handdator

Visa fullständig version : Får man jaga om man gör det för att överleva?


Coldsmith
2006-04-14, 16:47
Låt säga att jag tar min fina vovve och går på skogsvandring, lång sådan. Kanske en vecka eller två. Får jag då ta med mig en pilbåge och jaga vilt för att få föda? Får jag bussa hunden på vilt och få föda på det sättet?

Loke
2006-04-14, 16:49
Nej, då kommer farbror polisen.

Sen kan det ju kanske vara en förmildrande omständighet om du höll på att svälta ihjäl.

bubbe
2006-04-14, 16:50
Du är väl inte i en nödsituation om du först planerar att ta med båge, pilar och hund för en-två veckors tur i naturen? låter mer som en planerad jakttur, fast rätt dåligt planerad då....

Baha
2006-04-14, 16:52
Får inte

men regler är till för att brytas, dumma feta jägare har haft monopol på skogens djur alltför länge nu

Coldsmith
2006-04-14, 16:55
Gäller det alla djur? Hare, fåglar, osv?

bubbe
2006-04-14, 16:58
Gäller det alla djur? Hare, fåglar, osv?

Allt vilt som omfattas av jaktlagen.

Tala nu om vad du har ställt till med istället!

Coldsmith
2006-04-14, 17:04
Allt vilt som omfattas av jaktlagen.

Tala nu om vad du har ställt till med istället!

Haha, jag har inte ställt till med nåt alls. Bara undrar. Om man nån gång beger sig ut i skogen. Släpa på mat kan ju bli drygt, en hare vore ju inte helt fel att tugga i sig. En sån skulle säkert hunden kunna norpa åt sig också.

bubbe
2006-04-14, 17:08
Haha, jag har inte ställt till med nåt alls. Bara undrar. Om man nån gång beger sig ut i skogen. Släpa på mat kan ju bli drygt, en hare vore ju inte helt fel att tugga i sig. En sån skulle säkert hunden kunna norpa åt sig också.

Du får käka tallbark och mossa! Om du löser fiskekort kan du fiska i sjöarna längs vägen iaf. Känns lättare att ta hand om också.

Har man gott om vatten så är frystorkat perfekt.

Coldsmith
2006-04-14, 17:10
Men om hundrackarn tar en hare då. Åker man dit för jaktbrott då eller?
Fiskekort kan ju vara ett alternativ.

Allan
2006-04-14, 17:11
Men om hundrackarn tar en hare då. Åker man dit för jaktbrott då eller?
Fiskekort kan ju vara ett alternativ.

Är det koppeltvång lär du åka dit. Annars förväntas du ha så pass bra pli på din jycke att den inte nappar åt sig nåt.



allan

Mental
2006-04-14, 17:13
Men om hundrackarn tar en hare då. Åker man dit för jaktbrott då eller?
Fiskekort kan ju vara ett alternativ.


Det är inte alltid man får låta sin hund löpa fritt i markerna. Att låta hunden stöta upp eller driva fåglar och vilt klassas som jakt som regleras i jaktlagen. Enligt 6 § i jaktlagen skall hundar under tiden 1 mars t.o.m. 20 augusti hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i mark där det finns vilt. Under övrig tid av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt när de inte används till jakt.

Det är alltså inget kopplingstvång men hunden får inte löpa fritt om det kan antas att det finns vilt eller fåglar i markerna.

Allan
2006-04-14, 17:13
Dessutom är det inte på långa vägar så lätt att skaka fram ätbart kött på en längre skogspromenad som folk i gemen tror. Inte nog med att man ska hitta det - man ska klara av att ha ihjäl det, och sedan ska man kunna ta isär det och tillaga det. Utan att få i sig parasiter och skit.
Satsa på att plocka ätbara vegetabilier eller - i värsta fall - fiska.

allan

Mental
2006-04-14, 17:15
mossor, lavar svampar, bär, kaveldun, rötter, tallbarr, massor av gott *spy*
Bara koka och äta, gå en överlevnadsutbildning, (om du inte fått det genom värnplikt) så lär du dig att klara dig hjälpligt.

Coldsmith
2006-04-14, 17:23
Dessutom är det inte på långa vägar så lätt att skaka fram ätbart kött på en längre skogspromenad som folk i gemen tror. Inte nog med att man ska hitta det - man ska klara av att ha ihjäl det, och sedan ska man kunna ta isär det och tillaga det. Utan att få i sig parasiter och skit.
Satsa på att plocka ätbara vegetabilier eller - i värsta fall - fiska.

allan

Jo, absolut. Men jag tänkte mer, OM man skulle få möjligheten.. eller om hunden skulle få möjligheten :). Men det är ju inte vanligt man stöter på vilt, fast på nätterna stötte man på det lite nu och då vid vår gamla stuga. Men men. Blir väl att fiska och bära med sig påsar med vassleprotein :D

Allan
2006-04-14, 17:26
Tidsåtgången för att jaga - om man inte är proffs på det - är för stor, och energiförlusten för stor, för att motivera att man ska jaga animaliskt protein. Under motsvarande tid hade man lätt kunnat samla ihop tredubbla mängden ätbara vegetabilier.
Vill man jaga, eller fiska. är det smartare att använda fällor, eller ståndfiske. Snaror och annat är klart underskattat som fångstmetoder.


allan

Coldsmith
2006-04-14, 17:33
Tidsåtgången för att jaga - om man inte är proffs på det - är för stor, och energiförlusten för stor, för att motivera att man ska jaga animaliskt protein. Under motsvarande tid hade man lätt kunnat samla ihop tredubbla mängden ätbara vegetabilier.
Vill man jaga, eller fiska. är det smartare att använda fällor, eller ståndfiske. Snaror och annat är klart underskattat som fångstmetoder.


allan

Hunden måste ju få lite kul också ;).
Är väl mer "om man skulle stöta på något" som jag tänker på. Inte att man aktivt skulle vara ute och jaga.

Annars får man väl göra som i south park och skrika "he's coming right at me!!" innan jag skjuter djuren :D. För om en räv ger sig på min hund så blir det ju faktiskt en död räv.

Mental
2006-04-14, 17:52
Hunden måste ju få lite kul också ;).
Är väl mer "om man skulle stöta på något" som jag tänker på. Inte att man aktivt skulle vara ute och jaga.

Annars får man väl göra som i south park och skrika "he's coming right at me!!" innan jag skjuter djuren :D. För om en räv ger sig på min hund så blir det ju faktiskt en död räv.

vad har du för ynklig liten hund?

shibi
2006-04-14, 20:47
http://survival.tigerteam.se/pub/h_overlevnad.pdf

Gratisversion av arméns "Handbok Överlevnad" Det är nog den bästa svenska överlevnadshandboken, och den är mycket lättläst.
Tycker den är suverän :)

Borde egentligen göra en egen tråd för den här länken.

Allan
2006-04-14, 21:01
http://survival.tigerteam.se/pub/h_overlevnad.pdf

Gratisversion av arméns "Handbok Överlevnad" Det är nog den bästa svenska överlevnadshandboken, och den är mycket lättläst.
Tycker den är suverän :)

Borde egentligen göra en egen tråd för den här länken.

Jag har haft Lars Fält som befäl!


allan
stolt

Metal_boy_
2006-04-14, 21:21
Om du väl skulle ställas inför hungernöd helt vilse i vildmarken, bryr du dig om böter då hur det än ligger till? :)

Strypa en älg som har ätit jästa äpplen borde vara smidigt. Slipper du vapen. :thumbup:

Metal_boy_
2006-04-14, 21:22
Jag har haft Lars Fält som befäl!


allan
stolt
Som alltid var i Fält? Höhö!

shibi
2006-04-14, 21:32
Jag har haft Lars Fält som befäl!


allan
stolt
Respekt.

mangemani
2006-04-14, 22:07
tråden får mej att tänka på filmen "alive" där dom mummsade på dom döda mänisko kropparna...gjorde det för att överleva men åkte fast för det när dom kom tillbaks.

Frantic
2006-04-14, 22:21
tråden får mej att tänka på filmen "alive" där dom mummsade på dom döda mänisko kropparna...gjorde det för att överleva men åkte fast för det när dom kom tillbaks.

Huh? Åkte de fast? Skulle du kunna berätta lite mer om det där eller räknas det som trådkapning?

mangemani
2006-04-14, 22:27
Huh? Åkte de fast? Skulle du kunna berätta lite mer om det där eller räknas det som trådkapning?


såvitt jag vet så baserades filmen på en verklig händelse och jag har iaf fått höra att dom åkte fast pga det dom gjorde...kan ej lägga fram nån källa på det tyvär,men det borde nog kunna hittas på google eller nått.

Dante
2006-04-14, 22:52
How can you buy or sell the sky, the warmth of the land? That idea is strange to us. If we do not own the freshness of the air and the sparkle of the water, how can you buy them?

-- Chief Sealth



http://www.cs.rice.edu/~ssiyer/minstrels/poems/184.html

Loke
2006-04-14, 23:45
såvitt jag vet så baserades filmen på en verklig händelse och jag har iaf fått höra att dom åkte fast pga det dom gjorde...kan ej lägga fram nån källa på det tyvär,men det borde nog kunna hittas på google eller nått.

Det nämns iaf inte på wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Uruguayan_Air_Force_Flight_571

Allan
2006-04-14, 23:54
Det blev naturligtvis polisutredning av det hela, för att kunna utesluta att några blev ihjälslagna efteråt. Ingen dömdes.


allan

mangemani
2006-04-15, 00:05
så kanske det var,polisen var iaf inblandad i det hela.

bubbe
2006-04-15, 06:02
Är nog rätt ovanligt att kannibalisera sina döda kompisar även i en akut svältsituation. Kylan som konserverade kropparna och att dom klarade sig rätt länge på det som hittades i planet, gjorde antagligen att dom sas anpassades långsamt in i situationen och tanken på att äta dom döda.

gothen
2006-04-15, 08:16
Om det går in under nödvärn borde det väll vara helt lagligt att hoppa på en älg om det inte finns något annat att tillgå?

Mental
2006-04-15, 08:47
Om det går in under nödvärn borde det väll vara helt lagligt att hoppa på en älg om det inte finns något annat att tillgå?

Om det hänger på liv och död så kan du göra nästan allt för att överleva och gå utan rättslig skuld,
Men är du i en faktiskt oförberedd nödsituation så har du inte mycket att ta ned en älg med.

gothen
2006-04-15, 08:50
Nja man kan ju kanske med hjälp av fällor osv. men jag håller med om att en älg är nog mång gånger svårare att stoppa än vad folk tror.

Allan
2006-04-15, 09:03
Ska man försöka överleva temporärt i skogen på vad naturen erbjuder är det ingen som helst idé att ge sig på storvilt. Knappt småvilt heller. Det är - som redan sagts - smartare att samla på sig ätbara vegetabilier, och vatten, istället för att ligga i timtal och vänta på en älg. Hur många klarar av att ha ihjäl, stycka och tillaga en älg? Eller ens en hare eller ekorre?
Man kan äta grodor och insekter, men även det kräver t ex kunskap om hur man gör upp eld. Nä, man samlar kaveldun eller tallbarr eller liknande.


allan

Mental
2006-04-15, 09:15
Nja man kan ju kanske med hjälp av fällor osv. men jag håller med om att en älg är nog mång gånger svårare att stoppa än vad folk tror.

Har man stått några meter i från en älg så vet man villka maffiga djur det är.
Och hur fångar man en älg i en fälla? Fångstgrop kanske? Men det kräver en enorm arbetsinsats att gräva, speciellt om man saknar verktyg. Sen måste man veta hur älgar rör sig, för man kan ju inte bara gräva en grop på måfå och hoppas att en älg flummar förbi och trillar ned. Sen måste den maskeras, vitjas och när väl älgen är där måste du få ihjäl den på något sätt. och ta vara på den. Vad gör du med en död älg om du sakar kniv tex? Eller tillochmed inte ens har en eld att tillaga vid?

Nej, i en överlevnadssituation så satsa på att säkra vatten primert, ätbara växter sekundärt, och förbereda signalmedel så som larmeldar, signaler till flyg osv.

Herkulez
2006-04-15, 09:40
min vovve jaga iväg en fasan och var nära på att nacka den igår när fågeljäveln helt plötsligt dök upp på gården :em:

Coldsmith
2006-04-15, 11:42
får man ta med sig pilbåge för att försvara sig mot vilda djur då... säg mot en bjärv eller nåt :)