Visa fullständig version : Hur får du i dig fett?
Som topic lyder, hur ser ditt dagliga intag av fett ut?
Dricker du olivolja eller lagar du maträtter som innehåller mkt fett, vilka maträtter då?
Större delen av mitt fettintag kommer från fisk och annat kött, samt lite från avocado och kokosolja som jag använder vid stekningen.
Många kör med nötter, som innehåller bra fett.
Själv gör jag en bra dressing på olivolja, vinäger osv. och har i min sallad.
Funkar fint och är gott!
Äter du kvarg kan du testa att blanda i någon smaksättare + lite olivolja, det blir gott. :)
Nötter kör jag redan på och det är i min mening riktigt smidigt. Kyckligen blir även jävligt mkt godare med lite jordnötter i.
Mer förslag! =)
Har provat äta kvarg men inte lyckats ;)
Cerberus
2006-04-14, 18:14
Lite linfrön och fettet från havregrynen, lite sötmandel ibland, jordnötssmör på mackorna, det lilla fett jag får i mig från proteindrinkarna, rapsolja när jag steker olika grejer. Äter väääldigt lite fett dock. Äter nog ungefär så mycket jag behöver för att överleva ungefär :P
Ibland får jag i mig fiskfett.
jordnötssmör, jordnötter, makrill och sen så massor med lax. Brukar lyckas få i mig ca 30 gram från lax per dag :eating:
userfriendly
2006-04-14, 18:18
nötter, avokado, lax, ägg, olivolja i maten
Varför vill man ha mycket fett i maten?
userfriendly
2006-04-14, 18:50
Varför vill man ha mycket fett i maten?
finns inget negativt med mycket bra fett
keffat_liv
2006-04-14, 18:59
orka hålla reda på varifrån man får fett? :/ får från allt möjlgit.. fisk ägg köttbullar mjölk.. you nameit.
Mat och fiskolja/linfröolja
En typisk dag kommer 85% av fettet från raps- och olivolja. Under det senaste året har jag nästan bara använt rapsolja men sedan ett par veckor har jag återgått något till olivolja.
edgen_ÖSD
2006-04-14, 19:21
Dricker du olivolja eller lagar du maträtter som innehåller mkt fett, vilka maträtter då?
Framförallt nötter och olivolja. Förresten, tränar du med på Olympia? Kul!
RajtanTajtan
2006-04-14, 19:54
En typisk dag kommer 85% av fettet från raps- och olivolja. Under det senaste året har jag nästan bara använt rapsolja men sedan ett par veckor har jag återgått något till olivolja.
Av vilken anledning har du återinfört olivoljan?
Har du ett hum om hur många ml det blir av respektive olja per dag?
Av vilken anledning har du återinfört olivoljan?
Har du ett hum om hur många ml det blir av respektive olja per dag?Olivolja är otroligt gott - så enkelt är det nog. Sedan 1988 har jag bara använt olivolja men efter några inlägg av Sverker här på forumet började jag att använda rapsolja. Problemet, och fördelen ibland, med rapsolja är att den smakar nästan ingenting.
En stor del av den olja jag konsumerar kommer från en chilisås jag gör.
Recept:
500 g chili
100 g vatten
400 g olja
Skär bort det gröna från chilin, skär chilin i bitar så att den låter sig mixas. Lägg chilin i en mixer, häll på lite vatten så att mixningen kommer igång, mixa några minuter.
Häll chilin i en stekpanna tillsammans med oljan och låt blandningen koka tills nästan all vätska är borta. Detta kräver svag värme, lång tid, mycket tålamod och många omrörningar - äggklocka rekommenderas.
Hursomhelst, för någon vecka sedan upptäckte jag att rapsoljan var slut och använde därför olivolja. Resultat: suck. Det blev så gott att det borde vara olagligt.
I dag använde jag hälften av varje när jag gjorde såsen.
Framförallt nötter och olivolja. Förresten, tränar du med på Olympia? Kul!
Japp, jag är den bleka tjockisen som alltid står med brallorna nere och skakar benet framför spegeln och försöker se uppdelningen på framsidan.
För protokollets skull kan jag meddela att den inte syns *cry*
Säg hej när du ser mig =)
Du känner erik westerlund förresten va?
Så många häller allltså olivolja/rapsolja på maten eller tar en matsked till måltiden?
finns inget negativt med mycket bra fett
Man blir fet av mycket fett?
Man blir fet av mycket fett?
Som jag förstått det handlar det inte om vad man äter(kolhydrater/protein/fett) utan det sammlagda intaget i kcal.
Dvs du blir inte fetare av att äta 100g fett än 100g protein.
Rätt mig om jag har fel.
King Grub
2006-04-14, 21:04
Fett i kosten lagras in som kroppsfett mycket lättare än protein eller kolhydrat.
Nu kan man inte lura kroppen så lätt genom att dra ner på fettintaget och i stället äta mer kolhydrat och protein och ändå tappa fett - då minskar helt enkelt fettoxidationen och kolhydrat- och proteinoxidationen ökar.
Men när man väl har tillfredsställt fettbehovet för hormoner och hälsa och förbränning, vinner nog dom flesta idrottsmän på att lägga resten av energin på kolhydrat och protein i stället för mer fett.
edgen_ÖSD
2006-04-14, 21:25
Japp, jag är den bleka tjockisen som alltid står med brallorna nere och skakar benet framför spegeln och försöker se uppdelningen på framsidan.
För protokollets skull kan jag meddela att den inte syns *cry*
Säg hej när du ser mig =)
Du känner erik westerlund förresten va?
Så många häller allltså olivolja/rapsolja på maten eller tar en matsked till måltiden?
Hehe, tyvärr har jag inte fått syn på nån sån figur:)
PMa din msn så kan vi snacka där istället!
Hasse36
Har du smakat "ZETA"s nya rapsoljor, mycket mycket mer smak på dem.. (två olika sorter)
RajtanTajtan
2006-04-14, 21:36
Hasse36
Har du smakat "ZETA"s nya rapsoljor, mycket mycket mer smak på dem.. (två olika sorter)
Har Zeta kallpressad raps?
Fett är inte nåt jag tänker på, som en separat grej sådär . Det brukar falla sig naturligt tycker jag och ingår för mig i maten av sig självt
Jag äter allt sorts fett i princip, det är väl mängderna som spelar roll för mig. Och helheten.
Har Zeta kallpressad raps?
Ja..
RajtanTajtan
2006-04-14, 21:55
Ja..
Jag kör med Druvans kallpressade raps och den är bra.
Hasse36
Har du smakat "ZETA"s nya rapsoljor, mycket mycket mer smak på dem.. (två olika sorter)Den förra kallpressade (Druvan) jag testade smakade gräsklippare.
Den förra kallpressade (Druvan) jag testade smakade gräsklippare.
:laugh:
RajtanTajtan
2006-04-14, 22:02
Jag älskar smaken av kycklingfilé och en svag touch av gräsklippare :)
pragmatist
2006-04-14, 22:05
Förutom det som finns i kött och fisk får jag i mig fett från (i huvudsak) linfröolja, olivolja, kokosolja, äggulor och sötmandel. Jag brukar ligga kring 30-35 E% från fett och tycker det passar mig bra.
blekfet2
2006-04-14, 22:15
rapsolja, steker i det samt över maten.
Inte alls konstigt. När fett bryts ned, härsknar, bryts det ned till nya, små, flyktiga ämnen som ger skarp lukt och smak.
Klassiskt är hexanal, en aldehyd som luktar...gräs :D
Dvs du blir inte fetare av att äta 100g fett än 100g protein.
Rätt mig om jag har fel.
det blir du defenetivt, sett till det faktum att fett innehåller 9,3 kcal/gram och protein innehåller 4,1(5,6??) kcal/gram
fett är mer än dubbelt så energirikt än protein och kolhydrater per gram, har du dock samma energimängd och ställer dem mot varandra skall det vara av mindre betydelse.
det blir du defenetivt, sett till det faktum att fett innehåller 9,3 kcal/gram och protein innehåller 4,1(5,6??) kcal/gram
fett är mer än dubbelt så energirikt än protein och kolhydrater per gram, har du dock samma energimängd och ställer dem mot varandra skall det vara av mindre betydelse.
Dumt skrivet av mig, jag menade givetvis kcal inte gram.
Jacksatan
2006-04-15, 10:19
igår fick jag i mig via chokladkaka och vaniljkesella. I normala fall från olja och jordnötter.
Regelbunden konsumtion av fet fisk och i övrigt fettsnål kost (<= 15 E%). De senaste årens vurm för högt fettintag har jag ingen förståelse för.
Linfröolja i min kvarg. Olivolja i min pasta,
Jag själv får i mig det via gröten på morgonen, kompletterat med linfrö.
Sen äter jag lite oregelbundet omega-3 kapslar.
Äter endel fisk så jag får i mig det därifrån också men jag känner att det skulle behövas mer fett i min kost(varav denna tråd) och jag tror att lösningen blir att hälla nån matsked i varje matlåda och se till att ha en nötpåse redo alltid.
Scratch89
2006-04-15, 12:37
Är choklad en så dålig fettkälla? Om vi nu tar de utan extra tillsatt socker. Kakaokakor o sånt.
Förutom det som finns i kött och fisk får jag i mig fett från (i huvudsak) linfröolja, olivolja, kokosolja, äggulor och sötmandel. Jag brukar ligga kring 30-35 E% från fett och tycker det passar mig bra.
Varför äter du äggulor, det är väll bar dåligt fett i det och så enkelt att ta bort?
King Grub
2006-04-15, 15:44
Varför äter du äggulor, det är väll bar dåligt fett i det och så enkelt att ta bort?
Äggula har en bra fettsyresammansättning.
Ägg, Steker i rapsolja och Makrill i tomatsås <3
Ägg, bra smör på mackor och till matlagning, fisk, Omega-3 tillskott, nötter en gång i veckan, mörk choklad(som jag brukar unna mig ett par ggr i veckan)... Nu när jag tänker på saken får jag nog inte i mig så mycket fett, men det allra mesta verkar ändå vara bra fett. :)
Äggula har en bra fettsyresammansättning.
Vad innebär "fettsyresammansättning"? du tänker inte på omega3-ägg?
King Grub
2006-04-15, 16:13
Nej, vanliga äggulor. Det är inget fel på fettet i dom. Titta i en näringstabell.
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=851&lang=sv
Enligt denna tabelle ser det inte så faligt ut, är sammansättningen den samma även när man kokat det?
King Grub
2006-04-15, 16:50
Ja, äggula har som sagt en bra fettsyresammansättning med större del MUFA än SFA.
bra fetter är ju känsliga mot värme, försämrar då inte kokning äggulans egenskaper?
Idag kom intaget från ägg, sill, ful-choklad, kokosflingor, jordnötter och grädde *grr* igår från ful-choklad, ägg och mer ful-choklad *grr*
Grippster
2006-04-15, 22:23
Linfröolja i proteindrinkarna och olivolja eller matolja i allt annat
grisbil3n
2006-04-15, 22:58
Huttar lite rapsolja nu när jag inte har stålar, annars tycker jag nötter är väldigt trevligt.
Hur viktigt är egentligen fettintaget när man deffar?
Jag ligger på cirka 20% av min energi från fett. Är det för lågt och vilka nackdelar innebär det?
RajtanTajtan
2006-04-16, 00:11
Hur viktigt är egentligen fettintaget när man deffar?
Jag ligger på cirka 20% av min energi från fett. Är det för lågt och vilka nackdelar innebär det?
Nej, det är inte för lågt. Men gå inte under 15%.
virrelan
2006-04-26, 10:30
jag får hela mitt dagsbehov (och mer därtill) via skolmaten ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.