handdator

Visa fullständig version : Är Sverige förlorat? Mord, rån, vårdköer, skandalös omsorg...


thomast
2006-04-15, 03:53
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=26971&a=360724

http://svt.se/content/1/c6/36/07/24/valfard.jpg
Sjukvården gör mer än någonsin. Äldreomsorgen har aldrig varit så utbyggd. Felcitat eller skämt? Är det inte sjukhusnedläggningar, skolkris och vanvård av gamla som gäller? Ett unikt siffermaterial som SVT beställt av SCB ger en överraskande bild i dokumentären Välfärdsmysteriet.

Sevärt. Klicka på "Se programmet" mitt i bild för att se programmet. Rothstein är med och uttalar sig i saken. :hbang:

thomast
2006-04-15, 03:56
Gabber känn dig inte utpekad.

Gabber
2006-04-15, 04:18
:) Nejdå, jag håller med, det är åt helvete.

Scratch89
2006-04-15, 09:18
Det är det som jag tycker är lite knepigt. Sossarna har ju haft makten i över hundra år, om man bortser från 8 år eller någonting, och ändå så försöker de köra på samma linje...

Allan
2006-04-15, 09:22
Det är det som jag tycker är lite knepigt. Sossarna har ju haft makten i över hundra år, om man bortser från 8 år eller någonting, och ändå så försöker de köra på samma linje...

Fantastisk historieskrivning där! :thumbup:

allan

Scratch89
2006-04-15, 09:29
Fantastisk historieskrivning där! :thumbup:

allan
Jag har ju inte levt lika länge som dig, så det skulle ju vara omöjligt för mig.
Men jag har ju ändå inte helt fel, eller hur?

Allan
2006-04-15, 09:31
För hundra år sen var det 1906. Hade vi ens allmän rösträtt då?


allan

Scratch89
2006-04-15, 09:42
För hundra år sen var det 1906. Hade vi ens allmän rösträtt då?


allan
Spelar det någon roll?

Allan
2006-04-15, 09:47
*whatever*


allan

hahavaffan
2006-04-15, 09:49
Spelar det någon roll? :thumbup:

Diana
2006-04-15, 10:01
Fy fan asså.. man hoppas ju att de gör nåt åt äldreomsorgen, jag har blivit livrädd att bli gammal i Sverige.. :MrT:

Stoltz
2006-04-15, 10:27
Det är nästan så att man hoppas att man blir offer för nått idiotgäng. (OBS: Metafor och bildligt talat!)

Scratch89
2006-04-15, 10:29
*whatever*


allan
Nu menar jag ju inte att allmänna rösträtten spelar någon roll, den är ju faktiskt en av de mest självklara sakerna i vårt samhälle idag, utan ifall det gjorde någon skillnad på partifördelningen när det var val. Sossarna har ju den fördelen att de finns jämnt fördelade överallt, verkar det som. Om kvinnor sedan fick rösta så ändrade det ju inte procentsatsen något nämnvärt.

thomast
2006-04-15, 10:35
Har någon ens här tittat på dokumentären? :D

Allan
2006-04-15, 10:43
Nu menar jag ju inte att allmänna rösträtten spelar någon roll, den är ju faktiskt en av de mest självklara sakerna i vårt samhälle idag, utan ifall det gjorde någon skillnad på partifördelningen när det var val. Sossarna har ju den fördelen att de finns jämnt fördelade överallt, verkar det som. Om kvinnor sedan fick rösta så ändrade det ju inte procentsatsen något nämnvärt.

Va?


allan

Allan
2006-04-15, 10:48
Har någon ens här tittat på dokumentären? :D

Uppenbarligen inte, eftersom det handlar om att vi faktiskt - i reda siffror - inte hade det bättre förr, trots vad många säger. Enligt programmet, med siffror från SCB, har det aldrig tidigare satsats så mycket på vare sig vård eller omsorg, och välfärden har aldrig heller varit så framgångsrik och uppskattad som den är nu.


allan

ugglan
2006-04-15, 10:59
Det är fortfarande katastrof med tanke på de belopp som plöjs ner i det offentliga maskineriet

Shadow Warrior
2006-04-15, 11:09
Kort sagt det går bra för sverige men det ligger i makthavarnas intresse att ha en viss missär så vi vanligt folk inte får för oss nått.

"Terror built into the system"

:D

Diana
2006-04-15, 11:10
Det är fortfarande katastrof med tanke på de belopp som plöjs ner i det offentliga maskineriet
Eller hur!
Läste för ett tag sedan om något ålderdomshem i Danmark(tror jag det var) där de satsade pengarna på(personalkostader) att ge de äldre prommenader, motion, aktiviteter och mer social stimulans istället för att trycka dem proppfulla med antidepp, smärtstillande, sömnmedel mm. som de gör idag.. och se på fan! behovet av medicinering minskade drastiskt när åldringarna började få en drägligare tillvaro :thumbup: Något för Sverige..? är lite dåligt insatt visserligen så jag ska inte spekulera för mkt om dess genomförbarhet här =) tänkvärt iaf

Baan
2006-04-15, 11:12
Kort sagt det går bra för sverige men det ligger i makthavarnas intresse att ha en viss missär så vi vanligt folk inte får för oss nått.

"Terror built into the system"

:D

Eller så har vi en ganska aktiv media som är mycket bättre än för säg femtio år sedan på att rapportera "problem" ute i samhället.

Pingu
2006-04-15, 11:14
Var och jobbade hos ett par i 60s år åldern i Sundsvall. Dom byggde deras hus på 50 talet samtidigt som dom bodde i en lägenhet (tog ett år innan huset var beboligt), han jobbade som elektriker och hon var hemmafru (med parets 2 barn).
Han försörjde familjen, betalade det nya huset, lägenhetenshyra med endast hans lön. Det är fullständigt omöjligt i dag.

Vissa saker var bättre förr och andra är bättre nu

Scratch89
2006-04-15, 11:46
Var och jobbade hos ett par i 60s år åldern i Sundsvall. Dom byggde deras hus på 50 talet samtidigt som dom bodde i en lägenhet (tog ett år innan huset var beboligt), han jobbade som elektriker och hon var hemmafru (med parets 2 barn).
Han försörjde familjen, betalade det nya huset, lägenhetenshyra med endast hans lön. Det är fullständigt omöjligt i dag.

Vissa saker var bättre förr och andra är bättre nu
Och ändå har vi högkonjuktur idag....

Scratch89
2006-04-15, 11:47
Va?


allan
Jag tror att vi (jag) missförstod varandra (dig).
Jag trodde du menade att pga den allmänna rösträtten så har sossarna fått makten, genom procentantal röstande. Det var kanske inte så du menade?

hultman
2006-04-15, 12:16
Socialdemokraterna har inte haft makten i hundra år. Olof Palme och socialdemokraterna hade makten från 1970 till 1976, vilket sedan ledde till att Torbjörn Fälldin och centerpartiet, med stöd från en koalitionsregering (c, fp, m), tog över makten. 1978 tog folkpartiet över statsmakten, av någon anledning jag inte minns, och fram till 1982 så var det fortfarande ett borgerligt styre. Därifrån, med avbrott av borgerlig koalitionsregering mellan 1991 och 1994, har det varit socialdemokratiskt styre.

ugglan
2006-04-15, 12:20
SAP har haft makten 68 år av de senaste 76.