handdator

Visa fullständig version : Dietist: "Dinkelmjöl inte nyttigare än något annat mjöl."

Pellefant
2006-04-13, 12:41
Fråga:
Hej.

Är dinkelmjöl nyttigare till bak än vetemjöl, rågmjöl, grahamsmjöl?

M v h

Monica

Svar:
Hej Monica,
Dinkel eller spelt som det också kallas började odlas redan på stenåldern. På senare år har det blivit populärt igen. Dinkel ger gott bröd med fin arom.

Vissa tror att dinkel inte innehåller gluten, så är inte fallet, dvs dinkel innehåller gluten och passar ej den som är glutenintolerant. I övrigt finns dinkelmjöl i en fullkornsvariant och det är bra.

När du bakar kan du variera med dinkel, råg, graham och vetemjöl. Får vi med hela vetekorn mjölet så ökar fibermängden. Enligt mig är dinkelmjöl inte nyttigare än något annat mjöl.

Vänliga hälsningar
Dietist Bim

http://www.primavi.se/fragel_dietist/qapost.cfm?ID=2287

Jag som trodde det var mycket nyttigare med dinkelmjöl än andra speciellt mjöl, speciellt vetemjöl? :confused:

z_bumbi
2006-04-13, 13:29
Jag som trodde det var mycket nyttigare med dinkelmjöl än andra speciellt mjöl, speciellt vetemjöl? :confused:

Dinkel är vete.

Nitrometan
2006-04-13, 14:15
Dinkel är vete.
Är det?

Google sa mig:
DINKEL (triticum spelta)

Är ett återupptäckt ursädeskorn som härstammar från enkorn och tvåkorn. Sorten som odlas är Ostro men en provodling med Ubekulmen Rotkorn inleddes sådden hösten 1999. Det är en ren omanipulerad dinkel som har kvar sina ursprungliga fina egenskaper. Sedan hösten 2001 har det bara använts Rotkorn till utsäde.

DINKEL har odlats i Sverige sedan stenåldern och fynd visar att den odlats på Gotland ända fram till 1960-talet. Den kallades här för sandvete eller gammelvete. Dinkel passar på magra steniga marker liksom på sand och myrmarker och trivs särskilt bra på kalkstensgrund. I dess hemtrakter södra Tyskland och Schweiz är DINKEL mycket uppskattat och omtyckt och används ofta till olika slags dietkoster och terapier.

DINKEL kan användas på samma sätt som våra vanliga sädesslag. DINKEL har högre proteinhalt och en annorlunda aminosyresammansättning än vete vilket ger den bra bakegenskaper. DINKELn har dessutom en god smak.

Dinkelkornet omges av ett tätt sittande yttre skal som skyddar kärnan från luftföroreningar under växtperioden och mot eventuella skador under lagring. Det dubbla skalet gör också att kärnans yttre tunna membran blir mer lättsmält.

Nitrometan
2006-04-13, 14:20
Enligt den virtuella floran:

vete = Triticum aestivum

Triticum - vetefamiljen

Släktet har i strikt mening fyra arter, men i vid mening brukar det anses ha omkring 20 arter. Arten vete (T. aestivum) är allmänt odlad i Sverige och den förekommer också tillfälligt förvildad. Förutom denna har även hårdvete (T. durum), spelt (T. spelta) och emmervete (T. turgidum) påträffats tillfälligt.

King Grub
2006-04-13, 14:41
Dinkel är upphaussat. Så speciellt är det inte.

z_bumbi
2006-04-13, 14:58
DINKEL (triticum spelta)

vete = Triticum aestivum

Triticum - vetefamiljen

Dinkel är alltså ett vete.

Skillnaden i innehåll är att det är lite mer protein och mineraler i dinkel än i det vanliga vetet som man brukar använda.

Nitrometan
2006-04-13, 17:41
DINKEL (triticum spelta)

vete = Triticum aestivum

Triticum - vetefamiljen

Dinkel är alltså ett vete.

Skillnaden i innehåll är att det är lite mer protein och mineraler i dinkel än i det vanliga vetet som man brukar använda.
Ah, du menar så...

Jag trodde du menade att dinkel och vanligt vete var samma sak.

Grub: Klart att det är haussat. Det rasar snart ner igen.

z_bumbi
2006-04-13, 18:34
Ah, du menar så...

Jag trodde du menade att dinkel och vanligt vete var samma sak.

Skulle skrivit att dinkel är ett vete men jag missade några ord på vägen. :D

Zakath
2006-04-13, 18:59
Någon som provat dinkelris? Det är riktigt gott tycker jag :thumbup:

Ikon
2006-04-13, 20:24
Jag skulle nog rekommendera bovete istället för alla andra spannmålsprodukter (bovete är tekniskt sett en ört).

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/819

T-train
2006-04-18, 09:46
Godare är det hur som helst..o fullkornsmjöl på dinkel går att ersätta vanligt vitt vetemjöl med. Du får samma resultat och det är det enda mjölet jag lyckats ersätta vitt vetemjöl med o fått samma resultat. Bovete tex binder inte lika bra, inte heller andra fullkorn jag testat. Så vill man ersätta vetemjöl med ett fullkornsalternativ i recept så blir det def. nyttigare än vitt vetemjöl. Näringen är inte tillsatt utan finns där naturligt. Blir 5 gram mer protein per 100 gr tillsatt mjöl som bonus.