handdator

Visa fullständig version : hur vet man när alkoholen är ur kroppen?

LuThe
2006-04-16, 10:15
Som titteln lyder; hur vet man när alkoholen är ur kroppen? Är det när man har huvudvärk eller är det när man känner sig helt återställd? :confused:

Varför får man huvudvärk?

_Komo_
2006-04-16, 10:24
Ungefär 1g alkohol per 10kg kroppsvikt förbränns per timme.

Du kan ju räkna lite på det!

Huvudvärken tror jag beror bl.a på vätskebrist och ansamling av acetaldehyd som är ett mellansteg i förbränningen av etanol.

Jag skulle tro att då man känner sig helt återställd har man förutom att ha förbränt all etanol dessutom gjort sig av med restprodukter från denna förbränning

TylerDurden84
2006-04-16, 12:53
Köp en alkoholmätare för att vara helt säker!

Fartman
2006-04-16, 16:59
Å andra sidan brukar de flesta mätarna bli underkända i tester. Jag skulle aldrig lita på typ dom billigare varianterna som finns.
Någon som vet vilken modell polisen använder? Och om dom går att köpa civilt och isåfall även priset på dom?

Tomten
2006-04-16, 17:14

Du är inte säker med en alkoholmätare. Säkrast är att överhuvudtaget inte köra bil dagen efter.

Deceiver85
2006-04-16, 18:06
Man vet att alkohol inte finns i kroppen när man inte har druckit någon.

LuThe
2006-04-16, 23:36
Man vet att alkohol inte finns i kroppen när man inte har druckit någon.

va rolig man kan va

Bjorn
2006-04-17, 00:01
Står i min lärobok i trafikkunskap "Du& jag i traffiken" följande: "Det finns även skillnad mellan olika personer när det gäller hur snabbt alkoholen förbränns. Man brukar ange att kroppen i genomsnitt kan förbränna 2 cl starksprit på en timme"

Huvudvärk får du pågrund av osmos; alkoholen är vätskedrivande vilket ger upphov till en "utorkning" som leder till huvudvärk.

arnold2k5
2006-04-17, 21:16
0,2 promille i timmen igenomsnitt

hade nån formel för o räkna ut promillen i kroppen(ungefärlig)

men för att vara på den säkra sidan. . söp du ner dig totalt, kör inte bil dagen efter!

Deceiver85
2006-04-17, 21:21
va rolig man kan va

Nej, men nyttig. Sprit och träning är ingen lyckad kombination.

wo0b9n
2006-04-17, 21:32
när du vill öppna en ny öl.

Sniggel
2006-04-17, 21:56
Blodtest är nog det enda förlitliga.
Att själv känna efter om man är nykter eller inte efter att ha druckit, ofta har man fel.

Jtor
2006-04-17, 22:43
Jag har en alkoholmätare som kostade runt tusen lappen. Men du får olika utslag beroende på hur du andas innan.

Tex. tar du djupa andetag innan och du tar ett djupt andetag innan du blåser får du lägre promille jämfört om du tar små snabba andetag och blåser den sista luften du har i lungorna in i mätaren.

Så jag brukar testa den senare metoden, när den står på 0 så väntar jag nån eller några timmar extra.

Doktorn
2006-04-18, 06:30
Står i min lärobok i trafikkunskap "Du& jag i traffiken" följande: "Det finns även skillnad mellan olika personer när det gäller hur snabbt alkoholen förbränns. Man brukar ange att kroppen i genomsnitt kan förbränna 2 cl starksprit på en timme"

Huvudvärk får du pågrund av osmos; alkoholen är vätskedrivande vilket ger upphov till en "utorkning" som leder till huvudvärk.

Jo och på detta sätt hämmar den ADH frisättning, men det är väl inte en osmotisk diures vi pratar om?

Doktorn
2006-04-18, 06:30
Nej, men nyttig. Sprit och träning är ingen lyckad kombination.

Nej fråga Bode Miller...

Bjorn
2006-04-18, 15:57
Jo och på detta sätt hämmar den ADH frisättning, men det är väl inte en osmotisk diures vi pratar om?
Jag antar att omotisk diures är det samma som osmos. Jag har förmodligen fått det hela om bakfoten. Men har för mig att en av mina lärare nämde osmos i sammanhanget; att kroppens celler späder ut alkoholen(vilket vid närmare eftertanke låter helt fel då alkoholen faktiskt förbränns i cellen) och på så vis blir de uttorkade. Men det var länge sedan så JAG kan vara helt fel på det, rätta mig mer en gärna om jag har fel.