handdator

Visa fullständig version : Hur mycket och vad bör man äta

ribby_girl
2006-04-16, 10:22
Jag har lagt upp ett träning schema utifrån lumpens tränings schema, vad min hund bör träna, och vad antagningskraven till Polis högskolan ser ut.
Så mitt schema ser ut lite så här.
Beroende på hur mycket ja orkar med

Mån:
Lumpen. Kondition (springa vet inte hur mycket ännu, men typ så l¨änge ja orkar första gången och sen öka med ca 100 meter för varje gång)
Hund. Cykling (6-7km)

Tis:
Polisen. Simning, 150m bröst, 25m rygg (utan armtag), hämta docka från 1,5m (dykning från vattenytan)
Simning. Simning (några hundra meter uitan uppehåll)

Ons:
Lumpen. Styrka (med min egen kropp, armhävningar, situps och andra övningar)
Hund. Cykling (ca 1mil)

Tors:
Hund. Promenad (gång takt, ca 1timma)
Polisen. Banan (kullerbyttor, hinder, accelartion)
Polisen. Styrka (tunga grjjer, som tex stockar med mera träna på att flytta 70kg , 15 meter)

Fre:
Lumpen. Kondition (samma som måndag)
Hund. Cykling (6-7km)
Polisen. Banan (kullerbyttor, hincer, accelartion)

Lör:
Lumpen. Styrka (med min egen kropp)
Hund. Promenad (gång takt ca 1 timma)
Polisen. 2000meter (på 10 minuter)

Sön:
Hund. Cykling (1 mil)

Ska även lägga in självförvar och en sport här med.

Ska ja lägga till något mer, eller ta bort något.

Och min stora fråga hur ska ja äta.
Äter typ frukost vid kvart över 6, sen halv tio på jobbet-
Sen äter ja inget förrän typ halv ett då äter ja kanske en korv eller macka, oftast blir de ingeting.
sen äter ja nr ja kommer hem vid 5, typ makaroner, nudlar, billys.
sen äter vi på kvällen runt 8, varmrätt och då brukar ja äta en hel del sallad
under dagen äter ja även frukt.
Ska ja ändra på något i min kost, de blir svårt att lägga till varmrätt mitt på dagen, då ja inte äter mickro mat och inte har råd att äta ute varje dag, ja känner heller inte att ja har något stort behov av att äta mitt på dagen heller.

Någon som kan hjälpa mig

_Komo_
2006-04-16, 10:34
Hej,

Du specificerar på tok för dåligt vad du äter vanligtvis för att man skall kunna hjälpa dig med vad du skall förändra.

Dessutom: Är du man eller kvinna, vad väger du, ungefärlig grad av grundträning?

Generellt kanske man skulle kunna ge dig rådet att dela upp dina måltider så att du äter ung var 3 timme och äta en hel del kolhydrater eftersom du tränar en hel del kondition.

Om du specificerar dina mål med det hela, samt vad du är för en typ så hade det varit lättare att ge dig bra råd för hur du bör göra för att nå dina mål

ribby_girl
2006-04-16, 17:21
Sorry, är ganska ny på detta här.
Jag är 20år i sommar, kvinna och väger ca 60kg.
Jag är ca 163cm lång.

Till första fruksost brukar ja äta en tallrik fil och flingor (special K, eller liknande)
Till andra frukost brukar ja äta fyra grova bröd skvior (lingonbröd oftast), då är de smör (lätta) och skinka på, eller så kan de vara skinkost eller nån grönsak.
Ibland äter ja två ljusa frallor med tomast, sallad och ost på.
När ja kommer hem då äter ja oftast makaroner, pasta, nudlar, eller billys, efter att ja vart på nåpn träningsrunda.
Sen på kvällen blir de allt olika, d ekan vara ris med kyckling, oliak grytor, cessarsallad, vanlig sallad och revebn, ibland bara köttfärsås och spaghetti, de är väldigt olika.

Under dagen brukar ja äta 3-4 frukter.

Jag äter ju ungefär var tredje timme
Klockan runt 6 halv sju någonting.
Klockan runt halv tio
klockan runt halv ett
klockan runt fyra, halv 5, fem ibland
klockan 8 ungefär.

Vad är de som innehåller kolhydrater är de typ pasta och sånt, vitt bröd innehåller mycket kolhydrater va, är de bra att äta vitt bröd efter träning tex.

Vad som bör sägas också är att ja äter en c vitamin per dag och två kalk tabletter på grund av att ja inte dricker någon mjölk.
Äter även en tablett solarin om dagen för min hy men de skall väl inte påverka kosten.

Cypher
2006-04-16, 17:29
Jag hoppas hunden är ordentligt grundtränad innan du kör igång det där schemat? Ett tips för att öka hundens explosivitet är att träna intervaller i "grusgrop"

Cypher
2006-04-16, 17:30
Ett till tips, cykla inte på asfalt.

remixxa
2006-04-16, 19:10
Ett till tips, cykla inte på asfalt.

Varför? :em:

Cypher
2006-04-16, 20:09

Asfalt bör undvikas när man cyklar så många km/v med hund.
Det sliter på lederna osv.

stenis
2006-04-16, 20:10

inte bra för hundens tassar och ben att springa för långt på asfalt.

Korta vändor fungerar ju men inte när de blir 1mil, blir för stora påfrestningar.

Cypher
2006-04-16, 20:14
Enstaka rundor på 10km asfalt gör nog inte så mycket men det är inte bra om det sker regelbundet.