handdator

Visa fullständig version : Älskling?


Progzilla
2006-04-14, 23:14
Av en händelse gästade jag Göteborg för en tid sen. Spatserade bland Nordstans små och stora butiker för att slutligen hitta en fin burk hårvax av den sorten man inte hittar i Finland. Stod som andra i kön när biträdet vinkade fram mig och sa "Hej, älskling!".

I Finland hör man inte det ordet förrän tidigast efter en twelvepack, bastubad och minst ett års svärmeri. Min haka föll till skjortkragen och min första tanke var "Allright, ska vi gå till ditt eller hotellet?" Som tur är sansade jag mig och tänkte att dethär säkert är en helt ordinär hälsningsfras inom servicebranchen i Sverige. Men vad säger ni åt era käraste då "älskling" redan har sålt sin magi åt kapitalismen?

Mental
2006-04-14, 23:16
Um, nej, det låter inte normalt i mina öron.

Kwon
2006-04-14, 23:17
Vafaen? Tog du hennes nummer sen? :D

Vad svarade du?

Metal_boy_
2006-04-14, 23:20
Har jag aldrig hört. Säker på att du inte var i Amsterdam??

Progzilla
2006-04-14, 23:20
Vad svarade du?

"Ööööh...hej?" *screwy*

Kwon
2006-04-14, 23:23
"Ööööh...hej?" *screwy*

Hur utvecklades diskussionen? Hur var hennes beteende mot dig?

Detta låter enormt speciellt. Antingen så tog hon fel på person eller så var det Kärlek vid första ögonkastet...

Progzilla
2006-04-14, 23:26
Hur utvecklades diskussionen? Hur var hennes beteende mot dig?

Detta låter enormt speciellt. Antingen så tog hon fel på person eller så var det Kärlek vid första ögonkastet...

Vafan! Kanske detta är Göteborgspecifikt?

Diskussionen var obefintlig, helt vanlig kundservice. Hon var trevlig och glad som alla andra i Göteborg.

Kwon
2006-04-14, 23:28
Vafan! Kanske detta är Göteborgspecifikt?

Diskussionen var obefintlig, helt vanlig kundservice. Hon var trevlig och glad som alla andra i Göteborg.

Hon kanske tyckte om dig? Gillade din look?

Sa hon hej älskling till alla i kön?

Låter som hon flirtade med dig.

Progzilla
2006-04-14, 23:35
Hon kanske tyckte om dig? Gillade din look?

Sa hon hej älskling till alla i kön?

Låter som hon flirtade med dig.

Servicebranchen går ju ut på att flirta. Men det var ett väldigt starkt ord att använda, och tydligen håller ni med. När säger ni älskling, och åt vem?

Kwon
2006-04-14, 23:41
Servicebranchen går ju ut på att flirta. Men det var ett väldigt starkt ord att använda, och tydligen håller ni med. När säger ni älskling, och åt vem?

Jag menade alltså inte flirta för jobbets räkning utan för personlig. :)

Kanske var det ett utryck hon använt åt alla yngre killar(kunder), då det fungerat bra tidigare? Eller så verkade hon intresserad av just dig?

Älskling är inget ord jag använder hursomhelst eller till vem som helst.

Älskling är ett ord jag sparar till Pez, Yankee et al etc...

Hardcore_pb
2006-04-15, 00:08
haha ja det var ju också ett sätt att säga hej på, kul om du haft tjej med dig i butiken som stått en bit när hon sa det :D

Lät väldigt konstigt men vem vet hon kanske ville ha sig nåt för kvällen och inte orkade prata runt det :naughty:

Diana
2006-04-15, 00:20
KAN ju varit så att hon försade sej oxå..? :D och sen låtsades som ingenting..
inte ment att krossa flirt hoppet nu men :laugh: ..bara en teori hehehe

Jag(och fler av mina kolleger) kallade ju iofs otaliga kunder för 'gullet' :naughty: när jag jobbade i livsmedelsbutik.. så helt omöjligt är det väl visserligen inte att trenden spritt sej och uppgraderats till 'älskling' hos vissa by now :D

Kwon
2006-04-15, 00:22
KAN ju varit så att hon försade sej oxå..? :D och sen låtsades som ingenting..
inte ment att krossa flirt hoppet nu men :laugh: ..bara en teori hehehe

Jag(och fler av mina kolleger) kallade ju iofs otaliga kunder för 'gullet' :naughty: när jag jobbade i livsmedelsbutik.. så helt omöjligt är det väl visserligen inte att trenden spritt sej och uppgraderats till 'älskling' hos vissa by now :D

liiiite skillnad mellan gullet och älskling dock! :laugh:

Karl_alfred
2006-04-15, 00:25
Du kunde väll lite skämtsamt sagt, säger du så till alla kunder eller ska jag känna mig speciell? :)

Tricklev
2006-04-15, 00:31
Nej, det är inte en vanlig hälsningsfras i göteborg, Tror mer på det Diana säger, hon försa sig antagligen.


Eller så ville hon ha något och du sumpade det :naughty:

Diana
2006-04-15, 00:41
liiiite skillnad mellan gullet och älskling dock! :laugh:
Ja :D
I försäljnings siffrorna oxå :naughty:

Tricklev
2006-04-15, 00:43
Har själv vid ett flertal tillfällen kallat både mina skolfröknar och tjejer runtom för både sötnos och älskling, det blir ju lite av en vana när man hänger mycket med sin riktiga sötnos.

Diana
2006-04-15, 09:52
Har själv vid ett flertal tillfällen kallat både mina skolfröknar och tjejer runtom för både sötnos och älskling, det blir ju lite av en vana när man hänger mycket med sin riktiga sötnos.
Lärare? :D hehe den ska jag komma ihåg om jag börjar plugga igen :naughty:

Mental
2006-04-15, 09:53
Lärare? :D hehe den ska jag komma ihåg om jag börjar plugga igen :naughty:

Heh, på den tiden man fortfarande gick i skolan hände det någon gång att man råkade kalla lärarinnan för mamma, gaanska pinsamt ;)

Überbiffen
2006-04-15, 09:54
När säger ni älskling, och åt vem?
Aldrig sagt till någon.

Herkulez
2006-04-15, 09:55
Du kunde väll lite skämtsamt sagt, säger du så till alla kunder eller ska jag känna mig speciell? :)
den var bra =)

hahavaffan
2006-04-15, 09:57
Enkelt: Du var i Göteborg. Där kan allt hända... det är ju Sveriges största öppna mentalanstalt.

petersson
2006-04-15, 09:59
liiiite skillnad mellan gullet och älskling dock! :laugh:

Min flickvän har sagt älskling till sin syster nån gång :)

hahavaffan
2006-04-15, 10:03
Min flickvän har sagt älskling till sin syster nån gång :)Det är ju ändå ganska vanligt att tjejer kallar varandra för det.

petersson
2006-04-15, 10:04
Det är ju ändå ganska vanligt att tjejer kallar varandra för det.

Hm! Kanske, men det här var av misstag bara för att hon alltid säger älskling till mig :)

grisbil3n
2006-04-15, 10:09
http://www.sr.se/p3/rally/texter/18.stm

Diana
2006-04-15, 10:14
Heh, på den tiden man fortfarande gick i skolan hände det någon gång att man råkade kalla lärarinnan för mamma, gaanska pinsamt ;)
Been there done that :laugh:

Skulle gissa på att kissa på sej är det enda som ens kommer inärheten av samma pinsamhet för ett skolbarn *popcorn* inte gjort det dock(än) :D

userfriendly
2006-04-15, 10:16
känns som om att den brude är lite utflippad o tycker hon är skitspeciell o jättegullig o rolig när hon säger så... (om det var en brud annars vare en sån man)

Piranha
2006-04-15, 10:17
Jag tycker du skall slå dig ihop med metal_boy och kontemplera lite.

Helena B
2006-04-15, 21:36
KAN ju varit så att hon försade sej oxå..? och sen låtsades som ingenting..
inte ment att krossa flirt hoppet nu men :laugh: ..bara en teori hehehe

Jag(och fler av mina kolleger) kallade ju iofs otaliga kunder för 'gullet' :naughty: när jag jobbade i livsmedelsbutik.. så helt omöjligt är det väl visserligen inte att trenden spritt sej och uppgraderats till 'älskling' hos vissa by now :D

Hmm aldrig hört någon kassörska säga så till en kund. Men det kanske man ska börja göra :laugh: hoppas kunden vågar komma tillbaka bara :D
Har själv försagt mig en del gånger, men man kan bara rycka på axlarna och skratta åt det.

Diana
2006-04-15, 22:06
Hmm aldrig hört någon kassörska säga så till en kund. Men det kanske man ska börja göra :laugh: hoppas kunden vågar komma tillbaka bara :D
Har själv försagt mig en del gånger, men man kan bara rycka på axlarna och skratta åt det.
Inte?? kanske vi är lite för slampiga i el stockholmo.. :D
Gör det! du märker ju ifall han kommer igen eller om det dimper ner en anmälan för sexuella trakasserier i brevlådan :laugh:

Tror allt hänger på vad det är för typ av kassörska som säger det, är man väldigt glad/social/babblig så kommer man undan med det mesta, får en känsla av att du oxå är det =) good luck :D

Helena B
2006-04-15, 22:11
Inte?? kanske vi är lite för slampiga i el stockholmo.. :D
Gör det! du märker ju ifall han kommer igen eller om det dimper ner en anmälan för sexuella trakasserier i brevlådan :laugh:

Tror allt hänger på vad det är för typ av kassörska som säger det, är man väldigt glad/social/babblig så kommer man undan med det mesta, får en känsla av att du oxå är det =) good luck

Det skulle vara nåt, kanske ska vänta tills min provanställning är över :D Jag skulle gärna vilja se 60+ tanterna säga älskling till 20 åringar... :laugh: Ibland blir vissa killar helt ställda när man pratar med dom, de yngre alltså. Eller så är det så att de inte har samma humor som jag och bara tycker jag är konstig som försöker skämta med främlingar :(

Diana
2006-04-15, 22:51
Det skulle vara nåt, kanske ska vänta tills min provanställning är över :D Jag skulle gärna vilja se 60+ tanterna säga älskling till 20 åringar... :laugh: Ibland blir vissa killar helt ställda när man pratar med dom, de yngre alltså. Eller så är det så att de inte har samma humor som jag och bara tycker jag är konstig som försöker skämta med främlingar :(
Det kan nog va klokt ja :laugh:
Hahaha märkta för livet de stackarna :D blir lika glad varje gång jag möter den typen av äldre årgång med hurtigheten i behåll sas =)

Hehe tror de inte utvecklat sin sociala förmåga helt än, de unga, de kan med sina vänner men inte med främlingar =)

Nina L
2006-04-16, 06:29
Antingen flirtade hon, eller så är hon nyförälskad och så förfärligt van vid att kalla sin pojkvän för älskling att det liksom slank ut vid fel tillfälle. Jag råkar kalla min mamma och mina vänner för älskling ibland.

Diana
2006-04-16, 08:55
Antingen flirtade hon, eller så är hon nyförälskad och så förfärligt van vid att kalla sin pojkvän för älskling att det liksom slank ut vid fel tillfälle. Jag råkar kalla min mamma och mina vänner för älskling ibland.
Råkar? trodde de va normalt? :em: :D happ här på kolo man får en referensram på ett ungefär hur skum man är :laugh: