handdator

Visa fullständig version : engångsföreteelser och stillasittande


LisaB
2006-04-16, 07:22
hej hej!
om vi nu tar påsken; mycket ägg, sill, lax osv. Det är lätt och snabbt avklarat att gå över sitt normala fettintag. Även om det är av de bra fetttyperna så måste det väl ändå spela roll, eller hur reagerar kroppen som en dag som denna? Tar den det bara som en vanlig ätardag?

Sedan tänkte jag på en annan sak. Känner/reagerar kroppen olika på vilken typ av stillasittande man gör? Jag menar, man kan vara stilla och titta på tv, eller så kan man sitta stilla och spela spel med vänner/familj, eller så kan man sitta stilla och läsa. Gör det någon skillnad, man sitter ju stilla.

King Grub
2006-04-16, 07:59
1. Det lagras in som kroppsfett, precis som på en ätardag eller vilken annan dag som helst. Det finns inga praktiska begränsningar för kroppen att lagra in fett i kosten som kroppsfett. Frågan är: spelar det någon roll när det, som du nämner, handlar om engångsföreteelser?

2. Aktivitetsfaktorn påverkas beroende på vad man gör. Sitter du och spelar spel förbrukar du mer energi än om du sitter still och slötittar på TV.

Sitter du still och tuggar tuggummi med en frekvens av 100 tuggningar per minut ökar du din viloenergiförbrukning med 19%, t ex, i genomsnitt från 58 till 70 kcal per timme, bara genom att tugga (Levine J, Baukol BA. The energy expended in chewing gum. N Engl J Med 1999;341:2100).

maRRtin
2006-04-16, 08:37
Jag märkte en sak igår efter att jag hade ätit en rejäl och god middag och en hel del fika efter det att jag blev sjukt varm hela eftermiddagen/kväll. Jag fick ta av mig nästan alla kläder när jag kom hem på kvällen för att inte få värmeslag.

Har tänkt på att jag brukar bli det när man har vart iväg och ätit och fikat mycket på en middagsbjudning eller dyl.

King Grub
2006-04-16, 08:39
Värmeproduktionen, ja. Tyvärr är den redan borträknad i energivärdet på livsmedel och makronutrienter (protein ger t ex egentligen 5.6 kcal per gram, inte 4.1 - värmen och svettningen som du känner är redan borträknad i angivelserna).

maRRtin
2006-04-16, 08:46
Värmeproduktionen, ja. Tyvärr är den redan borträknad i energivärdet på livsmedel och makronutrienter (protein ger t ex egentligen 5.6 kcal per gram, inte 4.1 - värmen och svettningen som du känner är redan borträknad i angivelserna).
Det är bra att veta när man fryser, ät mer helt enkelt :D

Hur är det med kolhydraterna? Är det samma där? Att den ger egentligen mer är 4 kcal per gram?

King Grub
2006-04-16, 08:57
Ja. Av proteinets ursprungliga energi går runt 25% till värme; motsvarande siffror för kolhydrat är 7-8% och för fett 3-4%.