handdator

Visa fullständig version : Ännu en gång lamslås landet...


gothen
2006-04-14, 11:48
Så var det dags igen, hela sverige ska gå i ide för att några ska fira att jesus åkte till himlen eller vad det nu var han gjorde på påsken. Ännu en röd dag som man inte kan göra något vettigt på förutom att träna om nu inte även gymmet har fallit för den folkliga lätjan att stänga och slappa idag. Även statliga (delvis) posten passar på att strunta i att köra ut leveranser, inte bara då indragna brevbärare utan även leveranserna till serviceställena blir inställda.
Är det bara jag som blir lite tokig när det kommer någon obegriplig röd dag och sabbar kommerssens rytm? Visst kan det vara skönt med lediga dagar men det borde väll ändå vara upp till var och en när de ska ta ledigt och inte behöva lida för att det ska vara någon form av kollektiv slappardag.

Tack vet jag hongkong där de i alla fall har lite arbetsmoral :)
Behövde skriva av mig efter att ha kommit på att jag måste vänta med att hämta mina 200 dvdskivor på posten till måndag istället för idag *cry* Som tur är är det ätardag så jag har i alla fall ngt att göra :eating:

Mart|n
2006-04-14, 11:50
Stick till Hongkong och ät ris då.

mathor
2006-04-14, 11:50
Håller med, det är obegripligt hur vi kan hålla fast i religiösa helger für alles fortfarande.

Sheogorath
2006-04-14, 11:51
Idag firar vi att påskharen värpt färdigt och Jesus kom till världen. Och se, från Blåkulla kom farandes de Tre Vise Kärringarna och kommo med gåvor till den lille Jesus, så som lila fjädrar, chokladägg och senapssill. Och över landet lyste en stjärna så stor och klar, som förkunnade, att nu är det dags att äta ägg, och stimulera tillväxt i alla gossebarn.

/Evangelium enligt Sheo

Baha
2006-04-14, 11:51
Ja, man ösnakr man fick gå till jobbet istället för att vara hemma och ha betalt ändå

Fyfan

Jense
2006-04-14, 11:51
Så var det dags igen, hela sverige ska gå i ide för att några ska fira att jesus åkte till himlen eller vad det nu var han gjorde på påsken. Ännu en röd dag som man inte kan göra något vettigt på förutom att träna om nu inte även gymmet har fallit för den folkliga lätjan att stänga och slappa idag. Även statliga (delvis) posten passar på att strunta i att köra ut leveranser, inte bara då indragna brevbärare utan även leveranserna till serviceställena blir inställda.
Är det bara jag som blir lite tokig när det kommer någon obegriplig röd dag och sabbar kommerssens rytm? Visst kan det vara skönt med lediga dagar men det borde väll ändå vara upp till var och en när de ska ta ledigt och inte behöva lida för att det ska vara någon form av kollektiv slappardag.

Tack vet jag hongkong där de i alla fall har lite arbetsmoral :)
Behövde skriva av mig efter att ha kommit på att jag måste vänta med att hämta mina 200 dvdskivor på posten till måndag istället för idag *cry* Som tur är är det ätardag så jag har i alla fall ngt att göra :eating:


du har säkert inget jobb ändå

Sonny
2006-04-14, 11:52
Ja det suger att vara ledig.

scythe
2006-04-14, 11:53
Men buhu.

reinholdsson
2006-04-14, 11:54
Så var det dags igen, hela sverige ska gå i ide för att några ska fira att jesus åkte till himlen eller vad det nu var han gjorde på påsken. Ännu en röd dag som man inte kan göra något vettigt på förutom att träna om nu inte även gymmet har fallit för den folkliga lätjan att stänga och slappa idag. Även statliga (delvis) posten passar på att strunta i att köra ut leveranser, inte bara då indragna brevbärare utan även leveranserna till serviceställena blir inställda.
Är det bara jag som blir lite tokig när det kommer någon obegriplig röd dag och sabbar kommerssens rytm? Visst kan det vara skönt med lediga dagar men det borde väll ändå vara upp till var och en när de ska ta ledigt och inte behöva lida för att det ska vara någon form av kollektiv slappardag.

Tack vet jag hongkong där de i alla fall har lite arbetsmoral :)
Behövde skriva av mig efter att ha kommit på att jag måste vänta med att hämta mina 200 dvdskivor på posten till måndag istället för idag *cry* Som tur är är det ätardag så jag har i alla fall ngt att göra :eating:


Är ju röd dag på måndag med.

H.Emanuel
2006-04-14, 11:56
finns väl ingen lag om att man måste följa traditioner?

hahavaffan
2006-04-14, 11:57
Det är ju schweingött att vara ledig från jobbet! Långhelg är skiten!

Sonny
2006-04-14, 11:58
Det är ju schweingött att vara ledig från jobbet! Långhelg är skiten!nej, stackarn måste för fan vänta 2 dar extra på sina 200 dvd skivor, zomfg lixom?!1

gothen
2006-04-14, 11:58
Nej visst ingen lag men vad ska jag göra då? Allt är stängt och inga jobbar. Visst folk får tycka att det är skönt att vara ledig men måste hela landet somna?

Bronkitkorv
2006-04-14, 11:59
Håller med, det är obegripligt hur vi kan hålla fast i religiösa helger für alles fortfarande.
Vill du inte vara ledig heller ?

Allan
2006-04-14, 12:01
Nej visst ingen lag men vad ska jag göra då? Allt är stängt och inga jobbar. Visst folk får tycka att det är skönt att vara ledig men måste hela landet somna?

Det där hade stämt för tjugofem år sen. Välkommen till modern tid - där affärer, biografer, gym och en massa annat faktiskt är öppet. Hongkong? De har ju andra högtider ffs - har du missat det?


allan

mathor
2006-04-14, 12:07
Vill du inte vara ledig heller ?


Nej, men jag har inget val.

Garnax
2006-04-14, 12:11
Tycker man ska avskaffa ALLA helgdagar...

Sen kan man ge varje människa några extra semesterdagar att ta ut
så blir det samma sak. Dom då som fortfarande sitter fast i religoner
kan ta ut sina extra dagar just på dessa dagar...

Herkulez
2006-04-14, 12:12
Det där hade stämt för tjugofem år sen. Välkommen till modern tid - där affärer, biografer, gym och en massa annat faktiskt är öppet. Hongkong? De har ju andra högtider ffs - har du missat det?


allan
ja gymmet och affären här vid mig har stängt, hungrig som en gris och orkar knappast ta bussen till stan för att handla *grr*

gothen
2006-04-14, 12:17
Woho vad folk blev uppretade:)

Är i alla fall irriterad över att jag "tvingas" "fira" påsken trots att jag inte ens är med i kyrkan.

H.Emanuel
2006-04-14, 12:18
Har tillträde till ett gym som har öppet 6-22 årets alla dagar. Var dit i förmiddags, inte en jävla påskfjäder, inga ägg.
Tog sen en fika på våningen ovanför, allt var som det alltid varit, cafépersonalen hade gudskelov inga kycklingmössor heller. Var sen och handlade, affären stänger visserligen två timmar tidigare än vanliga fredagar, annars, allt som det brukar. Kikade in på puben, samma gamla gamnackar böjda över sina flaskor som alltid. Gick hemåt, mötte idel bekanta ansikten.

Är förvånad. Ingen skillnad alls nånstans, förutom att man får vara ledig och softa som man vill

H.Emanuel
2006-04-14, 12:22
Woho vad folk blev uppretade:)

Är i alla fall irriterad över att jag "tvingas" "fira" påsken trots att jag inte ens är med i kyrkan.
Känner du dig tvungen till nånting har du problem. Tipsar dig att besöka kyrkan trots allt. det finns gemenskap där och de bjuder på käk en sådan här högtid,oavsett om du är med i kyrkan eller ej. Och diakonerna skall vi icke förglömma. En underskattad grupp som är i det närmaste terapeuter, snacka med en sådan så ska du se om det inte känns lättare

Baha
2006-04-14, 12:30
Ingen e väl tvingad till ngt, e ju det som e så skönt.

hahavaffan
2006-04-14, 12:33
Ingen e väl tvingad till ngt, e ju det som e så skönt.Mitt gym var stängt :devil: *grr* *grr* *grr* Fyfan för helgdagar

Baha
2006-04-14, 12:35
Vore bra tror jag om hela jävla landet totalt stängdes ned nån vecka per år så folk slutade ta allt förgivet och vara såna gnällarslen.

oooh gymmet e stängt


ooooh maten e sluut


oooohhh mamma hjääälp

Yes
2006-04-14, 12:35
Att jag är ledig kan jag leva med, men det är skitsvårt att jobba och tjäna pengar när alla andra är det. :(

gothen
2006-04-14, 12:45
Känner du dig tvungen till nånting har du problem. Tipsar dig att besöka kyrkan trots allt. det finns gemenskap där och de bjuder på käk en sådan här högtid,oavsett om du är med i kyrkan eller ej. Och diakonerna skall vi icke förglömma. En underskattad grupp som är i det närmaste terapeuter, snacka med en sådan så ska du se om det inte känns lättare

Tvungen och tvungen. Jag driver ett eget företag där jag tar emot ordrar över internet och skickar dom via posten. Posten har tidigare haft monopol på den svenska marknaden så det finns knappt några alternativ till dom. Jag har fått mängder med ordrar idag som jag skulle vilja skicka iväg men jag kan inte det pga att posten har stängt och vägrar arbeta. Så därför kan inte jag arbeta och tjäna pengar pga av att det ska vara någon ledig dag för alla. Låt folk som bryr sig om påsken ta ledigt om det är så viktigt för dom och låt oss som vill köra på som vanligt göra det.

H.Emanuel
2006-04-14, 12:47
Tvungen och tvungen. Jag driver ett eget företag där jag tar emot ordrar över internet och skickar dom via posten. Posten har tidigare haft monopol på den svenska marknaden så det finns knappt några alternativ till dom. Jag har fått mängder med ordrar idag som jag skulle vilja skicka iväg men jag kan inte det pga att posten har stängt och vägrar arbeta. Så därför kan inte jag arbeta och tjäna pengar pga av att det ska vara någon ledig dag för alla. Låt folk som bryr sig om påsken ta ledigt om det är så viktigt för dom och låt oss som vill köra på som vanligt göra det.
Kunde inte det där ha planerats liite bättre undrar då vän av ordning?

Jag ska själv jobba i morgon, 8-21, dessutom långt åt helvete bort

jakke
2006-04-14, 12:47
Allt verkar då vara öppet i borås.. Kanske Garnax m.f som ska flytta till en annan stad.

gothen
2006-04-14, 12:52
Kunde inte det där ha planerats liite bättre undrar då vän av ordning?

Jag ska själv jobba i morgon, 8-21, dessutom långt åt helvete bort

Nej tyävrr kan jag inte planera när andra ska beställa från mig *screwy*
Varför är du så mån om att det ska vara en röd dag?

Ryska_raketen
2006-04-14, 12:52
Skiter la i själva firandet av påsk, huvudsaken är att man är ledig.

Pata
2006-04-14, 13:02
En annan måste jobba hela helgen med att uppgradera servrar för att minimera nertiden för våra användare som förstås är lediga nu. Så någon nytta kommer ju med ledigheten... inte för att jag känner av den!! *grr27*

Jag vill hem och sova!! *cry*

H.Emanuel
2006-04-14, 13:02
Nej tyävrr kan jag inte planera när andra ska beställa från mig *screwy*
Varför är du så mån om att det ska vara en röd dag?
Storhelgstillägg?

Tricklev
2006-04-14, 13:35
Skiter la i själva firandet av påsk, huvudsaken är att man är ledig.

:thumbup:

Ryska raketen talar sanningen

Yes
2006-04-14, 13:55
Det värsta med sådana här storhelger är att man inte kan göra något vettigt. Idag hade jag gärna fixat med bilen, men ingenting är ju öppet så jag kan inte köpa nödvändiga grejor. Det får jag istället fixa nästa helg, då jag knappt hinner vara ledig. Jag hade gärna handlat lite nya kläder, provkört några bilar, skruvat lite i garaget och besökt gymet första gången på drygt en vecka. Istället sitter jag och ruttnar framför datorn. I ren protest skall jag nog trycka i mig rejält med skräpmat, folköl och glo på billig skabbporr endast iklädd kanintofflor och trasig morgonrock... *rolleyes*

Allan
2006-04-14, 15:09
Det värsta med sådana här storhelger är att man inte kan göra något vettigt. Idag hade jag gärna fixat med bilen, men ingenting är ju öppet så jag kan inte köpa nödvändiga grejor. Det får jag istället fixa nästa helg, då jag knappt hinner vara ledig. Jag hade gärna handlat lite nya kläder, provkört några bilar, skruvat lite i garaget och besökt gymet första gången på drygt en vecka. Istället sitter jag och ruttnar framför datorn. I ren protest skall jag nog trycka i mig rejält med skräpmat, folköl och glo på billig skabbporr endast iklädd kanintofflor och trasig morgonrock... *rolleyes*


Låter lite som dagens i-landsproblem det där....


allan

Fatalist
2006-04-14, 15:10
Jag skiter i varför vi har ledigt, bara vi har ledigt. Jättetrevligt! :thumbup:

Kul att ett såpass modernt samhälle som Sverige har lediga dagar då olika händelser hittat i en fiktionell historia :)

H.Emanuel
2006-04-14, 15:12
Det värsta med sådana här storhelger är att man inte kan göra något vettigt. Idag hade jag gärna fixat med bilen, men ingenting är ju öppet så jag kan inte köpa nödvändiga grejor. Det får jag istället fixa nästa helg, då jag knappt hinner vara ledig. Jag hade gärna handlat lite nya kläder, provkört några bilar, skruvat lite i garaget och besökt gymet första gången på drygt en vecka. Istället sitter jag och ruttnar framför datorn. I ren protest skall jag nog trycka i mig rejält med skräpmat, folköl och glo på billig skabbporr endast iklädd kanintofflor och trasig morgonrock... *rolleyes*
Bor du i nån liten håla eller? isåfall förstår jag. Tycker att allt annars verkar vara öppet.

gothen
2006-04-14, 15:17
Storhelgstillägg?

Så jag ska betala tillägg för att vi ska ha en ledig dag? Känner visserligen igen mig med situtionen, här i sverige ser vi självförsörjande företag som något nödvänligt ont och inte som något sunt. Jag hoppas att Sverige någon gång får ett mer företagsfrämjande klimat...

Allan
2006-04-14, 15:19
Lär dig planera då. Det är väl det allra enklaste sättet att klara sig undan problemet.


allan

H.Emanuel
2006-04-14, 15:19
Så jag ska betala tillägg för att vi ska ha en ledig dag?
Nej. Jag syftar på att jag får storhelgstillägg på mitt extrajobb (Som jag i slutänden straffas för att jag har)

Math
2006-04-14, 15:49
Är det rödadagar hela helgen?

Sjuk skönt om man bara kan vara hemma och skylla på att allt är stängt jue.

Kryss
2006-04-14, 16:03
Jobbar långa dagar hela helgen :thumbup:

gothen
2006-04-14, 16:14
Lär dig planera då. Det är väl det allra enklaste sättet att klara sig undan problemet.


allan

Förstår inte vad du menar med att planera. Om jag får en ordern vill jag skicka den så snart som möjligt, visst jag kan skicka den på måndag, mig gör det inget då pengarna kommer i stort sätt samtidigt men det är trist för kunden.
Vad är er motivering till att ha röda dagar då?

Allan
2006-04-14, 16:17
Nej, du kan inte skicka den på måndag heller. Annandag påsk.


allan

Coldsmith
2006-04-14, 16:17
Förresten så var väl påsken en judisk helg där man firade uttåget ur egypten med lam-offer? Sen anammade kristna det hela och förvandlade till jesu blodbad eller nåt :D

Yes
2006-04-14, 16:20
Bor du i nån liten håla eller? isåfall förstår jag. Tycker att allt annars verkar vara öppet.
Nej. Visserligen har jag inte kollat så noga, men det verkar mest vara mataffärer som har öppet.

christian
2006-04-14, 17:02
Skönt att jobba ju. Två dagars lön till jobbet av en är aldrig fel. Blir med lite otur fre-må då inte allt var på plats som det skulle. Men men, cash is king.

H.Emanuel
2006-04-14, 17:04
cash is king.
Japp. Cash = kostillskott även kommande månad :thumbup:

zanzi
2006-04-14, 17:31
:D

Jag vet inte vad du klagar över? Själv har jag varit och handlat, tränat (eller gymmat, som Allan säger) och sedan grillat. Vädret har varit riktigt bra också så jag är riktigt nöjd med dagen!

Mitt tips är i alla fall att du ska lägga alla plikter åt sidan och gå ut och ha skoj istället för att sitta här och tjura! Ringer nån sen och är sur är det väl bara att säga att det var en röd dag.

GL!

gothen
2006-04-14, 18:13
:D

Jag vet inte vad du klagar över? Själv har jag varit och handlat, tränat (eller gymmat, som Allan säger) och sedan grillat. Vädret har varit riktigt bra också så jag är riktigt nöjd med dagen!

Mitt tips är i alla fall att du ska lägga alla plikter åt sidan och gå ut och ha skoj istället för att sitta här och tjura! Ringer nån sen och är sur är det väl bara att säga att det var en röd dag.

GL!

Missförstå mig inte, dagen har varit ganska så über :cool:
Började med en morgonpromenad följt av en god lunch. Arbetade mig igenom ett bröstpass hemma följt av "live and let die". Kände mig fortfarande pigg så det blev att köra lite triceps och nu ska jag spela call of duty efter en mycket god middag. Måste passa på att tipsa om att lägga 4%ig lättost i kycklingen när man tillagar den i ugnen. Helt galet gott :eating:

zanzi
2006-04-14, 20:37
Lättost på kycklingen? Ska jag prova nästa gång jag lagar till kycklingfile. :)

Hoppas det löser sig med dina kunder i alla fall! Hoppas dom förstår att det är en röd dag och att allt kan ta lite längre tid då.

grisbil3n
2006-04-14, 21:45
Gymmet stängde rätt tidigt idag men ICA Kvantum kunde man lita på. Annars så skiter jag i vilket.

Pluttski
2006-04-14, 21:59
Skönt att vara ledig och om man som jag jobbar hela helgen får man oftast mer lön.
Det är win eller win :thumbup: !!!

Om man inte kan få tag på grejer till att reparera bilen eller dylikt har man planerat dåligt *slap* !!

Har man kunder som är tjuriga för de inte får svar på sina ordrar under storhelg så har kunderna planerat dåligt *slap* !!!

Ps.
Kan ju tillägga att det trots lönen inte alltid är dans på rosor att sitta på jobbet till kl.22 hela påskhelgen eller dylikt bara för kunderna vill det!!