Visa fullständig version : Kasein/Vassle
Vad är det för skillnad på Kasein-protein och Vassle-protein?
King Grub
2006-04-13, 21:22
Båda är mjölkproteiner.
Kasein tas upp under en längre tidsperiod, stimulerar inte proteinsyntesen över basnivåer (men kan givetvis användas till fullo i den pågående proteinsyntesen), men agerar antikatabolt genom att minska proteinnedbrytningen.
Vassle tas upp snabbt, stimulerar proteinsyntesen över basnivåer, men ökar samtidigt aminosyreoxidationen.
I en direkt jämförelse mellan proteinerna ger kaseinet bäst proteinbalans, förutom hos äldre (70+), där det omvända gäller. En kombination av anabolism (vassle) och antikatabolism (kasein) kanske inte är helt fel det heller.
Kött, fisk, fågel, skaldjur, ägg osv innehåller varken kasein eller vassle, men är helt fullvärdiga proteinkällor.
Kött, fisk, fågel, skaldjur, ägg osv innehåller varken kasein eller vassle, men är helt fullvärdiga proteinkällor.
Dessa innehåller väl råprotein?
Hur fungerar råprotein?
Cerberus
2006-04-14, 01:27
Hur fungerar råprotein?
de fungerar väl lika bra? Elitbyggare käkar ju i princip bara ris och kyckling inför tävlingar och det verkar ju fungera ändå..
Sånt protein har väl en gnutta lägre BV men ska väl va bra de också.
King Grub
2006-04-14, 05:28
Myosin, aktin, titin, troponin, nebulin, tropomyosin är några av proteinerna i kött.
Råprotein är för mig bara ett svar på att:
Proteinhalten i provet är bestämmt med en indirekt metod.
Indirekt betyder att man analyserat mängden ammoniak som bildas vid en analys ( Kjehldahl ) och därefter räknat fram mängden protein genom att multiplicera med ett standardvärde. Standardvärdet varier från prov till prov, mjölk har talet 6.38, spannmål har talet 5.70 och i normalfallet räknar man med 6.25. Att talen varierar beror på att andra ämnen i provet kan ge ammoniak när det bryts ned.
Myosin, aktin, titin, troponin, nebulin, tropomyosin är några av proteinerna i kött.
om man skulle jämnföra dessa proteiner med mejeriproteinerna vassle och kassein, hur ser då proteinets snabbhet och egenskaper ut?
vet inget alls om råprotein, därför jag frågar... :P :naughty:
King Grub
2006-04-14, 08:41
Protein från kött, fisk och fågel är långsamma, men inte kaseinlångsamma. Alla är fullvärdiga (gelatin och kollagen borträknat).
Protein från kött, fisk och fågel är långsamma, men inte kaseinlångsamma. Alla är fullvärdiga (gelatin och kollagen borträknat).
Tack för bra och snabbt svar
King Grub
2006-04-14, 08:45
Aminosyreprofiler:
http://files.upl.silentwhisper.net/upload4/amino.JPG
Aminosyreprofiler:
http://files.upl.silentwhisper.net/upload4/amino.JPG
Alla sju matvaror som jämförs i tabellen är slående lika varandra och de skiljer inte mycket mellan de essentiella aminosyorna heller. Skulle det vara rätt att säga att alla dessa ger ett fullvärdigt proteinintag, dvs. ingen brist på någon aminosyra, speciellt inte på de essentiella?
Proteinpulver är oftast baserat på vassle, är det därför att det är billigare att göra den på vassle jämfört med soja eller för att aminosyreprofilen blir bättre med vassle?
Om resultatet blir samma kanske man kan variera lite med sojaprodukter ibland, om man nu skulle vilja göra det. :)
Alla sju matvaror som jämförs i tabellen är slående lika varandra och de skiljer inte mycket mellan de essentiella aminosyorna heller. Skulle det vara rätt att säga att alla dessa ger ett fullvärdigt proteinintag, dvs. ingen brist på någon aminosyra, speciellt inte på de essentiella?
Proteinpulver är oftast baserat på vassle, är det därför att det är billigare att göra den på vassle jämfört med soja eller för att aminosyreprofilen blir bättre med vassle?
Om resultatet blir samma kanske man kan variera lite med sojaprodukter ibland, om man nu skulle vilja göra det. :)
Du kan variera med sojaprodukter ibland, ja.
Men gärna inte sojaproteinpulver som får väldigt lågt BV (45) av tillverkningsprocessen.
Testa Mince, Quorn och liknande.
Men gärna inte sojaproteinpulver som får väldigt lågt BV (45) av tillverkningsprocessen.
Sojaprotein brukar vara berikat så att BV värdet blir bättre, man får kolla vad det står på burken.
BTW Quorn är väl inte soja?
King Grub
2006-04-17, 16:38
Skulle det vara rätt att säga att alla dessa ger ett fullvärdigt proteinintag, dvs. ingen brist på någon aminosyra, speciellt inte på de essentiella?
Alla animaliska proteinkällor (förutom gelatin och kollagen), plus sojaprotein och quorn, räknas till helt fullvärdigt protein. Sedan finns det skillnader däribland, i alla fall; kasein räknas som överlägset soja vad gäller mänsklig proteinmetabolism:
J Nutr. 2005 May;135(5):1080-7. Casein and soy protein meals differentially affect whole-body and splanchnic protein metabolism in healthy humans. (http://www.mrc.unimaas.nl/~mick/mrc_publications/2005_JNutr_Luiking_CASSOJHumaan.pdf)
Sojaprotein brukar vara berikat så att BV värdet blir bättre, man får kolla vad det står på burken.
BTW Quorn är väl inte soja?
Ok, blandade ihop det. Det är Svampprotein.
King Grub
2006-04-17, 16:39
Tror jag nog att det är +lite annat, t.ex. äggvita.
Quorn är svampprotein.
Jag hittar bara en tabell över BV, från B&K (http://www.bk-sportsmag.se/artiklar/protein_-_vad_ar_det_bra_for.htm), men den innehåller inte särskillt mycket mat, någon som har ett bra tips eller någon riktlinje? Bör jag ens bry mig särskillt mycket om det? :) Om ett livsmedel har BV 80, betyder det att man tar upp 1/5 mindre av proteinet jämfört med äggvita som har BV 100?
Tofu till exempel, vad är det för BV på det, samma som soja?
Quorn är svampprotein.
Märkte det. Har alltid förutsatt att soja är den ända vegetariska fullvärdiga proteinkällan.
Jag hittar bara en tabell över BV, från B&K (http://www.bk-sportsmag.se/artiklar/protein_-_vad_ar_det_bra_for.htm), men den innehåller inte särskillt mycket mat, någon som har ett bra tips eller någon riktlinje? Bör jag ens bry mig särskillt mycket om det? :) 1)Om ett livsmedel har BV 80, betyder det att man tar upp 1/5 mindre av proteinet jämfört med äggvita som har BV 100?
2)Tofu till exempel, vad är det för BV på det, samma som soja?
1)Ja, det betyder det ungefär. Men över 80 är högt, så det är ingen fara egentligen. Dessutom finns det ju kombinationer som höjer BV, t.ex. ris+linser om man gillar vegetariskt.
2)Vet inte säkert, men det borde vara samma BV eftersom tofu är pressade sojabönor.
BV: Det är en grundnivå av alla essentiella aminosyror som ska uppnås och har inte ett livsmedel tillräckligt av någon/några essentiella aminosyror så ser man på den aminosyra som är längst från det riktvärdet och sätter BV-värdet efter den. Om det är ett BV på 80 så är det en aminosyra som "bara" är 80% av riktvärdet, det innebär å andra sidan att 80% av det proteinet faktiskt når upp till ett fullvärdigt protein. I en blandad kost där man har ett ganska högt proteinintag så spelar det ingen större roll utom möjligtvis i samband med träningen (Viktigare med ett högt intag av essentialla aminosyror.).
Det är när man har ett väldigt begränsat utbud av livsmedel eller när man ska räkna ut minsta möjliga protein i en diet som BV det har störst betydelse men även då måste man räkna med att olika livsmedel kompleterar varandra så att två livsmedel där båda t ex har BV 40 kan få ett betydligt högre värde om man slår ihop dem = Bra mat.
BV: Det är en grundnivå av alla essentiella aminosyror som ska uppnås och har inte ett livsmedel tillräckligt av någon/några essentiella aminosyror så ser man på den aminosyra som är längst från det riktvärdet och sätter BV-värdet efter den. Om det är ett BV på 80 så är det en aminosyra som "bara" är 80% av riktvärdet, det innebär å andra sidan att 80% av det proteinet faktiskt når upp till ett fullvärdigt protein. I en blandad kost där man har ett ganska högt proteinintag så spelar det ingen större roll utom möjligtvis i samband med träningen (Viktigare med ett högt intag av essentialla aminosyror.).
Det är när man har ett väldigt begränsat utbud av livsmedel eller när man ska räkna ut minsta möjliga protein i en diet som BV det har störst betydelse men även då måste man räkna med att olika livsmedel kompleterar varandra så att två livsmedel där båda t ex har BV 40 kan få ett betydligt högre värde om man slår ihop dem = Bra mat.
Aha, då är det solkart och inget jag i alla fall egentligen behöver bry mig om eftersom jag äter en varierad kost. :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.