handdator

Visa fullständig version : Nolla energin fast man äter 2000 kcal


hasse36
2006-04-15, 20:03
Om man bränner 2000 kcal på fastande mage och sedan äter 2000 kcal enligt konstens alla regler, är det då lika illa som att fasta?

Man har ju fått i sig det man behöver vad gäller näring.

King Grub
2006-04-15, 20:08
Man har ju fått i sig det man behöver vad gäller näring.

Precis. Du får ett saftigt energiunderskott, men inte näringsbrist.

RajtanTajtan
2006-04-15, 20:12
Om man bränner 2000 kcal på fastande mage och sedan äter 2000 kcal enligt konstens alla regler, är det då lika illa som att fasta?

Man har ju fått i sig det man behöver vad gäller näring.


Ännu en jävligt intressant fråga från Hasses håll.

martynj
2006-04-15, 20:17
Jag förstår inte riktigt..?

Hur blir det ett energiunderskott? Du äter ju ikapp de kcal du hade bränt?

King Grub
2006-04-15, 20:21
Jag förstår inte riktigt..?

Hur blir det ett energiunderskott? Du äter ju ikapp de kcal du hade bränt?

Det finns ju en basalämnesomsättning. Du förbrukar över 1000 kcal om du ligger i sängen dygnet runt.

RajtanTajtan
2006-04-15, 20:22
Jag förstår inte riktigt..?

Hur blir det ett energiunderskott? Du äter ju ikapp de kcal du hade bränt?


Det är ju just därför det är ett underskott :)

martynj
2006-04-15, 20:29
Jo att du förbränner även i total vila förstår jag :)
Men jag förstår nog inte hasses fråga..

Äter man inte någonting på en dag och sedan äter man den dagens 2000kcal en dag efter?

Dag 1: Äter ingenting, förbränner 2000kcal totalt.
Dag 2: Äter normalt intag + 2000kcal från dagen innan

Förstod jag det rätt? :em:

RajtanTajtan
2006-04-15, 20:31
Jo att du förbränner även i total vila förstår jag :)
Men jag förstår nog inte hasses fråga..

Äter man inte någonting på en dag och sedan äter man den dagens 2000kcal en dag efter?

Dag 1: Äter ingenting, förbränner 2000kcal totalt.
Dag 2: Äter normalt intag + 2000kcal från dagen innan

Förstod jag det rätt? :em:

I vanliga fall så kanske han han omsätter 2000 kcal. Sen bränner han utöver det även 2000 kcal på fastande mage. Då är vi uppe i -4000 kcal. Äter han då 2000 kcal, så ligger han ju -2000 och då hamnar han på ett underskott på 2000 kcal.

martynj
2006-04-15, 20:35
Ah ok, då tror jag att jag förstår :D

Men får han verkligen i sig alla näringsämnena då?
Om man delar perioden över två dagar blir det ju t.ex. inte något protein dag ett och det är väl inte så bra?

RajtanTajtan
2006-04-15, 20:40
Ah ok, då tror jag att jag förstår :D

Men får han verkligen i sig alla näringsämnena då?
Om man delar perioden över två dagar blir det ju t.ex. inte något protein dag ett och det är väl inte så bra?

Han äter ju 2000 kcal :) Han omsätter 2000 i vanliga fall och denna dagen så äter han 2000, alltså bara det han gör sig av med i sin normala dagsförbrukning. Skillnaden är bara att han gick upp på morgonen och förbränningstränade bort ytterligare 2000. Då hamnar han ju ändå på -2000 kcal.

martynj
2006-04-15, 20:43
Ahhh nu klarnar det.

Han tränar innan frukost bort 2000kcal!
Sedan ätar han sitt dagliga behov av 2000kcal vilket resulterar i ett underskott av 2000kcal och inga näringsbrister! Grymt stolt att jag fatta nu, hehe :cool:

Och eftersom det var på fastande mage så är det fett som förbränns i förstahand? Väldigt effektivt sett att bli av med dallret på magen med andra ord! Ska ut och springa som fan innan frukost imon. :)

RajtanTajtan
2006-04-15, 20:46
Ahhh nu klarnar det.

Han tränar innan frukost bort 2000kcal!
Sedan ätar han sitt dagliga behov av 2000kcal vilket resulterar i ett underskott av 2000kcal och inga näringsbrister! Grymt stolt att jag fatta nu, hehe :cool:

Och eftersom det var på fastande mage så är det fett som förbränns i förstahand? Väldigt effektivt sett att bli av med dallret på magen med andra ord! Ska ut och springa som fan innan frukost imon. :)

Ja, jag har alltid varit lite emot morgonförbränning, jag vet ju att det är bra, men jag tycker det är så trist.

Men Hasse har lagt fram så många tydliga fördelar med det, att jag förmodligen kommer börja lägga större delen av min träning på morgonen :)

martynj
2006-04-15, 20:48
Mm jag blev också grymt sugen på morgonträning efter den här tråden.
Man blir ju dessutom väldigt pigg!

RajtanTajtan
2006-04-15, 20:50
Ja, man kan nog inte starta sin dag på ett bättre sätt.
Frågan är bara om man har riktig ork att köra ett hårt styrkepass på eftermiddagen.

Princy
2006-04-15, 21:05
Ja, man kan nog inte starta sin dag på ett bättre sätt.
Frågan är bara om man har riktig ork att köra ett hårt styrkepass på eftermiddagen.

Det beror väl på hur pass intensivt du tänkt träna. Om du siktar på 2000 förbrända kalorier så kanske det inte blir så mycket ork kvar till eftermiddagen. ;)

RajtanTajtan
2006-04-15, 21:07
Det beror väl på hur pass intensivt du tänkt träna. Om du siktar på 2000 förbrända kalorier så kanske det inte blir så mycket ork kvar till eftermiddagen. ;)

Självklart är det en balansgång däremellan.

maRRtin
2006-04-15, 21:10
Styrkepasset på eftermiddagen blir inte lidande tycker jag inte. Kardioträning på morgonen gör ju att glykogeninlagringen blir mycket effektiv efter det. Jag har varit ute och sprungit 3 dagar innan frukost denna veckan. Men däremot kan löparundan på morgonen gå väldigt segt och vara lite knäckade för självförtroendet, särkilt om man går på kaloriunderskott har jag märkt.

Skillnanden att springa innan frukost vid deff och på eftermiddagen dagen efter ett rejält kolhydratintag är som natt och dag, i alla fall för mig.

RajtanTajtan
2006-04-15, 21:13
Styrkepasset på eftermiddagen blir inte lidande tycker jag inte. Kardioträning på morgonen gör ju att glykogeninlagringen blir mycket effektiv efter det. Jag har varit ute och sprungit 3 dagar innan frukost denna veckan. Men däremot kan löparundan på morgonen gå väldigt segt och vara lite knäckade för självförtroendet, särkilt om man går på kaloriunderskott har jag märkt.

Skillnanden att springa innan frukost vid deff och på eftermiddagen dagen efter ett rejält kolhydratintag är som natt och dag, i alla fall för mig.


Vad menar du är den främsta skillnaden? Orken, eller förbränningen?

King Grub
2006-04-15, 21:13
Jag har varit ute och sprungit 3 dagar innan frukost denna veckan. Men däremot kan löparundan på morgonen gå väldigt segt och vara lite knäckade för självförtroendet, särkilt om man går på kaloriunderskott har jag märkt.

Skillnanden att springa innan frukost vid deff och på eftermiddagen dagen efter ett rejält kolhydratintag är som natt och dag, i alla fall för mig.

Själv presterar jag bättre, både vad gäller konditionsträning och styrketräning, på fastande mage (glykogendepåerna är större när man vaknar än när man går och lägger sig vid en någorlunda normal kost).

Sniggel
2006-04-16, 00:08
Blir det inte en del timmar för att förbränna 2 mille kalorier? ;)

maRRtin
2006-04-16, 08:49
Själv presterar jag bättre, både vad gäller konditionsträning och styrketräning, på fastande mage (glykogendepåerna är större när man vaknar än när man går och lägger sig vid en någorlunda normal kost).
Fan, livet är inte rättvist. *grr27*

Inte en chans att jag skulle klara en 15km runda på morgonen i ett hyffsat tempo.

maRRtin
2006-04-16, 08:50
Blir det inte en del timmar för att förbränna 2 mille kalorier? ;)
2 timmar löpning ungefär lite beroende på hur snabbt man springer :)

hasse36
2006-04-16, 09:29
Med cykel klarar jag nog det på 4-4,5 timmar. Men jag är inte så säker på att jag gör något mer den dagen.

Det handlar inte om tävling - utan om träning. Något man kan göra flera gånger i veckan, inte en gång i kvartalet.

n1tro
2006-04-16, 09:35
Själv presterar jag bättre, både vad gäller konditionsträning och styrketräning, på fastande mage (glykogendepåerna är större när man vaknar än när man går och lägger sig vid en någorlunda normal kost).


Hur? :D Jag tar slut nästan direkt i alla övningar på gymet (eller i spåren) om jag tränar på morgonen, eller tidig eftermiddag. Kör jag däremot runt 18-19 går det som bäst...

King Grub
2006-04-16, 09:40
Hur? :D

Hur? Genom att musklerna är mer fyllda med glykogen på morgonen när det lagrats in under natten än efter en dag fylld med aktivitet.

Ett fastande normalpass:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1472215&postcount=38

martynj
2006-04-16, 10:44
Hur är det att styrketräna på fastande mage jämfört med styrketräning med rätt tajmat energiintag? (Protein/kolyhydrat precis innan så att EAA finns att tillgå efter passet)

Stimuleras fortfarande proteinsyntesen till de höga värdena även efter träning på fastande mage?

King Grub
2006-04-16, 10:45
Studierna på EAA-intag efter styrketräning och effekten på proteinsyntesen av detta är utförda på träning just på fastande mage. Tillför man EAA direkt efter, 1 h efter, 2 h efter, eller 3 h efter styrketräning på fastande mage, stimulerar proteinsyntesen dramatiskt och proteinbalansen vänds till positiv, så fastande styrketräning är inte bortkastad, inte på något sätt. Proteinnedbrytningen är dock mindre, och proteinsyntesen stimuleras mer, vid EAA- och kolhydratintag före passet.

martynj
2006-04-16, 15:40
Säg att jag styrketränar på fastande mage.
Har jag verkligen EAA att tillgå efter passet då? Om jag inte har det efter nattens långa fasta så borde väl inte proteinsyntesen stimuleras så kraftigt?

I de flesta trådar jag läst har det stått att protein innan styrketräning är väldigt viktigt..

King Grub
2006-04-16, 15:41
Nej, du har inte aminosyror att tillgå, men om du tillför dom efter träning, så får du.

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/88/2/386

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/276/4/E628

Gensvaret är likvärdigt oavsett om EAA tillförs 1, 2 eller 3 h efter träning.

martynj
2006-04-16, 15:42
Så om jag ska styrketräna på fastande mage, borde jag alltså dricka en protein drink innan?
Då är det ju inte längre fastande mage, hur påverkas fettförbränningen av det?

King Grub
2006-04-16, 15:44
Styrketräning är inte en fettförbrännande aktivitet. Styrketräning använder uteslutande muskelglykogen, kolhydrat, som bränsle.

Återigen: styrketräning på fastande mage är inte bortkastad träning, men det är bättre (på alla sätt) för styrketräningsresultaten att tillföra protein/kolhydrat före.

martynj
2006-04-16, 15:47
Ok, då förstår jag.

I fortsättningen blir det löpning innan frukost och styrketräning på eftermiddagen med rätt näringsintag.