handdator

Visa fullständig version : Invandrare - third strike out?


Snake
2006-04-15, 11:47
Vad har ni för åsikt om invandrare som begår brott efter brott efter brott, ska dom utvisas efter ett visst system eller tycker ni att dom förtjänar att få leva kvar i Sverige fastän dom fortsätter begå brott så fort dom lämnat kåken?
Med invandrare menar jag inte per automatik folk med svart hår, utan likaså folk från Norge, USA, Tyskland etc etc - ni förstår nog.

Personligen tycker jag att det är förjävligt med alla dessa "freeloaders" som kommer till Sverige och ser fängelset som ett hotel. Många av dem har det säkert inte lätt och ser brott som sista utvägen till att överleva eftersom det inte är lätt att få jobb med deras bakgrund. Det kan jag ha en viss förståelse för, och det måste säkert satsas resurser på, men om JAG kommit till ett annat land så hade jag gett mig fan på att klara mig på den lagliga vägen och ingenting annat.

Eftersom jag är rätt risig på att argumentera så får ni som kan göra det istället. Kanske kan man tänka sig ett visst system, ungefär som vissa stater har i USA, dvs. efter 3:e gången någon döms i domstol åker de in på livstid, motsvarande i Sverige blir - 3:e gången = utvisning?

WheyProtein
2006-04-15, 11:50
Tycker de ska uppföra sig exemplariskt, om inte blir det utvisning.

Scratch89
2006-04-15, 11:51
Är det inte lite dumt att man ska behandla dem annorlunda mot svenskar?

grisbil3n
2006-04-15, 11:53
Jag tycker kriminella oavsett ursprung borde placeras i arbetsläger.

ugglan
2006-04-15, 11:53
Third strike-regeln tycker jag är rätt vettig, men då måste det gälla grova brott. Inte som i USA där du åker in på livstid för att ha snattat 3 gånger. Det hade blivit för dyrt för samhället med nuvarande fängelsebekvämligheter

Tricklev
2006-04-15, 11:54
Är det inte lite dumt att man ska behandla dem annorlunda mot svenskar?

Mjo, jag kan ju inte säga att jag tycker att något land "tillhör" någon, eftersom det ändå bara är strek på en karta.

Fast tycker du systemet funkar bra som det gör idag?

ugglan
2006-04-15, 11:55
Third strike-regeln tycker jag är rätt vettig, men då måste det gälla grova brott. Inte som i USA där du åker in på livstid för att ha snattat 3 gånger. Det hade blivit för dyrt för samhället med nuvarande fängelsebekvämligheter

Tillägg: Hade vi sänt alla till ett fångläger i karelen så hade det funkat bra med 3 strikes oavsett brott.

Baha
2006-04-15, 12:01
Perfekt tycker jag, då får vi mer plats i det här landet för folk som verkligen vill och behöver komma hit, dvs skötsamma invandrare. :)

Scratch89
2006-04-15, 12:01
Mjo, jag kan ju inte säga att jag tycker att något land "tillhör" någon, eftersom det ändå bara är strek på en karta.

Fast tycker du systemet funkar bra som det gör idag?
Jag tycker inte systemet fungerar bra idag.
Men att ena dagen tycka att "Hey! Vi ska få in invandrarna i samhället så de känner sig "svenska" och inte utanför" och andra dagen tycka att man ska ha superkoll på dem klingar falskt.

Guns n hoses
2006-04-15, 12:11
Perfekt tycker jag, då får vi mer plats i det här landet för folk som verkligen vill och behöver komma hit, dvs skötsamma invandrare. :)
Precis. *zing*

thomast
2006-04-15, 12:12
Third strike-regeln tycker jag är rätt vettig, men då måste det gälla grova brott. Inte som i USA där du åker in på livstid för att ha snattat 3 gånger. Det hade blivit för dyrt för samhället med nuvarande fängelsebekvämligheter

Three strikes tillämpas bara när man begått grövre brott. Jag kan dock tro att om man vid snatteri gjort våldsamt motstånd/ hotat eller något liknande att det räknas som ett allvarligt brott.

Läs mer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Three_strikes_law

Vilka brott som räknas in:
http://www.threestrikes.org/tscrimes.html

Scratch89
2006-04-15, 12:13
Three strikes tillmäpas bara när man begått grövre brott. Jag kan dock tro att om man vid snatteri gjort våldsamt motstånd/ hotat eller något liknande att det räknas som ett allvarligt brott.

Läs mer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Three_strikes_law

Vilka brott som räknas in:
http://www.threestrikes.org/tscrimes.html
Vad jag har hört går väl gränsen vid brott som ger fängelsestraff?

thomast
2006-04-15, 12:14
Det är möjligt, ska försöka kolla upp det hela.

userfriendly
2006-04-15, 12:14
dessa topics brukar bara leda till tjaffs *screwy*

userfriendly
2006-04-15, 12:16
[QUOTE=Snake] men om JAG kommit till ett annat land så hade jag gett mig fan på att klara mig på den lagliga vägen och ingenting annat.

säger du nu ja.... kanske inte går så bra om man mått rejält psykiskt dåligt och levt som gömd flykting o haft både sitt eget land och det nya emot sig (nej alla har det inte så men det finns många)

Sheogorath
2006-04-15, 12:17
Det är inte orimligt alls att skicka tillbaka den som kommit till Sverige OCH BLIVIT STRAFFAD (oavsett brott) tre gånger. Jag menar, jag är ostraffad. Folk här inne har väl säkert i vissa fall ett eller två straff på nacken. Men klarar man inte av att hålla sig utan drar på sig tre straffpåföljder, då tycker jag att den tredje kan inkludera tredje-klass-biljett tillbaka hem till whatever.

Och grövre förstagångsbrott (våldsbrott, tänker jag mig): Rån, misshandel, mord, etc. Tack och adjöss, omedelbart. Dig vill vi inte ha här.

hultman
2006-04-15, 12:18
Varför ska vi ens ta in invandrare? Borde det inte räcka bra med vår redan väl utbredda arbetslöshet?

Jag tycker att man borde följa EU:s direktiv, och inte en person mer. Förr i tiden behövde vi faktiskt arbetskraftsinvandring, men nu är det inte tal om detta längre. Att samhället har blivit mindre säkert i takt med ökad fattigdom, och ekonomin går allt sämre, är inte någon nyhet precis.

Snake
2006-04-15, 12:19
säger du nu ja.... kanske inte går så bra om man mått rejält psykiskt dåligt och levt som gömd flykting o haft både sitt eget land och det nya emot sig (nej alla har det inte så men det finns många)

Ja det är klart att det är svårt att sia om hurvida man skulle klara sig bra eller inte, men uppfattningen jag har är ändå att många tar den lätta vägen istället för att kämpa vidare på den hårda.

thomast
2006-04-15, 12:21
Jag tycker inte systemet fungerar bra idag.
Men att ena dagen tycka att "Hey! Vi ska få in invandrarna i samhället så de känner sig "svenska" och inte utanför" och andra dagen tycka att man ska ha superkoll på dem klingar falskt.

"Put forward under the slogan “three strikes and you’re out,” these laws generally prescribe that felons found guilty of a third serious crime be locked up for 25 years to life. The California law, which went into effect in March 1994, may be the most sweeping of these. Although the first two “strikes” accrue for serious felonies, the crime that triggers the life sentence can be any felony. Furthermore, the law doubles sentences for a second strike, requires that these extended sentences be served in prison (rather than in jail or on probation), and limits “good time” earned during prison to 20 percent of the sentence given (rather than 50 percent, as under the previous law)."

http://www.rand.org/pubs/research_briefs/RB4009/index1.html

Där har vi förklaringen.

ugglan
2006-04-15, 12:22
Läs mer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Three_strikes_law



Some unusual scenarios have arisen, particularly in California--the state punishes shoplifting and similar crimes as felony petty theft if the person who committed the crime has a prior conviction for any form of theft, including robbery or burglary. As a result, some defendants have been given sentences of 25 years to life in prison for such crimes as shoplifting golf clubs (Gary Ewing) or video tapes (Leandro Andrade), and the theft of a slice of pepperoni pizza (Jerry Dewayne Williams).

Var väl ungefär vad jag sa?

WheyProtein
2006-04-15, 12:24
Varför ska vi ens ta in invandrare? Borde det inte räcka bra med vår redan väl utbredda arbetslöshet?

Exakt.

thomast
2006-04-15, 12:27
Var väl ungefär vad jag sa?

Du missade att nämna att de två första brotten måste vara "serious".

Ninjasmurf
2006-04-15, 12:33
Tycker hela konceptet är korkat, vad är egentligen tanken med det?
Nån form av slutförvaring (som uttjänt kärnbränsle) för person som är farliga för samhället eller?
Eller et sätt att slippa rehabilitera och hjälp personer tillbaka till samhället?

Fatalist
2006-04-15, 12:40
Ut ut ut första lilla brott som begås. UT.

Scratch89
2006-04-15, 12:43
"Put forward under the slogan “three strikes and you’re out,” these laws generally prescribe that felons found guilty of a third serious crime be locked up for 25 years to life. The California law, which went into effect in March 1994, may be the most sweeping of these. Although the first two “strikes” accrue for serious felonies, the crime that triggers the life sentence can be any felony. Furthermore, the law doubles sentences for a second strike, requires that these extended sentences be served in prison (rather than in jail or on probation), and limits “good time” earned during prison to 20 percent of the sentence given (rather than 50 percent, as under the previous law)."

http://www.rand.org/pubs/research_briefs/RB4009/index1.html

Där har vi förklaringen.
Ja? Vad har det med min quote att göra?

Scratch89
2006-04-15, 12:44
Ut ut ut första lilla brott som begås. UT.
Återigen: Varför ska man vara hårdare mot invandrare?
Om en svensk begår brott på brott, vad ska man göra av denna? Ska han få fortsätta för att han föddes inom Sveriges gränser?

keffat_liv
2006-04-15, 12:45
Återigen: Varför ska man vara hårdare mot invandrare?
Om en svensk begår brott på brott, vad ska man göra av denna? Ska han få fortsätta för att han föddes inom Sveriges gränser?

så man ska skicka svensken till ett annat land menar du? :laugh:

Scratch89
2006-04-15, 12:49
så man ska skicka svensken till ett annat land menar du? :laugh:
Nej, det är ju precis det jag inte säger. Vad ska man göra med svensken som inte sköter sig?

Att särbehandla svenskar/invandrare kommer ju bara öka segretationen, och det kommer bli ännu mer "dem" mot "oss".

keffat_liv
2006-04-15, 12:52
Nej, det är ju precis det jag inte säger. Vad ska man göra med svensken som inte sköter sig?

Att särbehandla svenskar/invandrare kommer ju bara öka segretationen, och det kommer bli ännu mer "dem" mot "oss".

sätta svenskar i fängelse kanske? Hade det gott så hade det bästa varit att skicka iväg kriminella svenskar med ju, men nu går inte detta. Så svenskar i fängelse invanrare ut.

Scratch89
2006-04-15, 12:54
sätta svenskar i fängelse kanske? Hade det gott så hade det bästa varit att skicka iväg kriminella svenskar med ju, men nu går inte detta. Så svenskar i fängelse invanrare ut.
Var går gränsen för invandrare? Första generation? Andra? Räcker det kanske att inte heta något svenskt i efternamn, eller ha naturligt svart hår?

Sheogorath
2006-04-15, 12:56
Var går gränsen för invandrare? Första generation? Andra? Räcker det kanske att inte heta något svenskt i efternamn, eller ha naturligt svart hår?

Nej, om man ser lite mörk ut och antingen bryter, talar med någon förortsdialket inspirerad av något utlänskt språk, och/eller umgås i "invandrargäng" så är man invandrare oavsett generation :D.

(och flyktingar, det är dom där som är riktigt svarta)

Scratch89
2006-04-15, 12:57
Nej, om man ser lite mörk ut och antingen bryter, talar med någon förortsdialket inspirerad av något utlänskt språk, och/eller umgås i "invandrargäng" så är man invandrare oavsett generation :D.

(och flyktingar, det är dom där som är riktigt svarta)
Så jag skulle alltså klassas som invandrare, rent utseendemässigt? Du med kanske? Du ser ju fransk ut.

Sen att min far heter Larsson och min mor är från Norrland spelar kanske ingen roll?

TCOG
2006-04-15, 12:58
så man ska skicka svensken till ett annat land menar du? :laugh:

mm, jag ska baja på svensken huvud JA!! sen kan dom också utvisas

keffat_liv
2006-04-15, 13:00
Var går gränsen för invandrare? Första generation? Andra? Räcker det kanske att inte heta något svenskt i efternamn, eller ha naturligt svart hår?

tja gränsen ska ju dras när de kom till Sverige. Var får ju staten avgöra. T.ex att man har en prövningsperiod på 5 år och klarar de sig inte hålla helt fria från kriminallitet under den tiden så e d hejdå.

Scratch89
2006-04-15, 13:02
tja gränsen ska ju dras när de kom till Sverige. Var får ju staten avgöra. T.ex att man har en prövningsperiod på 5 år och klarar de sig inte hålla helt fria från kriminallitet under den tiden så e d hejdå.
Varför ska staten avgöra?
Så de som är födda här (dvs de flesta invandrare som jag känner) är alltså svenskar i din mening?

keffat_liv
2006-04-15, 13:06
Varför ska staten avgöra?
Så de som är födda här (dvs de flesta invandrare som jag känner) är alltså svenskar i din mening?

om de är födda här? ja självklart. Du kan ju inte ens kalla en person som är född i sverige för invandrare. Är man född i Sverige är man svensk.

Tomten
2006-04-15, 13:07
Är man en invandrare *utan* svenskt medborgarskap så ska man bli utkickad så fort man begår ett brott i landet.

Är man däremot en invandrare *med* svenskt medborgarskap så ska man behandlas som vilken annan svensk som helst.

Inte så knepigt, eller?

Scratch89
2006-04-15, 13:08
Är man en invandrare *utan* svenskt medborgarskap så ska man bli utkickad så fort man begår ett brott i landet.

Är man däremot en invandrare *med* svenskt medborgarskap så ska man behandlas som vilken annan svensk som helst.

Inte så knepigt, eller?
Det var dit jag ville komma... :)

keffat_liv
2006-04-15, 13:09
Är man en invandrare *utan* svenskt medborgarskap så ska man bli utkickad så fort man begår ett brott i landet.

Är man däremot en invandrare *med* svenskt medborgarskap så ska man behandlas som vilken annan svensk som helst.

Inte så knepigt, eller?

Får man inte svenskt medborgarskap ganska lätt? lr? :/

Scratch89
2006-04-15, 13:11
Får man inte svenskt medborgarskap ganska lätt? lr? :/
Har du blundat med öronen de senaste åren?
Ett exempel är väl att runt en procent av de som söker asyl får det.

Metal_boy_
2006-04-15, 13:11
Är man en invandrare *utan* svenskt medborgarskap så ska man bli utkickad så fort man begår ett brott i landet.

Är man däremot en invandrare *med* svenskt medborgarskap så ska man behandlas som vilken annan svensk som helst.

Inte så knepigt, eller?


Så kan man ju iof diskutera hur lätt det ska vara att få medborgarskap. Många tycker att det är alldeles för klena krav i Sverige och kanske är det så.

keffat_liv
2006-04-15, 13:13
Har du blundat med öronen de senaste åren?
Ett exempel är väl att runt en procent av de som söker asyl får det.

nej jag bara skiter i vilket? okej.

thomast
2006-04-15, 13:14
Ja? Vad har det med min quote att göra?

Citerade fel inlägg.

Tomten
2006-04-15, 13:18
Så kan man ju iof diskutera hur lätt det ska vara att få medborgarskap. Många tycker att det är alldeles för klena krav i Sverige och kanske är det så.

Det har väl irrelevant? Visst, det går att förlora sitt medborgarskap, men så länge man har ett svenskt medborgarskap så ska man bli behandlad som en svensk, och that's it.

Har väldigt svårt att tro att det finns invandrare som blivit svenska medborgare som vill sitta i svenska fängelsen. Varför ska de göra det när de kan få pengar av socialtjänsten? Fast givetvis så utesluter det ju inte att de föredrar att sitta i ett svenskt fängelse framför ett fängelse i deras hemland.

mangemani
2006-04-15, 13:25
1 gång kan dom få,men flera gånger är inte acceptabelt,då ska dom ut tycker jag.
sverige behöver en ny regering,en regering som inte är så jävla blödig och känner sympati hela tiden,en som kan säga nej och som inte har nått emot att ge lite allvarligare straff....men en sådan regering lär vi nog aldrig få..tyvär.

abbarn
2006-04-15, 13:38
1 gång kan dom få,men flera gånger är inte acceptabelt,då ska dom ut tycker jag.
sverige behöver en ny regering,en regering som inte är så jävla blödig och känner sympati hela tiden,en som kan säga nej och som inte har nått emot att ge lite allvarligare straff....men en sådan regering lär vi nog aldrig få..tyvär.


:thumbup:

dynamo
2006-04-15, 13:45
Har man svenskt medborgarskap tycker jag man ska behandlas som vilken annan svensk som helst.

Jag anser inte att Sverige är ens land bara för att man för tillfället befinner sig här. Är man inte svensk medborgare så bör andra regler gälla i vissa situationer. Brott är väl en uppenbar sådan.

Om du sover över i någon annans hus och slår sönder TVn där för att du är förbannad, har du rätt att stanna kvar i det huset? Om du är hemma i ditt eget hus och slår sönder TVn för att du är förbannad, har du rätt att stanna kvar i ditt hus?

Jag tycker det är självklart i första frågan att man inte har någon rätt att stanna kvar i huset. På andra frågan beror det på ytterligare saker.. Finns det risk att du skadar andra personer i ditt hem, är du gravt psykiskt sjuk t ex.

Om jag skulle fly/flytta till ett annat land förväntar jag mig inte att exakt samma regler ska gälla för mig från start som för medborgare i det landet. Om man erbjuds ett jobb föregås den ofta av en provanställning.

Jag tror att den större gruppen invandrare skulle accepteras bättre om de riktiga rötäggen skeppades ut.

Kan inte hålla på och blanda in känslor i alla beslut.

Har väl inte helt tänkt igenom denna post, så hoppas det inte låter helknepigt eller missuppfattas!

_Robbie_
2006-04-15, 14:09
Om en invandrare kommer till Sverige och visar någon som helst signal på att han är kriminell så har han inget att göra här överhuvudtaget.

Det räcker att han snattar. Han ska ut direkt. Jag har ingen förståelse överhuvudtaget varför man ska behålla kriminella invandrare.

Vi behöver invandrare som är arbetsvilliga och laglydiga. INTE invandrare som utnyttjar lagsystemet och allt som hör där till.

_Robbie_
2006-04-15, 14:12
Tillägg:

Om man som invandrare har förtjänat ett medborgarskap (prövningstid på 3 år?) Då ska man behandlas som alla andra svenskar när man begår ett brott.

Rotmosblues
2006-04-15, 14:18
Jag tycker att dom som inte beter sig här har inget här att göra.. Dom kostar bara massa jävla pengar.

MilkmaN
2006-04-15, 14:23
Håller helt med tomten, har man medborgarskap så skall man behandlas precis som alla andra. När man 'tillåter' en asylsökande att bli svensk medborgare så tar vi även ansvar för hans sociala säkerhet, och eftersom staten, i min mening då, även har ett ansvar gentemot resten av medborgarna i landet; alltså ansvaret att skydda och värna dem, så är vi då även ansvariga för att se till att han inte gör om det. Då bör man kanske även hålla med om att syftet med vårt fängelsesystem är att rehabilitera, inte straffa. Men om jag inte missminner mig är det utgångspunkten idag.

Looney
2006-04-15, 14:27
skrev exakt samma inlägg tidigare idag här i forumet men det passar även här:

"Anar lite fördolda fördomar här. Jag är själv invandrare och har aldrig gjort något kriminellt i mitt liv, så att dra alla över en kam är bara dumt och visar på okunskap (säger inte att någon här gjort det).

Men invandrare begår ofta brott och jag kan förstå varför man har fördomar, men vad förväntar ni er när man buntar ihop alla invandrare i ett område som tex rinkeby.

varför tror ni invandrare lämnar sin familj och kommer till sverige? finns olika anledningar vissa har varit förtryckta vissa har haft det fattigt och kommer därmed till sverige för hopp om ett bättre liv.

Men invandrare som haft ett svårt liv kommer hit och hamnar bland andra invandrare som också haft ett svårt liv.

Dem som haft ett dåligt liv brukar ha mycket ilska och när man buntar ihop dem med andra som har mycket ilska blir det såhär: arg + arg = ännu argare.

och om en invandrare hamnar bland svenskar som har fördomar mot honom blir det såhär: arg + fördomar = ännu argare.

Men om en invandrare kommer till sverige och hamnar med människor som inte är arga och inte är fördomsfulla så har den invandraren större chans att inte bli kriminell. Dåligt förklarat men hoppas ni förstår vad jag menar.

Slutsatsen är att om man visar människor kärlek och värme så blir samhället bättre."

mistermr
2006-04-15, 15:01
Vad har ni för åsikt om invandrare som begår brott efter brott efter brott, ska dom utvisas efter ett visst system eller tycker ni att dom förtjänar att få leva kvar i Sverige fastän dom fortsätter begå brott så fort dom lämnat kåken?
Med invandrare menar jag inte per automatik folk med svart hår, utan likaså folk från Norge, USA, Tyskland etc etc - ni förstår nog.

Personligen tycker jag att det är förjävligt med alla dessa "freeloaders" som kommer till Sverige och ser fängelset som ett hotel. Många av dem har det säkert inte lätt och ser brott som sista utvägen till att överleva eftersom det inte är lätt att få jobb med deras bakgrund. Det kan jag ha en viss förståelse för, och det måste säkert satsas resurser på, men om JAG kommit till ett annat land så hade jag gett mig fan på att klara mig på den lagliga vägen och ingenting annat.

Eftersom jag är rätt risig på att argumentera så får ni som kan göra det istället. Kanske kan man tänka sig ett visst system, ungefär som vissa stater har i USA, dvs. efter 3:e gången någon döms i domstol åker de in på livstid, motsvarande i Sverige blir - 3:e gången = utvisning?


När jag föreslog ngt liknande på gymnasiet i samhällskunskapen så tystades jag snabbt ned. Jag är själv av utländskt ursprung och tycker det är för jävligt när folk beter sig illa särskilt då de är av utländskt ursprung ty de bör vara tacksamma över att ha fått börja ett nytt liv i ett nytt land.

En annan åsikt som folk vägrade acceptera eftersom det var jag som uttryckte (också på gymnasiet) var att alla skulle tvingas sjunga nationalsången varje morgon. Jag tyckte att det på så sätt kan minimera den negativa laddningen som förknippas med nationalsången och som är helt obefogad.

MVH

hahavaffan
2006-04-15, 15:01
Är det inte lite dumt att man ska behandla dem annorlunda mot svenskar?Nej?

hampaN
2006-04-15, 15:02
Är det inte lite dumt att man ska behandla dem annorlunda mot svenskar?

Svårt att utvisa svenskar dumfan

ugglan
2006-04-15, 15:08
Tycker hela konceptet är korkat, vad är egentligen tanken med det?
Nån form av slutförvaring (som uttjänt kärnbränsle) för person som är farliga för samhället eller?
Eller et sätt att slippa rehabilitera och hjälp personer tillbaka till samhället?

Slutförvaring, ja. Har man misslyckats med att rehabilitera sig (ja, man har faktiskt själv ett ansvar i det) två gånger så har man inget att göra i samma samhälle som hederliga människor.

_Robbie_
2006-04-15, 15:10
Slutförvaring, ja. Har man misslyckats med att rehabilitera sig (ja, man har faktiskt själv ett ansvar i det) två gånger så har man inget att göra i samma samhälle som hederliga människor.

Tack! :thumbup:

Griip
2006-04-15, 15:36
Alltså.. har vi väl tagit in dem tycker jag inte vi ska utvisa dem. Stanna dem vid gränsen innan de kommer in ifall vi inte ska ha dem här. Blir bara fel för alla ifall man ska hålla på å hålla på.. tror jag, som inte vet så mycket

Scratch89
2006-04-15, 15:49
Nej?
Varför?


Svårt att utvisa svenskar dumfan
Har jag nånsin sagt det?
Jag har frågat varför man ska behandla folk olika, och försökt brainstorma fram lösningar.
Släpp sargen och var med i matchen.

Snake
2006-04-15, 15:56
Alltså.. har vi väl tagit in dem tycker jag inte vi ska utvisa dem. Stanna dem vid gränsen innan de kommer in ifall vi inte ska ha dem här. Blir bara fel för alla ifall man ska hålla på å hålla på.. tror jag, som inte vet så mycket

Alla har rätt till en prövning. Jämför det med en provanställning, låt säga att du får provanställning på Götes Svarv&svetts AB i 6 månader. Om du inte sköter dig så vill han självklart inte ha kvar dig heller, däremot om du sköter dig och gör bra ifrån dig så finns det absolut ingen anledning att kicka ut dig.

hampaN
2006-04-15, 16:06
Varför?



Har jag nånsin sagt det?
Jag har frågat varför man ska behandla folk olika, och försökt brainstorma fram lösningar.
Släpp sargen och var med i matchen.

Man måste ju behandla folk olika, det går inte att ha kvar invandrare som inte sköter sig.

Wennerberg
2006-04-15, 17:37
JAg tycker det ä'r en utmärkt ide, men jag är väl nazist, rasist och bilist då *rolleyes*

mistermr
2006-04-15, 17:56
JAg tycker det ä'r en utmärkt ide, men jag är väl nazist, rasist och bilist då *rolleyes*

Hur kan du vara det, när jag och många andra tycker samma sak?

De "ruttna äpplena" förstör ju ryktet och chanserna för de bättre.

MVH

Metal_boy_
2006-04-15, 20:28
Det har väl irrelevant? Visst, det går att förlora sitt medborgarskap, men så länge man har ett svenskt medborgarskap så ska man bli behandlad som en svensk, och that's it.

Har väldigt svårt att tro att det finns invandrare som blivit svenska medborgare som vill sitta i svenska fängelsen. Varför ska de göra det när de kan få pengar av socialtjänsten? Fast givetvis så utesluter det ju inte att de föredrar att sitta i ett svenskt fängelse framför ett fängelse i deras hemland.


Var inte det jag nämde. Jag pratade om ifall det skulle vara högre krav på att FÅ medborgarskap.

Wennerberg
2006-04-15, 20:47
Hur kan du vara det, när jag och många andra tycker samma sak?

De "ruttna äpplena" förstör ju ryktet och chanserna för de bättre.

MVH
Jag är inte det, det var ett skämt eftersom det brukar komma såna kommentarer när man säger så

Scratch89
2006-04-16, 00:20
skrev exakt samma inlägg tidigare idag här i forumet men det passar även här:

"Anar lite fördolda fördomar här. Jag är själv invandrare och har aldrig gjort något kriminellt i mitt liv, så att dra alla över en kam är bara dumt och visar på okunskap (säger inte att någon här gjort det).

Men invandrare begår ofta brott och jag kan förstå varför man har fördomar, men vad förväntar ni er när man buntar ihop alla invandrare i ett område som tex rinkeby.

varför tror ni invandrare lämnar sin familj och kommer till sverige? finns olika anledningar vissa har varit förtryckta vissa har haft det fattigt och kommer därmed till sverige för hopp om ett bättre liv.

Men invandrare som haft ett svårt liv kommer hit och hamnar bland andra invandrare som också haft ett svårt liv.

Dem som haft ett dåligt liv brukar ha mycket ilska och när man buntar ihop dem med andra som har mycket ilska blir det såhär: arg + arg = ännu argare.

och om en invandrare hamnar bland svenskar som har fördomar mot honom blir det såhär: arg + fördomar = ännu argare.

Men om en invandrare kommer till sverige och hamnar med människor som inte är arga och inte är fördomsfulla så har den invandraren större chans att inte bli kriminell. Dåligt förklarat men hoppas ni förstår vad jag menar.

Slutsatsen är att om man visar människor kärlek och värme så blir samhället bättre."
:thumbup:

Garnax
2006-04-16, 00:37
En förälder bör inte skaffa ett barn till om han inte ens har möjlighet att
försörja sitt första...

När vi klarar av att ta hand om dom som redan lever i landet så kan
vi börja hjälpa andra...

Garnax
2006-04-16, 00:56
om de är födda här? ja självklart. Du kan ju inte ens kalla en person som är född i sverige för invandrare. Är man född i Sverige är man svensk.

Om det ser ut som en svensk, beter sig som en svensk, talar som en svensk, har samma normer som en svensk, firar samma traditioner som en svensk, har samma
grundläggande värderingar som en svensk, har samma kulturella arv som en svensk...

...men råkar vara född i Iran så är det en iranier?

Lizard
2006-04-16, 08:38
Mina damer och herrar,

den här tråden ramlar igenom så många öppna dörrar att man får gå på en buskisrevy för att komma upp i samma antal.

För grova brott utvisar vi idag invandrare. Det behövs alltså inte några tre tillfällen. Många utvisas utan att ha begått annat brott än att vistas i landet illegalt. Svårigheten där ligger i att det tämligen ofta föreligger misstanke om rymning, eller att de inte har uppgett ett hemland. Då får de ledsagas av en polis och en från kriminalvårdsstyrelsen fram till ursprungslandet (där de kom ifrån till Sverige). Väl där, om landet inte är med i EU måste det förhandlas på flygplatsen med lokal polis om att ta emot dem. Lyckas de båda tjänstemännen så kan de återvända hem ensamma, annars inte.

För mindre förseelser (snatteri etc) finns det idag ett ökat lagrum för utvisning utan annan dompåföljd. Det görs ideligen.

För en del invandrare krävs särskilda orsaker till utvisning och det beror på att de har barn i landet. Där blir önskan om avvisning i konflikt med vad som är vedertaget vetande om barns välmående, alltså i dagligt tal FN Barnkonvention som Sverige var det land i världen som starkast drev på och igenom.

Ett större problem är de brott som andra eller tredje generationens invandrare begår och där finns det inga som helst möjligheter till avvisning om vi inte skriver om fundamentet i Svensk Författning och suddar rejält i grundlagen. Det skulle, i princip, innebära att flertalet som skriver i tråden riskerar att utvisas som straffpåföljd, inte för att de inte är svenskar utan för att det är ett straff motsvarande fängelsedom.

Brottsligeten i våra förorter beror inte på ursprungsland utan mer på levnadsvillkor och förväntningar. Lågstimulerande miljöer (föräldrar, omgivning, kamrater och grannar), låg kravspecifikation (engagerade arbetgivare, kollegor, vänner, samhälle, massmedia, du och jag) och en uppk*ad verklighetsbeskrivning i massmedia där juckande oljiga tjerer, tjugofemmeterspooler och three-car-garages är framgång men att arbeta är att vara dömd till låga löner och chansarade arbetsförhållanden.
Här tror jag att framtiden kan ligga i de militärt uppbyggda och historielösa (du blir inte chef för du är född i Danderyd och din pappa spelar golf med min pappa) företagen som IKEA. McD och H&M. Detta kräver en ökad efterfrågan på arbetskraft och därmed går tanken stick i stäv mot de som vill ha högre vinster och fler poliser.
Men här tror jag att både jag och du, kära läsare, lämnar tråden så jag ber att få återkomma i ämnet.

Lizard

Allan
2006-04-16, 08:42
Till detta kommer att vi inte kan ha en straffskala för svenska medborgare och en annan för icke-svenska medborgare, i större utsräckning än vi har. Det har att göra med olika internationella juridiska konventioner som civiliserade länder skrivit under. Är man svensk medborgare ska man dömas efter exakt samma lagrum som andra svenska medborgare. Är man inte svensk medborgare är det precis som Lizard skriver ovan - man kan utvisas om rätten anser det befogat.


allan

Nina L
2006-04-16, 09:30
Jag känner mig lite orolig över invandringen och hur den påverkar landet. I Malmö är jag en minoritet i min åldersgrupp. När jag gick i högstadiet fanns två adopterade tjejer i min skola. Närmre invandring än så kom jag inte. Nu har det förändrats så snabbt att man inte kan låta bli att oroas. Vad händer? Det känns aldrig schysst att stänga dörren för människor i nöd, och med tanke på hur bra vi (trots allt vårt gnäll) har det i Sverige så finns det många som vill hit. Någonstans måste man trots allt dra en gräns. Finns det ett problem med att invandrade svenskar är/blir kriminella så kanske vi bör vara mer restriktiv med vem som får bli svensk.

Scratch89
2006-04-16, 10:02
Till detta kommer att vi inte kan ha en straffskala för svenska medborgare och en annan för icke-svenska medborgare, i större utsräckning än vi har. Det har att göra med olika internationella juridiska konventioner som civiliserade länder skrivit under. Är man svensk medborgare ska man dömas efter exakt samma lagrum som andra svenska medborgare. Är man inte svensk medborgare är det precis som Lizard skriver ovan - man kan utvisas om rätten anser det befogat.


allan
Du uttryckte det bättre än mig.
Kruxet här blir väl då de som inte är svenska medborgare, utan väntar på asyl. Jag vet i min fars stad, där det förut fanns en flyktingförläggning, så var det nästan nedsläckning på kvällarna, och det stod vakter i alla butiker. Detta var för att inte hela familjer skulle komma och plundra butikerna.
Dock kan man ju inte klandra dem.

Allan
2006-04-16, 10:13
Du uttryckte det bättre än mig.
Kruxet här blir väl då de som inte är svenska medborgare, utan väntar på asyl. Jag vet i min fars stad, där det förut fanns en flyktingförläggning, så var det nästan nedsläckning på kvällarna, och det stod vakter i alla butiker. Detta var för att inte hela familjer skulle komma och plundra butikerna.
Dock kan man ju inte klandra dem .

Jo, det kan man. Begreppen rätt och fel är i stort sett generella i hela världen, och just stöld kan inte bagatelliseras med hänvisning till kulturella skillnader. Det finns andra områden där det kan vara befogat, men de som stjäl är ofta - finns nån rapport om det - kriminella redan i sitt hemland. Inte alltid men ofta, och lyckas dölja det på olika sätt. De ska ut.
Problemet är dessutom svårare än så, därför att många som idag snackar skit om invandrare anser att det är de där med svart hår som är de värsta, och det stämmer inte. Idag är invandrare från de forna öststaterna överrepresenterade i just stöldstatistiken, och de ser ofta ut precis som vilken åttonde generationens skåning som helst.


allan

Backe
2006-04-16, 10:14
Dock kan man ju inte klandra dem.

kan inte klandra butiksägarna eller "plundrarna"??

mistermr
2006-04-16, 10:17
Problemet är dessutom svårare än så, därför att många som idag snackar skit om invandrare anser att det är de där med svart hår som är de värsta, och det stämmer inte. Idag är invandrare från de forna öststaterna överrepresenterade i just stöldstatistiken, och de ser ofta ut precis som vilken åttonde generationens skåning som helst.

allan

Sanna är dina ord Allan!

:bow:

Baan
2006-04-16, 11:05
Är det svenska medborgare som man klassar som invandrare eller liknande (fast uppehållstillstånd), tycker jag inte man ska utvisa, annars är det ju ganska mycket snack om särbehandling av folk; ser man utländsk ut blir man mycket hårdare behandlad än om man är svensk. Ska det finnas någon lag om utvisning så bör den gälla samtliga invånare i Sverige eller folk med ingen fast uppehållstillstånd alls alt. medborgarskap.

Annars känns utvisning som ett sätt att skicka problemet vidare; i fallet med fattiga länder till ett land som egentligen inte har resuserna att ta hand om problemen egentligen. Har dom resurserna, vilket kan hända då en hel del utlänningar som står för brottsstatistiken är faktiskt från fria länder i Europa, så visst ska dom ta hand om sina brottslingar, om vi förutsätter att dom får samma straff i det landet.

keffat_liv
2006-04-16, 11:05
Om det ser ut som en svensk, beter sig som en svensk, talar som en svensk, har samma normer som en svensk, firar samma traditioner som en svensk, har samma
grundläggande värderingar som en svensk, har samma kulturella arv som en svensk...

...men råkar vara född i Iran så är det en iranier?

mm

Allan
2006-04-16, 11:09
När det gäller invandrares påstådda kriminalitet följer den inte alls med just själva invandringen - det är andra faktorer som spelar in. Och fortfarande är det så att brottsligheten är direkt relaterad till hur pass ny man är i landet. Etablerade invandrargrupperingar har mycket lägre kriminalitet än nyare grupper. Och invandrares barn är mycket laglydigare än deras föräldrar var (generalisering).


allan

Big_Vik
2006-04-16, 11:58
Kan lätt tänka mig att utvisa dem - om vi utvisar alla svennar som begår samma typ av brott.

Någon vidare humanist verkar du ju inte vara herr Snake... Varför ska vi utvisa Aschmed 15 år och tredje generations-invandrare efter att han våldtagit en (jävla)svenne-brud, när Hagamannen kan bo kvar trots att det i efterhand visar sig att han är skyldig till 30 våldtäkter/mordförsök till?

Big_Vik
2006-04-16, 12:01
Ser att en jävla mouffare har tagit min roll redan, så här behövs man ju inte.... :thumbup: :D

krok
2006-04-16, 12:53
Det är inte orimligt alls att skicka tillbaka den som kommit till Sverige OCH BLIVIT STRAFFAD (oavsett brott) tre gånger. Jag menar, jag är ostraffad. Folk här inne har väl säkert i vissa fall ett eller två straff på nacken. Men klarar man inte av att hålla sig utan drar på sig tre straffpåföljder, då tycker jag att den tredje kan inkludera tredje-klass-biljett tillbaka hem till whatever.

Och grövre förstagångsbrott (våldsbrott, tänker jag mig): Rån, misshandel, mord, etc. Tack och adjöss, omedelbart. Dig vill vi inte ha här.

WORD :hbang:

Kwon
2006-04-16, 12:56
Fourth Strike - Send them home to Metal_Boy

Big_Vik
2006-04-16, 13:46
WORD :hbang:

Ett djupare resonemang om varför svenska våldtäksmän är så mycket bättre att de ska belönas med gratis mat och hyra samt betald semester medans icke-svennar åker direkt ut med huvet före vore kanske på sin plats? Om jag vore tredje generationens babbe och förbrytare i Sverige skulle jag nog föredra en svensk elektrisk stol före tortyr i mitt hemland. Jag skulle nog rentav se det första scenariot som förenligt med de humanistiska värderingarna och FN-konventionen 1948, i jämförelse med alternativet.

Big_Vik
2006-04-16, 13:49
Fourth Strike - Send them home to Metal_Boy

Men att bli UPPRAGGAD är väl lite väl inhumant? Det skulle vara som sista utvägen när man har prövat allt annat isåfall :D

Nina L
2006-04-16, 13:52
Ett djupare resonemang om varför svenska våldtäksmän är så mycket bättre att de ska belönas med gratis mat och hyra samt betald semester medans icke-svennar åker direkt ut med huvet före vore kanske på sin plats? Grejen är väl den att vi kan inte utvisa folk hur som helst. Annars är jag helt för att kasta ut alla grovt kriminella. Jävligt praktiskt, ju. ;)

Kwon
2006-04-16, 13:58
Men att bli UPPRAGGAD är väl lite väl inhumant? Det skulle vara som sista utvägen när man har prövat allt annat isåfall :D

Yeah, that's why i said FOURTH strike instead of third...

They will get the warning at third (if you mess up again you will be sent to Rune_Roefv for some serious rimjobs) so they know what's comin' for em if they screw up again!

The Terror of all Terrors, The Punishment of ALL Punishments begins at FOURTH! :thumbup:

Big_Vik
2006-04-16, 14:02
Grejen är väl den att vi kan inte utvisa folk hur som helst. Annars är jag helt för att kasta ut alla grovt kriminella. Jävligt praktiskt, ju. ;)

Det är väl klart att jag är medveten om det (hampan ombeds m.a.o. inte komma och dumjävla:a sig) vill ju bara veta varför folk gör skillnad på folk och folk. Då tycker jag att vi borde införa dödstraff med den förutsättningen att viljan att undkomma tortyr är något som stämmer in på de flesta individer. Jag väljer i egenskap av icke-jävla-svenne 1 000 000 gånger av 1 000 000 gånger att avrättas i Sverige före att torteras i mitt hemland.

Sheogorath
2006-04-16, 14:04
Ett djupare resonemang om varför svenska våldtäksmän är så mycket bättre att de ska belönas med gratis mat och hyra samt betald semester medans icke-svennar åker direkt ut med huvet före vore kanske på sin plats? Om jag vore tredje generationens babbe och förbrytare i Sverige skulle jag nog föredra en svensk elektrisk stol före tortyr i mitt hemland. Jag skulle nog rentav se det första scenariot som förenligt med de humanistiska värderingarna och FN-konventionen 1948, i jämförelse med alternativet.

Annars hade det varit skitcoolt om man anlade en stor ö mitt i den mörkaste och blåsigaste delen av något stormigt läskigt hav, som man kallade för "Skymningszonen" eller något annat coolt (man kunde rigga rökmaskiner och låtsasvulkaner och annat för stämningen också) dit man skickade svenska grövre förbrytare. Förutom att man då har ett bra och billigt ställe för slutförvarning av kärnavfall (med förhoppning om att förbrytarna efter några generationer skulle vara läskiga mutanter) så har man också mängder av material till diverse liveshows. Man kunde ha gladiatorarenor, t.ex. Ibland kunde man släppa ner svärd och sånt också som förbrytarna kan plocka upp etc. Det kan bli en hel industri, detta, med actionfigurer till de små! Favoriter som Jonny the Blade, Conny Decapitator etc. kan säljas för en liten peng, med tillhörande fordon mm.

Kwon
2006-04-16, 14:08
Annars hade det varit skitcoolt om man anlade en stor ö mitt i den mörkaste och blåsigaste delen av något stormigt läskigt hav, som man kallade för "Skymningszonen" eller något annat coolt (man kunde rigga rökmaskiner och låtsasvulkaner och annat för stämningen också) dit man skickade svenska grövre förbrytare. Förutom att man då har ett bra och billigt ställe för slutförvarning av kärnavfall (med förhoppning om att förbrytarna efter några generationer skulle vara läskiga mutanter) så har man också mängder av material till diverse liveshows. Man kunde ha gladiatorarenor, t.ex. Ibland kunde man släppa ner svärd och sånt också som förbrytarna kan plocka upp etc. Det kan bli en hel industri, detta, med actionfigurer till de små! Favoriter som Jonny the Blade, Conny Decapitator etc. kan säljas för en liten peng, med tillhörande fordon mm.

Running Man.

"No more SubZero - Now just plain Zero!"

Big_Vik
2006-04-16, 14:09
Annars hade det varit skitcoolt om man anlade en stor ö mitt i den mörkaste och blåsigaste delen av något stormigt läskigt hav, som man kallade för "Skymningszonen" eller något annat coolt (man kunde rigga rökmaskiner och låtsasvulkaner och annat för stämningen också) dit man skickade svenska grövre förbrytare. Förutom att man då har ett bra och billigt ställe för slutförvarning av kärnavfall (med förhoppning om att förbrytarna efter några generationer skulle vara läskiga mutanter) så har man också mängder av material till diverse liveshows. Man kunde ha gladiatorarenor, t.ex. Ibland kunde man släppa ner svärd och sånt också som förbrytarna kan plocka upp etc. Det kan bli en hel industri, detta, med actionfigurer till de små! Favoriter som Jonny the Blade, Conny Decapitator etc. kan säljas för en liten peng, med tillhörande fordon mm.

hahaha. Åsse skickar vi dit f.d. satanister :)

Sheogorath
2006-04-16, 14:10
hahaha. Åsse skickar vi dit f.d. satanister :)

När jag kommer dit ska jag bli satanist igen. Så att jag kan skjuta fire-balls. :hbang:

Nina L
2006-04-16, 14:18
...vill ju bara veta varför folk gör skillnad på folk och folk. Jag väljer i egenskap av icke-jävla-svenne 1 000 000 gånger av 1 000 000 gånger att avrättas i Sverige före att torteras i mitt hemland.Huga. Ja, vad säger man om den saken? Vi kan inte bestämma hur andra länder behandlar sitt folk, även om jag hoppas att vi gör vad vi kan för att påverka.

Folk och folk... Ja, du... Men den skillnaden gör väl en del av svenskarna med utländsk härkomst också. Just det faktum att jag är en svenne för vissa... som egentligen också är svennar. Det blir lite skumt och jag vet inte vem av oss som är mest skyldig där. Det är väl inte någon större skillnad på oss egentligen. Det är bara skillnad på situationerna.

Mushan
2006-04-16, 14:35
Utvisning efter x antal brott, tycker jag..

Fatalist
2006-04-16, 18:04
Återigen: Varför ska man vara hårdare mot invandrare?
Om en svensk begår brott på brott, vad ska man göra av denna? Ska han få fortsätta för att han föddes inom Sveriges gränser?

Han ska åka in i fängelse.

Varför vara hårdare mot invandrare? För att en person som kommer utifrån inte har i Sverige att göra överhuvudtaget om personen begår brott! Vare sig det är en amerikan, norrman eller afghan.

När man går ut på stan och varje gång hör ett gäng på 342 serber och kosovoalbaner stå och hävda Berga (förort till Kalmar) som sitt egna lilla land som de tagit från "svennejävlarna" blir det såhär.

Lizard
2006-04-16, 18:32
När man går ut på stan och varje gång hör ett gäng på 342 serber och kosovoalbaner stå och hävda Berga (förort till Kalmar) som sitt egna lilla land som de tagit från "svennejävlarna" blir det såhär.
Det finns två resturanger på Söder i Stockholm som ligger i djupaste konkurrensfejd med varandra. Orsaken är att du båda säljer kebab vilket tvingar dem att pressa priserna något alldeles enormt (en tia, eller var det femton spänn, för en kebab?). Saken är den att de, tack vare sin bittra konkurrens, dragit blickarna till sig och blivit en samlingspunkt för kebabsugna stockholmare. Därigenom har de fått en makalös omsättning och även om prispåslaget (kostnaden att tillverka kebaben) är mycket låg så blir totalvinsten mycket högre än den skulle vara om det inte vore kebabkonkurrens.
Nu behöver man inte tänka mer på det, annat än att det visar att nationalekonomi inte fungerar så bra i verkligheten (tillgång och efterfrågan du vet) men det roande i sammanhanget är ursprunget till konflikten:
Båda slåss för att få titeln "Kebab Kungen".

"Det är JAG som är Kebab Kungen!"



Vill de 342 serberna och kosovoalbanerna stå och hävda Berga som sitt egna lilla land så passa på och fråga om de inte vill vara Kebab Kungar med?


Sånt där borde inte uppröra någon som har den minsta självaktning.

Lizard

Big_Vik
2006-04-16, 20:55
Han ska åka in i fängelse.

Varför vara hårdare mot invandrare? För att en person som kommer utifrån inte har i Sverige att göra överhuvudtaget om personen begår brott! Vare sig det är en amerikan, norrman eller afghan.

Du vet att du glömde skälet till varför någon som kommer utifrån inte har i sverige att göra överhuvudtaget om han begår brott, va?

Nu lägger du av om du inte vill ha en armé av fula brudar skickad hem till dig! :D

Kwon
2006-04-16, 21:01
Du vet att du glömde skälet till varför någon som kommer utifrån inte har i sverige att göra överhuvudtaget om han begår brott, va?

Nu lägger du av om du inte vill ha en armé av fula brudar skickad hem till dig! :D

Som vill ha chips.. :D

Scratch89
2006-04-17, 12:57
Jo, det kan man. Begreppen rätt och fel är i stort sett generella i hela världen, och just stöld kan inte bagatelliseras med hänvisning till kulturella skillnader. Det finns andra områden där det kan vara befogat, men de som stjäl är ofta - finns nån rapport om det - kriminella redan i sitt hemland. Inte alltid men ofta, och lyckas dölja det på olika sätt. De ska ut.
Problemet är dessutom svårare än så, därför att många som idag snackar skit om invandrare anser att det är de där med svart hår som är de värsta, och det stämmer inte. Idag är invandrare från de forna öststaterna överrepresenterade i just stöldstatistiken, och de ser ofta ut precis som vilken åttonde generationens skåning som helst.


allan
Med "Man kan inte klandra dem." menar jag såkalrt deras situation, oavsett om de är svenskar eller inte. Sitter man 9 personer i en lägenhet för 3, blir daltade med av staten och kommunen, ingen kan språket, och runtomkring sig är endast likasinnade, då är det inte konstigt att man faller in i brottens bana. Det är inte rätt, det går inte att försvara, men det är ändå förståligt.

Scratch89
2006-04-17, 12:59
För att en person som kommer utifrån inte har i Sverige att göra överhuvudtaget om personen begår brott!
Om personen är från Sverige då? Har han här att göra?

Big_Vik
2006-04-17, 13:24
Med "Man kan inte klandra dem." menar jag såkalrt deras situation, oavsett om de är svenskar eller inte. Sitter man 9 personer i en lägenhet för 3, blir daltade med av staten och kommunen, ingen kan språket, och runtomkring sig är endast likasinnade, då är det inte konstigt att man faller in i brottens bana. Det är inte rätt, det går inte att försvara, men det är ändå förståligt.

Klart som fan att det är rätt! Jag lever hellre som brottsling än dör som kristen.

Annars har du rätt i det du säger såhär längt :thumbup:

Scratch89
2006-04-17, 13:24
Annars har du rätt i det du säger såhär längt :thumbup:
Det är klart jag vet att jag har rätt. :D

WheyProtein
2006-04-17, 13:27
Om personen är från Sverige då? Har han här att göra?
Ja, vart ska denna annars ha och göra?
De kriminella invandrarna har i sina hemland och göra, precis som de kriminella svenskarna.