handdator

Visa fullständig version : ingen aptit efter träning


Big_Vik
2006-04-13, 18:22
Så länge jag kan minnas har jag aldrig haft någon större matlust efter ett styrkepass, oberoende om jag tagit drinken eller inte. Någon som varit med om liknande eller vågar gissa vad det kan bero på? Tränar jag för lökigt eller? =p

/Viktor - som undrar vart fasiken aptitish är...

GymTT
2006-04-13, 18:24
Låter väldigt konstigt, själv är jag ALLTID sjuuukt hungrig efter ett pass, spelar ingen större roll om det är kondition, styrka eller något annat.
Dra på lite mer i träningen? :)

MVH

King Grub
2006-04-13, 18:29
Det verkar vara rätt individuellt om träning stimulerar eller undertrycker aptiten. Det finns ett antal studier som visar på ett tillfällig nedreglering av hunger/aptit efter motion. Endast 19% av studierna visar på ökat energiintag efter träning och 65% på oförändrat intag.

Att dricka efter träning är ofta lättare än att äta, så mjölk, yoghurt, havregrynsshakes, proteindrinkar, juice, osv, kanske kan vara ett alternativ.

Max
2006-04-13, 21:32
Jag har samma problem efter att jag tränat. Har dessutom dålig aptit överlag.

snickers
2006-04-14, 14:13
jag har ingen vidare aptit DIREKT efter träning..men brukar kunna få i mig en banan direkt efter..däremot kan jag äta hur mkt som helst efter ca en halvtimma.

Ikon
2006-04-14, 14:23
Personligen så undertrycker träning aptiten rejält för mig, men jag ser det absolut inte som något negativt. Det är skönt att bara kunna springa en kortare löprunda när man deffar för att bli kvitt hungern.

maRRtin
2006-04-14, 14:54
Efter just löpning har jag verkligen ingen aptit, det är en mycket bra hungersdämpare.

kottovic
2006-04-15, 21:42
:furious:

Sigurdsson
2006-04-15, 22:05
Hur lång tid tar det innan ni blir hungrig då?

Personligen så är jag alltid hungrig efter träning, men å andra sidan så kan jag alltid äta.

gustavk
2006-04-16, 00:56
Just när jag väl anstränger mig tappar jag all hunger,oavsett hur svulten jag var före passet. Kan väl ha något med parasympatiska nervsystem att göra kanske. Iaf så känner jag inte heller någon hunger efter träningen, särskilt efter ett hårt magpass, då vil jag inte äta på hela dagen. På kvällen, ta i trä, får jag iaf tillbaka matlusten! :)

Helena B
2006-04-16, 01:00
Jag vet i perioder när jag har tränat väldigt mycket så har jag inte haft någon aptit och helst inte efter efterträningsdrinken. Jag blir som bortdomnad eller apatisk eller hur man kan beskriva det. Men när jag tränar mindre så är jag mer hungrig. Kanske bättre att köra flytande föda så du får något i magen.

Lizard
2006-04-16, 09:49
Jag har starka minnen från min barndom där jag nästan avlidit av hunger efter att ha varit och simmat i badhuset.

Lizard

King Grub
2006-04-16, 09:51
Jag har starka minnen från min barndom där jag nästan avlidit av hunger efter att ha varit och simmat i badhuset.

Lizard

Simning är dålig som viktminskningsmotion just därför att aktivitet i vatten ökar hungern, åtminstone om det handlar om kallare vatten. :)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15902988&query_hl=2&itool=pubmed_docsum

Doctor Snuggles
2006-04-16, 11:49
Simning är dålig som viktminskningsmotion just därför att aktivitet i vatten ökar hungern, åtminstone om det handlar om kallare vatten. :)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15902988&query_hl=2&itool=pubmed_docsum

Hah! Jag visste väl det.

BigForre
2006-04-16, 18:11
Nu efter konditionsträning brukar det blir en liten 50/50 vassle/maltodextrin blandning (typ 20g protein). Brukar ta 45-50 minuter innan min riktiga aptit slår till, men kan äta innan...så fungerar ja...