handdator

Visa fullständig version : Utstickande skulderblad!


Mushan
2006-04-13, 22:29
Som topic lyder, har problem med utstickande skulderblad. Samma problem med nyckelbenen.

Finns det nåt man kan göra åt det? Lägga på sig massa på ryggen? Ser inte fint ut. Man ser ut som en riktig tunnis.

Tack på förhand.

BBG
2006-04-13, 22:31
Stångrodd hjälpte mig mkt med det men liiiiite syns fortfarande. Chins också.

Mushan
2006-04-13, 22:38
Stångrodd hjälpte mig mkt med det men liiiiite syns fortfarande. Chins också.


Får väl börja köra några nya övningar, såsom chins och stångrodd. :D

BBG
2006-04-13, 22:41
Föresten latsdrag med v-handtag är bra för det också och träna baksida axlar.

Slartibartfast
2006-04-13, 22:49
Har alltid haft samma problem själv. Det var ett av mina största komplex i tidiga tonåren. Det är bara att bygga massa. Kör mycket rodd med smalt grepp, det har jag gjort.

Mushan
2006-04-13, 22:52
Tackar för svar. :D, De övningar ni nämnt, de ger väl också lite bredd på ryggen?

Metal_boy_
2006-04-13, 22:53
Nyckelbenen kan väl bli lite knepiga, men problemet med skulderbladen kan ju bero på dålig hållning också. Träna på hållningen och träna rätt.

Sheogorath
2006-04-14, 00:56
Om det är det sjukliga tillståndet "winged scapula" kan det bero på svaga Serratus-muskler. Då finns det en enkel (och rolig) medicin för att stärka upp dessa: Pressar över huvudet. Sedan mer pressar över huvudet. Och sen, well. Ja. Lite pressar över huvudet.

pecson
2006-04-14, 01:22
hade det innan jag börja träna men efter jag hade köttat på gymet så var dem inte lika synliga längre!

Mushan
2006-04-14, 12:44
Om det är det sjukliga tillståndet "winged scapula" kan det bero på svaga Serratus-muskler. Då finns det en enkel (och rolig) medicin för att stärka upp dessa: Pressar över huvudet. Sedan mer pressar över huvudet. Och sen, well. Ja. Lite pressar över huvudet.

Okej, hur gör man de här "pressar över huvudet"?

Wikner
2006-04-14, 12:54
Militärpress i alla olika kombinationer.

Sheogorath
2006-04-14, 15:11
Okej, hur gör man de här "pressar över huvudet"?

Man tar en vikt och pressar den över huvudet till raka armar. Sen sänker man ner vikten mot nyckelben/axlar (beroende på om det är en stång eller hantlar) och sen upprepar man det tills man inte orkar mer :D.

Detta kan utföras ståendes, sittandes, med ryggstöd, utan ryggstöd, i smithmaskinen, i andra maskiner etc. etc. Finns en uppsjö av varianter på pressar över huvudet. Om man står upp och pressar en stång med bara armarna (ej benhjälp) så kallas det för militärpress, och är en populär variant.

Åse Columbus
2006-04-14, 16:38
Om det är det sjukliga tillståndet "winged scapula" kan det bero på svaga Serratus-muskler. Då finns det en enkel (och rolig) medicin för att stärka upp dessa: Pressar över huvudet. Sedan mer pressar över huvudet. Och sen, well. Ja. Lite pressar över huvudet.

Serratusmuskeln tränas oxå utmärkt med "partiella" pressar ovanför huvet...eller på lutande bänk

http://www.exrx.net/WeightExercises/SerratusAnterior/DBInclineShoulderRaise.html

Åse

Sheogorath
2006-04-14, 17:33
Serratusmuskeln tränas oxå utmärkt med "partiella" pressar ovanför huvet...eller på lutande bänk

http://www.exrx.net/WeightExercises/SerratusAnterior/DBInclineShoulderRaise.html

Åse

"Utmärkt"? Du har alltså personlig erfarenhet av övningarna? :)

Åse Columbus
2006-04-14, 17:56
"Utmärkt"? Du har alltså personlig erfarenhet av övningarna? :)

Japp!...plus att jag gett de till patienter som använt de i sin rehabilitering....

Sheogorath
2006-04-14, 18:02
Japp!...plus att jag gett de till patienter som använt de i sin rehabilitering....

*nickar* Som rehab är det säkert super. Problemet är bara att det nog inte är någon vidare bra för oss vanliga dödliga i styrke- och massabyggande syfte. Rörelseomfånget är så förbaskat kort, att ska man överbelsta musklerna i någon vidare omfattning får man ha en djävulusisk massa vikt på stången (och har man hantlar: ja då är det ett veritabelt helvete att balansera dem), och då blir problemet att belastningen på armbågar och handleder blir väldigt otrevligt. Med hårt lindade handleder och armbågsskydd kan jag tänka mig att man kan få rätt på övningen om man kör incline i smithen, men ORKA liksom (om det ens funkar då att komma ner i något vettigt antal reps utan att sabba lederna).

Åse Columbus
2006-04-14, 18:43
*nickar* Som rehab är det säkert super. Problemet är bara att det nog inte är någon vidare bra för oss vanliga dödliga i styrke- och massabyggande syfte. Rörelseomfånget är så förbaskat kort, att ska man överbelsta musklerna i någon vidare omfattning får man ha en djävulusisk massa vikt på stången (och har man hantlar: ja då är det ett veritabelt helvete att balansera dem), och då blir problemet att belastningen på armbågar och handleder blir väldigt otrevligt. Med hårt lindade handleder och armbågsskydd kan jag tänka mig att man kan få rätt på övningen om man kör incline i smithen, men ORKA liksom (om det ens funkar då att komma ner i något vettigt antal reps utan att sabba lederna).

gör den i smithen...ingen balans necessary

BBG
2006-04-14, 19:19
Serratusmuskeln tränas oxå utmärkt med "partiella" pressar ovanför huvet...eller på lutande bänk

http://www.exrx.net/WeightExercises/SerratusAnterior/DBInclineShoulderRaise.html

Åse

Får inte framsida axlar mkt stryk av det?

Åse Columbus
2006-04-14, 20:46
Får inte framsida axlar mkt stryk av det?

nope ....inte om du engagerar de...de balanserar...