handdator

Visa fullständig version : Du är vad du äter


HajduMan
2006-04-13, 19:15
Någon mer än jag som tycker att tv programmet "Du är vad du äter" är aftonbladet på tv?


hörde precis programledaren säga:
"Mjölk är inte bra det innehåller kasein och kan vara svårt för kroppen att bryta ner"

Ungtuppen
2006-04-13, 19:16
Gillar verkligen inte den tjejen.

RajtanTajtan
2006-04-13, 19:18
Någon mer än jag som tycker att tv programmet "Du är vad du äter" är aftonbladet på tv?


hörde precis programledaren säga:
"Mjölk är inte bra det innehåller kasein och kan vara svårt för kroppen att bryta ner"

Hon sa även att det var för Kims kroppstyp. Kaseinet fyller förmodligen inte samma funktion för en tjock tjej som inte tränar, som för en som styrketränar.

userfriendly
2006-04-13, 19:19
Hon sa även att det var för Kims kroppstyp. Kaseinet fyller förmodligen inte samma funktion för en tjock tjej, som för en som styrketränar.

säkert sant.


jag tyckte hon var helt störd först men om man verkligen lyssnar på vad hon säger o ser till vilka det är hon hjälper så har hon rätt i mkt!

Trance
2006-04-13, 19:20
Hon sa även att det var för Kims kroppstyp. Kaseinet fyller förmodligen inte samma funktion för en tjock tjej som inte tränar, som för en som styrketränar.


Hur menar du?

RajtanTajtan
2006-04-13, 19:21
säkert sant.


jag tyckte hon var helt störd först men om man verkligen lyssnar på vad hon säger o ser till vilka det är hon hjälper så har hon rätt i mkt!


Ja det är nog så. Man kan ju inte applicera allt på oss som tränar hårt, för hon vänder ju sig inte till oss.

RajtanTajtan
2006-04-13, 19:21
Hur menar du?


Kim drack för mycket mjölk.

Trance
2006-04-13, 19:22
Kim drack för mycket mjölk.

Jag menade, hur spelade Kaseinet in?

RajtanTajtan
2006-04-13, 19:23
Jag menade, hur spelade Kaseinet in?


Är det bra för en otränad tjej att överdosera med kasein? Är det sunt att dricka så mycket mjölk och samtidigt ligga på ett stort övertskott?

userfriendly
2006-04-13, 19:24
Jag menade, hur spelade Kaseinet in?

hon använder ju inte sig av rött kött heller för att det är tyngre för magen att bryta ned - vilket vorde vara sant..

hon håller på med elitidrottare oxå men de hon arbetar med på programmet är i sånt akut behov (enligt henne) av hjälp att hon sätter dem på en "dunderkur"

Trance
2006-04-13, 19:24
Är det bra för en otränad tjej att överdosera med kasein?

Jag vet inte, är det bra för en otränad tjej att överdosera kycklingfilé?

lauria
2006-04-13, 19:25
Jag menade, hur spelade Kaseinet in?
Mjölk-proteinet är 80% kasein och 20% vassle, om ja har uppfattat de rätt.

RajtanTajtan
2006-04-13, 19:25
Jag vet inte, är det bra för en otränad tjej att överdosera kycklingfilé?


Har ngn påstått det?

HajduMan
2006-04-13, 19:30
Då borde hon påstå samma om långsamma kolhydrater.
vad e de som e dåligt med att kroppen har svårt att bryta ned kasein, de ökar ju knappast energi mängden

Trance
2006-04-13, 19:32
Har ngn påstått det?

....

Ok, anledning till att hon skall utseluta mjölk ur kosten var?

A: Kasein är inte bra för det är svårt att bryta ner.
Eller
B: Hon fick i sig för mycket energi genom mjölken.

Motiverade hon varför just Kasein var dåligt, skulle gärna vilja veta faktiskt. Är ju rätt relevant för alla kvargare här inne också?

Jay-Z
2006-04-13, 19:33
Är det bra för en otränad tjej att överdosera med kasein?

Överdosera kasein?

RajtanTajtan
2006-04-13, 19:34
....

Ok, anledning till att hon skall utseluta mjölk ur kosten var?

A: Kasein är inte bra för det är svårt att bryta ner.
B: Hon fick i sig för mycket energi genom mjölken.

Motiverade hon varför just Kasein var dåligt, skulle gärna vilja veta faktiskt. Är ju rätt relevant för alla kvargare här inne också?


Kan du förstå att vissa saker gör mer nytta för de som tränar, än de som inte gör det? Har de som tränar ett större behov av proteiner? Varför måste det vara antingen A eller B?

RajtanTajtan
2006-04-13, 19:35
Överdosera kasein?


Ja? Få i sig för mycket av ett visst protein, vad kallas det?

HajduMan
2006-04-13, 19:35
....

Ok, anledning till att hon skall utseluta mjölk ur kosten var?

A: Kasein är inte bra för det är svårt att bryta ner.
Eller
B: Hon fick i sig för mycket energi genom mjölken.

Motiverade hon varför just Kasein var dåligt, skulle gärna vilja veta faktiskt. Är ju rätt relevant för alla kvargare här inne också?



Jo precis, och man tycker att om hon i ett program råder en person till en sak och i ett annat program avråder en annan så borde de göra medelsvensson som tittat på programmet förvirrad. Så programmet i sig e inte lärorikt utan mer ett program där man följer en person till bättre hälsa, eller?

bluelight
2006-04-13, 19:37
Man kan ju dricka mindre mjölk, äta mindre kött. Som Anna Skipper sa det så var ju kasein djävulens påfund. Vad händer om man dricker mjölk i normala mängder (½ liter om dagen kanske?), är det fortfarande farligt?

Vad är fel på kyckling te x? Dom fick ju inte äta något kött.

Jay-Z
2006-04-13, 19:37
Ja? Få i sig för mycket av ett visst protein, vad kallas det?

Utopi?

HajduMan
2006-04-13, 19:37
Kan du förstå att vissa saker gör mer nytta för de som tränar, än de som inte gör det? Har de som tränar ett större behov av proteiner? Varför måste det vara antingen A eller B?


Varför e inte vassle lika skadligt, vad gör långsamt protte mer skadligt för henne? tror nog Trance menar att man ej får förklaring på de

RajtanTajtan
2006-04-13, 19:37
Utopi?

Så hade jag nog också sagt om jag inte visste vad jag skulle svara :D

RajtanTajtan
2006-04-13, 19:39
Varför e inte vassle lika skadligt, vad gör långsamt protte mer skadligt för henne? tror nog Trance menar att man ej får förklaring på de


Om det är 20% vassle och 80% kasein, så förstår man ju att hon inte fick i sig lika mycket vassle.

jwzrd
2006-04-13, 19:39
Kan du förstå att vissa saker gör mer nytta för de som tränar, än de som inte gör det? Har de som tränar ett större behov av proteiner? Varför måste det vara antingen A eller B?

Det är dags att du förklarar varför kaseinet inte bryts ned så lätt för en otränad tjej och varför det inte fyller samma funktion. Försök inte smyga iväg i någon annan riktning en gång till nu, det blir bara tröttsamt Rajtan. Den springande punkten i resonemanget är just kasinet och inte något annat.

Yankeee
2006-04-13, 19:40
Rajtan, tröttnar du aldrig på dina tafatta försöka att leka smart?

HajduMan
2006-04-13, 19:41
Om det är 20% vassle och 80% kasein, så förstår man ju att hon inte fick i sig lika mycket vassle.


men svaret på varför mjölk ej var bra var: "kasein är inte bra då det e svårt för kroppen att bryta ner"


måste säga att hon säger en del vettiga saker och att jag aldrig vågat ställa upp för det e ett stort tryck man har på sig för att vara 100% korrekt i allt man säger, men hon e ganska "självsäker" i det hon säger därför håller jag inte inne whine

Helena B
2006-04-13, 19:41
....

Ok, anledning till att hon skall utseluta mjölk ur kosten var?

A: Kasein är inte bra för det är svårt att bryta ner.
Eller
B: Hon fick i sig för mycket energi genom mjölken.

Motiverade hon varför just Kasein var dåligt, skulle gärna vilja veta faktiskt. Är ju rätt relevant för alla kvargare här inne också?

Hon sa ordagrant, kasein kan vara svårt för kroppen att bryta ner.

Jay-Z
2006-04-13, 19:41
Så hade jag nog också sagt om jag inte visste vad jag skulle svara :D

Orkade inte bara skriva det jwzrd just skrev.

RajtanTajtan
2006-04-13, 19:41
Det är dags att du förklarar varför kaseinet inte bryts ned så lätt för en otränad tjej och varför det inte fyller samma funktion. Försök inte smyga iväg i någon annan riktning en gång till nu, det blir bara tröttsamt Rajtan. Den springande punkten i resonemanget är just kasinet och inte något annat.


Jag behöver inte förklara nånting och i synnehet inte för dig. Lär dig det. Anna sa en sak och jag tycker det låter logiskt.

RajtanTajtan
2006-04-13, 19:42
Hon sa ordagrant, kasein kan vara svårt för kroppen att bryta ner.


*myser i soffan*

RajtanTajtan
2006-04-13, 19:43
Rajtan, tröttnar du aldrig på dina tafatta försöka att leka smart?

Nej, för jag vet att du älskar de mesta av mina väl valda ord.

Yankeee
2006-04-13, 19:44
Nej, för jag vet att du älskar de mesta av mina väl valda ord.

Nja, jag älskar att du gör bort dig mer och mer för varje dag som går.

jwzrd
2006-04-13, 19:44
Jag behöver inte förklara nånting och i synnehet inte för dig. Lär dig det. Anna sa en sak och jag tycker det låter logiskt.

Starkt argument. Du har alltså inte en aning om hur kaseinet skulle påverka något, du gillar bara flickan i programmet som påstår saker utan grund?

RajtanTajtan
2006-04-13, 19:45
Nja, jag älskar att du gör bort dig mer och mer för varje dag som går.

Du älskar alltså ngt som jag gör. Härligt.

mathor
2006-04-13, 19:45
Jag behöver inte förklara nånting och i synnehet inte för dig. Lär dig det. Anna sa en sak och jag tycker det låter logiskt.


Om du inte vill undvika att bli sedd på som en av forumets största kretiner och aldrig bli tagen på allvar så kan du undvika att förklara dina idiotiska uttalanden.

RajtanTajtan
2006-04-13, 19:46
Om du inte vill undvika att bli sedd på som en av forumets största kretiner och aldrig bli tagen på allvar så kan du undvika att förklara dina idiotiska uttalanden.


Tack för din omtanke.

jwzrd
2006-04-13, 19:48
Rajtan, kan du bekräfta att du gjorde grundlösa påståenden om kasein i början av tråden?

userfriendly
2006-04-13, 19:48
Tack för din omtanke.

Im on your side :em:

klart att det låter konstigt för oss som är vana vid att äta helt andra saker...

bluelight
2006-04-13, 19:51
Tillförlitlig fettprocentmätare dom använde, en sån där jääättebra våg! :D

HajduMan
2006-04-13, 19:51
Im on your side :em:

klart att det låter konstigt för oss som är vana vid att äta helt andra saker...



Har programledaren ett eget labb i källaren där hon testa o grundar sina egna teorier och stuider

Yankeee
2006-04-13, 19:51
klart att det låter konstigt för oss som är vana vid att äta helt andra saker...

Det handlar fortfarande om belägg för det.

jwzrd
2006-04-13, 19:52
Im on your side :em:

klart att det låter konstigt för oss som är vana vid att äta helt andra saker...

Konstigt och grundlöst är inte samma sak. Hon säger en hel del bra och sunda saker, allt jag vill veta är vad hon menar med att kaseinet är svårtsmält för henne. Det låter inte konstigt, det är bara något som hittils saknar förklaring.

RajtanTajtan
2006-04-13, 19:53
Rajtan, kan du bekräfta att du gjorde grundlösa påståenden om kasein i början av tråden?


Jag påstår ingenting. Jag säger att jag tycker det låter logiskt att hon dricker för mycket mjölk, och att det förmodligen inte är bra med för mycket kasein, för en mullig icketränande tjej. Jag har hållit med Anna, men jag har inte påstått ngt.

Fattar du?

jwzrd
2006-04-13, 19:56
Jag påstår ingenting. Jag säger att jag tycker det låter logiskt att hon dricker för mycket mjölk, och att det förmodligen inte är bra med för mycket kasein, för en mullig icketränande tjej. Jag har hållit med Anna, men jag har inte påstått ngt.

Fattar du?

Jag fattar exakt vad du säger, du säger: Men för fan jwzrd, jag hade fel ok? Pressa mig inte för då kommer jag bara att drälla ur mig ännu fler ovidkommande resonemang.

Påståendet som gjrodes i programmet var: kaseinet är svårsmält för dig! Du stödjer påståendet högre upp i tråden, var snäll och förklarar på vad sätt kasein är svårsmält för tjejen programmet handlade om. Gäller det alla?

Baha
2006-04-13, 19:57
Kul program tycker jag, lite annorlunda

och hon producerar ju bra resultat på alla som är med mer eller mindre


Vad mer kan man begära, tv e tv och säkert e hon mer kunnig än många här som tror dom e mer kunniga. :)

King Grub
2006-04-13, 19:57
Kasein kan tas upp och användas synnerligen väl av människan.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/135/5/1080

userfriendly
2006-04-13, 19:58
Det handlar fortfarande om belägg för det.

men det är inte alltid så att man kan ha vetenskapliga bevis heller väl?
alla kroppar mår olika bra av olika saker, helt omöjligt att sätta upp en bra kost för allmänheten... o vissa kanske inte ska ha mjölkprodukter medan andra klarar det..

RajtanTajtan
2006-04-13, 19:59
Jag fattar exakt vad du säger, du säger: Men för fan jwzrd, jag hade fel ok? Pressa mig inte för då kommer jag bara att drälla ur mig ännu fler ovidkommande resonemang.

Påståendet som gjrodes i programmet var: kaseinet är svårsmält för dig! Du stödjer påståendet högre upp i tråden, var snäll och förklarar på vad sätt kasein är svårsmält för tjejen programmet handlade om. Gäller det alla?


Är alla mulliga icketränande tjejer? Om så är fallet, så tror jag inte att det är bra med för mycket av vare sig mjölk eller kasein.

Är det lika bra med mycket pasta för en stillasittande mullig snubbe, som för en som tränar?

HajduMan
2006-04-13, 20:00
men det är inte alltid så att man kan ha vetenskapliga bevis heller väl?
alla kroppar mår olika bra av olika saker, helt omöjligt att sätta upp en bra kost för allmänheten... o vissa kanske inte ska ha mjölkprodukter medan andra klarar det..

ja, laktos inntolleranta ska undvika de

RajtanTajtan
2006-04-13, 20:02
men det är inte alltid så att man kan ha vetenskapliga bevis heller väl?
alla kroppar mår olika bra av olika saker, helt omöjligt att sätta upp en bra kost för allmänheten... o vissa kanske inte ska ha mjölkprodukter medan andra klarar det..


Jag är övertygad om att Kim hade mått bättre av att dra ner på sin mjölkkonsumtion :)

Kaboffastar
2006-04-13, 20:06
Är alla mulliga icketränande tjejer? Om så är fallet, så tror jag inte att det är bra med för mycket av vare sig mjölk eller kasein.

Är det lika bra med mycket pasta för en stillasittande mullig snubbe, som för en som tränar?

Du har jävligt mycket rätt i att en överviktig person inte ska trycka i sig 5 kg kasein om dagen.. det låter ganska rimligt i mina öron.

Vet du hur många kcal 5 kg kasin är ?

King Grub
2006-04-13, 20:06
Mjölk och mjölkprodukter innebär större fettförlust vid viktnedgång och har en given plats i ett kostschema avsett för dessa ändamål.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15672113&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15141427&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

http://www.jacn.org/cgi/content/full/24/suppl_6/537S

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/79/5/907S

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16537954&query_hl=2&itool=pubmed_docsum

Helena B
2006-04-13, 20:07
Jag fattar exakt vad du säger, du säger: Men för fan jwzrd, jag hade fel ok? Pressa mig inte för då kommer jag bara att drälla ur mig ännu fler ovidkommande resonemang.

Påståendet som gjrodes i programmet var: kaseinet är svårsmält för dig! Du stödjer påståendet högre upp i tråden, var snäll och förklarar på vad sätt kasein är svårsmält för tjejen programmet handlade om. Gäller det alla?

Nu sa iofs Anna Skipper "mjölk innehåller ett protein som heter kasein som kan vara svårt att bryta ner för kroppen". Hon sa detta generellt, inte att det kan eller är svårsmält just för någon av deltagarna. Om man nu ska vara petig.

Trance
2006-04-13, 20:08
men det är inte alltid så att man kan ha vetenskapliga bevis heller väl?
alla kroppar mår olika bra av olika saker, helt omöjligt att sätta upp en bra kost för allmänheten... o vissa kanske inte ska ha mjölkprodukter medan andra klarar det..

Nej, men frågan är väl hur hon vet vad som är bra för kroppar och vad hon baserar det på. Det går säkert utmärkt att utesluta mjölk, går bra att utesluta oxkött också samt tomater. Men man skall gärna motivera varför.

Om tjejen dricker för mycket mjölk så säg till henne att hon får i sig för mycket energi, inte något mumbojumbo om svårsmält kasein.

Kaboffastar
2006-04-13, 20:08
Mjölk och mjölkprodukter innebär större fettförlust vid viktnedgång och har en given plats i ett kostschema avsett för dessa ändamål.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15672113&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15141427&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

http://www.jacn.org/cgi/content/full/24/suppl_6/537S

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/79/5/907S

Det är bara att insé fakta att ja inte kommer fattar ett skit från studierna. :D

Säger du att mjölkprodukter hjälper ämnesomsättningen på rätt väg vid fettnedgång ?

på vilket sätt, går det att sammanfatta i stora drag på svenska?

EDIT EDIT EDIT

RajtanTajtan
2006-04-13, 20:10
Mjölk och mjölkprodukter innebär större fettförlust vid viktnedgång och har en given plats i ett kostschema avsett för dessa ändamål.


Men hon låg ju på ett stort energiöverskott samtidigt som hon bälgade i sig mjölk. Innebär det större fettförlust då också?

Hon var ju inne i en viktuppgång (det var ju därför hon var med i programmet) och hon drack oerhört mycket mjölk. Lägger hon om sin kost och börjar gå ner, så är det ju klart att den lilla sångerskan ska dricka mjölk.

mathor
2006-04-13, 20:11
Det är bara att insé fakta att ja inte kommer fattar ett skit från studierna. :D

Säger du att mjölkprodukter hjälper ämnesomsättningen på rätt väg vid fettnedgång ?

på vilket sätt, går det att sammanfatta i stora drag på svenska?

EDIT EDIT EDIT


Calcium is good, mmkay? På svenska - kalcium är bra.

Kaboffastar
2006-04-13, 20:12
Calcium is good, mmkay? På svenska - kalcium är bra.


Så enkelt alltså :)

King Grub
2006-04-13, 20:12
Calcium is good, mmkay? På svenska - kalcium är bra.

Och i synnerhet om det kommer från mjölk.

http://forum.body.se/showpost.php?p=69413&postcount=25

mathor
2006-04-13, 20:13
Så enkelt alltså :)


Nej, men du verkar ju inte vara mer intresserad än så.

Lodiz2
2006-04-13, 20:14
Tillförlitlig fettprocentmätare dom använde, en sån där jääättebra våg! :D

det är inge fel på sådana vågar
dom funkar bra om man använder dom för att se att det går åt rätt håll tror knappast dom vill använda den för att sen den exakta fettprocenten.

RajtanTajtan
2006-04-13, 20:15
Och i synnerhet om det kommer från mjölk.

http://forum.body.se/showpost.php?p=69413&postcount=25


För oss män är det ju inte bra att få i oss för mycket kalcium. Hur är det för kvinnor?

mathor
2006-04-13, 20:16
Och i synnerhet om det kommer från mjölk.

http://forum.body.se/showpost.php?p=69413&postcount=25


Tack, trevlig läsning.

RajtanTajtan
2006-04-13, 20:16
Du har jävligt mycket rätt i att en överviktig person inte ska trycka i sig 5 kg kasein om dagen.. det låter ganska rimligt i mina öron.

Vet du hur många kcal 5 kg kasin är ?

Jaså är det vid 5 kg som det blir för mycket?

bluelight
2006-04-13, 20:18
det är inge fel på sådana vågar
dom funkar bra om man använder dom för att se att det går åt rätt håll tror knappast dom vill använda den för att sen den exakta fettprocenten.

Fast i början använde dom ju en sån där som jag inte vet vad det heter, som är tillförlitlig, någon här på kolo gjorde nått sånt (kaboffa?). Man ska väl ändå använda samma mätinstrument båda gångerna?

Kaboffastar
2006-04-13, 20:18
Nej, men du verkar ju inte vara mer intresserad än så.

Mer intresserad ? Detta :

http://forum.body.se/showpost.php?p=69413&postcount=25

Blir för mycket för min arma hjärna.

Jag är jävligt intresserad, men jag ahr redan givit upp hoppet. OK ?

Jaså är det vid 5 kg som det blir för mycket?

Om du inte springer 1000 mil om dagen.

RajtanTajtan
2006-04-13, 20:20
Om du inte springer 1000 mil om dagen.


Så 3 kg är inte för mycket då?

Kaboffastar
2006-04-13, 20:21
Så 3 kg är inte för mycket då?

Hur gammal är du snorunge ?

RajtanTajtan
2006-04-13, 20:22
Hur gammal är du snorunge ?

30. Är det också för mycket?

Kaboffastar
2006-04-13, 20:23
30. Är det också för mycket?


:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

mathor
2006-04-13, 20:24
Mer intresserad ? Detta :

http://forum.body.se/showpost.php?p=69413&postcount=25

Blir för mycket för min arma hjärna.

Jag är jävligt intresserad, men jag ahr redan givit upp hoppet. OK ?





Kalciumrik kost verkar mildra kroppsfettackumulering och viktökning under perioder av överätning, samt öka fettnedbrytningen och bibehålla metabolismen på en hög nivå under kalorirestriktion[...]



Just kalcium från mjölkprodukter utövar en större positiv effekt än andra källor, något som antas bero på vasslefraktionen av mjölkproteinet[...]

Intressant är att kalcium från mjölkprodukter kan minska kroppsfettsmängden utan kalorirestriktion:

"Three daily servings of dairy products result in significant reductions in body fat mass in obese humans in the absence of caloric restriction."

Am Coll Nutr. 2005 Dec

Sådär då?

Kaboffastar
2006-04-13, 20:25
Sådär då?

Du är en klippa !

mathor
2006-04-13, 20:26
Du är en klippa !

Tacka Grub. För övrigt lider du av samma kroniska mellanslag-innan-utropstecken-eller-frågetecken-syndrom som Piranha. Åtgärda omgående!

Kaboffastar
2006-04-13, 20:28
Tacka Grub. För övrigt lider du av samma kroniska mellanslag-innan-utropstecken-eller-frågetecken-syndrom som Piranha. Åtgärda omgående!

Är det förbjudet? Jag går bara i 3'an på gymnasiet, hur ska jag veta ? <- :D

Verni
2006-04-13, 20:29
Man önskar man varit admin och hade en sån här meny för personer som RajtanTajtan.
http://i2.tinypic.com/ve6xc5.jpg

RajtanTajtan
2006-04-13, 20:31
Man önskar man varit admin och hade en sån här meny för personer som RajtanTajtan.
http://i2.tinypic.com/ve6xc5.jpg


Apropå mjölk, ban stavas bara med ETT n :)

King Grub
2006-04-13, 20:33
Rajtan: skärp till dig nu. Du får en officiell tillsägelse, och det är inget du bör tjafsa om. Inte mer tjafs i tråden heller, för den delen.

hultman
2006-04-13, 20:37
Menade inte tanten att det helt enkelt är mindre likt muskelprotein än vassleprotein, vilket leder till att det blir svårare att bryta ned det?

För fan, bara för att någon som ni inte gillar skriver saker som är vettiga, betyder väl inte det att man måste lägga den tjuriga sidan till? Tycker att Rajtan skriver vettiga saker överallt, även om ni drygar med honom som fan.

hultman
2006-04-13, 20:38
Man önskar man varit admin och hade en sån här meny för personer som RajtanTajtan.
http://i2.tinypic.com/ve6xc5.jpg

Värst vad du var cool då. Haka på trenden att spela tuff utan att ens vara med i diskussionen.

King Grub
2006-04-13, 20:42
Menade inte tanten att det helt enkelt är mindre likt muskelprotein än vassleprotein

Hm?

Metal_boy_
2006-04-13, 20:42
Men hon låg ju på ett stort energiöverskott samtidigt som hon bälgade i sig mjölk. Innebär det större fettförlust då också?

Hon var ju inne i en viktuppgång (det var ju därför hon var med i programmet) och hon drack oerhört mycket mjölk. Lägger hon om sin kost och börjar gå ner, så är det ju klart att den lilla sångerskan ska dricka mjölk.

Självklart så går du upp i vikt av energiöverskott, men det är oavsett livsmedel. Det har ingen med kaseinet att göra.

Jag ser inte på det där skiten. Är så jävla trött på de där programmen som ger ut felaktig info till folk..Sättet dom går tillväga på verkar ju så förbannat överdrivet " Kokt stubbe med flamberad vitmossa och ett glas snorjuice"

hultman
2006-04-13, 20:50
Hm?

"Whey är det protein som är mest likt muskelprotein vilket gör att det effektivt återskapas som muskelmassa."

Eller handlar det om EAA?

Metal_boy_
2006-04-13, 20:54
"Whey är det protein som är mest likt muskelprotein vilket gör att det effektivt återskapas som muskelmassa."

Eller handlar det om EAA?


Huh? Det beror väl på intagstillfället?? :confused:

hultman
2006-04-13, 20:55
Varför skulle det göra det?

Metal_boy_
2006-04-13, 21:09
Varför skulle det göra det?


Vid sängående har kasein sina fördelar och efter träningen har ju Vassle sina fördelar. Båda är ju dock fullvärdigt protein.

hultman
2006-04-13, 21:12
Vid sängående har kasein sina fördelar och efter träningen har ju Vassle sina fördelar. Båda är ju dock fullvärdigt protein.

Men det har väl ingenting med saken att göra? Det är ju bara hur lång tid det tar för proteinet att brytas ned och komma till användning vid proteinsyntes (?)

Metal_boy_
2006-04-13, 21:13
Men det har väl ingenting med saken att göra? Det är ju bara hur lång tid det tar för proteinet att brytas ned och komma till användning vid proteinsyntes (?)


Men båda är fullvärdigt protein skrev jag ju också. Varför skulle nått sånt skilja dom åt då?

hultman
2006-04-13, 21:15
Fördelningen av EAA gentemot NEAA? (NEAA, haha)

Uppenbarligen är kasein mer långsamt att ta upp än vassle, vilket borde betyda att det tar längre tid att spjälka? Och, eftersom det är skillnad vid upptag, torde uppbyggnaden var olika?

Metal_boy_
2006-04-13, 21:20
Fördelningen av EAA gentemot NEAA? (NEAA, haha)

Uppenbarligen är kasein mer långsamt att ta upp än vassle, vilket borde betyda att det tar längre tid att spjälka? Och, eftersom det är skillnad vid upptag, torde uppbyggnaden var olika?


Nu får du bestämma dig, det hade ju inget med saken att göra sa du ju precis :)

hultman
2006-04-13, 21:24
Nu får du bestämma dig, det hade ju inget med saken att göra sa du ju precis :)

Du påstod ju att Vassle och Kasein inte alltid stimulerar lika mycket proteinsyntes, eller hur?

Metal_boy_
2006-04-13, 21:34
Du påstod ju att Vassle och Kasein inte alltid stimulerar lika mycket proteinsyntes, eller hur?


Jag skrev att dom hade sina fördelar vid olika tillfällen :)

Metal_boy_
2006-04-13, 21:36
Det betyder inte att jag tror att dom inte tas upp och används till muskelprotein lika bra.

hultman
2006-04-13, 21:41
Då förstår jag vad du menar. Kör på din linje också.

Metal_boy_
2006-04-13, 21:49
Ska fråga AP om han och jag ska göra en egen Tv-succé.. " Du skiter vad du äter". Inspelningen kommer att äga rum på nått gammalt dass ute på landsbyggden.

RassK
2006-04-13, 22:17
Jag ska också göra en egen tv-serie

"Du skiter i vad du äter"

baserat på en verklig händelse

jwzrd
2006-04-13, 22:30
Är alla mulliga icketränande tjejer? Om så är fallet, så tror jag inte att det är bra med för mycket av vare sig mjölk eller kasein.

Är det lika bra med mycket pasta för en stillasittande mullig snubbe, som för en som tränar?

Är det bra att månen är rund? Spelar det någon roll vilken färg mina tapeter har? Är det lika bra med mycket pasta för en stillasittande mullig snubbe, som för en som tränar? Alla dessa IRRELEVANTA resonemang Rajtan.

Svara nu: Vad gör kasein svårsmält för, ja, välj vem som helst. Vad gör det svårsmält?

jwzrd
2006-04-13, 22:32
Nu sa iofs Anna Skipper "mjölk innehåller ett protein som heter kasein som kan vara svårt att bryta ner för kroppen". Hon sa detta generellt, inte att det kan eller är svårsmält just för någon av deltagarna. Om man nu ska vara petig.

Men det jag säger är att det är ett grundlöst påstående. Det är just det påståendet jag snackar om. På vad sätt är kasein svårt för kroppen att bryta ner Helena? Kanske kunde du hjälpa Anna och RajtanTajtan med att förklara det?

Helena B
2006-04-13, 22:36
Men det jag säger är att det är ett grundlöst påstående. Det är just det påståendet jag snackar om. På vad sätt är kasein svårt för kroppen att bryta ner Helena? Kanske kunde du hjälpa Anna och RajtanTajtan med att förklara det?

Tyvärr inte. Varför jag skrev det var för att Anna pratade inte om mulliga otränade tjejer (som RajtanTajtan skrev om) utan hon pratade generellt om kroppar.

jwzrd
2006-04-13, 22:38
Tyvärr inte. Varför jag skrev det var för att Anna pratade inte om mulliga otränade tjejer (som RajtanTajtan skrev om) utan hon pratade generellt om kroppar.

Men i sammanhanget det sades i fanns en plan för att få en mullig otränad tjej att gå ner i vikt. Eller? Hur många gånger behöver det sägas? Hon kom med ett ogrundat påstående som lätt visades som totalt felaktigt. Sluta härja om det.

Helena B
2006-04-13, 22:42
Men i sammanhanget det sades i fanns en plan för att få en mullig otränad tjej att gå ner i vikt. Eller? Hur många gånger behöver det sägas? Hon kom med ett ogrundat påstående som lätt visades som totalt felaktigt. Sluta härja om det.

Jag härjar inte, skrev bara ner vad hon exakt sa för att hjälpa diskussionen på traven. Eftersom jag tyckte att hennes uttalande tolkades fel i tråden.

Yankeee
2006-04-13, 22:43
Jag härjar inte, skrev bara ner vad hon exakt sa för att hjälpa diskussionen på traven. Eftersom jag tyckte att hennes uttalande tolkades i tråden.

Hur som helst så saknas det fortfarande belägg för hennes påstående :)

Helena B
2006-04-13, 22:44
Hur som helst så saknas det fortfarande belägg för hennes påstående :)

Ja absolut det har jag inte sagt emot. Ville bara att ni skulle veta vad hon exakt sa.

Metal_boy_
2006-04-13, 22:44
Hur som helst så saknas det fortfarande belägg för hennes påstående :)


Gynnar vinsten man gör på dumma jojobantare att bara vräka ur sig skit utan belägg i media. Tyvärr.

jwzrd
2006-04-13, 22:46
Jag härjar inte, skrev bara ner vad hon exakt sa för att hjälpa diskussionen på traven. Eftersom jag tyckte att hennes uttalande tolkades fel i tråden.

Men det du sa var ju samma sak som vi andra utgick ifrån.

Metal_boy_
2006-04-13, 22:47
Ja absolut det har jag inte sagt emot. Ville bara att ni skulle veta vad hon exakt sa.


Men det har vi ju redan hört om. Det handlade ju om vad Rajtantights vräkte ur sig för "teorier".

Yankeee
2006-04-13, 22:48
Gynnar vinsten man gör på dumma jojobantare att bara vräka ur sig skit utan belägg i media. Tyvärr.

Uhm..

Metal_boy_
2006-04-13, 22:49
Uhm..


Ja? Har du hört mer belägg än "En forskare har sagt" i aftonludret eller skitprogram som detta? :)

Yankeee
2006-04-13, 22:51
Ja? Har du hört mer belägg än "En forskare har sagt" i aftonludret eller skitprogram som detta? :)

Jag vet vad du menade.

Rock'nRoll
2006-04-13, 22:52
Nu tycker jag ni är lite väl dumma mot Rajtan.

Yankeee
2006-04-13, 22:53
Nu tycker jag ni är lite väl dumma mot Rajtan.

plz, snubben försöker leka duktig i princip varje tråd om kost, alltid utan belägg och med en dryg attityd.

mmmCay
2006-04-13, 22:58
En rolig sak jag hörde henne säga var att MSG är en anabol steroid och därför inte skulle ätas. Vart har hon fått det ifrån? :)

Trance
2006-04-13, 23:06
Ja? Har du hört mer belägg än "En forskare har sagt" i aftonludret eller skitprogram som detta? :)

Denna chatten var rätt bra, förutom att hon ville sälja en grej:
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,809164,00.html

Grejen handlar väl om vem man litar på. Litar man på en dietist säger rätt saker så är det väl inget fel med det, på samma sätt som man litar på Arne utan att han skall behöva ge källor. När det gäller kost så litar alla på Grub och även om han postar källor så behöver ju de studierna inte vara bra nog eller visa hela saken. Men man litar på att Grub gör den "sorteringen" åt en och att det är riktiga källor.

Men jag håller med dig, ofta är det sensationsjournalistik och det är ju inte helt bra.

Mehdi
2006-04-13, 23:07
Hon kan inte ha menat att kaseinet tar lång tid att bryta ner/ta upp då?

RajtanTajtan
2006-04-13, 23:42
Men det har vi ju redan hört om. Det handlade ju om vad Rajtantights vräkte ur sig för "teorier".


Jag tycker fortfarande att det hon sa låter logiskt. Såg ni programmet? Såg ni vilka kopiösa mängder mjölk hon drack? Just därför tror inte jag att det är brá med så mycket protein, av den typen, för en icketränande mullig tjej.


Så¨de så :)

RajtanTajtan
2006-04-13, 23:46
Grejen handlar väl om vem man litar på.

Ja det har du väldigt rätt i.

Litar man på en dietist säger rätt saker så är det väl inget fel med det, på samma sätt som man litar på Arne utan att han skall behöva ge källor. När det gäller kost så litar alla på Grub och även om han postar källor så behöver ju de studierna inte vara bra nog eller visa hela saken. Men man litar på att Grub gör den "sorteringen" åt en och att det är riktigt


Där sammanfattar du det väldigt bra.

Metal_boy_
2006-04-13, 23:47
Denna chatten var rätt bra, förutom att hon ville sälja en grej:
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,809164,00.html

Grejen handlar väl om vem man litar på. Litar man på en dietist säger rätt saker så är det väl inget fel med det, på samma sätt som man litar på Arne utan att han skall behöva ge källor. När det gäller kost så litar alla på Grub och även om han postar källor så behöver ju de studierna inte vara bra nog eller visa hela saken. Men man litar på att Grub gör den "sorteringen" åt en och att det är riktiga källor.

Men jag håller med dig, ofta är det sensationsjournalistik och det är ju inte helt bra.


Ja det stod en del vettigt. Hon medger att det tyvärr inte går äta hur mycket som helst även om det inte är points på pasta(en tjej som påpekade vad Viktväktarna säger/står för), vilket är ett logiskt faktum hon ger till svar. Hon rekommenderar dock Viktväktarna lite längre ner, det reagerade jag på :) Och ja precis, hon klämmer in gå med i vår viktklubb överallt, hehe.

Metal_boy_
2006-04-13, 23:52
Trance:

Grejen med de andra(Grub, Arne, Sverker) är (anser jag) att tillförlit växer fram när en person kommer med grundläggande fakta inom en rimlig intervall. Det behövs inte alltid bevis sen om man har haft förtroende till den personen ett tag. Jag kan iaf anse att personen är kompetent då.

RajtanTajtan
2006-04-14, 00:03
Svara nu: Vad gör kasein svårsmält för, ja, välj vem som helst. Vad gör det svårsmält?


Läs tråden nu, så ser du att jag inte, vid ngt tillfälle, sagt att kasein är svårsmält. Jag säger det som du brukar säga, läser du inte mina inlägg?

Metal_boy_
2006-04-14, 00:43
Jag tycker fortfarande att det hon sa låter logiskt. Såg ni programmet? Såg ni vilka kopiösa mängder mjölk hon drack? Just därför tror inte jag att det är brá med så mycket protein, av den typen, för en icketränande mullig tjej.


Så¨de så :)


Logiskt för att? Att blint tro på och att tycka det låter logiskt är två olika saker.

Vad får just mjölken och proteinet att bli unikt? Vad är det som gör att det är svårare att bryta ner dvs; vad är det som gör att du tycker att resonemanget är logiskt?

H.Emanuel
2006-04-14, 06:29
Underhållande program. Några kockar tillagar deras mat så den biten behöver dom inte ens bry sig om. Dom får födan levererad på bestämda tider. Tänk om man hade den möjligheten? Slutklämmen av hon Kim var därför mycket bra:
"Sen jag börjat tänka på vad jag stoppar i mig känner jag att jag börjat...leva"
:thumbup:

internethjälten
2006-04-14, 09:36
stackare -att ni bara måste ta åt er av allt.

(ska se om han som har en psykiskt störning
genom att alltid citera mina inlägg citerar
detta med :P)

Yankeee
2006-04-14, 09:42
stackare -att ni bara måste ta åt er av allt.

(ska se om han som har en psykiskt störning
genom att alltid citera mina inlägg citerar
detta med :P)

Bara för att göra dig glad :)

Pata
2006-04-14, 11:24
Har aldrig sett ett helt program av "Du är vad du äter" då jag inte har TV hemma. Men jag såg en 15 min hemma hos min far, där hon Anna påstod att kranvatten inte var nyttigt och pushade på något vatten på flaska. Då stängde jag av teven, en smula illamående.

Kan tyvärr inte citera exakt vad hon sa. Någon annan som minns denna episod?

Har som sagt inte sett mycket av programmet men den som påstår att svenskt kranvatten inte är nyttigt är *screwy*

Nucleus
2007-01-12, 20:34
och ni blir vad ni kollar på muhahhahha.
TV är och blir rent svada och skit.

/Nucce

mini
2007-01-12, 20:50
och ni blir vad ni kollar på muhahhahha.
TV är och blir rent svada och skit.

/Nucce

ALLT på tv, alltid? Du tog till en extra stor överdrift för att komma upp på den extra höga hästen?

zink
2007-01-13, 10:53
Kan någon förklara ang. 7-900 kcal/halvtimmen när det kommer till Infraröd-bastu? o_O

Susanne
2007-01-13, 11:00
Kan någon förklara ang. 7-900 kcal/halvtimmen när det kommer till Infraröd-bastu? o_O

Anna Skipper är noga med att inte överdriva. Egentligen bränner man 2400 kcal på en halvtimme. I alla fall enligt den här länken. http://www.senseiscandinavia.se/se/vad/main.htm#b_guyton :laugh:

Jay-Z
2007-01-13, 11:07
Anna Skipper är noga med att inte överdriva. Egentligen bränner man 2400 kcal på en halvtimme. I alla fall enligt den här länken. http://www.senseiscandinavia.se/se/vad/main.htm#b_guyton :laugh:


Ska köpa en idag! :hbang:

Fuck DNP, get your sauna on, liksom!

Hades
2007-01-13, 11:11
Man måste ju få en schysst feber av att bränna 2400 kcal på en halvtimme.

Deceiver85
2007-01-13, 12:23
haha, hade missat den här tråden :) "Du är vad du äter" är mitt favoritprogram (helt ärligt). Jag skrattar alltid så gott när Anna Skipper försöker sparka liv i tjockisar och allmänt avdankade människor. Har en nästintill felfri imitation av Anna Skipper med. Det enda som är tråkigt med programmet är följande:

1) Upplägget - Hej, jag är Anna Skipper och är smal, du är fet och ful och måste banta. Titta vad äckligt det ser ut när jag slängt 200kg av din onyttiga mat på golvet (nyttig mat ser också äcklig ut ifall man slänger den i en stor hög på golvet). Nu får du proteindrinkar och ett program där du ska gå 20 minuter varje dag´. [Fyra veckor senare]Hej, hur har det gått? Åh, du har fuskat. SKÄRPNING! Nu ska du sitta på ett hustak och spreta med fingrarna och säga "AUUM" för att få mer tid över, för nu ska du gå 30 minuter varje dag. Hej, nu är det invägning och TITTA! (OMFG) Du har gått ner hela 1000kg kroppsfett!

2) Vetenskapligt bevisat? - Infraröda bastun tog priset över det mest dumma jag någonsin hört. Endast Sauna-belt och "Muthaf**king-AB-biceps-chest-creator-with-no-effort"-maskinen är värre.

mangs
2007-01-15, 13:16
Jag såg också det där med bastun.

Mellan 700-900 kcal skulle man bränna i halvtimmen genom att sitta rätt jupp och ner i 45 graders värme.

Det måste vara de infraröda strålarna som gör jobbet.

Shit, jag måste köpa en sådan.:thumbup:

kaer
2007-01-18, 11:33
http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/story/0,2789,978266,00.html

En relevant fråga: 'Får man verkligen påstå vad skit som helst i tv?'

Fast å andra sidan kan man ju säga precis samma sak om aftonbladet.

mangs
2007-01-18, 11:40
Idag skall Fadde och transan vara med i programmet så det får man ju inte missa. :D

Tolkia
2007-01-18, 11:41
Det var ju en intressant rubrik i den tidningen ...

Jag kanske borde upplysa om att det i kvällens program är allas älskling Linda Rooosing och Favorit-Fadde som skall nagelfaras och "shape:a upp sig".

Edit: Seeeen!

HenrY
2007-01-18, 11:56
Det var ju en intressant rubrik i den tidningen ...

Jag kanske borde upplysa om att det i kvällens program är allas älskling Linda Rooosing och Favorit-Fadde som skall nagelfaras och "shape:a upp sig".

Edit: Seeeen!

Ska ses!:D

yahel
2007-02-08, 21:26
I dagens program delade Anna Skipper eller vad hon heter in maten i 4 olika delar, tror det var frukt, grönsaker, kolhydrater (Pasta, potatis m.m.) och Proteiner (ägg, mjölkprokter, kött, kyckling och fisk)

Hon påstår att man hellst inte ska blanda kolhydraterna med proteinarna.
Hon sa att man ska äta kolhydraterna ihop med grönsaker och proteinerna med frukterna... var för sig då det tar mycket längre tid och blir svårare för kroppen och smälta både kolhydrater och proteiner ihop än om man delar in det som hon beskrev.

Är det sant?

Überbiffen
2007-02-08, 21:28
Att det skulle ta längre tid/vara svårare för kroppen.. vad spelar det för roll.

Som jag hörde på gymmet för ett tag sedan. Kroppen har svårt/svårare för att bryta ner kött därför mår man bättre som vegetarian...

regus
2007-02-08, 21:29
Är det sant?

Ingen aning om det fungerar så på någon nivå, men om det är sant, tror jag att det varken gör bu eller bä (spelar ingen roll i slutändan ändå).

King Grub
2007-02-08, 21:35
Det är bara bra för näringsupptaget att kombinera.

Däremot är det inte omöjligt att tjockisarna går ner mer, om man sätter upp regler att dom inte får äta det och det i samma mål - då blir lätt energiintaget lägre.

Überbiffen
2007-02-08, 21:40
BTW om ni inte läste Metro (eller vad det City?) idag så kan jag tala om att mjölkbaserat protein/kasein efter träning är NO NO!

abbe
2007-02-08, 21:47
och ni blir vad ni kollar på muhahhahha.
TV är och blir rent svada och skit.

/Nucce

Haha, det bästa jag har läst på länge.


Svara mig snabbt! Blir man vad läser också?

haiduc
2007-02-08, 21:53
Hon påstår att man hellst inte ska blanda kolhydraterna med proteinarna.
Hon sa att man ska äta kolhydraterna ihop med grönsaker och proteinerna med frukterna... var för sig då det tar mycket längre tid och blir svårare för kroppen och smälta både kolhydrater och proteiner ihop än om man delar in det som hon beskrev.

Är det sant?
Inte MAN, utan hon i programmet. Det är inga generella kostråd hon ger utan ett personligt anpassad 8-veckors-"kur"

Hon ska heller inte leva så resten av sitt liv utan bara under åtta veckor... ;-)

HajduMan
2007-02-08, 22:21
Inte MAN, utan hon i programmet. Det är inga generella kostråd hon ger utan ett personligt anpassad 8-veckors-"kur"

Hon ska heller inte leva så resten av sitt liv utan bara under åtta veckor... ;-)


ja men hon förklarar anledningarna generellt till varför personen i fråga inte bör äta vad och hur etc etc

Man and Machine
2007-02-08, 23:02
BTW om ni inte läste Metro (eller vad det City?) idag så kan jag tala om att mjölkbaserat protein/kasein efter träning är NO NO!

METRO

L-Sami
2007-02-08, 23:06
BTW om ni inte läste Metro (eller vad det City?) idag så kan jag tala om att mjölkbaserat protein/kasein efter träning är NO NO!

Var det Jim Roslund igen som skriver sina egna berättelser?

Lepras
2007-02-08, 23:11
Var det Jim Roslund igen som skriver sina egna berättelser?

japp,,och jag rev ut hans skriverier ur 2 tidningar och kastade på golvet i t-banan,,,*grr* hatar människan,,,www.slimjim.se*gah!*

RassK
2007-02-08, 23:26
japp,,och jag rev ut hans skriverier ur 2 tidningar och kastade på golvet i t-banan,,,*grr* hatar människan,,,www.slimjim.se*gah!*

hahahhah inte SÅ gay! *whistle*

L-Sami
2007-02-08, 23:38
Måste köpa "Du är vad du äter" kosttillskott från hans webshop :D

Capt
2007-02-08, 23:42
japp,,och jag rev ut hans skriverier ur 2 tidningar och kastade på golvet i t-banan,,,*grr* hatar människan,,,www.slimjim.se*gah!*

Vinklade också på ögonbrynen när jag läste det:smash: