handdator

Visa fullständig version : Proteindrink före, maltodextrin efter träning?


Erkan
2006-04-13, 14:49
Vore de bättre att ta halva proteindrinken före träningen, halva efter + min maltodextrin drink.. och sen hem och äta nästa proteinmål.. eller ska jag fortsätta med att ta min proteindrink före och bara malto efter? För vad jag har hört så är aminosyrorna tillgängliga om man tara prottedrinken före, men behöver man inga proteiner alls efter träning då?

Gimp
2006-04-13, 15:03
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=49966&page=1&pp=15

Slartibartfast
2006-04-13, 17:33
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=49966&page=1&pp=15

Ajabaja! Här har vi en stor felaktighet redan i andra inlägget. :D Nuförtiden vet vi att man borde vänta tre-fyra timmar efter ett rejäl måltid innan man börjar träna. Detta för att inte magsäcken ska dra åt sig allt blod och använda det i matsmältningen.

Erkan
2006-04-13, 19:06
Haha Slarti ;) Tur att man har dig ibland :thumbup: Men åter igen till de här med protte före och malto efter.. ska man alltså inte ha något protte efter träning alls eller?

RajtanTajtan
2006-04-13, 19:12
Haha Slarti ;) Tur att man har dig ibland :thumbup: Men åter igen till de här med protte före och malto efter.. ska man alltså inte ha något protte efter träning alls eller?


Vänta med den en timme.

Slartibartfast
2006-04-13, 19:15
Haha Slarti ;) Tur att man har dig ibland :thumbup: Men åter igen till de här med protte före och malto efter.. ska man alltså inte ha något protte efter träning alls eller?

Har du bara en prottedrink att placera ut så gör den allra mest nytta direkt före passet. Sen tar du malto direkt efter och en timme efter det käkar du vanlig mat.

Jag brukar sätta in ytterligare en drink en timme efter träningen och sen mat en timme efter det, men den drinken skulle jag ändå ta som mellanmål, jag bara placerar om den.

Proteinsyntesen är förhöjd i tre timmar efter passet, så om du vill vara riktigt optimal så ska du inta någon form av protein (pulver eller mat) varje jämn timme efter träningen i tre timmar.

edit: protte direkt efter passet är inte bortkastat på nåt sätt, men syntesen är inte förhöjd över basnivåer förrän en timme senare då den plötsligt skjuter i höjden.

Verni
2006-04-13, 20:20
Proteinsyntesen är kraftigt förhöjd dom första tre timmarna efter passet
Jepp

Princy
2006-04-13, 20:25
En liten följdfråga: Är det bättre med ett vassle/kasein-proteinpulver efter träningen, ifall man förutsätter att man tar det 1 timme efter träning?

Endast vassleprotein är väl onödigt snabbt?

King Grub
2006-04-13, 20:26
En liten följdfråga: Är det bättre med ett vassle/kasein-proteinpulver efter träningen, ifall man förutsätter att man tar det 1 timme efter träning?

Endast vassleprotein är väl onödigt snabbt?

Kasein och vassle har likvärdig effekt 1 h efter träning. Vassle är billigare.

Princy
2006-04-13, 21:15
Jaså. Tack. :)

Erkan
2006-04-13, 23:52
Har du bara en prottedrink att placera ut så gör den allra mest nytta direkt före passet. Sen tar du malto direkt efter och en timme efter det käkar du vanlig mat.

Jag brukar sätta in ytterligare en drink en timme efter träningen och sen mat en timme efter det, men den drinken skulle jag ändå ta som mellanmål, jag bara placerar om den.

Proteinsyntesen är förhöjd i tre timmar efter passet, så om du vill vara riktigt optimal så ska du inta någon form av protein (pulver eller mat) varje jämn timme efter träningen i tre timmar.

edit: protte direkt efter passet är inte bortkastat på nåt sätt, men syntesen är inte förhöjd över basnivåer förrän en timme senare då den plötsligt skjuter i höjden.

Okej ja förstår :) Jag brukar göra mitt protte mål ca en 1 h efter träningen som innehåller ca 3 dl fullkornspasta, en makrillburk, och en äggvite omelett gjort på 5 äggvitor och 1 helt ägg.. Bör jag lägga till något som fattas i detta efter träning målet hemma, typ dricka en prottedrink till oxå? :MrT:

Okej, så dessa prottemål var varje jämn timma i 3 timmar behöver inte vara snabba proteiner eller vad man ska kalla dem?

När de gäller proteinsyntesen.. är de inte så att maltodextrinet sänker insulinvärdet i ca 1 h först.. och sen höjs de brutalt därefter i 3 timmar?

King Grub
2006-04-14, 05:28
När de gäller proteinsyntesen.. är de inte så att maltodextrinet sänker insulinvärdet i ca 1 h först.. och sen höjs de brutalt därefter i 3 timmar?

Aminosyreupptaget i muskulaturen, inte "insulinvärdet".

Erkan
2006-04-14, 08:47
Oj my bad! *rolleyes* Men finns de essentiella aminosyrorna som jag behöver i den måltiden jag skrev där ovan? glad påsk alla föresten :cool:

King Grub
2006-04-14, 08:53
Allt animaliskt protein är fullvärdigt och kan användas utan problem i proteinsyntsen.

fonzie
2006-04-14, 11:20
Allt animaliskt protein är fullvärdigt och kan användas utan problem i proteinsyntsen.

Kyckling. :thumbup:

Wider
2006-04-14, 21:24
Vänta, så nu menar ni att man inte ska ta något protein direkt innan träningen eller missförstår jag bara allt?

jewzie
2006-04-14, 22:02
Wider läs igen istället för att fråga. Btw satt och funderade lite.. en timme efter stryketräning då man bör ta första målet protein (som jag uppfattade det hela) borde inte man ta det ca 40 minuter efter, så att kroppen hinner ta upp proteinet som man dricker så att det kommer till en tajmad punkt (1h efter)? Eller tas proteinet upp på en gång? Kanske blev lite krongligt men hoppas någon kan svara. :)

RajtanTajtan
2006-04-14, 22:40
Wider läs igen istället för att fråga. Btw satt och funderade lite.. en timme efter stryketräning då man bör ta första målet protein (som jag uppfattade det hela) borde inte man ta det ca 40 minuter efter, så att kroppen hinner ta upp proteinet som man dricker så att det kommer till en tajmad punkt (1h efter)? Eller tas proteinet upp på en gång? Kanske blev lite krongligt men hoppas någon kan svara. :)

60-90 min efter passet är helt okej. Då är det ju passande att inta proteinet efter ca 60 min.

Erkan
2006-04-17, 16:33
Allt animaliskt protein är fullvärdigt och kan användas utan problem i proteinsyntsen.

Okej :) då slipper jag vara orolig för de :) tack Grub

remixxa
2006-05-06, 15:57
bumpa lite :hbang:

Ajabaja! Här har vi en stor felaktighet redan i andra inlägget. :D Nuförtiden vet vi att man borde vänta tre-fyra timmar efter ett rejäl måltid innan man börjar träna. Detta för att inte magsäcken ska dra åt sig allt blod och använda det i matsmältningen.

kan du utveckla det lite? jag kan inte komma på något negativt med att allt blod far till magen för matsmältningen bara för att man tränar efter 1h en måltid.