handdator

Visa fullständig version : Godis efter träning


krilleh
2006-04-15, 18:37
Ja alltså om man ska äta godis bör man göra de efter träningen då det inte är allt för kasst har jag hört. Men nu undrar jag hur länge efter ett pass det är "ok" att äta de? Vart är gränsen? 1-2 timmar eller?

Clyde
2006-04-15, 19:24
Godis är skräp näringsmässigt sett, oavsett om du tränat eller inte. Se till att få i dig näringsriktigt och bra käk, med tillräckligt mkt protein och kolhydrat närmsta timmen efter passet så är du på god väg.

krilleh
2006-04-15, 19:33
Det var inte frågan. Men om man vill äta godis bör man göra efter träningen iaf och nu är de ju påsk

King Grub
2006-04-15, 19:38
Vill du använda träningen som ett slags "skyddsnät" för att kunna äta godis utan att riskera fettinlagring är det timmarna efter träning som är lämpligast, men för träningsresultaten finns det ju bättre val.

krilleh
2006-04-15, 19:43
Vill du använda träningen som ett slags "skyddsnät" för att kunna äta godis utan att riskera fettinlagring är det timmarna efter träning som är lämpligast, men för träningsresultaten finns det ju bättre val.

Ja det klart :) men käkar fortfarande mitt protein osv men tänkte att äta mitt påskägg efter träningen så blire iaf lite bättre :D Deffar just nu så jag är ganska försiktig.

Tack för svaret iaf

King Grub
2006-04-15, 19:52
Påsk är det bara en gång om året. http://bestsmileys.com/eating1/10.gif

Princy
2006-04-15, 20:59
Påsk är det bara en gång om året. http://bestsmileys.com/eating1/10.gif

Vilken söt! :D

Sparre
2006-04-16, 02:03
Påsk är det bara en gång om året. http://bestsmileys.com/eating1/10.gif

Precis, så varför lyxa till det just då?
Kommer alltid speciella tillfällen att äta skit. Men visst krilleh, ät du godis efter ett träningspass, gör nog ingen skada i långa loppet. Men vill du ha en orsak till att äta godis, så är nog inte styrketräning bästa alternativet...

jedimind
2006-04-16, 22:00
Det är bra med lite "skit-socker" nån gång i bland, men absolut inte efter varje pass, köp ett bra kolhydratspulver (malto-dextrin) eller gamla hederliga bananer :)

sen efter post-workout drinker, ta en måltid med lite högre GI, typ bakad potatis...annars är det väl lågt GI som är the shit...fred ut

mini
2006-04-16, 22:43
Det är bra med lite "skit-socker" nån gång i bland
Varför?

King Grub
2006-04-17, 04:47
Det är det inte, annat är för smaklökarna.

jedimind
2007-02-07, 00:48
Varför?

om inte annat så för psyket :) har fått för mig att svulla lite skitsocker ibland under diet gör att kroppen inte ställer in sig på sparlåga...men men...finns säkert tusentals som itne håller med mig där.

pLAYONPLAYA

Max
2007-02-07, 07:29
om inte annat så för psyket :) har fått för mig att svulla lite skitsocker ibland under diet gör att kroppen inte ställer in sig på sparlåga...men men...finns säkert tusentals som itne håller med mig där.

pLAYONPLAYADet "funkar" säkert ännu bättre med endast kolhydrater av typen stärkelse/glukos.

skaparn
2007-02-07, 08:00
Kommer alltid speciella tillfällen att äta skit. Men visst krilleh, ät du godis efter ett träningspass, gör nog ingen skada i långa loppet. Men vill du ha en orsak till att äta godis, så är nog inte styrketräning bästa alternativet...

Det där är så sant. Att hålla på med tillfällen hit och dit för att dricka sprit eller äta godis är ett oskick. Det finns garanterat minst en högtdig för var och en av de 265,25 dagarna på året. Bättre att bestämma sig för att man ska göra något "onyttigt" för sin egen skull och för att man vill, om man nu måste äta exempelvis godis alltså.

Det är det inte, annat är för smaklökarna.

Så, vad rekommenderar du för schema för dem? Längre intervaller eller kanske ett max-OT-program?

z_bumbi
2007-02-07, 08:02
Så, vad rekommenderar du för schema för dem? Längre intervaller eller kanske ett max-OT-program?

HIT

Hög intensitet (Smak), liten volym per pass och låg frekvens

Danny Devito
2007-02-07, 08:03
HIT

Hög intensitet (Smak), liten volym per pass och låg frekvens

:laugh:

Sheogorath
2007-02-07, 08:04
Jag äter godis efter träning och har gjort så i flera år och väger 95 kg i en form som är fiiiiiiiiiin.

*host*

Nästan iaf. Nej, men det här med ursäkter för att äta godis känns lite lamt tycker jag. Antingen är det planerat som kolhydratsersättning (gainer) eller så äter man för att man känner för det. Jag är inte mycket för sådant här "joalltsåmenatt det är ganska OK, jag har ju ändå tränat..."

Emil_Larsson
2007-02-07, 09:02
Jag tar kexchoklad efter tennisträning och det kommer jag for hell sake fortsätta med :hbang:

emmak
2007-02-07, 10:53
Jag tar kexchoklad efter tennisträning och det kommer jag for hell sake fortsätta med :hbang:

Det är nog ett ganska mycket sämre alternativ än godis eftersom kexchoklad innehåller väldigt mkt fett, och det är en fördel om du skippar direkt efter träningen. Bara ett tips!

mentzer
2007-02-07, 11:50
Det är nog ett ganska mycket sämre alternativ än godis eftersom kexchoklad innehåller väldigt mkt fett, och det är en fördel om du skippar direkt efter träningen. Bara ett tips!

Det verkar inte troligt att han skippar den.

pragmatist
2007-02-07, 12:35
Men för farao, godis vill man ju ha i tv-soffan framför en riktigt bra film när man sitter och småhånglar med tjejen, inte ska man kasta bort sina få godistillfällen i veckan på att äta det efter gymmet...

emmak
2007-02-07, 13:09
Det verkar inte troligt att han skippar den.

Jaha, okej ?

jedimind
2007-02-07, 13:57
Det "funkar" säkert ännu bättre med endast kolhydrater av typen stärkelse/glukos.


jo ass! men det är inte lika gott :)

skaparn
2007-02-07, 13:58
jo ass! men det är inte lika gott :)

Det heter aas.

Emil_Larsson
2007-02-07, 16:07
Det är nog ett ganska mycket sämre alternativ än godis eftersom kexchoklad innehåller väldigt mkt fett, och det är en fördel om du skippar direkt efter träningen. Bara ett tips!

Orka leta upp vad som är optimalt? *mini*

Jag tar det jag gillar, det vill säga kex-choklad, whatever it takes :)

Det är det att det känns gott med godis efter jag spelat tennis, suget kommer då.

Emil_Larsson
2007-02-07, 16:11
And by the way, jag är 16år. Godis kan man skita i sen när man blir 30 eller nåt :) *flex*

Edit: Man lever bara 12 gånger... :MrT:

jedimind
2007-02-07, 16:27
Det heter aas.

ursäkta att jag infuserar min dialekt i tråden. ass e en förkortning för "asså"

Max
2007-02-07, 21:42
Men för farao, godis vill man ju ha i tv-soffan framför en riktigt bra film när man sitter och småhånglar med tjejen, inte ska man kasta bort sina få godistillfällen i veckan på att äta det efter gymmet...
+1

emmak
2007-02-07, 21:43
And by the way, jag är 16år. Godis kan man skita i sen när man blir 30 eller nåt :) *flex*

Edit: Man lever bara 12 gånger... :MrT:


Och varför ska man skita i godis när man är 30 ?

Emil_Larsson
2007-02-07, 21:52
Och varför ska man skita i godis när man är 30 ?

För man ska leva livet nu i unga dagar, sen när man blir äldre kan man leva nyttigare eller något sådant :D

emmak
2007-02-07, 21:59
För man ska leva livet nu i unga dagar, sen när man blir äldre kan man leva nyttigare eller något sådant :D

Du är väl för härlig du ;)

Emil_Larsson
2007-02-09, 15:22
Jag läste en artikel av King_Grub's, och där står det att vid fysisk hård ansträning är det lämpligt med snabba kolhydrater, där maltodextrin och druvsocker är bäst, men det funkar även med, godis, cornflakes m.m.?

Har läst från folk att godis är meningslöst, men skulle någon kunde formulera lite vad som menas?
Jag tar gärna godis efter ett konditionstränings pass.

King Grub
2007-02-09, 15:29
Intag av glukospolymerer (t ex maltodextrin) eller glukos innebär snabbare och bättre glykogeninlagring i muskulaturen efter ansträngning än intag av motsvarande mängd sackaros. Meningslöst är dock fel att påstå.

Sniggel
2007-02-09, 15:53
För man ska leva livet nu i unga dagar, sen när man blir äldre kan man leva nyttigare eller något sådant :D

Det är väl bättre att äta så näringsriktigt som möjligt i unga dagar när kroppen behöver mycket nyttigt för att utvecklas till en stark och frisk individ, för att sedan när man är färdigvuxen kunna unna sig mer om nu känner ett behov av att äta godis?
;)

Emil_Larsson
2007-02-09, 16:54
Intag av glukospolymerer (t ex maltodextrin) eller glukos innebär snabbare och bättre glykogeninlagring i muskulaturen efter ansträngning än intag av motsvarande mängd sackaros. Meningslöst är dock fel att påstå.

Ok, ok.

Emil_Larsson
2007-02-09, 16:55
Det är väl bättre att äta så näringsriktigt som möjligt i unga dagar när kroppen behöver mycket nyttigt för att utvecklas till en stark och frisk individ, för att sedan när man är färdigvuxen kunna unna sig mer om nu känner ett behov av att äta godis?
;)

Det är mer känsla att köpa en godispåse ute när man te.x är med polare än att köpa en morot och tugga på ;)

Nu blev det lite offtopic där men hehe.

krilleh
2007-02-09, 17:08
Det är mer känsla att köpa en godispåse ute när man te.x är med polare än att köpa en morot och tugga på ;)

Nu blev det lite offtopic där men hehe.

Eller så satsar man på light all the way? :D visst blir godis ett problem, men byt ut de mot exempelvis nötter som är helt ok och en light läsk på de så blire rätt så bra iaf.

Om man nu inte är rädd för cancerriskerna.

Emil_Larsson
2007-02-09, 17:11
Eller så satsar man på light all the way? :D visst blir godis ett problem, men byt ut de mot exempelvis nötter som är helt ok och en light läsk på de så blire rätt så bra iaf.

Om man nu inte är rädd för cancerriskerna.

Light dricker jag, nötter tål jag inte..

Nananana ;)

Eddie Vedder
2007-02-09, 17:16
Light dricker jag, nötter tål jag inte..

Nananana ;)

Nu har vi verkligen hamnat på villospår från topic hehe.

Gillar du godis ska du klart som fan äta godis, både nu å när du blir äldre. Finns bra mycke ohälsosammare vanor än sporadiskt godisätande, inaktivitet exempelvis.

Metal_boy_
2007-02-11, 15:20
Men för farao, godis vill man ju ha i tv-soffan framför en riktigt bra film när man sitter och småhånglar med tjejen, inte ska man kasta bort sina få godistillfällen i veckan på att äta det efter gymmet...

Varför inte ha myspys i soffan med kvinnan efter passet? Kanske ha lite kolasnöre-sex i duschen innan m.m?

Stoltz
2007-02-11, 16:00
Jag äter godis efter träning och har gjort så i flera år och väger 95 kg i en form som är fiiiiiiiiiin.


"Haha nä.... Men HULKEN!!! Åt just upp en påse chips med dip & 1.5L PEPSI!!!
Satt & kolla på min skivstång som var LADDAD med 100kg!!!!!
Helt plötsligt RYCKER JAG TILL!!! grannarna HOPPAR OXÅ TILL, tänker nog: va ska han göra NU?
??? Jag tar tog i skivstången slänger upp den till bröstet & gör 12SNABBA militärpressar!!!
Huset GUNGAR!!! Sen går jag & tar en tonfiskburk med minimjölk.....
Haha, jag har gjort likadant med 160kg i bänkpress.... Helt oupvärmd sitter i soffan.....
Sen slänger jag mig ner & reppar en 6:a på 160kg bänkpress!!! Grannarna flyger
mot väggarna för att lyssna...."


Jojo, chips och godis gör susen efter träning, don't ya worry :D

Sheogorath
2007-02-11, 19:29
"Haha nä.... Men HULKEN!!! Åt just upp en påse chips med dip & 1.5L PEPSI!!!
Satt & kolla på min skivstång som var LADDAD med 100kg!!!!!
Helt plötsligt RYCKER JAG TILL!!! grannarna HOPPAR OXÅ TILL, tänker nog: va ska han göra NU?
??? Jag tar tog i skivstången slänger upp den till bröstet & gör 12SNABBA militärpressar!!!
Huset GUNGAR!!! Sen går jag & tar en tonfiskburk med minimjölk.....
Haha, jag har gjort likadant med 160kg i bänkpress.... Helt oupvärmd sitter i soffan.....
Sen slänger jag mig ner & reppar en 6:a på 160kg bänkpress!!! Grannarna flyger
mot väggarna för att lyssna...."


Jojo, chips och godis gör susen efter träning, don't ya worry :D

:laugh:

Träffsäkert, värre!