handdator

Visa fullständig version : proteintillskott + gå upp i vikt.


bustz0rz
2006-04-14, 18:37
Hej, jag är 16 år och har precis börjat med proteintillskott. Köpte det i veckan.
Jag gymmar 3 dagar i veckan;mån,ons,fre, och jag tar proteindrink 4 gånger om dagen.

De dagar jag gymmar så tar jag en på morgonen, en precis innan jag ska gymma, en direkt efter + en banan, och en när jag ska sova.

De dagar jag inte gymmar tar jag en på morgonen, en när jag kommit hem från skolan (runt 3-4), en runt 7-8 och sen en innan jag går och lägger mig.

Jag undrar nu om detta är ett bra schema för att ta proteindrinkarna. Jag tar btw ca 33g per gång. Och eftersom jag väger ca 64kg så blir det runt 2g/kg kropssvikt.

Sen undrar jag också om det finns något annat bra för att gå upp i vikt? Är väldigt smal tycker jag :)

Tack i förhand!

Guns n hoses
2006-04-14, 18:45
Ät mkt riktig mat.. tänk på att det bara är tillskott.

Pepz
2006-04-14, 18:56
Du kommer aldrig gå upp i vikt om du inte sköter kosten i övrigt.

Ät mer mat och ät oftare

bustz0rz
2006-04-14, 19:04
Mjo försöker äta så mycket som möjligt! Dock går det oftast itne i skolan då det nästan alltid är så jävla äcklig mat ;\

Hemma blir det inet alltid heller ens favoritmat direkt, men som sagt försöker äta så mycket som möjligt, och har förbättrat mig mycket mot vad jag åt förut.

Men jag undrar ändå om det är ett bra schema att ta proteindrinkarna? Även fast jag äter mycket.

Pepz
2006-04-14, 19:09
Schemat är bra.

Äter du mellanmål mellan varje huvudmål?

Dagen ska gärna se ut så här

Frukost
mellanmål
Lunch
Mellanmål
Middag
(Mellanmål) beroende på när man lägger sig
Kvällsmat

bustz0rz
2006-04-14, 19:27
Njae, min dag ser väl ut ungefär såhär (inte gymdag) :

Frukost - runt halv 7 (vissa dagar sovmorgon, så då blir det senare)
Lunch - i skolan runt 11
Mellanmål - runt 3-4(Bara mackorna eller liknande när man kommit hem från skolan)
Middag - runt 5-6
Kvällsmat (Inte varje dag, bara de dagarna jag känner mig hungrig, och då blir det bara mackor)

De dagar jag gymmar ser ungefär likadana ut, förutom att jag skippar mellanmålet mellan lunchen i skolan och middagen hemma, för då är jag på gymmet.

Så man ser ju direkt att jag äter för lite, och alldeles för sällan. Men det är itne direkt lätt att ta med sig något till skolan och sitta och käka där. Kanske kan ta med lite frukt och käka, men slipper helst att sitta och käka nån matlåda eller liknande ^^

Pepz
2006-04-14, 19:38
Ja om du inte vill lägga ner tid på matlådor o dyl så får du hitta aandra alternativ, för äta måste du om du vill gå upp i vikt..

Ät ordentligt till mellanmål och ät mer innan du går och lägger dig!

bustz0rz
2006-04-14, 19:55
Okey, tack för all hjälp Pepz =)

Ska försöka bättra mig med kosten, men en sista fråga. Är det bättre med Gainer istället för Protein, tex för mig som vill gå upp i vikt. Vad kan jag äta istället som innehåller mycket kolhydrater nu när jag bara har vanligt proteinpulver och inte gainer.

Pepz
2006-04-14, 21:56
Okey, tack för all hjälp Pepz =)

Ska försöka bättra mig med kosten, men en sista fråga. Är det bättre med Gainer istället för Protein, tex för mig som vill gå upp i vikt. Vad kan jag äta istället som innehåller mycket kolhydrater nu när jag bara har vanligt proteinpulver och inte gainer.

Gainer ska man endast ta innan och efter träning

mat är bra med kolhydrater! mjölk och mackor kanske?

krilleh
2006-04-15, 22:46
Njae, min dag ser väl ut ungefär såhär (inte gymdag) :

Frukost - runt halv 7 (vissa dagar sovmorgon, så då blir det senare)
Lunch - i skolan runt 11
Mellanmål - runt 3-4(Bara mackorna eller liknande när man kommit hem från skolan)
Middag - runt 5-6
Kvällsmat (Inte varje dag, bara de dagarna jag känner mig hungrig, och då blir det bara mackor)

De dagar jag gymmar ser ungefär likadana ut, förutom att jag skippar mellanmålet mellan lunchen i skolan och middagen hemma, för då är jag på gymmet.

Så man ser ju direkt att jag äter för lite, och alldeles för sällan. Men det är itne direkt lätt att ta med sig något till skolan och sitta och käka där. Kanske kan ta med lite frukt och käka, men slipper helst att sitta och käka nån matlåda eller liknande ^^

Valet är ditt. För att gå upp i vikt måste du äta mer.

elaola
2006-04-18, 10:43
Gainer ska man endast ta innan och efter träning

mat är bra med kolhydrater! mjölk och mackor kanske?

ska man ta Gainer före träning ? har fått för mej att man bara ska ta de efter träning ? bygger de mer/snabbare om man kör både före och efter eller ?

King Grub
2006-04-18, 10:47
ska man ta Gainer före träning ? har fått för mej att man bara ska ta de efter träning ? bygger de mer/snabbare om man kör både före och efter eller ?

Den har hundratals procent större muskelbyggande effekt före än efter.

elaola
2006-04-18, 10:55
Den har hundratals procent större muskelbyggande effekt före än efter.

ah okej..visste jag inte, ska man ta full"dos" för och efter eller ?
dvs 1.5dl före 1.5dl efter ?

är star nutrition gainer pro jag kör me

King Grub
2006-04-18, 11:06
Det går bra. Det finns inget negativt med full dos, men om man är på en stenhård diet för viktnedgång kanske det blir kalorimässigt besvärligt.

Cerberus
2006-04-18, 11:48
Det går bra. Det finns inget negativt med full dos, men om man är på en stenhård diet för viktnedgång kanske det blir kalorimässigt besvärligt.

Går det bra att istället för snabba kolisar att exempelvis äta några mackor och en proteindrink? Eller blir det inte lika proteinsyntes-upphöjande effekt som om man skulle blanda drinken med malto/dextro?

Jag föredrar vanlig mat före kolhydratspulver..

King Grub
2006-04-18, 11:51
Före passet är det antagligen bättre för prestationen att använda flytande lösning som lämnar magsäcken än fast föda som tynger och samlar blod, om det handlar om några minuter innan maxansträngning.

Efteråt kan du äta vanlig kolhydratrik föda om du vill, även om muskelnedbrytningen antagligen reduceras mer av kraftigt insulinfrisättande maltodextrin än t ex makaroner.

Cerberus
2006-04-18, 11:56
Före passet är det antagligen bättre för prestationen att använda flytande lösning som lämnar magsäcken än fast föda som tynger och samlar blod, om det handlar om några minuter innan maxansträngning.

Efteråt kan du äta vanlig kolhydratrik föda om du vill, även om muskelnedbrytningen antagligen reduceras mer av kraftigt insulinfrisättande maltodextrin än t ex makaroner.

aha, tänkte mer typ en timma innan styrkepasset? Dextropur o proteindrink mättar så grymt dåligt tycker jag...plus att det e förjävligt sött!

King Grub
2006-04-18, 11:57
En timme före styrketräningspasset finns det ingen anledning att trycka i sig snabba kolhydrater i någon form. Druvsocker/maltodextrin har du definitivt ingen nytta av här - helt värdelöst.

elaola
2006-04-18, 13:43
King Grub:

när jag kör med gainer för och efter
visst ska det tas precis innan och precis efter passet då ?

King Grub
2006-04-18, 14:15
Det är ingen sekundstrid, men ja, det är bra.

elaola
2006-04-18, 15:07
okej, tack för hjälpen King Grub *yourock*

shadowfire
2006-04-18, 16:48
aha, tänkte mer typ en timma innan styrkepasset? Dextropur o proteindrink mättar så grymt dåligt tycker jag...plus att det e förjävligt sött!

En timme före passet tar jag isf ett mellanmål, typ kvarg eller skinkmackor eller något bara så jag inte går och tränar på tom mage. Ännu bättre tycker jag det går o träna sent, då hinner jag äta middag före träningen och magen hinner ta hand om käket innan det är dags o pumpa.

Gainer tar jag 2/3 dosering innan och full dos efter. Anledningen är att jag blir så j-a mätt på en full dos före träningen :) .. man får väl anpassa det lite efter hur man själv känner att det tar + att man märker efter träning hur mat osv påverkar prestationen.

elaola
2006-04-18, 17:00
ni verkar ju va inne på allt som har me kosttillskott att göra ni som skrivt här så ja klämmer in en kreatin fråga.

ska börja med kreatin nu... kan man börja me de när som helst? under träningsdag tex eller ska man ha typ 2 träningsfria dagar när man laddar upp med kreatin?

eller kan jag tex börja med det i morgon på morgonen ?
tränar (mån ons fre)

Cerberus
2006-04-18, 18:16
ni verkar ju va inne på allt som har me kosttillskott att göra ni som skrivt här så ja klämmer in en kreatin fråga.

ska börja med kreatin nu... kan man börja me de när som helst? under träningsdag tex eller ska man ha typ 2 träningsfria dagar när man laddar upp med kreatin?

eller kan jag tex börja med det i morgon på morgonen ?
tränar (mån ons fre)

du kan börja när som helst, du behöver inte ta träningsfria dagar.