Visa fullständig version : För mycket protein, hur mycket är det?
Jag läste Grubs "Deff - en guide" och där sa han/du att "för mycket protein leder till sänkta tesosteronnivåer."
Jag vet att det säkert varierar från person till person men på ett ungefär hur mycket är för mycket?
Jag äter 3,4g protein / kg kroppsvikt utan att anstränga mig att äta så mycket men kan jag ligga i farozonen?
King Grub
2006-04-15, 18:59
Om sökfunktionen *grr27* bara fungerade kunde man hitta en lååång tråd med diagram och referenser på saken här i kostforumet.
Absinteh
2006-04-15, 22:12
Skulle gärna vilja ha ett svar här.
Jag mättar mig själv med protein hela tiden. På vilket sätt är det negativt?
Nu när jag kom hem käkade jag tex två burkar tonfisk, för att det mättar bra och jag vill ligga lågt på kolhydraterna spec nu på kvällen. Är det negativt att mätta sig på protein, om man är som mig, ett matvrak?
Nu när jag kom hem käkade jag tex två burkar tonfisk, för att det mättar bra och jag vill ligga lågt på kolhydraterna spec nu på kvällen. Är det negativt att mätta sig på protein, om man är som mig, ett matvrak?
Kolhydrater lagras lättare som kroppsfett. Sedan finns det ju andra nackdelar med att överäta saker. T.ex de två tonfiskbrukarna du pratade om, som innehåller alldeles för mkt kvicksilver
Dyrt.
Jag har inte förstått varför man ska äta protein istället för kolhydrat ?
Gå igenom vad du äter på en dag. Allt över 3 g protein / kg kroppsvikt är, enligt mig, att kasta pengarna i sjön.
två burkar tonfisk(..alá sammanlagt ca: 50-60 gram protein) kvalificerar dig knappast inte som ett matvrak.
anser mig själv som average, och det händer kanske någon gång i veckan att man trycker i sig ett halvt/ett kilo kyckling på kvällen.. 100/200 g protein i ett nafs.. overkill? most definetly
Cerberus
2006-04-16, 09:12
Dyrt.
Jag har inte förstått varför man ska äta protein istället för kolhydrat ?
Gå igenom vad du äter på en dag. Allt över 3 g protein / kg kroppsvikt är, enligt mig, att kasta pengarna i sjön.
Vi inbillar oss att vi blir biffar snabbare :D
King Grub
2006-04-16, 09:38
http://jap.physiology.org/content/vol82/issue1/images/large/japp0510902.jpeg
J Appl Physiol 82: 49-54, 1997;
King Grub
2006-04-16, 10:06
Relationship between dietary intake and serum anabolic hormone concentrations of testosterone (T), free testosterone (FT), and growth hormone were examined at rest as well as after the heavy-resistance exercise (HRE) in 8 strength athletes (SA) and 10 physically active non-athletes (NA). In the first part of the study serum basal anabolic hormone concentrations and dietary intake were examined in the total group of subjects. In the second part of the study a subgroup of 5 SA and 5 NA performed the high volume and high intensity HRE. Dietary intake was registered by dietary diaries for 4 days preceding the loading day. Significant correlations were observed between serum basal T and fat (E%: r = 0.55, p < 0.05, g/kg: r = 0.65, p < 0.01) and protein intake (E%: r = - 0.77, p < 0.001, g/kg: r = - 0.68, p < 0.01) in the total group of subjects. However, when the two groups were examined separately the significant relationships between serum basal T and dietary fat and protein could be noticed in SA only (fat g/kg: SA r = 0.77, p < 0.05; in NA r = 0.44, n.s., protein g/kg: SA r = - 0.84, p < 0.05; in NA r = 0.27, n.s.). Both serum T and FT responses to HRE were correlated with fat (E%: r = 0.85, p < 0.01 and r = 0.73, p < 0.05, g/kg: r = 0.72, p < 0.05 and r = 0.77, p < 0.01) and protein (E%: r = - 0.81, p < 0.01 and r = - 0.69, p < 0.05, g/kg: r = - 0.86, p < 0.01 and r = - 0.65, p < 0.05). The results suggest the possible role of diet leading to alterations in serum T and FT during prolonged strength training, and that diets with insufficient fat and/or excessive protein may compromise the anabolic hormonal environment over a training program.
Int J Sports Med. 2004 Nov;25(8):627-33. Relationship between diet and serum anabolic hormone responses to heavy-resistance exercise in men.
Absinteh
2006-04-16, 10:15
ojdå. så jag ska börja käka mackor istället *screwy*
Hej! Detta är nått nytt för mig har precis börjat läsa om att överdrivna intag av protein påstås kunna hämma hormoner. Det kanske är något helt vedertaget fakta som missats av mig. Vet någon mer om detta ämne så vore det riktigt tacksamt med alla infotips som kan fås!
Har själv i de perioder då kosten har varit under stor koll och åtanke försökt "evolvera" systemet tillbaks/mot en slags "stenåldersdiet". Vänjt magen vid stora mängder grönsaker och kött. Gjorde ett tag ett stort fel i att mycket av köttet blev tonfisk och kyckling och utan att det märktes blev dieten väldigt fettfattig. Den fetfattiga dieten hade katastrofala följder uteblivna resultat och en språngmarsch in i väggen, så förhållandet fett/protein kan nog ge den hämmande effekten som beskrivs.
Lång historia frågan är väl: Huruvida ni tror/vet något om det går att vänja kroppen vid att omvandla protein i större utsträckning? Ifall ni tror det skulle kunna vara optimal kost att den största mängden kolhydrater kom från små mängder bönor/baljväxter?
Hej! Detta är nått nytt för mig har precis börjat läsa om att överdrivna intag av protein påstås kunna hämma hormoner. Det kanske är något helt vedertaget fakta som missats av mig. Vet någon mer om detta ämne så vore det riktigt tacksamt med alla infotips som kan fås!
Har själv i de perioder då kosten har varit under stor koll och åtanke försökt "evolvera" systemet tillbaks/mot en slags "stenåldersdiet". Vänjt magen vid stora mängder grönsaker och kött. Gjorde ett tag ett stort fel i att mycket av köttet blev tonfisk och kyckling och utan att det märktes blev dieten väldigt fettfattig. Den fetfattiga dieten hade katastrofala följder uteblivna resultat och en språngmarsch in i väggen, så förhållandet fett/protein kan nog ge den hämmande effekten som beskrivs.
Lång historia frågan är väl: Huruvida ni tror/vet något om det går att vänja kroppen vid att omvandla protein i större utsträckning? Ifall ni tror det skulle kunna vara optimal kost att den största mängden kolhydrater kom från små mängder bönor/baljväxter?
Jag vet inte riktigt om du vill få det till någon form av LCHF, eller bara lågfett, lågt kolhydrat och högt protein?
Lågkolhydratsdiet med väldigt långsamma sådana som en deff fast utan att ligga på underskott. Väldigt hög andel fett och protein i ens vardagliga kost. Förstår ifall det inte är helt optimalt i nuläget men varför är det så och finns det nån vetskap om att förändra kroppens optimala näringsintag?? Skulle kroppen lära sig leva på bara fett och protein och ja möjligen då lite lagrad glukos i kött? (Som ett lejon :D)
Finns det studier eller teorier om kroppen blir bättre på att omvandla protein till energi av ett högt intag?
Lågkolhydratdieter är definitivt inga högproteindieter. Kring 15E% protein och 80-85E% fett.
Enbart protein och extremt lite fett ger s.k. rabbit starvation.
A.Steinbach
2009-02-24, 14:25
Lågkolhydratdieter är definitivt inga högproteindieter. Kring 15E% protein och 80-85E% fett.
Enbart protein och extremt lite fett ger s.k. rabbit starvation.
Varför skulle lågkolhydratdieter definitivt inte vara några högproteindieter? Det finns det ju gott om exempel på och är det en del bodybuilders kör på när de kör lågkolhydratdiet.
Eddie Vedder
2009-02-24, 16:00
Finns det studier eller teorier om kroppen blir bättre på att omvandla protein till energi av ett högt intag?
Ja så är det. Det är inget som bara enskilda studier antyder heller. Det är allmänt vedertagen fakta att ju mer protein i kosten desto mer protein utnyttjas i energimetabolism.
Det kan du läsa om i random vetenskaplig bok om kost och fysiologi.
Om jag har tolkat diagrammet rätt så innebär det alltså att testosteronnivåerna är som bäst när proteinet ligger på 12 energiprocent och som sämst när proteinet ligger på 34 energiprocent?
kettlebellGuden
2011-07-31, 08:03
Om jag har tolkat diagrammet rätt så innebär det alltså att testosteronnivåerna är som bäst när proteinet ligger på 12 energiprocent och som sämst när proteinet ligger på 34 energiprocent?
Så läser jag det med. Utöver det så läser jag ut att kolhydrater ska man trycka i sig 4 gånger mer än protein, och fettet gärna omättat.
För mig på teoretiska 80kg skulle det då bli lite så här:
160g protein.
640g kolhydrater.
72g fett.
Har jag förstått det här rätt? Det är rätt radikalt olikt mot mina 40:20:40 som jag normalt kör. Klart värt att prova något år eller tre. Blir myyyycket grönsaker för att få i sig 640g kolhydrater. :thumbup:
kettlebellGuden
2011-07-31, 08:16
Så läser jag det med. Utöver det så läser jag ut att kolhydrater ska man trycka i sig 4 gånger mer än protein, och fettet gärna omättat.
För mig på teoretiska 80kg skulle det då bli lite så här:
160g protein.
640g kolhydrater.
72g fett.
Har jag förstått det här rätt? Det är rätt radikalt olikt mot mina 40:20:40 som jag normalt kör. Klart värt att prova något år eller tre. Blir myyyycket grönsaker för att få i sig 640g kolhydrater. :thumbup:
menar mättat förståss. *mini
Eddie Vedder
2011-07-31, 08:36
menar mättat förståss. *mini
Nej man kan varken dra den slutsatsen om proteinet eller det mättade fettet. Vi har skrivit lite om den där studien i vår bok och Ola Wallengren har gjort en lång utläggning om den här på Kolo. Han hade en hel del att anmärka på i metodiken där så ta inte de där diagrammen på allt för stort allvar.
kettlebellGuden
2011-07-31, 08:49
Nej man kan varken dra den slutsatsen om proteinet eller det mättade fettet. Vi har skrivit lite om den där studien i vår bok och Ola Wallengren har gjort en lång utläggning om den här på Kolo. Han hade en hel del att anmärka på i metodiken där så ta inte de där diagrammen på allt för stort allvar.
Trevligt. Då slipper jag planera om nästa års ätande. :thumbup:
Fast det har väl resonerats om att ifall testosteronet i blodet sjunker så är det för att det har gått in "nånstans" (;)) för att göra nytta, kanske.
Och låga blodnivåer borde testiklarna känna av och därmed sätta igång att producera mer (förenklat sagt, kommer inte ihåg exakt samspelet mellan hjärnan och testiklarna). Testonivåerna borde ju isåfall vara temporärt låga för att de faktiskt kommit till användning. Eller?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.