handdator

Visa fullständig version : Morgonpromenader hur och när?


capoje
2006-04-16, 11:21
Skulle vella gå morgonpromenar och förbränna iaf lite fett till semestern slutet av juli.

Problemet är hur?

Börjar jobba 07.30 varje vardagsmorgon så morgonpromenar är ju lite av ett problem...

Hur ska jag jag göra? :)

King Grub
2006-04-16, 11:22
Börjar jobba 07.30 varje vardagsmorgon så morgonpromenar är ju lite av ett problem...

Varför då?

capoje
2006-04-16, 11:27
Varför då?

Amen daah sömn är ju viktigt för träning , eller hur :)

Mental
2006-04-16, 11:27
När: På morgonen, Duh!
Hur: Gå och lägg dig en timme tidigare, kliv upp en timme tidigare, gå en time på morgonen, sätt ena foten framför den andra så går det nästan automagiskt

Fartman
2006-04-16, 17:12
Det gäller att prioritera, fett förbränns efektivast på morgonen punkt.
Men om du nu känner att du absolut inte vill/kan gå upp så tidigt så kör en lite längre promenad vid ett annat tillfälle på dygnet, det kommer att funka det också.
Men ge gärna morgonprommenaderna en ärlig chans, det är nog fler än jag som fått en härlig "aha-upplevelse" och börjat gilla att gå upp med tuppen och vandra, det är fruktansvärt behagligt faktiskt.

userfriendly
2006-04-16, 17:43
vissa av oss går upp 20 i sex ist för sju bara för att morgonpromenera *rolleyes*

bushwakko
2006-04-16, 17:47
Vissa av oss går upp 04.30 för att gå innan jobbet :)

userfriendly
2006-04-16, 17:51
Vissa av oss går upp 04.30 för att gå innan jobbet :)

vissa av oss skall alltid vara värst *rolleyes*




:D



(OT)

Urban
2006-04-16, 18:00
vissa jobbar som pokerproffs och kan gå upp när fan vi vill

thezet
2006-04-16, 18:07
Hur ska jag jag göra? :)
Huruvida du motionerar innan frukost eller någon annan tid är alldeles ointressant. Vad du behöver är förändringar av kosten och regelbunden motion, som lämpligen utförs när du har motivation att träna med maximal intensitet.

Slartibartfast
2006-04-16, 18:10
Jag tror inte det har nån praktisk betydelse ifall du går på morgonen eller på kvällen.

remixxa
2006-04-16, 18:34
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=66929 :naughty:

Mandus
2006-04-16, 18:54
vissa jobbar som pokerproffs och kan gå upp när fan vi vill

:laugh: respekt...

Gorgoroth
2006-04-16, 19:04
Är det klokt att dricka kaffe innan morgonkardion? Tänker då på effekten på leverglykogenet.

Cypher
2006-04-16, 19:06
vissa jobbar som pokerproffs och kan gå upp när fan vi vill

Inte alls dumt!

blekfet2
2006-04-16, 20:03
vissa jobbar som pokerproffs och kan gå upp när fan vi vill


man jobbar inte som pokerproff, man är pokerproffs :D

capoje
2006-04-16, 23:06
Får kanske ge det en chans , men jag må först komma igång med träningen och börja äta bättre.....

Låter så jobbigt tyväär :D

blekfet2
2006-04-17, 00:02
Får kanske ge det en chans , men jag må först komma igång med träningen och börja äta bättre.....

Låter så jobbigt tyväär :D


då är du lat ;)

Fartman
2006-04-17, 00:54
vissa jobbar som pokerproffs och kan gå upp när fan vi vill
Å andra sidan måste du ju lira poker också, så jag är inte speciellt avundsjuk vill jag lova.

kallehallick
2006-04-19, 11:55
morgonpromenaden är faktiskt dagens höjdpunkt..man kan inte få en bättre start på dagen...fram med iPoden (eller ngn annan form utav mp3spelare) och börja traska...så skönt och stilfullt och se hur staden vaknar till liv =)

Jag har en liten frundering, kan man ersätta denna morgonpromenad med att cykla i 50min ist? det är så att jag på helgerna jobbar på en båt och har inte tillgång till dessa morgonpromenader...inte så kul att vandra omkring på däck i 80 min =)

King Grub
2006-04-19, 11:57
morgonpromenaden är faktiskt dagens höjdpunkt..man kan inte få en bättre start på dagen...fram med iPoden (eller ngn annan form utav mp3spelare) och börja traska...så skönt och stilfullt och se hur staden vaknar till liv =)

Jag har en liten frundering, kan man ersätta denna morgonpromenad med att cykla i 50min ist? det är så att jag på helgerna jobbar på en båt och har inte tillgång till dessa morgonpromenader...inte så kul att vandra omkring på däck i 80 min =)

Ja, det kan du.

I fettförbränningssyfte är det bättre med en intensitet högre än promenadtempo, runt 75% av maxpuls.

MrBulk
2006-04-19, 17:02
Jag gick en morgonpromenad i söndags, 9km på 68min snitthastighet på 7,8 km/h snittpuls på 70% av maxpuls och jag toppade som max 87% av maxpuls.

Det var inte lätt att hålla 75% av max, knappt att det gick och ta normala steg och jag kan säga det att det ömmar i benen nu dagarna efter, det var lite för hård promenad för mig framförallt när det var vårens första morgonpromenad.

Sigurdsson
2006-04-19, 20:14
Finns det något normalvärde vad gäller distans och tid för morgonjoggningar.
Jag tänkte 45 -60 minuter verkar vara normal för morgonpromenader.

Vid vilken % av max puls börjar kroppen använda kolhydrater i stället för fett?

Hur mycket mindre "ork" brukar ni ha när ni springer på morgonen jämfört om ni springer på dagen, efter att ni har ätit.

adis
2006-04-20, 07:28
Amen daah sömn är ju viktigt för träning , eller hur :)

Bara att lägga sig tidigare så får du mer sömn!

King Grub
2006-04-20, 07:54
Vid vilken % av max puls börjar kroppen använda kolhydrater i stället för fett?

Hur mycket mindre "ork" brukar ni ha när ni springer på morgonen jämfört om ni springer på dagen, efter att ni har ätit.

1. Maximal fettoxidation under aktivitet nås vid en intensitet av 65% av Vo2Max, runt 75 % av maxpuls. Vid högre intensiteter duger inte fett som bränsle. Vid 85% av Vo2Max t ex kommer runt 25% av energin från lipidoxidation.

2. Jag presterar bättre fastande. Glykogendepåerna är större på morgonen när man vaknar är på kvällen när man går och lägger sig. Energi till muskulaturen för prestation skall inte vara något problem, om man inte svälter sig på kolhydrat hela eftermiddagen/kvällen dagen innan.

maRRtin
2006-04-20, 08:09
Jag föredrar löpning framför gång, men kanske att jag ligger lite högre i puls ca 75-80% av max. Men det sparar så mycket tid och energiförbrukningen blir högre jämfört med en promenad samma sträcka. Men som sagt det är ju väldigt individuellt hur pass fort man behöver röra på sig för att komma upp i högre puls. Jag skulle ha väldigt svårt för att få upp min puls i 75% av enbart gång, det hade blivit en gångstil/tempo som inte är speciellt skön jämfört med löpningen.

knazcandy
2006-04-20, 11:16
Morgonpromenader kan ju inte passa alla.
Själv tog det tid innan jag kunde uppskatta dem men jag har en kompis som får huvudvärk och blir otroligt trött under lunchen istället av morgonpromenaderna.
Varför inte gå en snabb och lång promenad runt kl 17 när förbränningen börjat att sjunka i kroppen?