handdator

Visa fullständig version : Tonfisk i vatten och andra konserver


martynj
2006-04-14, 17:57
Jag har några frågor angående näringsförteckningarna på konserver!

Mycket av min deffkost består av konserver och jag blir alltid lite fundersam när jag kollar näringsvärden.
T.ex. på tonfisken jag äter står det:

Per 100g:
100kcal
21g protein
0,5g kolhydrat
0,5g fett

Men det står också 170g totalvikt varav 125g tonfisk!
Den här listan per 100g jag skrev upp, är vattnet medräknat i den eller är det bara för tonfisken?
Antingen så innehåller en burk 170kcal eller 125kcal, vore fint att veta vilket :)

Jag har en liknande fråga angående makrill i tomatsås, är det för hela innehåller näringsförteckningen gäller eller bara för makrillen?
Här borde det vara för hela innehållet, men hur är det?

King Grub
2006-04-14, 18:01
Värdena gäller ätlig vara, dvs tonfisken, inte vattnet. Vad gäller makrillen gäller det 100 gram av burkens innehåll, fisk och sås, eftersom såsen är avsedd att ätas, medan tonfisklagen inte är avsedd att drickas.

martynj
2006-04-14, 18:09
Tack för svaret!
Det gäller antagligen för alla varor konserverade i vatten då.
Då kan jag ju öka min tonfiskkonsumtion nåt grovt! :D Har alltid räknat med vattnet..

Hur är det med frukter konserverade i sockerlag? Jag äter ju inte sockerlaget, men det borde väl vara medräknat?

Cerberus
2006-04-14, 18:12
Tack för svaret!
Det gäller antagligen för alla varor konserverade i vatten då.
Då kan jag ju öka min tonfiskkonsumtion nåt grovt! :D Har alltid räknat med vattnet..

Hur är det med frukter konserverade i sockerlag? Jag äter ju inte sockerlaget, men det borde väl vara medräknat?

billig mat MEN för mycket tungmetall är inte bra..

King Grub
2006-04-14, 18:13
det borde väl vara medräknat?

Ja.

martynj
2006-04-14, 18:19
Ah okej, då vet jag angående frukten.

Jo, jag har förstått att tonfisk innehåller tungmetaller och så. Hur mycket är det som är rekommenderat att inta dagligen?

Även om jag överkonsumerar, så kommer jag nog inte skära ner, så jävla gott och passar så bra in i deffen! :D :eating:

King Grub
2006-04-14, 18:21
Jo, jag har förstått att tonfisk innehåller tungmetaller och så. Hur mycket är det som är rekommenderat att inta dagligen?

http://www.ewg.org/issues/mercury/20031209/calculator.php

martynj
2006-04-14, 18:37
Whaat, jag kan alltså bara äta en burk i veckan! :D
Hehe, jag äter nog närmare en om dagen.

Jacky
2006-04-14, 19:56
kikärter på burk då, skall lagen räknas som "kikärtsvikt"...den är ju lite krämigare än vatten..

Skrollovicz
2006-04-14, 20:14
Whaat, jag kan alltså bara äta en burk i veckan! :D
Hehe, jag äter nog närmare en om dagen.
På andra sidor står det att man kan äta obegränsat med tonfisk på burk.Så varför lita på den där suspekta sidan som Kingen länkade?

King Grub
2006-04-14, 20:17
Den är inte mer suspekt än vad du är.

Värdena och kalkylerna på sidan baseras på FDA:s värden. Det är USA:s Livsmedelsverk.

Antagligen vet du inte var tonfisken i burken du äter är fångad. Och vet du det, vet du antagligen inte förhållandena i fisken i det vattnet.

Du kan inte gå efter förhållandena i Norra Ishavet om du äter tonfisk fångad i Indiska Oceanen.

Skrollovicz
2006-04-14, 21:04
Den är inte mer suspekt än vad du är.

Värdena och kalkylerna på sidan baseras på FDA:s värden. Det är USA:s Livsmedelsverk.

Antagligen vet du inte var tonfisken i burken du äter är fångad. Och vet du det, vet du antagligen inte förhållandena i fisken i det vattnet.

Du kan inte gå efter förhållandena i Norra Ishavet om du äter tonfisk fångad i Indiska Oceanen.
Nä så varför dra alla tonfiskburkar över en o samma kam?

King Grub
2006-04-14, 21:05
Just det. Och du vet ju inte förhållandet som gäller för firren i burken du just öppnat.

Man behöver ju inte drabbas av hysteri, men att vräka i sig obehindrat av en av dom kvicksilverrikaste fisksorterna kanske inte heller är den godaste av idéer.

Gorgoroth
2006-04-15, 01:26
Jag äter burk-tonfisk flera gånger dagligen :o

Illa. Får väl dra ner på det då..