handdator

Visa fullständig version : Hur lång tid tar det egentligen för ärr att blekna?


Xschtar
2006-04-14, 17:37
Hej!

Under en bulk som råkade gå överstyr förra året gick jag upp lite mer än 15 kg och lyckades på något sätt åstadkomma striae-ärr på mig själv (några st på varje sida, 4-8 cm långa). De har varit där i en 4-5 månader nu, och vissa har bleknat (men inte andra). Vet nån hur lång tid det tar för såna här ärr att blekna? Jag har hört att de ser bättre ut efter ett tag, men har inte hittat några tidsangivelser. Handlar det om månader eller år?

Det ser inte så bra ut :(

King Grub
2006-04-14, 18:31
Det handlar om år i vanliga fall, och om du tänkt fortsätta växa, är det inte säkert att dom bleknar - då tänjer du ut dom hela tiden. Men är det midjan det handlar om är det kanske inte tal om att växa. :) Värre om dom sitter vid axlar/bröst.

Xschtar
2006-04-14, 23:04
År!? Wow, tar det så lång tid? Konstigt, eftersom "vanliga" ärr läker på veckor eller månader...

Tror du att det går snabbare när området har minskat kraftigt? Huden liksom "trycks ihop" igen?

trasan
2006-04-14, 23:15
Det handlar om år i vanliga fall, och om du tänkt fortsätta växa, är det inte säkert att dom bleknar - då tänjer du ut dom hela tiden. Men är det midjan det handlar om är det kanske inte tal om att växa. :) Värre om dom sitter vid axlar/bröst.

Grub vad är ditt bästa tips för att motverka muskelbristningar? Förutom att sluta träna dvs.

King Grub
2006-04-15, 11:00
År!? Wow, tar det så lång tid? Konstigt, eftersom "vanliga" ärr läker på veckor eller månader...

Tror du att det går snabbare när området har minskat kraftigt? Huden liksom "trycks ihop" igen?

Det blir vita strimmor med tiden, som bleknar, men inte försvinner.

King Grub
2006-04-15, 11:04
Grub vad är ditt bästa tips för att motverka muskelbristningar? Förutom att sluta träna dvs.

Muskelbristningar? Det här handlar om hudbristningar, striae. :MrT: Muskelbristningar är något helt annat.

Det är inte mycket du kan göra. Bulka inte för mycket. Det är tal om oljor och annat som skall motverka striae, men det finns inga bevis för att det fungerar.

I studier på gravida kvinnor har man inte märkt någon skillnad mellan dom som använde dessa preparat och dom som inte gjorde det.

"Although most women attempted to prevent striae formation, women who used oils or creams formed striae as frequently as those who did not. Many women use creams or oils in an attempt to prevent striae formation despite their ineffectiveness. "

Arch Fam Med. 1993 May;2(5):507-11.

hasse36
2006-04-15, 11:08
Hur uttalas "striae"?

King Grub
2006-04-15, 11:11
"STREE-aye".

keffat_liv
2006-04-15, 11:25
Ska det inte finnas nån salva som ska påskynda blekning av ärr eller något sådant?

Xschtar
2006-04-15, 15:27
Det finns salvor som gör lite allt möjligt ;) De allra flesta är bluff och båg, bara ett sätt att tjäna pengar på folks falska hopp.

Men, förlåt för att jag frågar igen men är det nån som vet om striae-ärr läker snabbare om huden minskar till sin ursprungliga storlek igen?