärkt utan...
King Grub
2006-04-17, 10:56
Men ibland tycker jag att du lever i en lätt svartvit värld Gruben, allt är inte ofarligt till dess att ny forskning visar det. Råd & rön, har och kommer alltid att förändras, vilket vi sätt många exempel på genom åren... till dess så kan vi konstatera att sucralossötad läsk är inget vi behöver och klarar oss utmärkt utan...
Men ibland tycker jag att du bör ta på dig läsglasögonen, alternativt tänkarmössan, så du förstår vad jag skriver.
Saken hade inte med Pepz att göra, utan gällde denne "professor".
Poängen är att denna professor har sagt, att sukralos kan vara cancerframkallande.
Hur vet han det?
Det finns inga belägg för ett sådant uttalande, och hans titel, professor, gör att allmänheten tror att han vet vad han pratar om, trots att han är professor i något som inte har med saken att göra och inte har några belägg alls för det han säger. Man kan inte utgå fram att ett substrat är skadligt när det inte finns några som helst tecken på att det är det, inte ens misstankar om saken.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.