handdator

Visa fullständig version : Benpress - djup, vad säger ni benexperter?


MrBoris
2006-04-13, 14:14
När ni kör benpress, fullt djup eller "halv"djup?
Snackade med en kompis som varit sprinter på 100m på väldigt hög nivå
och han föreslog inte så djupa benpressar pga att han ville ha mer explosivitet i benen. Han påstod också att anledningen till att de "större" killarna på gymmet som inte kör fullt djup är att de oftast också kör marklyft och vill ha med sig denna explosivitet till dessa lyft. Vad säger ni andra, fullt djup eller halvdjup?

MVH

Honn
2006-04-13, 14:17
Så djupt det bara går utan att släppa ryggen. Halva pressar har jag fått nog av. De gav mig inte direkt mycket förutom ett stort ego.

Hades
2006-04-13, 14:21
Det beror ju helt på i vilket syfte man tränar. Själv kör jag så djupt jag kan med bra teknik.

Explosiviteten har väl för övrigt inte så mycket med rörelsedjupet att göra utan mer hur explosivt man utför rörelsen. Men en kortdistanslöpare har säkert större nytta av hög explosivitet och styrka i övre delen av rörelsen.

Nitrometan
2006-04-13, 14:39
Som sagt - det finns inget samband mellan rörelselängd och explosivitet.

Men en löpare, oavsett distans, använder inte hela rörelseomfånget när de springer. Därför behöver de antagligen inte vara maximalt starka i hela rörelseomfånget heller.

Varför tränar du?

Vad vill du uppnå?

Det avgör hur du ska träna.

Baan
2006-04-13, 14:48
Jag rekommenderar själv hela rörelsen men kör själv som bäst lite mer än halva kanske en 60-70%. Har kört hela rörelsen också, men tycker nästan det tar bättre med lite kortare rörelse, men jag tror det är ändå bättre för dom flesta att eftersträva full ROM. Kanske kan man tänka på sammanhanget när man kör benpress, är det mer komplementövning så tycker jag fullt djup är inte av lika stor betydelse, är det den viktigaste övningen i benpasset så kan det vara smart att finslipa tekniken så gott man kan. För mig är det mer komplementövning, tycker det funkar bättre med lite fulteknik.

bluelight
2006-04-13, 15:14
Fulldjup!

Oskis
2006-04-13, 15:40
Innan ryggen släpper.

Cypher
2006-04-13, 15:42
Så djupt det bara är möjligt!

Sonny
2006-04-13, 16:01
Så djupt jag kan.

ugglan
2006-04-13, 16:23
tills röven/ryggen lättar

RassK
2006-04-13, 16:58
djupare än jag kan

Lillgrabben
2006-04-13, 17:43
Så djupt det bara går utan att släppa ryggen.



Vilket var ett riktigt bra svar!

Inte för att jag tränar benpressar numer.

Då jag gjorde det körde jag varierande djup, MEN aldrig så djupt att korsryggen lättade från "sätet". Lättar ryggen & man fortsätter köra kommer man att göra sig illa - om inte förr så definitivt senare...

apa_ola
2006-04-13, 18:01
alltid djupt.

lauria
2006-04-13, 19:00
jag går så pass djupt det går, men om man plussar i ihop benpressen och min smidighet så kommer jag bara halva vägen. Men på en bättre benpress med en större platta så blir djupare!

Slartibartfast
2006-04-13, 19:17
jag kör tills röven lättar. Lite väl djupt kanske, men jag har inte kännt nåt negativt av det än.

Allan
2006-04-13, 19:18
http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1987/8/bilder/orsak_och_verkan_6_small.jpg

Såhär. Det enda som gäller om man verkligen vill bygga benstyrka och -volym.

allan

Slartibartfast
2006-04-13, 19:20
http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1987/8/bilder/orsak_och_verkan_6_small.jpg

Såhär. Det enda som gäller om man verkligen vill bygga benstyrka och -volym.

allan

Sådär kan inte jag pressa. Då kommer all vikt på tårna. Jag har fötterna så högt det går på plattan (jag vet du inte gillar det :D ).

Timme
2006-04-13, 19:57
http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1987/8/bilder/orsak_och_verkan_6_small.jpg

Såhär. Det enda som gäller om man verkligen vill bygga benstyrka och -volym.

allan

Vilken underbar bild! Vad heter killen som utför övningen? Han är svensk va?

Allan
2006-04-13, 22:20
Vilken underbar bild! Vad heter killen som utför övningen? Han är svensk va?

Robin Andersson

http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1987/8/bilder/orsak_och_verkan_3.jpg

Bra ben på den tiden. Fast den jämra plankan under hälarna kunde de ha låtit bli, men man visste inte bättre för tjugo år sen.


allan

Timme
2006-04-13, 22:26
Robin Andersson

http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1987/8/bilder/orsak_och_verkan_3.jpg

Bra ben på den tiden. Fast den jämra plankan under hälarna kunde de ha låtit bli, men man visste inte bättre för tjugo år sen.


allan

Fy sjutton vilka gryma ben! De ser så mycket större ut framifrån. Vad är det som är så dåligt med plankan nu igen? Är det att knäna vandrar för lång fram?

drkrupp
2006-04-13, 23:00
Jag får som Slarti - all vikt på tårna om jag har fötterna lågt. Dessutom avstannade ökningarna (volym) när jag började köra fulldjup, så jag har gått tillbaka till att vända en bit innan fulldjup. Dock långt förbi 90 grader i knät.

Popeye
2006-04-14, 00:16
Kör jag djupare så tar släden i stoppet... Däremot så undrar jag om lutningen på ryggstödet har någon betydelse?

Mccartney
2006-04-14, 10:04
Varför inte istället variera sin träning o ibland köra lite djupare o ibland hålla vid 90 grader.

Sedan varierar det mycket inom friidrott om man kör djupa benpress eller inte. Ben träningen där går ut på att man ska få bästa möjliga använding av övningarna. Man kör mycket varierat...halvaknäböj,Grodknäböj,Djupa knäböj, Benpress med ett ben,Benpress med två ben m.m

Som någon sa att det är hur man utför övningen som gör att övningen blir explosiv eller inte.

Karl_alfred
2006-04-14, 11:25
Många som ursäktar sig, kör jag si eller så händer det. Man kör väll som man vill?

Greg
2006-04-14, 11:36
Jag kör tills hälen "lättar".

Mccartney
2006-04-14, 13:22
Det viktigaste är att man helt enkelt får pump i benen. Sedan kvittar vikt,djup m.m ...jo djupare man går desto mer tar den baken.

Yankeee
2006-04-14, 13:24
Det viktigaste är att man helt enkelt får pump i benen.

Varför skulle det vara viktigast? Varför är det bra att få pump?

jwzrd
2006-04-14, 14:02
Robin! Det var ur boken Orsak & Verkan där Robin illustrerar benträning som jag hämtade frontböj. Fyffan, den boken är söndertummad här :)

jwzrd
2006-04-14, 14:03
Det viktigaste är att man helt enkelt får pump i benen. Sedan kvittar vikt,djup m.m ...jo djupare man går desto mer tar den baken.

Jag får inte lika mycket pump i låren med SL-träning som med min vanliga benträning, men styrkan ökar mer nu. Jag borde gå tillbaka till pumpträningen alltså?

MUGEN
2006-04-14, 14:21
tills rumpan lättar, ryggen kvar mot sitt stöd.

gillar benpressen bäst av alla maskiner(den enda jag faktiskt brukar), kunde dock varit ett extra plus om vi haft ställbar vinkel på fotplattan på våran dock.

petersson
2006-04-14, 17:07
Kan man jämföra planka under hälen i böj med att köra benpress med hög vinkel på fotplattan? Jag måste ha ganska så hög vinkel för att komma ner djupt.

bubbe
2006-04-14, 17:13
Kan man jämföra planka under hälen i böj med att köra benpress med hög vinkel på fotplattan? Jag måste ha ganska så hög vinkel för att komma ner djupt.

Om du sätter foten med mer vinkel så kan du få mer vinkel i knät genom att gå djupare samma effekt som planka alltså, sen att planka i knäböj är en del i ondskans axelmakter är en annan sak. Ett fel många gör är att köra med fötterna så högt upp som möjligt för att klara mer vikt, men där bedrar dom sig själva då vinkeln i knäleden inte alls får samma utslag och muskeln sträcks därmed inte ut lika mycket. Tycker det ser mycket djupt och bra ut på benpressbilden Allan satte in (dessutom ett mycket stilriktigt pannband!).

petersson
2006-04-14, 17:19
Om du sätter foten med mer vinkel så kan du få mer vinkel i knät genom att gå djupare samma effekt som planka alltså, sen att planka i knäböj är en del i ondskans axelmakter är en annan sak. Ett fel många gör är att köra med fötterna så högt upp som möjligt för att klara mer vikt, men där bedrar dom sig själva då vinkeln i knäleden inte alls får samma utslag och muskeln sträcks därmed inte ut lika mycket. Tycker det ser mycket djupt och bra ut på benpressbilden Allan satte in (dessutom ett mycket stilriktigt pannband!).

Jag har självklart fötterna långt ner på plattan. En bättre sak med benpressen är väl att man får stöd för hela foten, vilket man inte får om man har planka under hälen vid böj.. :)

Pumpovicevic
2006-04-14, 21:30
Vet inte om det här stämmer, men borde det inte vara så att framsida lår sätts in lite mer om man har fötterna längre ner på plattan i benpressen på grund av mindre knävinkel, och att det tar mer på baksida lår/rumpan när man har fötterna längre upp?

jwzrd
2006-04-14, 21:35
Jag tycker att man ska leta fram den position som gör att man kommer djupt och fint men samtidigt får en bra rörelse, alltså en där man inte får ett svintungt dödläge olämpligt. Man vill kunna applicera all sin kraft genom hela rörelsen så att man kan träna rejält tungt.

Allan
2006-04-15, 00:00
Vet inte om det här stämmer, men borde det inte vara så att framsida lår sätts in lite mer om man har fötterna längre ner på plattan i benpressen på grund av mindre knävinkel, och att det tar mer på baksida lår/rumpan när man har fötterna längre upp?


http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11993


allan