handdator

Visa fullständig version : Samband mellan styrka-massa


Cykelmannen
2006-04-16, 11:40
Jag förstår inte riktigt det här. Jag är en 21-årig kille som har styrktränat i 7 månader och lyfter ganska så tungt, beroende på vem man jämför med, i många övningar. Trots det har jag lika smala armar som vilken 15-årig flicka som helst.

Ett exempel: Jag klarar 15 kg * 10 reps i hantelcurl. Samtidigt står en 15-årig flicka med samma armmått som jag och har problem med att klara 5 kg * 10 reps. Det är inte rimligt att jag snabbt blir starkare utan att öka ett dugg i massa.

Mitt armmått, mätt där det är som tjockast över triceps, är: 32 cm

Tilläggas kan att min vikt ligger stabilt.

Anonym112
2006-04-16, 11:48
Jag förstår inte riktigt det här. Jag är en 21-årig kille som har styrktränat i 7 månader och lyfter ganska så tungt, beroende på vem man jämför med, i många övningar. Trots det har jag lika smala armar som vilken 15-årig flicka som helst.

Ett exempel: Jag klarar 15 kg * 10 reps i hantelcurl. Samtidigt står en 15-årig flicka med samma armmått som jag och har problem med att klara 5 kg * 10 reps. Det är inte rimligt att jag snabbt blir starkare utan att öka ett dugg i massa.

Mitt armmått, mätt där det är som tjockast över triceps, är: 32 cm

Tilläggas kan att min vikt ligger stabilt.

Hon har mke mer fett än dig. Dina armar är mer nerdeffade.

Samt om du tränar tungt och äter dåligt så ökar du i styrka, men inte i massa, eftersom kroppen inte har byggstenar att bygga massan med. Du måste äta mer!!

Lillgrabben
2006-04-16, 11:51
Tilläggas kan att min vikt ligger stabilt.


& vad är din vikt, din längd & ditt näringsintag?

hahavaffan
2006-04-16, 12:16
Du har säkerligen ett för litet energiintag. Ökar du det, kommer du öka i vikt, och sköter du dig så kommer denna vikt innebär mer muskelmassa, dvs större armar t.ex.

Sen kanske din tränings-"stil" inte passar din kropp. Vill du bygga massa men skiter totalt i vilka vikter du lyfter, så testa högrep och/eller att eftersträva så grov pump du bara kan. Vissa kör ju på stilen att ta så mycket vikt som bara möjligt. Typ köra bänkpress på nästan maxvikter alltid, och göra 2 reps per set. Andra kör på låga vikter, fler reps, och strikt som bara fan.

Cykelmannen
2006-04-16, 12:58
Tack för svaren. Ska fylla på med mer info då.
Längd: 180 cm
Vikt: 74 kg
Näringsintag: Ca 3000 kcal per dag = energibalans
Teknik: Uppvärmningsset - 30 sek vila - tungt set (8-10 reps till failure) - 75 sek vila - tungt set - 75 sek vila.. 120 sek vila mellan varje övning.

Jag vill helst inte gå upp i vikt, det går ju att bygga i energibalans också. Jag förstår att jag har mindre fett på armarna.. men ändå, mina 32 cm är ju löjligt..man får skämmas varje dag.

z_bumbi
2006-04-16, 12:59
Ligger du i energibalans så går du ju inte upp i vikt, problemet löst.

Cykelmannen
2006-04-16, 13:09
Jaha, då återstår bara det verkliga problemet - hur mina armar ska bli grövre. På 7 månader har de alltså inte ökat något i massa medan jag har ökat mellan 50-150% i styrka i de olika övningarna.

Karl_alfred
2006-04-16, 13:22
Ät mer sluta tjafsa! :)

Cykelmannen
2006-04-16, 13:25
Jag vill gärna få ihop ekvationen: Öka i massa, inte öka i vikt.

Wikner
2006-04-16, 13:31
Hur ska du kunna bli större utan att gå upp i vikt ? Massan är ju inte luft

krellik
2006-04-16, 13:33
Jag vill gärna få ihop ekvationen: Öka i massa, inte öka i vikt.

"Öka i muskelmassa, inte öka i fett" menar du antagligen.


Jag chansar vilt att du inte går får mer muskler eftersom du äter som en höna och tränar som ett disco metro. Men jag kan ju ha fel också...

negative
2006-04-16, 13:39
Jaha, då återstår bara det verkliga problemet - hur mina armar ska bli grövre. På 7 månader har de alltså inte ökat något i massa medan jag har ökat mellan 50-150% i styrka i de olika övningarna.

Du har ökat det centrala nervsystemets förmåga att lyfta mer vikt. Ät mer så kommer musklerna.

Doctor Snuggles
2006-04-16, 14:21
Se på det omvänt, vill du ha armar som en man, men styrka som en flicka? ;)

shadowfire
2006-04-16, 14:32
Vi har nog rätt så identisk kroppsbyggnad, jag har gått från 1,80/70 i julas till 1,80/76 nu, genom att äta som fan o träna som fan... visst, jag har lagt på mig lite fett också, men den kommer jag bränna bort med intervallträning/löpträning under energiunderskott längre fram... min storlek på armarna är väl som din, men jag ökar sakta men säkert. Tips är att inte fuska med tricepsträningen, men också som övriga har sagt, ät, ät och ät!

Får väl se om det fungerar för mig, jag vill också bli kvitt kärringarmarna.. :)

Cykelmannen
2006-04-16, 15:00
Slutsatsen av alla tips är väl som jag tolkar det: Ät mer. Okej, jag ska ändå cykla drygt 20 000 km i sommar så vikten är det väl ingen fara med. Risken är väl att jag tappar i både styrka och massa då men fram tills dess får jag väl gå upp på 4000 kcal/dag.

Jacksatan
2006-04-16, 15:16
Jag förstår inte riktigt det här. Jag är en 21-årig kille som har styrktränat i 7 månader och lyfter ganska så tungt, beroende på vem man jämför med, i många övningar. Trots det har jag lika smala armar som vilken 15-årig flicka som helst.

Ett exempel: Jag klarar 15 kg * 10 reps i hantelcurl. Samtidigt står en 15-årig flicka med samma armmått som jag och har problem med att klara 5 kg * 10 reps. Det är inte rimligt att jag snabbt blir starkare utan att öka ett dugg i massa.

Mitt armmått, mätt där det är som tjockast över triceps, är: 32 cm

Tilläggas kan att min vikt ligger stabilt.

Du kommer alltid ha liten volym i förhållande till din styrka. Så är det för mig, och det är inget jag kan ändra på. Spelar ingen roll om jag kör 10reppare eller 5reppare. Men träna upp styrkan mer så kommer du få mer volym också. Dock inte relativt till andra.