handdator

Visa fullständig version : En fråga angående protein


F.K
2002-11-11, 18:38
Jag har läst att kroppen bara kan ta upp ca 30-50 gram protein åt gången. Innebär det att man bara kan tillgodo se sig energi från 50 gram protein per måltid och resten går förlorad eller har dessa siffror med någonting annat att göra som t ex muskeluppbyggnad?

Frazze
2002-11-11, 19:46
Detta är bara en gammal skröna. Varför skulle man bara kunna ta upp exempelvis 50g protein?

F.K
2002-11-11, 22:40
Vet ej.
Läste det i effektiv näringslära av Fredrik Paulun.

Sverker
2002-11-12, 07:23
Kroppens förmåga att lagra in aminosyror i nya protein är begränsande. Proteinsyntesen kan inte snurra hur fort som helst.

Visst tar kroppen upp allt protein du äter men det mesta blir då socker istället.

Ta 30 g / 3 timmar som ett grovt riktmärke. Kan säkert variera +/-20 g.

Man antager på goda grunder att proteinsyntesen är snabbare efter ett tufft träningspass och man därför skall äta mer protein just då.

F.K
2002-11-12, 09:18
..men man kan alltså på goda grunder låta en stor del av kaloriintaget komma från protein om man vill minska kroppsfett men med bibehhållen massa, eller är det bara slöseri med pengar om en stor del av proteinet kommer från tillskott?

Grahn
2002-11-12, 09:22
Är ju egentligen onödigt då du likagärna kan äta kolhydrater istället för att kroppen ska göra energi av proteinet....

Bättre då att äta lagom mängd protein och mycket fett isf tycker jag.

Muskelsmurfen
2002-11-12, 14:28
Sverker>30g/3h. Mycket intressant. +/- 20g hmm ganska stor osäkerhet här.
Hur mycket kan man använda efter ett tungt träningspass?
Om man kollar vad AST rekomenderar så landar det på ~20-25g/halvtimme efter träningen.

Har du någon referens till studier på ovan nämda? Det är ett väldigt intressant ämne :)

Om man leker med siffror:
24h/dygn á 30g/3h = 240g/dygn. Om man är en stor pojke så blir det mindre än 2,5g/kg kroppsvikt. Detta är dessutom om man slaviskt följer ett tidsschema. Många äter betydligt mer protein. Hmmm.

Om man tittar på 30/40/30 "dieten":
Ett näringintag på 2800kCal enl. norm. rek.
840kCal protein, 210g protein.
Uppskatta att man sover 8h/natt.
16vakna timmar ger 160g protein. (190g om man tar 30g vid läggdags)

Som sagt, det skulle vara kul att se lite studier runtikring det hela :angel:

Sverker
2002-11-12, 15:18
Visst är det stor osäkerhet i dessa siffror Gillerstedt:)

Hänvisar till läroböcker. Proteinomsättningen dvs den mängd protein som bryts ned och byggs upp varje dygn är ju, beroende på hur mycket personen väger, vilken muskelmassa personen har, vilken bok man läser, vilken näringsstatus personen är i, fysisk belastning osv, osv 300 - 500 g / dygn. Detta omfattar ALL nybildning av protein dvs muskelprotein, antikroppar i imunförsvaret, blodprotein, hår, hud osv.

För oss muskelbyggare gäller ju att alltid ha välfylda förråd av aminosyror men så fort det finns ett överskott så börjar levern att omvandla aminosyror till socker dvs en balansakt man kan diskutera i det oändliga
:) .

storfredda
2002-11-14, 10:28
Det jag kan säga om högt proteinintag är att jag tycker det är ett jäkla skitsnack att man blir fet av det!
Så kan man inte säga! Däremot är det individuellt hur man raegerar på olika dieter!
Jag äter ca 500g protein/dag o jag har då inga problem med detta. Däremot om jag äter mycket kolisa, då blir jag fet!