handdator

Visa fullständig version : När kommer effekten av konditionsträning?


Glen
2006-04-16, 12:29
Går det att säga att effekten av ett konditionspass kommer si och så lång tid efter passet? hur långt ska det i så fall vara i runda slängar?
Alltså något motsvarande till att en muskel växer en viss tid efter ett styrketräningspass och efter den tiden så har man fått "resultatet" av passet?

Officer
2006-04-16, 12:36
Du får resultat av konditionsträning illa kvickt. På bara ett hårt pass har du flyttat fram din "smärttröskel".

Glen
2006-04-16, 12:42
Du får resultat av konditionsträning illa kvickt. På bara ett hårt pass har du flyttat fram din "smärttröskel".


Det är iof ant, men det bör vara en psykisk effekt då kanske? Jag tänkte mer de fysiska resultaten

Karl_alfred
2006-04-16, 13:10
Är väll väldigt olika! Ibland har jag fått omedelbara avsevärt större resultat på bara ett pass. Ibland så hänger man kvar på samma nivå ett par pass i rad.

Sniggel
2006-04-16, 16:33
Jag får en enorm förbättring till redan nästa dag. Men sen har jag väldigt dålig kondis och det är nog därför jag anpassar mig så snabbt när jag väl får för mig att träna det.

En föreläsare jag hade i träningslära påstod att man kunde toppa hjärtats kondition på ungefär 1½ år om man satsade seriöst och gjorde rätt (men konditionen är ju många fler komponenter än hur pass bra hjärtat jobbar)

Mccartney
2006-04-16, 17:11
Går det att säga att effekten av ett konditionspass kommer si och så lång tid efter passet? hur långt ska det i så fall vara i runda slängar?
Alltså något motsvarande till att en muskel växer en viss tid efter ett styrketräningspass och efter den tiden så har man fått "resultatet" av passet?

Hur ser din konditionsträning ut?

Glen
2006-04-16, 20:00
Hur ser din konditionsträning ut?


Springer, kör ronder på sandsäck och sen kan det bli hinderbana nån gång också, allt som allt blir det kondition 3 ggr/vecka i genomsnitt, det brukar variera rätt så mycket

muppen100
2006-04-16, 22:06
Jag har sprungit i ungefär 5 veckor nu. 3 gånger i veckan. De två första veckorna blev det vara 5 km, sen ökade jag till 1 mil en gång i veckan i två veckor. Nu har jag börjat springa 1 mil två gånger i veckan. Resultaten på milen ser ut så här än så länge (vill påpeka att jag verkligen inte har tränat kondition innan det här, bara styrka):

Första gången: 57 min
Andra gången: 55 min
Tredje gången: 55 min
Fjärde gången: 53.5 min.

Ska tillägga att de två första gångerna jag sprang var jag helt död efter passet. Nu går det mycket lättare.

Glen
2006-04-16, 22:23
Jag har sprungit i ungefär 5 veckor nu. 3 gånger i veckan. De två första veckorna blev det vara 5 km, sen ökade jag till 1 mil en gång i veckan i två veckor. Nu har jag börjat springa 1 mil två gånger i veckan. Resultaten på milen ser ut så här än så länge (vill påpeka att jag verkligen inte har tränat kondition innan det här, bara styrka):

Första gången: 57 min
Andra gången: 55 min
Tredje gången: 55 min
Fjärde gången: 53.5 min.

Ska tillägga att de två första gångerna jag sprang var jag helt död efter passet. Nu går det mycket lättare.


Bra resultat där! körde en liknande approach för nåt år sedan och det gick rätt så bra att kapa minuter från början så det är skönt. Problemet jag har är att jag är helt hopplöst dålig på att hålla diciplinen när det gäller konditionsträning, jag kan köra ett par månader sen brakar det ofta ihop. Och kondition är ju som bekant färskvara...

muppen100
2006-04-17, 14:03
Bra resultat där! körde en liknande approach för nåt år sedan och det gick rätt så bra att kapa minuter från början så det är skönt. Problemet jag har är att jag är helt hopplöst dålig på att hålla diciplinen när det gäller konditionsträning, jag kan köra ett par månader sen brakar det ofta ihop. Och kondition är ju som bekant färskvara...

Ett förslag är att anmäla dig till ett lopp. Jag ska springa Lidingöloppet i höst och jag vill verkligen klara hela på en bra tid. Det är väldigt bra motivation. Sen tar det emot att gå ut och springa om det regnar och man vet att stigarna är helt leriga, men när man väl kommer ut är det extremt skönt, och känslan när man kommer in är oslagbar. :)