handdator

Visa fullständig version : En gång skadad, alltid?


H.Emanuel
2006-04-14, 07:01
Jag är nu återställd efter en muskelbristning i vä del av bröstet. Har testat att köra hantelpressar och det har gått bra, det känns ingenting i det forna smärtområdet. Nån som vet hur stor risken är att få tillbaka denna skada? Jag ådrog mig den i bänkpress (tror jag?) Som jag sponant känner ju, aldrig mera bänkpress. Jag har fått behandlingar hos naprapat, bla med el, och detta har gjort underverk i kombination med vila av området samt stretching

Börje H
2006-04-14, 08:00
Du kommer alltid ha kvar ärrvävnad i området för bristningen. Om du låtit skadan läka ordentligt och har skött din stretching, för att förhindra förkortning och "oreda" i fibrerna, så torde inte risken för att skada dig igen vara speciellt stor. Kruxet är ju att våga vila nog länge... Min erfarenhet av samma typ av skada är att man är lite för ivrig att komma tillbaka till tidigare träningsvikter.

H.Emanuel
2006-04-14, 08:02
Du kommer alltid ha kvar ärrvävnad i området för bristningen. Om du låtit skadan läka ordentligt och har skött din stretching, för att förhindra förkortning och "oreda" i fibrerna, så torde inte risken för att skada dig igen vara speciellt stor. Kruxet är ju att våga vila nog länge... Min erfarenhet av samma typ av skada är att man är lite för ivrig att komma tillbaka till tidigare träningsvikter.
Ja, det kan jag tänka mig verkligen.

Lizard
2006-04-14, 09:23
Börje H: visst förhåller det sig så att ärrvävnaden är tätare än själva muskeln, precis som vid benbrott, och därmed uppstår extremt sällan skador i ärret. Vad som däremot kan hända är att förtätningen gör att den delen av muskeln är mindre flexibel vilket kan öka belastningsbördan för intilliggande vävnad. De skador man får av att ha en tidigare, fullt utläkt, skada är i allmänhet i samma område men inte just på ärrvävnaden?

Lizard

Börje H
2006-04-15, 08:46
Börje H: visst förhåller det sig så att ärrvävnaden är tätare än själva muskeln, precis som vid benbrott, och därmed uppstår extremt sällan skador i ärret. Vad som däremot kan hända är att förtätningen gör att den delen av muskeln är mindre flexibel vilket kan öka belastningsbördan för intilliggande vävnad
Precis så har jag uppfattat saken och använder det som förklaringsmodell. Det är därför stretchingen är såpass viktig vid rehab av muskelskador. Lättare töjning bör utföras ganska så snabbt efter skadan för att minimera elasticitetsförlusten.

Nadreas
2008-09-21, 17:49
Precis så har jag uppfattat saken och använder det som förklaringsmodell. Det är därför stretchingen är såpass viktig vid rehab av muskelskador. Lättare töjning bör utföras ganska så snabbt efter skadan för att minimera elasticitetsförlusten.
Hur tidigt börjar ni med stretchingen efter bristningen. Och vilken typ av stretching snackar vi om?

Guddi
2008-09-22, 08:28
Hur tidigt börjar ni med stretchingen efter bristningen. Och vilken typ av stretching snackar vi om?Så fort blödningen har slutat, 48 timmar ungefär. Lätt statisk stretching skulle jag tro att Börje H använder sig av. Dynamisk stretching, kontrakt/relax, PNF eller liknandne skulle orsaka smärta direkt.

Fidde_Mannen
2011-06-18, 08:45
Dra upp en gammal tråd. Fick en rejäl muskelbristing i bröstet igår för 4e gången på samma bröst. Försökte mig på en 2a på 200 i bänkpress första gick lätt sen fick jag andra lite fel. Dsv för nära huvudet och jag är väldigt stel i bröstet så det bara sprakade i hela bröstet. Sisst detta händer var sommaren 2009. Var hon en kiropraktor 1 gång som sa att jag var väldigt smidig i alla muskler förutom just bröstet.

Så att en stel muskel lättare går sönder känns väldigt troligt. Man borde börja stretcha muskeln nu med tanke på att det hänt så många gånger.

Dom andra gångerna har de sett ut ungefär så här efter skadan. 4 veckor vila helt från bröst träningen sen börja jätte lätt med 40-50kg i bänkpress ett par veckor sen arbeta sig upp. Bruka ta mig en 3-4 månader tills jag är uppe på samma vikter igen. Kan det vara för fort??

Tolkia
2011-06-19, 05:21
Uppenbarligen går du för fort fram för just dig, eftersom du går sönder igen och igen. Min gissning är att du skulle behöva riktad rehabträning och inte bara åter till the one and only bänkpress.

Fidde_Mannen
2011-06-19, 08:33
Uppenbarligen går du för fort fram för just dig, eftersom du går sönder igen och igen. Min gissning är att du skulle behöva riktad rehabträning och inte bara åter till the one and only bänkpress.

Att säga att det går för fort fram nahh. Legat runt 200 i bänk länge nu. Riktig rehabträning vad är det?

Sheogorath
2011-06-19, 08:46
Fick under dieten en muskelbristning i vänstra bröstet när jag körde smalbänk. Skötte initialt rehabiliteringen bra och var förvånad hur snabbt jag blev bättre (smärtfri efter tre veckor). Som så många andra hittade jag ursäkter för att snabbast möjligast komma tillbaka till tidigare nivå. Det gick bra två pass och sedan small det igen på samma ställe när jag körde uppåtlutande hantelpress. Nu har jag låtit det gå två månader och det börjar så sakteliga gå mot det smärtfria igen. Tvära friktioner, lätta töjningar och armhävningar som enda direkta bröstövning har varit regim nu (sedan armhävningar blev i det närmaste smärtfria, märk väl - efter skadetillfället kunde jag inte stödja på armen för att resa mig från en stol). Råd från mig till alla: stressa inte, oavsett vilken anledning du hittar på för att göra så.

Fidde_Mannen
2011-06-19, 09:55
Fick under dieten en muskelbristning i vänstra bröstet när jag körde smalbänk. Skötte initialt rehabiliteringen bra och var förvånad hur snabbt jag blev bättre (smärtfri efter tre veckor). Som så många andra hittade jag ursäkter för att snabbast möjligast komma tillbaka till tidigare nivå. Det gick bra två pass och sedan small det igen på samma ställe när jag körde uppåtlutande hantelpress. Nu har jag låtit det gå två månader och det börjar så sakteliga gå mot det smärtfria igen. Tvära friktioner, lätta töjningar och armhävningar som enda direkta bröstövning har varit regim nu (sedan armhävningar blev i det närmaste smärtfria, märk väl - efter skadetillfället kunde jag inte stödja på armen för att resa mig från en stol). Råd från mig till alla: stressa inte, oavsett vilken anledning du hittar på för att göra så.

Tackar för tippsen! Tvära friktioner hur funkar det?

Sheogorath
2011-06-19, 11:56
Tackar för tippsen! Tvära friktioner hur funkar det?

Det är en behandling som kan påbörjas ganska snabbt efter en skada och syftar till (så här är förklaringsmodellen iaf) att hindra eller bryta korsbindningar i muskelväven så att den får bättre elasticitet och därför inte rupturerar lika lätt igen. Det känns inte helt OK för mig att ge instruktioner över nätet eftersom du inte är min patient och jag kan inte ge dig varken feedback eller uppföljning. Jag får som så ofta råda dig att söka sjukgymnast på plats eller så får någon annan sjukgymnast här på brädan som är lite modigare än jag ge dig instruktioner. Om jag skulle ge dig en regim som tolkas på ett sätt jag inte avser och du går och skadar dig ser det varken snyggt ut i mitt CV eller i din muskelbuk. :)

Fidde_Mannen
2011-06-19, 22:38
Det är en behandling som kan påbörjas ganska snabbt efter en skada och syftar till (så här är förklaringsmodellen iaf) att hindra eller bryta korsbindningar i muskelväven så att den får bättre elasticitet och därför inte rupturerar lika lätt igen. Det känns inte helt OK för mig att ge instruktioner över nätet eftersom du inte är min patient och jag kan inte ge dig varken feedback eller uppföljning. Jag får som så ofta råda dig att söka sjukgymnast på plats eller så får någon annan sjukgymnast här på brädan som är lite modigare än jag ge dig instruktioner. Om jag skulle ge dig en regim som tolkas på ett sätt jag inte avser och du går och skadar dig ser det varken snyggt ut i mitt CV eller i din muskelbuk. :)

Hehe okej. Kör väll som innan några veckor vila sen lätt träningen ett tag. Men denna gången ska jag börja stretcha bröstet och få upp smidhet i det. Borde minska skaderisken lite.