handdator

Visa fullständig version : Näring från avföring


shadowfire
2006-04-14, 08:45
Måste bara inleda med att jag varken forskar i området eller har något större gediget intresse av det som rubriken säger... :MrT: ...

Däremot tänkte jag att jag måste fråga om något jag fick höra som gruppchef i ett jägarförband, typ 11 år sedan... lol... en fjollig sergant stog o gormade om att inför varje fysisk övning skulle man inte tömma tarmen, utan då man tömt all energi så tog kroppen energi från tarmarna... jag antar att det är BS så det ryker om det, men nu blev jag nyfiken när man ändå häckar på kollo... finns det något som helst belägg för det eller var det något ytterligare BS från lumpen?

Det ska alltså vara då man kört slut på precis all energi och knappt kan ta sig framåt krypandes... fjollbefälet joddlade att man skulle undvika att tömma tarmen utan spara energireserven...

Yankeee
2006-04-14, 08:47
All näring och energi har redan blivit upptagen när födan har passet magsäcken, om jag kommer ihåg rätt. Frågan har varit uppe förut :)

shadowfire
2006-04-14, 08:51
All näring och energi har redan blivit upptagen när födan har passet magsäcken, om jag kommer ihåg rätt. Frågan har varit uppe förut :)

Argh, synd att sökfunktionen är bortjoddlad...
Jag kommer ihåg att befälet argumenterade med att första "grovsorteringen" var gjord, men att det fortfarande finns näring/energi kvar i avföringen som kroppen kan ta upp.

Personligen tycker jag att jag presterar bra mkt bättre på gymet om jag har gjort div. behov innan, men det kanske är en fråga om fokus inför o lägga sig under skivstången :)

Yankeee
2006-04-14, 08:57
http://www.karolinskauniversitetssjukhuset.se/templates/Page____36172.aspx

Jag hade lite fel, hur som helst finns det ingen anledning att hålla sig :)

MUGEN
2006-04-14, 09:04
eftersom det finns livsformer som livnär sig på avföring så finns det uppenbarligen en viss mängd näring kvar, sen om den är av obetydlig mängd och så gott som omöjlig för våra kroppar att utvinna är en annan femma.

TylerDurden84
2006-04-14, 09:40
Är det energi eller näring vi pratar om? Det finns säkert lite av båda kvar, men tror fortfande att avföring som kommit "en bit på vägen" genom tarmsystemet inte längre kan ge kroppen märkbar energi eller näring... inte så att man skulle märka det under någon militärövning i alla fall!