handdator

Visa fullständig version : När är du starkare/grövre än medelsvensson


GURKAN
2006-04-15, 08:51
kort och gott när är man starkare än medelsvensson. Och när är du grövre än medelsvensson

Tar en medelsvensson man 80 i bänk och har 40 cm överarm?

Yankeee
2006-04-15, 08:53
40 cm överarm har då inte medelsvensson, även om det nu skulle vara så, så skulle den bestå av en hel del fett.

Allan
2006-04-15, 09:07
Vi hade en tråd om vad som kunde kallas normalstyrka för en vuxen man, och oj vad skilda uppfattningar vi hade. Jag vet i varje fall att ordinära byggnadsarbetare - totalt otränade - med ett minimum av teknik klararde av att hala upp 160 i mark.
Anledningen till att jag talar om mark är att det är en övning som inte kräver en massa teknikinlärning, vilket bänk eller böj gör. Man bara lyfter upp skiten - ett moment alla känner till. Fyrtio centimeter i överarm? Då har man garanterat tränat i flera år....

allan

petersson
2006-04-15, 09:13
40cm i överarm är i alla fall bättre än 80kg i bänkpress :)

hasse36
2006-04-15, 09:25
Om man med medelsvensson avser en typisk man som inte har provat på bänkpress tidigare, så har han problem med 50 kg.

blekfet2
2006-04-15, 09:48
Om man med medelsvensson avser en typisk man som inte har provat på bänkpress tidigare, så har han problem med 50 kg.


50kg är det inte lite väl lågt, vet själv att när jag gick i 8:an så gjorde jag 75pannor första gången jag la mig under stången?!

Spannmål
2006-04-15, 09:50
50kg är det inte lite väl lågt, vet själv att när jag gick i 8:an så gjorde jag 75pannor första gången jag la mig under stången?!

tror du att det är representativt för befolkningen ?

petersson
2006-04-15, 09:54
Om man med medelsvensson avser en typisk man som inte har provat på bänkpress tidigare, så har han problem med 50 kg.

Japp. De flesta jag sett som kör bänkpress första gången brukar vingla iväg ett par reps på 40kg och sen göra en vinglig tvåa eller trea på 50kg kanske.

Diggler
2006-04-15, 09:54
En byggnadsarbetare är inte totalt otränad, och representerar inte en medelsvensson imo.

Min gissning är 120 i mark, 60kg i bänk. Jag tror att folk som är inaktiva är som starkast runt 20-25år, och folk med fysiska jobb är som starkast kring 40år.

Allan
2006-04-15, 09:58
Man haver gjort undersökningar på Bosön, med en sån där bromsbandmaskin kopplad till olika mätare och kom väl fram till att en man mellan 30-50, av medellängd och medelvikt, med typisk fysisk allmänstatus, kunde dra upp ungefär 150 kilo i mark, dvs sin dubbla kroppsvikt. Ska se om jag får fram rapporten i nästa vecka.


allan

Diggler
2006-04-15, 10:04
Man haver gjort undersökningar på Bosön, med en sån där bromsbandmaskin kopplad till olika mätare och kom väl fram till att en man mellan 30-50, av medellängd och medelvikt, med typisk fysisk allmänstatus, kunde dra upp ungefär 150 kilo i mark, dvs sin dubbla kroppsvikt. Ska se om jag får fram rapporten i nästa vecka.


allan

Den hade vart kul att se! Men bromsbandmaskin? Är det inte en sån Kajsa Bergkvist böjer 180(?) kg i? Isåfall tvivlar jag.

Yankeee
2006-04-15, 10:04
Det är väl också som så att man är naturligt (mycket?) starkare i 40-års åldern än i 20 års åldern?

mystic[-_-]
2006-04-15, 10:05
Den hade vart kul att se! Men bromsbandmaskin? Är det inte en sån Kajsa Bergkvist böjer 180(?) kg i? Isåfall tvivlar jag.

du får hjälp upp och får hålla emot ned

petersson
2006-04-15, 10:07
Det är väl också som så att man är naturligt (mycket?) starkare i 40-års åldern än i 20 års åldern?

Aha, hmm det lät spännande. Det är inte bara så som diggler säger att folk med kroppsarbete blir som starkast efter många års arbete?

Yankeee
2006-04-15, 10:07
']du får hjälp upp och får hålla emot ned

Jaha, men då är det ju helt orelevant vad folk tar i den.

Diggler
2006-04-15, 10:07
Det är väl också som så att man är naturligt (mycket?) starkare i 40-års åldern än i 20 års åldern?

Förutsatt att man rör sig kanske. Säg att du bara knapprar på en dator hela dagarna, går normalt bara ifrån parkeringen till hemmet och anstränger dig kanske en gång/kvartal, då är du sjukt mycket starkare när du är 20, än när du är 40.

Yankeee
2006-04-15, 10:09
Förutsatt att man rör sig kanske. Säg att du bara knapprar på en dator hela dagarna, går normalt bara ifrån parkeringen till hemmet och anstränger dig kanske en gång/kvartal, då är du sjukt mycket starkare när du är 20, än när du är 40.

Även fast man har suttit still de 20 första åren?

GURKAN
2006-04-15, 10:12
50kg är det inte lite väl lågt, vet själv att när jag gick i 8:an så gjorde jag 75pannor första gången jag la mig under stången?!

En av mina grannar bänkade 80 kg och han har nog aldrig sett en skivstång förut.

För övrigt så är han datatekniker. Det enda han gör är att cykla mycket. Men han ser ut att ha tränat i flera år. Då han är muskulös och grov av naturen i överkroppen också.

Som telexempel kan nämnas ett överarmsmått på 40 cm. Bena vet i faan men grova är dom.

Men så har vi granne nummer två som också har fått bekänna färg. He He He det är inte lätt att vara granne med Gurkan :D Men han kroknade redan på 55 kg och med sina enorma 34 cm överarmar så tyckte jag det var bra.

Båda är två vanliga svensson var av den ena heter svensson. Men vilken skilnad på fysik! den ena ginglig och tanig mot den andra muskulös välbyggd. Ingen av dem har någonsin tränat förut förutom ben vid cykling.

Allan
2006-04-15, 10:17
Man mäter styrka i watt (eller hästkrafter med ett gammalt uttryck). Det är för att det ska vara så rättvist som möjligt. Då är bromsbandsmaskinen bra, eller den där som de använder vid mönstringen. Och en medelman kan utveckla tillräcklig kraft för att orka dra upp 150 kg ungefär, vilket motsvarar ungefär formeln P = m*g*h/t.

Anledningen till att man inte lyfter den faktiska vikten är att saker som grepp, koordination etc inte ska göra testet orättvist. Tydligen är det så att en klovad stång på ett podie med 150 kilo är skrämmande och ovant för många.

allan

Diggler
2006-04-15, 10:17
Även fast man har suttit still de 20 första åren?

Då har man ju iaf större produktion av testosteron, och tvingas att röra på sig lite innan man kan köra bil.

GURKAN
2006-04-15, 10:37
Man mäter styrka i watt (eller hästkrafter med ett gammalt uttryck). Det är för att det ska vara så rättvist som möjligt. Då är bromsbandsmaskinen bra, eller den där som de använder vid mönstringen. Och en medelman kan utveckla tillräcklig kraft för att orka dra upp 150 kg ungefär, vilket motsvarar ungefär formeln P = m*g*h/t.

Anledningen till att man inte lyfter den faktiska vikten är att saker som grepp, koordination etc inte ska göra testet orättvist. Tydligen är det så att en klovad stång på ett podie med 150 kilo är skrämmande och ovant för många.

allan


En hästkraft eller 1,36 kw
Rätta mig om jag har fel nu. Men en hästkraft omräknat i kilo. Är väl om du lyfter 75 kg en meter upp på en sikund.

GURKAN
2006-04-15, 10:42
En hästkraft eller 1,36 kw
Rätta mig om jag har fel nu. Men en hästkraft omräknat i kilo. Är väl om du lyfter 75 kg en meter upp på en sikund.

Jag rättar mig själv här. 1,36 kw är hjärnblödning sorry jag satt och läste hur många knop en båt skulle göra med en viss motor så det blev lite ihop blandat.

0.75 kw är en hästkraft och i vikt så blir det att lyfta 75 kg rakt upp på en sikund då har du utveclat en hästkraft.

tp_88
2006-04-15, 11:40
Jag rättar mig själv här. 1,36 kw är hjärnblödning sorry jag satt och läste hur många knop en båt skulle göra med en viss motor så det blev lite ihop blandat.

0.75 kw är en hästkraft och i vikt så blir det att lyfta 75 kg rakt upp på en sikund då har du utveclat en hästkraft.
1kw är å andra sidan 1,36hk...

GURKAN
2006-04-15, 11:49
1kw är å andra sidan 1,36hk...

Till mej själv gör jag så här *screwy* :thumbup: Det är det jag alltid har sagt. det ska vara lika mycket brännvin i båda bena. För annars fungerar inte hjärnan.

Popeye
2006-04-15, 14:39
Är det inte lättare att konstatera vad en svenson inte gör?
En otränad Svenson lyfter förmodligen INTE sin egen vikt i bänken men kanske ii böjen (riktig djup böj ingen hockyböj...). Marken klarar han förmodligen sin egen vikt bara han får känna på stången ett par gånger först. Risken är ju att han gör illa sig vid själva lyftet men upp kommer säkert stången.

Yankeee
2006-04-15, 14:43
Jag tvivlar å det starkaste på att en svensson ens klarar av att göra en riktig böj.

Popeye
2006-04-15, 14:48
Mmmm, sant. Sund iakttagelse...
Då reviderar vi det till att svensson förmodligen inte klarar vare sig böj eller bänk av sin egen kroppsvikt.

Karl_alfred
2006-04-15, 15:49
Man haver gjort undersökningar på Bosön, med en sån där bromsbandmaskin kopplad till olika mätare och kom väl fram till att en man mellan 30-50, av medellängd och medelvikt, med typisk fysisk allmänstatus, kunde dra upp ungefär 150 kilo i mark, dvs sin dubbla kroppsvikt. Ska se om jag får fram rapporten i nästa vecka.


allan
Konstigt ser jag till mitt gym t ex. så kan absolut inte majoriteten dra 150 i mark. Studenter mellan 20-30 år. Detta måste ju handla om folk som tränar? Att en otränad byggnadsarbetare klarar det är ju en annan sak med tanke på yrket.

Yes
2006-04-15, 16:24
En av mina grannar bänkade 80 kg och han har nog aldrig sett en skivstång förut.

För övrigt så är han datatekniker. Det enda han gör är att cykla mycket. Men han ser ut att ha tränat i flera år. Då han är muskulös och grov av naturen i överkroppen också.

Som telexempel kan nämnas ett överarmsmått på 40 cm. Bena vet i faan men grova är dom.

Men så har vi granne nummer två som också har fått bekänna färg. He He He det är inte lätt att vara granne med Gurkan :D Men han kroknade redan på 55 kg och med sina enorma 34 cm överarmar så tyckte jag det var bra.

Båda är två vanliga svensson var av den ena heter svensson. Men vilken skilnad på fysik! den ena ginglig och tanig mot den andra muskulös välbyggd. Ingen av dem har någonsin tränat förut förutom ben vid cykling.
Genetik is teh shit! ;)

Min bror klarade runt 80Kg första gången han provade bänkpress. Själv pressade jag mäktiga 30Kg. Vi var båda rätt aktiva när vi var yngre, fast han har iof alltid varit lite mer extrem. Grejen är att det syns så jäkla tydligt på honom att han ärvt en hel del från morfar, som var en riktig krutgubbe. Själv är jag mer lik farsan som var rätt tunn och spinkig i min ålder(sen blev han iof mer byggd som en skogshuggare, så det finns iaf hopp även för mig :D ).

Frågan som dyker upp här är ju; vad räknas egentligen som en "svensson"?

Allan
2006-04-16, 08:36
Konstigt ser jag till mitt gym t ex. så kan absolut inte majoriteten dra 150 i mark. Studenter mellan 20-30 år. Detta måste ju handla om folk som tränar? Att en otränad byggnadsarbetare klarar det är ju en annan sak med tanke på yrket.

Jodå, det kan de visst. Man blir alltid ytterligt förvånad när man ser hur mycket folk faktiskt orkar, när de lyckas koppla in alla motoriska enheter. Det är ju därför marklyft är en av de övningar där folk snabbast ökar i belastning - det är inte ovanligt med folk, även här på forumet som redan efter ett par månader halar upp respektabla vikter. Men det handlar inte om styrkeökningar utan om tekniktillvänjning.

Bosöns tester avsåg inte personer med fysiskt aktiva arbeten utan var givetvis ett statistiskt tvärsnitt.

allan

Baan
2006-04-16, 11:20
Jag tycker inte det är några större problem att blir starkare och grövre än medelsvensson, beror ju självklart på hur hoppas vältränad man är från grunden, men ävne om man suttit på röven hela livet så kommerm an dit och knäcker medelsvensson förr eller senare. Sen är det nog ganska stor skillnad på medelsvenssons som tar sitt första pass, har en kompis som tränar som tränat rätt länge men enligt mig ligger fortfarande under medel på dom flesta övningar (för folk som börjat träna), men det beror på att han inte tränat någonting i hela sitt liv i princip. Sen har jag träffat en del som hyfsat fort kommit upp i respektabla vikter på många övningar, men då handlar det i princip om folk som tränat något tidigare och fått lite grundstyrka, eller har ett fysiskt jobb. Med andra ord kan det vara väldigt stor skillnad på medelsvenssons, jag har inte lätt att tänka mig hur mycket en sådan skulle dra i marklyft t ex.

Peon
2006-04-25, 16:39
Intressant fråga, men svårt att definiera medelsvensson. Ska man ta hänsyn till hela befolkningen från nyfödda till pensionärer så blir snittvikten rätt låg, om man menar vad gemene man otränad klarar i sin bästa ålder får man väl ett bättre mått. Och detta är svårt, många peakar när dom är 20, andra när dom är 30. Sen får man ta hänsyn till vad medelsvensson väger. Väger man 120 kg är 90 i bänk inte särskillt imponerande. Jag skulle nog tippa på ett snitt på 55-60 kg i bänkpress för en svensson på 75 kg.

Beemel
2013-08-07, 08:33
Ursäkta att jag väcker liv i en sjukt gammal tråd (jag kan åtminstonde inte beskyllas för att inte använd sökfunktionen...)

En fråga som slår mig.
Medelsvensson innehåller inga kvinnor, eller?

Det känns generellt som om när folk pratar om hur stark medelsvensson är så pratas det om exempelvis
60-70 kg bänk
80-100 kg mark
70-80kg böj
Det låter i mina öron som det snittet endast räknar in män.
Självklart blir det en ganska märklig måttstock om man mäter både kvinnor och män i samma snitt. Kalla mig sexist, men jag är övertygad om att genomsnittsmannen är starkare än genomsnittskvinnan.

Men hur som helst. Vad tror ni motsvarande vikter i de tre stora är för kvinnor?

PureWhey
2013-08-07, 09:23
Då skulle vi nog snacka grymt låga vikter :>


Le iPhone

Juniper
2013-08-07, 09:25
Men hur som helst. Vad tror ni motsvarande vikter i de tre stora är för kvinnor?

Kvinnor:

Bänk - 20 kg.
Mark - 60 kg.
Kvartsböj - 50 kg.

Män:

Bänk - 55 kg.
Mark - 140 kg.
Kvartsböj - 80 kg.

David_wigren
2013-08-07, 10:43
Man mäter styrka i watt (eller hästkrafter med ett gammalt uttryck). Det är för att det ska vara så rättvist som möjligt. Då är bromsbandsmaskinen bra, eller den där som de använder vid mönstringen. Och en medelman kan utveckla tillräcklig kraft för att orka dra upp 150 kg ungefär, vilket motsvarar ungefär formeln P = m*g*h/t.

Anledningen till att man inte lyfter den faktiska vikten är att saker som grepp, koordination etc inte ska göra testet orättvist. Tydligen är det så att en klovad stång på ett podie med 150 kilo är skrämmande och ovant för många.

allan

Svar på ett 7 år gammalt inlägg, men ändå.

Om maskinen fungerar på något sätt som den gjorde vid min mönstring så är siffrorna helt ojämförbara. När jag mönstrade mätte de dragkraft i antal Newton. Utan att någonsin tränat mark tidigare eller tränat några dragövningar alls så drog jag ca 1950 N (ca 199kg) i mitt övningsdrag. Och sedan ca 2050 (ca 209kg) och 2100 N (ca 214 kg) i de två dragen som de räknade. Det blev en 9a med mycket marginal eftersom jag bara vägde 69 kg vid tillfället. Senare det året så testade jag på riktig marklyft för första gången och då kändes 140 kg som om det var bra nära max.

Så om medelsvensson drar 150 kg på en sådan maskin så drar de nog inte mycket mer än 100kg på en vanlig stång.

Juniper
2013-08-07, 11:15
Så om medelsvensson drar 150 kg på en sådan maskin så drar de nog inte mycket mer än 100kg på en vanlig stång.

Det är möjligt. Tror dock att de drar mer. Tänk på att medelvikten(16-84 år) för män är över 80 kilo - 81,9 för att vara exakt. Medelvikten för kvinnor är 66,7.

speedy83
2013-08-07, 11:23
Hmm börjar bli lite smått orolig när jag inser hur sjukt svag jag verkar vara! har tränat i stora delar av mitt liv dock inte explicit styrka men hockey och fotboll, boxning osv. samt en del gym.

När jag i morse drog upp 100 kg i mark så måste jag säga att det kändes bra tungt och att få på 40-50 kg till på detta känns inte det minsta möjligt. jag väger ca: 70 kg och är snart 30.

Nog för att jag är klent byggd men ändå, kan jag verkligen vara så sjukt mycket svagare än medelsvensson??

RobbanColeman
2013-08-07, 11:45
Själv drog jag upp 172,5kg för inte alls längesen och det var verkligen för kung och fosterland och lite till. Alltså inte alls stark jämfört med mönstrande benrangel men jag är iaf aningen grövre. *flex*

Landström
2013-08-07, 11:54
Tjejer/kvinnor kan ofta vara starkare än de själva och omgivningen kan tro.

Problemet är att de inte lärt sig hur man tar i och hur man kan använda de resurser man har.

Om jag ska generalisera.

Några gissningar på vikter orkar jag dock inte dra upp. ;)

Tobbey
2013-08-07, 11:55
Tjejer/kvinnor kan ofta vara starkare än de själva och omgivningen kan tro.

Problemet är att de inte lärt sig hur man tar i och hur man kan använda de resurser man har.

Om jag ska generalisera.

Några gissningar på vikter orkar jag dock inte dra upp. ;)

Sant, det är en teknik att faktiskt lära sig ta i.

tossefar
2013-08-07, 12:06
Ursäkta att jag väcker liv i en sjukt gammal tråd (jag kan åtminstonde inte beskyllas för att inte använd sökfunktionen...)

En fråga som slår mig.
Medelsvensson innehåller inga kvinnor, eller?


Nu handlade ju trådskaparens fråga uttryckligen om män, så att tråden handlat om män är kanske inte helt överraskande.

För att svara på din fråga så tror jag att medelkvinnan 18-50 år kan lyfta stången i bänkpress, 30 kg i full böj och 50 kg i marklyft.

RobbanColeman
2013-08-07, 12:09
Nu handlade ju trådskaparens fråga uttryckligen om män, så att tråden handlat om män är kanske inte helt överraskande.

För att svara på din fråga så tror jag att medelkvinnan 18-50 år kan lyfta stången i bänkpress, 30 kg i full böj och 50 kg i marklyft.


Hmm, min fru väger typ 50kg på ca160cm och hon klarade nog 37,5kg första gången i bänkpress. vingligt men det gick. Då var hon väl 28 år. Hon är ingen kulstöterska direkt utan bytlånar kläder med min dotter som är 9 år.

bighulken
2013-08-07, 12:31
Hmmm....jag är nog grövre än medelsvensson,tror jag.för jag får inte plats i säten när jag ibland åkt kommunalt,det blir 2 säten då.lagom för mig.

sen så är även längden en nackdel,190cm.
när är man starkare än medelsvenne?.....ja,de brukar fråga mig om hjälp när det ska lyftas tunga grejer osv.alltså mer än 150kg å uppåt.
jag bar upp en utombordare förra året,från båtklubben.1 st ,90hk Yamaha utombordare.det var jobbigt,för det är en massa trappor upp i våran klubb,så svetten flödade.......lol.hade motor på min axel då.med lite filtar.
varför jag gjorde det,joo,jag bar upp en volvo penta för några år sedan,utombordare 40hk.på min axel.också tungt,el svettigt,dessa trappor,phuuuu.......vi har ingen bilväg till klubben.

sen så måste jag köpa mina kläder på dressman xxl också.......lol.

vanliga t-shirts brukar 3-4xl funka. köpte ett par shorts i våras,de var lite för stora i midjan......9xl var storleken...bälte är det som gäller,annars trillar de ned.......lol. detta beror givetvis på att de på dressman,har anpassat sina storlekar för tjocka mäniskor/överviktiga osv.mitt problem är lårens storlek,för grova för vanliga byxor osv.

så svaret på fråga:när är man grövre än medelsvensson:när man köper kläder på dressman xxl!!!

när är man starkare:när de frågar om hjälp att putta igång bilen.....lol

hej svejs
Med vänlig hälsning//

Erry
2013-08-07, 13:04
Min lillasyster som alltid varit smått urstark och tränat mycket (främst löpning och ridning men även en del styrketräning) fick prova på de tre stora för första gången. Kan erkänna att jag blev jäkligt chockad när jag såg hur stark hon är.

Hon är 171 cm lång och väger ca 60 kg.

Hon gjorde 65 kg i bänk, 95 kg i fulldjup knäböj, i mark maxade hon inte men hon drog några reps på 100 kg.

Ladugårdsdörr
2013-08-07, 13:25
Om lite slarv i utlåsingen är accepterat så borde alla kvinnor klara 70 kg i marklyft.

(Får inte till tidskoden så spola fram till 3:30)
Q4TJpk3VQ0c#t=3m33s

DekeThornton
2013-08-07, 13:38
Som vanligt har folk som skriver på Kolo en gravt träningsskadad och snedvriden bild av vad som är normalt för icke styrketränande individer. Att en otränad normalstor person skulle dra över 100 kilo i mark och böja sin egen kroppsvikt i fulldjupa böj vid första försöket är helt av banan.

Kolla på vad ExRx har satt sina baslinje för otränade i sina Strength Standards så får ni en bättre fingervisning om vad ett en medelsvensson, som inte har ett fysiskt tufft yrke eller ovanligt goda gener, kan förväntas klara.

http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards.html

speedy83
2013-08-07, 13:39
Min lillasyster som alltid varit smått urstark och tränat mycket (främst löpning och ridning men även en del styrketräning) fick prova på de tre stora för första gången. Kan erkänna att jag blev jäkligt chockad när jag såg hur stark hon är.

Hon är 171 cm lång och väger ca 60 kg.

Hon gjorde 65 kg i bänk, 95 kg i fulldjup knäböj, i mark maxade hon inte men hon drog några reps på 100 kg.

Gött! hon är starkare än mig i både böj och mark :cryout:

Fordon
2013-08-07, 13:44
Svar på ett 7 år gammalt inlägg, men ändå.

Om maskinen fungerar på något sätt som den gjorde vid min mönstring så är siffrorna helt ojämförbara. När jag mönstrade mätte de dragkraft i antal Newton. Utan att någonsin tränat mark tidigare eller tränat några dragövningar alls så drog jag ca 1950 N (ca 199kg) i mitt övningsdrag. Och sedan ca 2050 (ca 209kg) och 2100 N (ca 214 kg) i de två dragen som de räknade. Det blev en 9a med mycket marginal eftersom jag bara vägde 69 kg vid tillfället. Senare det året så testade jag på riktig marklyft för första gången och då kändes 140 kg som om det var bra nära max.

Så om medelsvensson drar 150 kg på en sådan maskin så drar de nog inte mycket mer än 100kg på en vanlig stång.



Tänk efter nu.. Du drog 2100N vid en viss punkt i lyftet. Det kan du inte jämföra med att dra en bestämd vikt över hela rörelsespannet..

Payter
2013-08-07, 13:45
Man blir ofta förvånad över hur svaga medelsvenssons är i händerna.

Erry
2013-08-07, 14:21
Gött! hon är starkare än mig i både böj och mark :cryout:

Så så var inte ledsen nu. Hon är ju inte representativ för medelkvinnan. Jag lovar att du är starkare än de flesta damerna runt om i landet *hug*

spoon
2013-08-07, 14:22
Nu handlade ju trådskaparens fråga uttryckligen om män, så att tråden handlat om män är kanske inte helt överraskande.

För att svara på din fråga så tror jag att medelkvinnan 18-50 år kan lyfta stången i bänkpress, 30 kg i full böj och 50 kg i marklyft.

Det här är vad tjejer på klubben brukar starta sin träningskarriär med. Tror det stämmer ganska bra.

Beemel
2013-08-07, 14:30
Det här är vad tjejer på klubben brukar starta sin träningskarriär med. Tror det stämmer ganska bra.

Coolt, min fästmö tar nästan 70kg i bänk efter 6-7 månaders träning!
Jag anser att hon är stark som fan. Hon själv är mest bitter att många (inte alla) killar på gymmet är starkare än henne. ;-)

spoon
2013-08-07, 14:31
Coolt, min fästmö tar nästan 70kg i bänk efter 6-7 månaders träning!
Jag anser att hon är stark som fan. Hon själv är mest bitter att många (inte alla) killar på gymmet är starkare än henne. ;-)

Fast det är ju efter 6-7 månader ;) Tjejerna brukar öka bra när dom väl har lärt sig vad som ska göras. Oftast så är dom riktigt bra på att få till teknik och brygga. Men 70kg är bra för en tjej, Svenska rekorden ligger väl runt 100kg

Beemel
2013-08-07, 14:34
Fast det är ju efter 6-7 månader ;) Tjejerna brukar öka bra när dom väl har lärt sig vad som ska göras. Oftast så är dom riktigt bra på att få till teknik och brygga. Men 70kg är bra för en tjej, Svenska rekorden ligger väl runt 100kg

100 kg är hennes mål. ;-)

Hon bryggar dock ingenting. Hon ligger platt med hälarna på bänkens kant.
Vet inte hur mycket det gör i skillnad till eller från.

spoon
2013-08-07, 14:36
Svenska rekord för damer i klassisk bänkpress.

-57 Malin Pegenius 75kg
-63 Jenny Adolfsson 106kg
-72 Karolina Arvidson 108kg

http://online.styrkelyft.se/web/ShowRanking.aspx

spoon
2013-08-07, 14:38
100 kg är hennes mål. ;-)

Hon bryggar dock ingenting. Hon ligger platt med hälarna på bänkens kant.
Vet inte hur mycket det gör i skillnad till eller från.

Det är bara att önska henne lycka till, hon verkar ha potential :)

Att lära sig bra teknik har bara fördelar. Man får mer vikt på stången och lägre skaderisk.

Beemel
2013-08-07, 14:43
Det är bara att önska henne lycka till, hon verkar ha potential :)

Att lära sig bra teknik har bara fördelar. Man får mer vikt på stången och lägre skaderisk.

Hon har tidigare haft diskbråck (eller något liknande, olika läkare sa olika saker...) så hon är rädd för allt som inte håller ryggen rak (svanka i bänk är nog inkluderat där)
Men å andra sidan får hon väldigt fin form i marklyftet :-)

Juniper
2013-08-07, 15:15
Hon har tidigare haft diskbråck (eller något liknande, olika läkare sa olika saker...) så hon är rädd för allt som inte håller ryggen rak (svanka i bänk är nog inkluderat där)
Men å andra sidan får hon väldigt fin form i marklyftet :-)

Kan tänka mig det. Visst är det något speciellt med tjejer som markar med spikraka ryggar?

Sedan känner jag mig väl lite träffad av det här med överdrivna uppskattningar. 140 i mark för en medelsvensson är kanske lite i överkant.

Men jag tror faktiskt att en helt otränad, medelålders svensk man på uppemot 90 pannor, som kör truck eller motsvarande på dagarna, drar någonstans mellan 120 och 140 kilo.

Sedan kommer så klart bland annat äldre män i tjänstesektorn dra ner snittet, men för att bli starkare än en småfet truckförare tror jag som sagt att man bör dra minst 140 kilo för att ha lite marginal.

zimba
2013-08-07, 15:45
50kg är det inte lite väl lågt, vet själv att när jag gick i 8:an så gjorde jag 75pannor första gången jag la mig under stången?!

eller hur? med vilken stång?

zimba
2013-08-07, 15:49
Japp. De flesta jag sett som kör bänkpress första gången brukar vingla iväg ett par reps på 40kg och sen göra en vinglig tvåa eller trea på 50kg kanske.

ja säkert som barn, men inte 35 åriga hantverkare,

zimba
2013-08-07, 15:51
Det är väl också som så att man är naturligt (mycket?) starkare i 40-års åldern än i 20 års åldern?

japp

RobbanColeman
2013-08-07, 16:09
Jag har sett två gubbar i 45-årsåldern, kallar dem gubbar främst för hur dem såg ut, spinkiga med ölmage, ingen som helst volym, reppa loss så det stod härliga till i bänkpress med 100kg. Då fick jag mig den största tankeställaren jag någonsin fått angående volym/styrka. Dem kanske vägde runt 75kg och var 180cm långa.

Det var inga vanliga gymmare alls som brukade besöka gymmet utan mer bönder som skulle börja banta. Starka var dem iaf helt klart.

Nebuchadnezzar
2013-08-07, 16:52
Det var inga vanliga gymmare alls som brukade besöka gymmet utan mer bönder som skulle börja banta. Starka var dem iaf helt klart.

The famous bonnstyrka! Brorsans kompis som är en typisk bilgarage- och traktorbonde har en makalöst underväldigande fysik men jonglerar med motorcyklar och gav mig golfarmbåge i ett halvår när vi bröt arm. :(

bighulken
2013-08-08, 00:42
The famous bonnstyrka! Brorsans kompis som är en typisk bilgarage- och traktorbonde har en makalöst underväldigande fysik men jonglerar med motorcyklar och gav mig golfarmbåge i ett halvår när vi bröt arm. :(

lol.....bryta arm....he he he...ack vilken missuppfattad gren.kom själv ihåg när sådant hände,förr i tiden på puben el liknande. 98% av dem som bryter så brukar bryta med bara armen,då kommer det onda också........
därför jag slutade med detta för long time ago.
men i dagens läge lärt mig mera av tekniken då!...är en otrolig skillnad på att kunna tekniken eller bryta på pub/fyllan sättet!....

Med vänlig hälsning//

Nebuchadnezzar
2013-08-08, 01:07
men i dagens läge lärt mig mera av tekniken då!

Aight, skönt att höra.

Macroman
2013-08-08, 12:20
Kvinnor:

Bänk - 20 kg.
Mark - 60 kg.
Kvartsböj - 50 kg.

Män:

Bänk - 55 kg.
Mark - 140 kg.
Kvartsböj - 80 kg.

Alldeles för högt för otränade män skulle jag säga. Kvinnor ser ngt för högt ut i böj o mark.

Män: Bänk: 40-45, Mark:100, Böj: 50-60

Hade själv problem med 40 i böj i början...

Macroman
2013-08-08, 12:24
Om lite slarv i utlåsingen är accepterat så borde alla kvinnor klara 70 kg i marklyft.

Haha, sannolikhet=0.

Alkro
2013-08-08, 12:32
Som vanligt överskattas den fysiska förmågan hos "medelsvensson" på kolozzeum. En genomsnittlig person tränar inte på gym och det är vanligast med stillasittande arbeten i det här landet. Den genomsnittliga mannen klarar knappt att göra en vanlig armhävning.

Realistiska siffror för maxning på en medelsvensson som får kanske 20 minuters teknikgenomgång inför varje övning:
40-60 kg i bänk
80-100 kg i marklyft
20-40 kg i djup knäböj, 60-80 kg i kvartsböj.

bighulken
2013-08-08, 12:50
Som vanligt överskattas den fysiska förmågan hos "medelsvensson" på kolozzeum. En genomsnittlig person tränar inte på gym och det är vanligast med stillasittande arbeten i det här landet. Den genomsnittliga mannen klarar knappt att göra en vanlig armhävning.

Realistiska siffror för maxning på en medelsvensson som får kanske 20 minuters teknikgenomgång inför varje övning:
40-60 kg i bänk
80-100 kg i marklyft
20-40 kg i djup knäböj, 60-80 kg i kvartsböj.

Läskigt!!!......vad det handikappar med stilla sittande arbete!!!
inte så roligt sedan när man blir äldre,typ 80 bast,å knappt orkar lyfta armarna osv......
det är då investeringen betalar sig,att hålla igång.....man får ett kvalite liv längre.......;-).

själv älskar jag att arbeta med kroppen,både på träning å i arbets livet.....
klämde nån sån där gripper häromdagen,2.5 CoC=Captain of cruisch eller vad de nu heter.provade även 3:an,inga större problem var det......men då har jag hållit på hela livet å arbetat med kroppen.....så lite grepp styrka har man väl fått...........lol.men orkade inte så många på 3:an.....kan jag tillägga.....tunga grejer.....

stargate
2013-08-08, 14:07
Jag måste vara extremt svag i förhållande till min kroppsvikt. Har tränat i ca 10 år till och från. De senaste året har jag börjat köra lite marklyft men tar det lugnt pga dålig rygg. Idag körde jag som mest 6 reps på 85kg och det kändes TUNGT!

Nu försöker jag dock använda benen så mycket som möjligt i lyften men det känns ändå väldigt jobbigt att lyfta så pass "mycket" vikt. T ex 100 kg känns väldigt avlägset :-(

väger 90 kg och är 185cm lång

JamesD
2013-08-08, 16:22
Tänk efter nu.. Du drog 2100N vid en viss punkt i lyftet. Det kan du inte jämföra med att dra en bestämd vikt över hela rörelsespannet..

Vem är det som ska tänka efter här? Det är att de inte går att jämföra som HELA hans inlägg handlar om, hur är det ens möjligt att missa det?

filmjölk
2013-08-08, 18:07
Jag gillar sådana här trådar! Jag tror att "medelsvensson" får delas in i 4 olika kategorier. a) Fysiskt aktiv man, b) inaktiv man, c) fysiskt aktiv kvinna och d) inaktiv kvinna. Fysiskt aktiv betyder att personen antingen motionerar eller har ett fysiskt ansträngande jobb med lyft och dyl. Inaktiv är frånvaro av träning och stillasittande jobb.

I sl momenten tror jag på
a) 100-80-150
b) 70-50-110
c) 60-35-90
d) 40-20-60

Fordon
2013-08-08, 18:55
Vem är det som ska tänka efter här? Det är att de inte går att jämföra som HELA hans inlägg handlar om, hur är det ens möjligt att missa det?

*facepalm*

Note to self; Läsa inlägget två gånger innan jag postar.

onT: När jag testade bänkpress för första gången sen högstadiet (2008,23 år), så klarade jag med nöd och näppe att skaka upp 60kg, vägandes 65-70kg. Då var jag bussmekaniker och inte stillasittandes på kontor om det har något värde alls.

Payter
2013-08-08, 19:03
Å andra sidan kan det bli roligare om man inte läser nogrannt.

VoDaresVins
2013-08-08, 20:40
Jag gillar sådana här trådar! Jag tror att "medelsvensson" får delas in i 4 olika kategorier. a) Fysiskt aktiv man, b) inaktiv man, c) fysiskt aktiv kvinna och d) inaktiv kvinna. Fysiskt aktiv betyder att personen antingen motionerar eller har ett fysiskt ansträngande jobb med lyft och dyl. Inaktiv är frånvaro av träning och stillasittande jobb.

I sl momenten tror jag på
a) 100-80-150
b) 70-50-110
c) 60-35-90
d) 40-20-60

Håller med om indelningen men anser ändå siffrorna är för höga om man skulla ta resultaten från första eller andra passet. Har en släkting som jämförelse. Han har idrottat fram till 20 års åldern (skidning) och sen dess hållit igång sporadiskt. Är 40+ nu och jobbar som målare. Blir ändå en hel del lyftande av färgburkar, ställningar och maskiner. Kondition är bra, en timmes löpning fixar han nog. Han började styrketräna för nåt år sen, men max vikterna då vad nog i princip det du lade åt inaktiva män.

Ser jag på mina otränande kontorsråttekolleger så kommer de knappast fixa nåt annat än ev. bänken på 50kg.

Min gissning.

Macroman
2013-08-09, 10:22
Håller med om indelningen men anser ändå siffrorna är för höga om man skulla ta resultaten från första eller andra passet. Har en släkting som jämförelse. Han har idrottat fram till 20 års åldern (skidning) och sen dess hållit igång sporadiskt. Är 40+ nu och jobbar som målare. Blir ändå en hel del lyftande av färgburkar, ställningar och maskiner. Kondition är bra, en timmes löpning fixar han nog. Han började styrketräna för nåt år sen, men max vikterna då vad nog i princip det du lade åt inaktiva män.

Ser jag på mina otränande kontorsråttekolleger så kommer de knappast fixa nåt annat än ev. bänken på 50kg.

Min gissning.

Håller med o ligger i linje med vad jag sett gällande inaktiva kontorsråttor.

Jag skulle också vilja tillägga att säkert 80 % av befolkningen är mer eller mindre inaktiva.

Alkro
2013-08-09, 11:40
Jag gillar sådana här trådar! Jag tror att "medelsvensson" får delas in i 4 olika kategorier. a) Fysiskt aktiv man, b) inaktiv man, c) fysiskt aktiv kvinna och d) inaktiv kvinna. Fysiskt aktiv betyder att personen antingen motionerar eller har ett fysiskt ansträngande jobb med lyft och dyl. Inaktiv är frånvaro av träning och stillasittande jobb.

I sl momenten tror jag på
a) 100-80-150
b) 70-50-110
c) 60-35-90
d) 40-20-60

Tror 150 i marklyft är överskattat för en genomsnittlig motionerade man, möjligtvis för en rejäl byggarbetare. Jag har sett 2 personer köra på över 150 kg i marklyft under mina två år då jag har tränat, alla de som tränar på gym måste väl räknas som aktiva?

Peter.B
2013-08-09, 11:51
Den här tråden är otroligt överdriven alltså. Typiskt kollo. Vem skulle lyfta 150 kg i marklyft? Vad tror man egentligen att den genomsnittliga mannen väger? Man får nog beakta att väldigt många inaktiva, och ganska aktiva, män väger kring 70-75 kg. Skulle de ta dubbla sin kroppsvikt av att ha jobbat som t.ex. målare ett tag? Nja! Det finns självklart undantag. Jag tror dock att den genomsnittlige mannen har svårt att göra en knäböj överhuvudtaget. Säg max en 40 kg om det ska vara en fulldjup. Marklyft kan jag tänka mig kanske en 70 kg. Och bänk nånstans mellan 30-50 kg. För genomsnittet alltså.

Jag har tränat kampsport aktivt hela mitt liv och hela min uppväxt, men alltid varit spinkigt byggd och snarare rörlig och smidig än stark. Detta trots att vi gjort en del armhävningar och annan fys, med bland annat chins på träningarna. Jag tror att jag började på ungefär 40 kg i bänk, kring 40-50 i knäböj och kring 60 kg i mark. Då reppade jag iofs på dessa vikter och mina max skulle ju ha varit högre, men inte speciellt mycket högre. Och då var jag ändå ganska aktiv med träningar åtminstone 3 ggr i veckan.

blomrog
2013-08-09, 11:57
Läskigt!!!......vad det handikappar med stilla sittande arbete!!!
inte så roligt sedan när man blir äldre,typ 80 bast,å knappt orkar lyfta armarna osv......
det är då investeringen betalar sig,att hålla igång.....man får ett kvalite liv längre.......;-).

själv älskar jag att arbeta med kroppen,både på träning å i arbets livet.....
klämde nån sån där gripper häromdagen,2.5 CoC=Captain of cruisch eller vad de nu heter.provade även 3:an,inga större problem var det......men då har jag hållit på hela livet å arbetat med kroppen.....så lite grepp styrka har man väl fått...........lol.men orkade inte så många på 3:an.....kan jag tillägga.....tunga grejer.....

Helt off-topic men ändå;

Grabben, du måste sluta särskriva.

Karkkan
2013-08-09, 12:34
Läskigt!!!......vad det handikappar med stilla sittande arbete!!!
inte så roligt sedan när man blir äldre,typ 80 bast,å knappt orkar lyfta armarna osv......
det är då investeringen betalar sig,att hålla igång.....man får ett kvalite liv längre.......;-).

själv älskar jag att arbeta med kroppen,både på träning å i arbets livet.....
klämde nån sån där gripper häromdagen,2.5 CoC=Captain of cruisch eller vad de nu heter.provade även 3:an,inga större problem var det......men då har jag hållit på hela livet å arbetat med kroppen.....så lite grepp styrka har man väl fått...........lol.men orkade inte så många på 3:an.....kan jag tillägga.....tunga grejer.....

Klämmer en CoC 3 utan problem, då vill jag ha filmbevis på det......
Har du aldrig rört en CoC förut och första gången du testar så klämmer du en 3:a no set då lever du fan upp till ditt nickname...... Dom jag har har testat med mina CoC så har tom riktiga styrkelyftare problem med CoC 2.

Hade en som har jobbat som svetsare större delen av sitt liv, han undrade vad det var för grejer jag hade hemma, och tog upp en 2:a från bordet och klämde ihop den så det fan small om handtagen utan problem, enda gången som jag har sett ngt liknande.

Tvivlar på att du gör likadant på en trea... men visst kan ju ha fel..... isf bör vi hitta dig bland, de som cretificierat sig på trean, på Ironmind.......

filmjölk
2013-08-09, 12:47
Läste nånstans att Ronnie Coleman var nära att klara coc3 första gången han provade. NÄRA. Jag betvivlar att Ronnie är klen i greppet, men han kom bara nära :)

slafs
2013-08-09, 12:50
Klämmer en CoC 3 utan problem, då vill jag ha filmbevis på det......
Har du aldrig rört en CoC förut och första gången du testar så klämmer du en 3:a no set då lever du fan upp till ditt nickname...... Dom jag har har testat med mina CoC så har tom riktiga styrkelyftare problem med CoC 2.

Hade en som har jobbat som svetsare större delen av sitt liv, han undrade vad det var för grejer jag hade hemma, och tog upp en 2:a från bordet och klämde ihop den så det fan small om handtagen utan problem, enda gången som jag har sett ngt liknande.

Tvivlar på att du gör likadant på en trea... men visst kan ju ha fel..... isf bör vi hitta dig bland, de som cretificierat sig på trean, på Ironmind.......

Han är en redigt stark kille, kolla hans journal :)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Stefan J
2013-08-09, 13:12
Den här tråden är otroligt överdriven alltså. Typiskt kollo. Vem skulle lyfta 150 kg i marklyft? Vad tror man egentligen att den genomsnittliga mannen väger? Man får nog beakta att väldigt många inaktiva, och ganska aktiva, män väger kring 70-75 kg. Skulle de ta dubbla sin kroppsvikt av att ha jobbat som t.ex. målare ett tag? Nja! Det finns självklart undantag. Jag tror dock att den genomsnittlige mannen har svårt att göra en knäböj överhuvudtaget. Säg max en 40 kg om det ska vara en fulldjup. Marklyft kan jag tänka mig kanske en 70 kg. Och bänk nånstans mellan 30-50 kg. För genomsnittet alltså.

Jag har tränat kampsport aktivt hela mitt liv och hela min uppväxt, men alltid varit spinkigt byggd och snarare rörlig och smidig än stark. Detta trots att vi gjort en del armhävningar och annan fys, med bland annat chins på träningarna. Jag tror att jag började på ungefär 40 kg i bänk, kring 40-50 i knäböj och kring 60 kg i mark. Då reppade jag iofs på dessa vikter och mina max skulle ju ha varit högre, men inte speciellt mycket högre. Och då var jag ändå ganska aktiv med träningar åtminstone 3 ggr i veckan.

Det där är mycket låga stats för vilken man som helst. En otränad kvinna på 60-70kg ligger där någonstans med undantag för bänkpress där 30-35kg troligtvis är genomsnittet om hon inte tränat innan.

Folk överdriver gärna på andra hållet med. Genomsnittsmannen är inte en tunn tunn nörd som levt på cola och chips vid datorskärmen hela livet och som aldrig någonsin sysslat med någon fysisk aktivitet alls. Det är ju ett extremfall åt andra hållet. Många har åtminstone under tonåren sysslat med någon form av aktivitet såsom fotboll, handboll eller ishockey och många tränar lite halvslött i perioder av sitt liv även efter tonåren.

Peter.B
2013-08-09, 13:20
Det där är låga stats för vilken man som helst. En otränad kvinna på 60-70kg ligger där någonstans med undantag för bänkpress där 30-35kg troligtvis är genomsnittet om hon inte tränat innan.

Jag vetefan om jag håller med. Kanske på en styrkelyftsklubb dit starka och intresserade människor söker sig. Men på vanliga gym tror jag statsen för nybörjare ligger där omkring. De nybörjare jag har hjälpt har ofta legat där omkring i alla fall. Min tjej har tränat några år och ligger där omkring, dock väger hon kring 50 kg. Min syster har varit ganska aktiv under sin uppväxt med basket och diverse pass på gym, hon ligger mellan 60-70 kg och inte en chans att hon skulle lyckas med någon av de lyften.

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

TheOne1994
2013-08-09, 13:24
jag tror inte medelsvensson klarar 10 armhävningar. Har ni ingen på ert jobb som kan testa ? Jag har 3 här men fick nej direkt..dom palla inte.

Rikard Jansson
2013-08-09, 13:29
Klämmer en CoC 3 utan problem, då vill jag ha filmbevis på det......
Har du aldrig rört en CoC förut och första gången du testar så klämmer du en 3:a no set då lever du fan upp till ditt nickname...... Dom jag har har testat med mina CoC så har tom riktiga styrkelyftare problem med CoC 2.

Hade en som har jobbat som svetsare större delen av sitt liv, han undrade vad det var för grejer jag hade hemma, och tog upp en 2:a från bordet och klämde ihop den så det fan small om handtagen utan problem, enda gången som jag har sett ngt liknande.

Tvivlar på att du gör likadant på en trea... men visst kan ju ha fel..... isf bör vi hitta dig bland, de som cretificierat sig på trean, på Ironmind.......

fan vad du hetsade upp dig då :) varför skulle han vara certifierad bara för att han klarar trean?

Stefan J
2013-08-09, 13:45
Jag vetefan om jag håller med. Kanske på en styrkelyftsklubb dit starka och intresserade människor söker sig. Men på vanliga gym tror jag statsen för nybörjare ligger där omkring. De nybörjare jag har hjälpt har ofta legat där omkring i alla fall. Min tjej har tränat några år och ligger där omkring, dock väger hon kring 50 kg. Min syster har varit ganska aktiv under sin uppväxt med basket och diverse pass på gym, hon ligger mellan 60-70 kg och inte en chans att hon skulle lyckas med någon av de lyften.

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

Det är ju rätt så stor skillnad på någon som väger 50kg och 70kg. 20-40% extra kroppsvikt för att vara exakt. Och det var just därför som jag angav vikten för att utesluta våra allra spädaste honor i samhället. :)

Jag försöker vara objektiv och refererar lite till just min flickvän också. Hon är ganska späd på sina 55kg. Hon klarade 30kg i bänkpress första gången och 60kg jättelätt i marklyft. Hon var (såklart) jätterädd om ryggen och vägrade att prova mer, hon var tveksam nog som det var till övningen redan innan hon testat den, men ca 70kg hade i alla fall gått upp om hon bara viljat prova.

Nå, en individ ger inget underlag för att diskutera, men jag tror det är ganska ovanligt för genomsnittsmannen att inte klara 30kg i bänkpress eller 70kg i marklyft. Skulle jag dra till med en siffra skulle jag lägga den på 50-70kg i bänkpress och kanske 80-120kg i marklyft. Sedan spelar ju kroppsvikten såklart in men jag tänker mig en man mellan 75-85kg när jag anger dessa värden.

Knäböj säger jag inte så mycket om, där kan orörlighet ställa till med så mycket att vissa knappt klarar att ens sätta sig i djup utan vikt alls utan att behöva stå på tå och fälla ryggen och det kan ta lång tid innan man får ut sin styrka i rörelsen.

Peter.B
2013-08-09, 13:58
Det är ju rätt så stor skillnad på någon som väger 50kg och 70kg. 20-40% extra kroppsvikt för att vara exakt. Och det var just därför som jag angav vikten för att utesluta våra allra spädaste honor i samhället. :)

Jo men absolut.

Jag försöker vara objektiv och refererar lite till just min flickvän också. Hon är ganska späd på sina 55kg. Hon klarade 30kg i bänkpress första gången och 60kg jättelätt i marklyft. Hon var (såklart) jätterädd om ryggen och vägrade att prova mer, hon var tveksam nog som det var till övningen redan innan hon testat den, men ca 70kg hade i alla fall gått upp om hon bara viljat prova.

Nå, en individ ger inget underlag för att diskutera, men jag tror det är ganska ovanligt för genomsnittsmannen att inte klara 30kg i bänkpress eller 70kg i marklyft. Skulle jag dra till med en siffra skulle jag lägga den på 50-70kg i bänkpress och kanske 80-120kg i marklyft. Inom dessa ramar är du normalstark för en otränad, under det är du svag till och med för att vara otränad och omvänt, gör du mer är du stark för att vara otränad. Sedan spelar ju kroppsvikten såklar in men jag tänker mig en man mellan 75-85kg när jag anger dessa värden. Knäböj säger jag inte så mycket om, där kan orörlighet ställa till med så mycket att vissa knappt klarar att ens sätta sig i djup utan vikt alls utan att behöva stå på tå och fälla ryggen och det kan ta lång tid innan man får ut sin styrka i rörelsen.

Nej precis, jag har väl kanske en 5-10 individer som jag tänker på som jag på något sätt varit delaktig i deras träning i nybörjarfasen. Och det är ju inte heller några underlag för en riktig diskussion, egentligen. Men då har nog de flesta av dessa varit ganska svaga, i alla fall med dina mått mätt. 30 kg i bänk eller 70 kg i mark tror jag de flesta friska män klarar. Men genomsnittet är ju fullt med folk som är sjuka, har onda ryggar osv. Det beror ju lite på ålder och så också. Jag vet åtminstone 2-3 personer, sådär på rak arm, som är i sina bästa år men som skulle ha otroligt svårt med 50 kg i bänk, om de överhuvudtaget skulle kunna rubba det. Då väger väl dessa nog iofs under 75 kg. 80 kg i mark tror jag inte att jag hade klarat när jag började styrketräna, å andra sidan låg jag på kring 65 kg då.

Stefan J
2013-08-09, 14:08
Jo men absolut.



Nej precis, jag har väl kanske en 5-10 individer som jag tänker på som jag på något sätt varit delaktig i deras träning i nybörjarfasen. Och det är ju inte heller några underlag för en riktig diskussion, egentligen. Men då har nog de flesta av dessa varit ganska svaga, i alla fall med dina mått mätt. 30 kg i bänk eller 70 kg i mark tror jag de flesta friska män klarar. Men genomsnittet är ju fullt med folk som är sjuka, har onda ryggar osv.Det beror ju lite på ålder och så också. Jag vet åtminstone 2-3 personer, sådär på rak arm, som är i sina bästa år men som skulle ha otroligt svårt med 50 kg i bänk, om de överhuvudtaget skulle kunna rubba det. Då väger väl dessa nog iofs under 75 kg. 80 kg i mark tror jag inte att jag hade klarat när jag började styrketräna, å andra sidan låg jag på kring 65 kg då.

Det är nog där vi tycker olika. Jag skulle inte vilja säga att det där är genomsnittet. Det finns folk som tränar regelbundet, men det är ju knappast genomsnittet. Det finns folk som är sjuka och har onda ryggar, men det tror jag inte heller är genomsnittet. Genomsnittet är istället folk däremellan, i regel friska men inte särskilt träningsintresserade.

Aja. Det finns väl sedan länge studier som kan bekräfta vad som gäller och hur stark genomsnittsmänniskan faktiskt är, så vad jag sitter här och tycker spelar faktiskt föga roll. :)

Peter.B
2013-08-09, 14:15
Det är nog där vi tycker olika. Jag skulle inte vilja säga att det där är genomsnittet. Det finns folk som tränar regelbundet, men det är ju knappast genomsnittet. Det finns folk som är sjuka och har onda ryggar, men det tror jag inte heller är genomsnittet. Genomsnittet är istället folk däremellan, i regel friska men inte särskilt träningsintresserade.

Aja. Det finns väl sedan länge studier som kan bekräfta vad som gäller och hur stark genomsnittsmänniskan faktiskt är, så vad jag sitter här och tycker spelar faktiskt föga roll. :)

Det är svårt det där, vilka man räknar som genomsnittet. Genomsnittet av byggarbetare på 85 kg och 35 år är nog rätt starka. Genomsnittet av kontorsarbetare på 55 år och 70 kg är nog inte så starka. Jag tror tyvärr att fler är närmare de sistnämnda i styrka. Kollar man även på exempelvis den här tråden: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=203534 märker vi snabbt att fler tycker att den här tråden har ballat ur med alldeles för höga uppskattningar.

Nej exakt, vad vi tycker spelar ju egentligen ingen roll :) Undrar hur man mäter i en sån studie. Som sagt är en övning som böj svår att mäta i eftersom teknik, stelhet och psyke kan sätta mycket begränsningar. Läskigt att sätta sig under en stång med vikter liksom. Skulle vara kul att se vad sådana studier kommer fram till, för att se vem utan oss (och alla andra) som är närmast sanningen.

Macroman
2013-08-09, 14:43
Det där är mycket låga stats för vilken man som helst. En otränad kvinna på 60-70kg ligger där någonstans med undantag för bänkpress där 30-35kg troligtvis är genomsnittet om hon inte tränat innan.

Inte en chans.

bighulken
2013-08-09, 14:58
Helt off-topic men ändå;

Grabben, du måste sluta särskriva.

jag vet inte vad detta betyder,särskriva?....men men...
nån grabb är jag inte heller......jag är veteran,M2.
ok,hittade det på nätet.vad det betyder.att man sätter ihop ord felaktigt eller liknande.
vad var det som särskrevs då?

Med vänlig hälsning//

blomrog
2013-08-09, 15:02
jag vet inte vad detta betyder,särskriva?....men men...
nån grabb är jag inte heller......jag är veteran,M2.
ok,hittade det på nätet.vad det betyder.att man sätter ihop ord felaktigt eller liknande.
vad var det som särskrevs då?

Med vänlig hälsning//

Vad menar du med M2?

Mitt inlägg var inte menat att vara elakt, så jag ber om ursäkt för att jag kallade dig grabben!

bighulken
2013-08-09, 15:19
Vad menar du med M2?

Mitt inlägg var inte menat att vara elakt, så jag ber om ursäkt för att jag kallade dig grabben!

Master 2.....kolla inom styrkelyft vad det betyder...!!

Macroman
2013-08-09, 15:20
jag vet inte vad detta betyder,särskriva?....men men...
nån grabb är jag inte heller......jag är veteran,M2.
ok,hittade det på nätet.vad det betyder.att man sätter ihop ord felaktigt eller liknande.
vad var det som särskrevs då?

Med vänlig hälsning//

Du skrev t.ex.: stilla sittande när det heter stillasittande

Stefan J
2013-08-09, 15:25
Inte en chans.

Jo.

bighulken
2013-08-09, 15:31
Du skrev t.ex.: stilla sittande när det heter stillasittande

jaha....ber så mycket om ursäkt för detta då.....;-).......lol.
tyvär så platsar jag inte bland er knapptryckare!!! och lärda män.som pluggat halva livet osv.

jag började arbeta när jag var 13 år gammal,som lastbilsmek.pallade inte med plugget osv.

därför har jag lite svårt med stavning osv.men styrketräning har jag i alla fall sysslat med ett par år.närmare 30 år nu.

tack för infot om vad som särskrevs då......;-).
Med vänlig hälsning//

PS:jag ska även sluta att skriva så mkt här på kollo nu efter detta!!!.....jag håller mig för mig själv i stället,som vanligt,på gymet å jobbet osv.......;-)
bara bokföra mina tränings pass.......

för jag är chanslös mot er här på kollo,ang teoretiska kunskaper om styrketräning/styrkelyft osv. och sen dessutom vara perfekt i stavning osv.........nepp inge mer med detta nu.......

Med vänlig hälsning //

Karkkan
2013-08-09, 15:56
Läste nånstans att Ronnie Coleman var nära att klara coc3 första gången han provade. NÄRA. Jag betvivlar att Ronnie är klen i greppet, men han kom bara nära :)

fan vad du hetsade upp dig då :) varför skulle han vara certifierad bara för att han klarar trean?

Okej, kanske lät som jag hetsade upp mig, men det var inte fallet, jag vet att en CoC 3 är väldigt tung, och få ihop en sån utan problem (Bemästra en gripper utan problem är enligt mig att ta upp den från bordet och bra klämma ihop så att handtagen klingar till) om man inte har testat tidigare, så är en stor bedrift med 3:an. Därför blev jag lite förvånad.

Jo men så är Ronnie dopad oxå...........

Nä naturligtvis måste man inte vara certad men är det inte lite kul att man som styrketränande platsar bland dom få som är certade på deras hemsida.....

Hoppas jag har redit ut vad jag menade.

spinki
2013-08-09, 17:46
Jo men absolut.



Nej precis, jag har väl kanske en 5-10 individer som jag tänker på som jag på något sätt varit delaktig i deras träning i nybörjarfasen. Och det är ju inte heller några underlag för en riktig diskussion, egentligen. Men då har nog de flesta av dessa varit ganska svaga, i alla fall med dina mått mätt. 30 kg i bänk eller 70 kg i mark tror jag de flesta friska män klarar. Men genomsnittet är ju fullt med folk som är sjuka, har onda ryggar osv. Det beror ju lite på ålder och så också. Jag vet åtminstone 2-3 personer, sådär på rak arm, som är i sina bästa år men som skulle ha otroligt svårt med 50 kg i bänk, om de överhuvudtaget skulle kunna rubba det. Då väger väl dessa nog iofs under 75 kg. 80 kg i mark tror jag inte att jag hade klarat när jag började styrketräna, å andra sidan låg jag på kring 65 kg då.

Första gången jag lyckades lura med min bror som är en skrivbords nörd på futtiga 67Kg och smal som en räka lyckades han med medioker teknik pressa upp 75Kg 11 gånger på bänken och 120 i marklyft.

Med det sagt så vill jag säga att med lite jävlar anamma så fixar medelsvensson mer än vad ni tror.

(Han var för övrigt 41 år och har aldrig tränat i hela sitt liv)*flex*

Peter.B
2013-08-09, 21:08
Första gången jag lyckades lura med min bror som är en skrivbords nörd på futtiga 67Kg och smal som en räka lyckades han med medioker teknik pressa upp 75Kg 11 gånger på bänken och 120 i marklyft.

Med det sagt så vill jag säga att med lite jävlar anamma så fixar medelsvensson mer än vad ni tror.

(Han var för övrigt 41 år och har aldrig tränat i hela sitt liv)*flex*

Han är nog snarare ett undantag än en regel. Sist jag hjälpte en polare, som ändå har gått lumpen och varit ganska aktiv i badminton, hade han problem med 40 kg i böj och en 30 kg bänk. Ligger väl också kring 68 kg och smal som en räka. Min polare kanske också är ett undantag, men som du ser är genomsnittet ganska blandat...

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

Ladugårdsdörr
2013-08-10, 07:52
Min polare kanske också är ett undantag, men som du ser är genomsnittet ganska blandat.

Nä, genomsnittet är inte alls blandat :)

Däremot är spridningen inom gruppen så stor att en allmän diskussion om "genomsnitt" och vad en "normal" person "ska ta" är ointressant. Normalfördelningskurvan för styrka är så bred (stor standardavvikelse) att även ganska vilda gissningar blir "okej".
Jämför t.ex. med kroppsvikt, där tror jag de flesta kan träffa ganska bra när de gissar ett genomsnitt för befolkningen uppdelat på kön.

Peter.B
2013-08-10, 07:54
Nä, genomsnittet är inte alls blandat :)

Däremot är spridningen inom gruppen så stor att en allmän diskussion om "genomsnitt" och vad en "normal" person "ska ta" är ointressant. Normalfördelningskurvan för styrka är så bred att även ganska vilda gissningar blir "okej".
Jämför t.ex. med kroppsvikt, där tror jag de flesta kan träffa ganska bra när de gissar ett genomsnitt för befolkningen uppdelat på kön.

Okej, håller med dig. Det var typ det jag menade. :-P

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

Macroman
2013-08-10, 09:11
Jo.

Du tror alltså på fullaste allvar att en medelkvinna som aldrig tränat (dvs normalfallet i populationen) går in på ett gym och tar 40 kg i bänk och drar 60 kg i mark?

Macroman
2013-08-10, 09:13
jaha....ber så mycket om ursäkt för detta då.....;-).......lol.
tyvär så platsar jag inte bland er knapptryckare!!! och lärda män.som pluggat halva livet osv.

jag började arbeta när jag var 13 år gammal,som lastbilsmek.pallade inte med plugget osv.

därför har jag lite svårt med stavning osv.men styrketräning har jag i alla fall sysslat med ett par år.närmare 30 år nu.

tack för infot om vad som särskrevs då......;-).
Med vänlig hälsning//

PS:jag ska även sluta att skriva så mkt här på kollo nu efter detta!!!.....jag håller mig för mig själv i stället,som vanligt,på gymet å jobbet osv.......;-)
bara bokföra mina tränings pass.......

för jag är chanslös mot er här på kollo,ang teoretiska kunskaper om styrketräning/styrkelyft osv. och sen dessutom vara perfekt i stavning osv.........nepp inge mer med detta nu.......

Med vänlig hälsning //

Lugn nu. Det var inte jag som påpekade din särskrivning jag bara gav ett exempel eftersom du frågade.

Macroman
2013-08-10, 09:15
Första gången jag lyckades lura med min bror som är en skrivbords nörd på futtiga 67Kg och smal som en räka lyckades han med medioker teknik pressa upp 75Kg 11 gånger på bänken och 120 i marklyft.

Med det sagt så vill jag säga att med lite jävlar anamma så fixar medelsvensson mer än vad ni tror.

(Han var för övrigt 41 år och har aldrig tränat i hela sitt liv)*flex*

Och? n=1

Ditt exempel säger ingenting om hur starka eller svaga folk i allmänhet är.

Wormzie
2013-08-10, 09:32
Man
40 år
181cm lång
87kg (27% bf)

böj 100kg
bänk 80kg
mark 150kg

Pzorz
2013-08-10, 11:25
Man
40 år
181cm lång
87kg (27% bf)

90-75-140

Stefan J
2013-08-10, 13:43
Du tror alltså på fullaste allvar att en medelkvinna som aldrig tränat (dvs normalfallet i populationen) går in på ett gym och tar 40 kg i bänk och drar 60 kg i mark?

60 i mark definitivt. Jag vet att det är så.

bighulken
2013-08-10, 15:36
60 i mark definitivt. Jag vet att det är så.

+1................;-).

det gjorde min dotter förra året,när hon följde med mig på gymet!
jag visade henne lite övningar osv,marklyft tex. vart lite förvånad när hon orkade 60kg,direckt! och aldrig gjort detta förut.bra teknik hade hon också,kanske var lite tur,men i alla fall,hon gjorde 60kg utan problem.
Dessutom var hon bara 12 år gammal då också,nu 13år......;-).

Jontalinen
2013-08-10, 16:09
När ni pratar om dessa siffror, menar ni då bara ett lyft?

Har jävligt svårt o se att en otränad medelsvensson ska kunna köra flera reps på 140 kilo i mark.

Pzorz
2013-08-10, 16:58
+1................;-).

det gjorde min dotter förra året,när hon följde med mig på gymet!
jag visade henne lite övningar osv,marklyft tex. vart lite förvånad när hon orkade 60kg,direckt! och aldrig gjort detta förut.bra teknik hade hon också,kanske var lite tur,men i alla fall,hon gjorde 60kg utan problem.
Dessutom var hon bara 12 år gammal då också,nu 13år......;-).

Y u don't använder mellanslag efter komman och punktation?

MtotheM
2013-08-10, 18:43
När ni pratar om dessa siffror, menar ni då bara ett lyft?

Har jävligt svårt o se att en otränad medelsvensson ska kunna köra flera reps på 140 kilo i mark.

Ja folk pratar om 1RM, alltså ett lyft.

Variationen bland nybörjare är helt klart stor, även om man exkluderar folk med fysiskt krävande yrken så det är ganska meninglöst att använda snitt.

Men om jag ska gissa vad medelmannen tar (har ingen bra koll på tjejer) så gissar jag på:

Bänk: 55kg (Brukar se nybörjare lyfta 40-65kg)
Halvböj: 90kg
Mark: 100kg

bighulken
2013-08-10, 19:16
Y u don't använder mellanslag efter komman och punktation?

yes i do!!!.......;-).

Macroman
2013-08-10, 19:27
60 i mark definitivt. Jag vet att det är så.

Haha, ok. Hur vet du om man får fråga?

Shred
2013-08-10, 20:03
onT: När jag testade bänkpress för första gången sen högstadiet (2008,23 år), så klarade jag med nöd och näppe att skaka upp 60kg, vägandes 65-70kg. Då var jag bussmekaniker och inte stillasittandes på kontor om det har något värde alls.

En sak är säker. Det är helt omöjligt att försöka göra en uppskattning av det här slaget.

Jag fick som tokspinkig 16-åring upp 65 kilo i bänken första gången jag satte min fot på ett gym. Då hade jag fram till dess i och för sig alltid utövat i idrott i någon form, men aldrig lyft vikter. Min jämnåriga kompis som var lika tanig fixade lika mycket han.

Kan också nämnas att en annan kompis som aldrig tidigare bänkpressat tryckte upp 100 kilo första gången han provade (18 år vid tillfället).

Samtidigt vet jag att en annan kompis inte fixade att pressa upp stången i bänken när han började träna.

Vad säger det här då? Det är sjukt individuellt vad man klarar att lyfta "otränad". Ovannämnda intervall borde ju gå att hitta även hos medelsvensson är min poäng.

Vivaldi
2013-08-10, 23:52
Känner mig plötsligt mycket svag .. har som max tagit 180 kg mark RAW

Lite det jag även undrar, talar vi om RAW lyft nu eller är det med lindor/bälte Svenson skall lyfta ?

tossefar
2013-08-11, 00:23
Känner mig plötsligt mycket svag .. har som max tagit 180 kg mark RAW

Lite det jag även undrar, talar vi om RAW lyft nu eller är det med lindor/bälte Svenson skall lyfta ?

Är verkligen lindor och bälte till hjälp vid 60-100 kg?

Hymer
2013-08-11, 03:05
Helvete vad jag måste vara svag i mark efter att ha läst denna tråden :)

Mark: 140 RAW sen sviker händerna
Press: 70
Bänk 120
Böj: 165

180/80 gymmat seriöst & oseriöst i 2år,

När jag började så var 60 i bänk tungt, Runt 80kg i mes böj, 110 i mark, typ 30kg i press och då hadde jag flera år av kampsport bakom mig.

Röda Björnen
2013-08-11, 07:10
+1................;-).

det gjorde min dotter förra året,när hon följde med mig på gymet!
jag visade henne lite övningar osv,marklyft tex. vart lite förvånad när hon orkade 60kg,direckt! och aldrig gjort detta förut.bra teknik hade hon också,kanske var lite tur,men i alla fall,hon gjorde 60kg utan problem.
Dessutom var hon bara 12 år gammal då också,nu 13år......;-).

Sluta snacka skit tack. cofffee

MVH

bighulken
2013-08-11, 08:32
Sluta snacka skit tack. cofffee

MVH

skiten för du stå för........lol.......;-).

Motionären
2013-08-11, 08:37
Helvete vad jag måste vara svag i mark efter att ha läst denna tråden :)

Mark: 140 RAW sen sviker händerna
Press: 70
Bänk 120
Böj: 165

180/80 gymmat seriöst & oseriöst i 2år,

När jag började så var 60 i bänk tungt, Runt 80kg i mes böj, 110 i mark, typ 30kg i press och då hadde jag flera år av kampsport bakom mig.

Du har alltså ökat från 60 till 120 i bänk.*flex* Gått från 80 till 165 i böj*flex*, medan marken ökat från 110 till 140.. *rolleyes*såå ja, jag skulle säga att du haft rätt dålig utveckling i marklyft..

För övrigt vet jag att Svensson bänkar 340kg.

Beemel
2013-08-11, 10:04
Varför snöar folk i på individers resultat. Hela grejen med "medelsvensson"
är att det handlar om ett genomsnitt.
Att ni personligen känner någon som ligger i extremdelarna på normalfördelningen och att spridningen är stor är ingenting som påverkar medelvärdet nämnvärt.

Det låter som om det är en spridning på otränade individer (1RM) från 20-100 kg i bänk, om vi räknar med att detta är någon typ av extremvärden så borde snittet (förutsatt normalfördelning) ligga någonstans runt 60kg. Vilket jag tycker låter ganska rimligt.

Juniper
2013-08-11, 11:33
Det låter som om det är en spridning på otränade individer (1RM) från 20-100 kg i bänk, om vi räknar med att detta är någon typ av extremvärden så borde snittet (förutsatt normalfördelning) ligga någonstans runt 60kg. Vilket jag tycker låter ganska rimligt.

För kvinnor, ja. :)

Tänk såhär istället. En kvinna väger i snitt 67 kilo. Tror du verkligen inte att den 82 kilo tunga genomsnittsmannen orkar att lyfta upp denna kvinna och bära in henne i sovrummet? :)

Edit: Skit, trodde du mena mark...

stromming
2013-08-11, 11:39
Varför snöar folk i på individers resultat. Hela grejen med "medelsvensson"
är att det handlar om ett genomsnitt.
Att ni personligen känner någon som ligger i extremdelarna på normalfördelningen och att spridningen är stor är ingenting som påverkar medelvärdet nämnvärt.

Det låter som om det är en spridning på otränade individer (1RM) från 20-100 kg i bänk, om vi räknar med att detta är någon typ av extremvärden så borde snittet (förutsatt normalfördelning) ligga någonstans runt 60kg. Vilket jag tycker låter ganska rimligt.

Vem är det nu som använder sina egna fördomar för att hitta på statistik?

För kvinnor, ja. :)

Tänk såhär istället. En kvinna väger i snitt 67 kilo. Tror du verkligen inte att den 82 kilo tunga genomsnittsmannen orkar att lyfta upp denna kvinna och bära in henne i sovrummet? :)

Han pratade om bänkpress

Beemel
2013-08-11, 13:07
Vem är det nu som använder sina egna fördomar för att hitta på statistik?


Vilka fördomar? Jag baserade det jag skrev på vad so. Skrivits i denna tråd och jämförde med min egen tes. På vilket sätt är det fördomsfullt och påhittat?

major Pectoralis
2013-08-11, 13:12
Tror det blir missvisande att mäta medelsvenssons maxstyrka i styrkelyft eftersom det är tekniskt krävande moment. Gissar på att en medelstor, normalaktiv man hade kunnat bänkpressa upp kring 50-70 kilo utan att någonsin ha testat. Dock tror jag de har faktiskt styrka för 10-30kg till utan att kunna få ut det på grund av ovana, obalans m.m.

Skall man jämföra styrka mellan styrketränad och (relativt) otränade så bör man nog ta mera "neutrala" styrketest, t.ex. gripkraft, jägarvila, gångstående marklyft eller vissa testmaskiner som finns för styrka. Dock är även dessa moment, till viss del, "teknikkrävande".
Då tror jag skillnaden mellan tränad och otränad blivit mindre än om man tagit styrkelyften. Tror för övrigt att alla kan öka sin styrka med åtminstone 100% med träning.

filmjölk
2013-08-11, 14:16
Jo men så är Ronnie dopad oxå...........

.

Japp. Dopad, och verkligen sinnessjukt stark, trots det klarade han INTE coc3, (bara nästan). Att då någon annan som heller inte har prövat innan klarar det, när Ronnie misslyckas, är rätt osannolikt:)

Hymer
2013-08-12, 09:31
Du har alltså ökat från 60 till 120 i bänk.*flex* Gått från 80 till 165 i böj*flex*, medan marken ökat från 110 till 140.. *rolleyes*såå ja, jag skulle säga att du haft rätt dålig utveckling i marklyft..

För övrigt vet jag att Svensson bänkar 340kg.

Hehe ja men va fan jag klarar inte av att hålla kvar stången, Det är greppet som gör att jag failar sen så tänker jag skylla på att min kropp inte är byggd för mark ;D Dom andra ökningarna är jag nöjd med.

Philley
2013-08-12, 09:48
Hehe ja men va fan jag klarar inte av att hålla kvar stången, Det är greppet som gör att jag failar sen så tänker jag skylla på att min kropp inte är byggd för mark ;D Dom andra ökningarna är jag nöjd med.

Testa kär mixat grepp med magnesium. Eller skaffa ett par gripers.

PureWhey
2013-08-12, 10:05
Japp. Dopad, och verkligen sinnessjukt stark, trots det klarade han INTE coc3, (bara nästan). Att då någon annan som heller inte har prövat innan klarar det, när Ronnie misslyckas, är rätt osannolikt:)

Absolut... Hur många personer som tränar 10+ år klarar en CoC 3 egentligen? Någon minimal procent skulle jag gissa.


Le iPhone

stromming
2013-08-12, 10:50
Vilka fördomar? Jag baserade det jag skrev på vad so. Skrivits i denna tråd och jämförde med min egen tes. På vilket sätt är det fördomsfullt och påhittat?

Det finns ingen anledning att tro att din uppskattning är bättre än någon annans i tråden. Men det lät som att du trodde att så var fallet

Hymer
2013-08-12, 14:48
Testa kär mixat grepp med magnesium. Eller skaffa ett par gripers.

Jag är helt övertygad om att jag kan få upp högre vikt med mixat grepp men jag tycker det känns så retardat så det är tekniken som behövs övas in för att få det att fungera vettigt :)

Röda Björnen
2013-08-12, 23:07
skiten för du stå för........lol.......;-).

Tyvärr kära du, en 12 åring som första gången marklyfter tar inte 60 kg. Du tog ite CoC3 första gången du testade.

Du är rätt pinsam att skryta ner ett internetforum i din ålder, skäms. Folk kan faktiskt gå på ditt skitsnack.

Förlåt mig för OT!

MVH

Stefan J
2013-08-12, 23:42
Tyvärr kära du, en 12 åring som första gången marklyfter tar inte 60 kg. Du tog ite CoC3 första gången du testade.

Du är rätt pinsam att skryta ner ett internetforum i din ålder, skäms. Folk kan faktiskt gå på ditt skitsnack.

Förlåt mig för OT!

MVH

Grejen är bara att bighulken troligtvis talar sanning. Jag är inte ute efter att knäcka någons ego, men 60kg är lite för en vuxen människa som inte har diskbråck eller någon allvarlig skada i ryggen.

Vi har en grabb som tränar lite då och då med sin far på vår klubb. Ludwig heter han, 11 år gammal, 37kg "tung". Här är hans första tävling.

VpgnJBYG7Jg

Som ni ser är det knappast en häpnadsväckande muskelmassa som han besitter utan han ser snarare ut som en vanlig liten skolpojke gör vid den åldern. Att en vuxen kvinna eller i synerhet en man i genomsnitt inte skulle nå upp till vad han kan prestera, hur duktig han nu än må vara för sin ålder, är löjeveckande (utan att för den sakens skull säga att de som inte når upp till det skulle vara löjliga, men snittet är inte så lågt).

Röda Björnen
2013-08-13, 05:06
Jag säger vad jag sa återigen.

en 12 åring som första gången marklyfter tar ite 60 kg. Du tog inte CoC3 första gången du testade

Aldrig sagt att en 12 åring inte kan ta 60 kg i marklyft men absolut gör den det inte första gången den marklyfter.

MVH

Edit; Roligt att se en redan 11 åring vara så stark, fortsätter han så ser jag fram emot om 10-15 år.

ulf123
2013-08-13, 11:20
Att en vuxen kvinna eller i synerhet en man i genomsnitt inte skulle nå upp till vad han kan prestera, hur duktig han nu än må vara för sin ålder, är löjeveckande (utan att för den sakens skull säga att de som inte når upp till det skulle vara löjliga, men snittet är inte så lågt).

Det är stor skillnad på första gången någon genomför ett helt nytt lyft och att träna det i bara några veckor. Det handlar inte om muskelmassa utan om neuromuskulära faktorer (varning för att det kanske inte är ett riktigt ord). Att vara ovan vid lyftet helt enkelt.

Min hypotes är att personer med normalstor mängd muskelmassa som har ett extremt lågt 1RM vid ett första gymbesök (typ 40-50 KG i mark) mycket snabbt kommer att öka. Snabbare ökningar än någon i samma storlek som går in och lyfter 100 kg direkt. Dvs, det är mindre spridning på styrka efter t ex 4 veckors träning än vid första försöket.

Alkro
2013-08-13, 11:43
Det är stor skillnad på första gången någon genomför ett helt nytt lyft och att träna det i bara några veckor. Det handlar inte om muskelmassa utan om neuromuskulära faktorer (varning för att det kanske inte är ett riktigt ord). Att vara ovan vid lyftet helt enkelt.

Min hypotes är att personer med normalstor mängd muskelmassa som har ett extremt lågt 1RM vid ett första gymbesök (typ 40-50 KG i mark) mycket snabbt kommer att öka. Snabbare ökningar än någon i samma storlek som går in och lyfter 100 kg direkt. Dvs, det är mindre spridning på styrka efter t ex 4 veckors träning än vid första försöket.

+1

Jag tror som sagt den genomsnittliga mannen högst tar kring 60-80kg första gången den kör marklyft, även med lite teknikgenomgång först. Dock kommer ju säkert den här personen upp i 100kg på någon månads ordentlig träning utan större problem.

Jag själv började köra marklyft på 60 kg för 2 år sedan och kunde då köra 4-5 reps på detta. Några månader senare körde jag på 100 kg utan att ha ökat någon nämnvärd mängd muskelmassa.

Macroman
2013-08-13, 12:37
Det är stor skillnad på första gången någon genomför ett helt nytt lyft och att träna det i bara några veckor. Det handlar inte om muskelmassa utan om neuromuskulära faktorer (varning för att det kanske inte är ett riktigt ord). Att vara ovan vid lyftet helt enkelt.

Min hypotes är att personer med normalstor mängd muskelmassa som har ett extremt lågt 1RM vid ett första gymbesök (typ 40-50 KG i mark) mycket snabbt kommer att öka. Snabbare ökningar än någon i samma storlek som går in och lyfter 100 kg direkt. Dvs, det är mindre spridning på styrka efter t ex 4 veckors träning än vid första försöket.

Instämmer helt.

I den här tråden pratar vi om första passet typ. Inte vad "Svensson" klarar efter lite träning och anpassning.