handdator

Visa fullständig version : Den eviga alkoholen

emmak
2006-04-13, 08:55
Jag har bara en kort fråga, om jag tränar styrka torsdag, fredag och lördag och sen dricker på lördagskvällen, hur mycket träning förstörs?..bara lördags träningen eller är det även fredagsträningen som förstörs?

Jag vill alltså veta hur mycket träning av hela veckan man tränat som förstörs av att dricka sig full en gång exempelvis på lördagen.

Tack för svar!

Pepz
2006-04-13, 09:44
Träningen "förstörs" inte. Dock så återhämtar du dig inte lika bra med alkohol i kroppen.

hasse36
2006-04-13, 10:02
Alkohol nedreglerar proteinsyntesen så jag hade struntat i att träna på lördagen.

GymTT
2006-04-13, 10:04
Ytterligare en sån här fråga som är omöjlig för oss att svara på specifikt, man kan inte ge dig ett svar som "exakt de sista 5 seten på fre samt lördagen du körde är HELT onödiga".
Tyvärr kan du bara få svar som, "det går nog bra ändå"
eller "du kommer inte märka någon skillnad", men det var kanske ett sådant svar du förväntade dig?

Det förstörs inte som Pepz säger, men klart det hade varit bättre utan, men då missar du kanske något roligt.

MVH TT

EDIT: Med alkohol i kroppen är proteinsyntesen kraftigt nedreglerad samt fettförbränningen i princip avstängd.

Sniggel
2006-04-13, 10:48
Detta är vad jag tror:

Pproteinsyntesen är väl bara nedreglerad under den tiden man är berusad
Sen är den uppreglerad i 48h utav styrketräningen så under festandet blir det +-0 ungefär. Efter detta, när man nyktrat till så är den över basnivåer.
Allt detta förutsatt att man äter hyfsat med protein.

Jag tror inte det är negativt att träna bara för att man ska supa.

Wikner
2006-04-13, 10:52
Har kört nästan samma schema som dig...kört ben och axlar på lördag och sedan druckit alkohol på kvällen. Har ökat rätt bra i båda muskelgrupperna, fast hade nog varit mer om jag inte druckit alkohol.

Garnax
2006-04-13, 11:23
Träna ben samma dag eller dagen innan man ska på krogen... *screwy*

Nej nej, på krogen ska man inte ha smör i benen, man ska kunna röra sig
och om en brud vill ha ut en på dansgolvet kan man inte komma med
att man har träningsvärk i benen... *slap*

Dagen man ska ut på krogen är det bröst och armar som gäller *flex*

Sniggel
2006-04-13, 11:41
Dagen man ska ut på krogen är det bröst och armar som gäller *flex*
Då blir det ju ingen "missionär" *rolleyes*

Cerberus
2006-04-13, 11:41
Tror att effekten av träning blir betydligt sämre om man super, jag har dragit ner min alkoholkonsumtion till princip noll(var full för första gången sen nyår förra helgen, då var jag precis lagomt), och resultaten i styrka och massa bara ökar, ökar, ökar...

King Grub
2006-04-13, 11:45
Alkohol minskar mängden androgenreceptorer i typ IIB-fibrer och denna minskning minskas inte av styrketräning.

I typ I-fibrer minskar inte mängden AR, men alkohol förhindrar den normala styrketräningsframkallade ökningen av AR i dessa fibrer.

Ref: Med Sci Sports Exerc. 2005 Nov;37(11):1842-8.

Gäller kroniskt bruk, men en klar inikator på att alkohol är helt värdelöst och kontraproduktivt för styrketräningsresultat.

Sniggel
2006-04-13, 11:48
Tur man inte dricker så ofta då :cool:

Grub, du var nykterist har jag för mig?

tomccc
2006-04-13, 12:08
Nej nej, på krogen ska man inte ha smör i benen, man ska kunna röra sig
och om en brud vill ha ut en på dansgolvet kan man inte komma med
att man har träningsvärk i benen... Om du kommer med att du har träningsverk i benen när bruden raggar på dig är det knappast träningen som är problemet, snarare att hon är ful.

Tror att effekten av träning blir betydligt sämre om man super, jag har dragit ner min alkoholkonsumtion till princip noll(var full för första gången sen nyår förra helgen, då var jag precis lagomt), och resultaten i styrka och massa bara ökar, ökar, ökar...Så du har alltså genomfört en hemmastudie där studieobjektet (alkohol) inte finns med i experimentet, bravo! :thumbup:

Jag tror på grubs linje men jag vet samtidigt många som ökar massor med alkohol också. Dock inte sagt att det är superbra att supa ned sig ett par ggr i veckan. Om man känner sig tvungen att inmundiga alkohol så säger jag som en och annan svensk...lagom är bäst!

userfriendly
2006-04-13, 12:14
oavsett hur mycket alkoholen påverkar träningen så tror jag att om man ska nå en bra nivå nån gång i sitt liv så bör man avstå från alkohol så mkt man bara kan...

emmak
2006-04-13, 12:50
Ytterligare en sån här fråga som är omöjlig för oss att svara på specifikt, man kan inte ge dig ett svar som "exakt de sista 5 seten på fre samt lördagen du körde är HELT onödiga".
Tyvärr kan du bara få svar som, "det går nog bra ändå"
eller "du kommer inte märka någon skillnad", men det var kanske ett sådant svar du förväntade dig?

Det förstörs inte som Pepz säger, men klart det hade varit bättre utan, men då missar du kanske något roligt.

MVH TT

EDIT: Med alkohol i kroppen är proteinsyntesen kraftigt nedreglerad samt fettförbränningen i princip avstängd.

Jag förväntade mig inte ett sånt svar heller, det borde du kanske förstått.

Men ungefärliga svar, som jag nu har fått av Pepz, hasse med mera är jag mycket nöjd med, eftersom jag inte dricker alls ofta så borde jag som sagt inte märka nån skillnad, ville dock veta om jag ska strunta i att träna på lördagen eller inte, och det är ju folk inte riktigt överens om..hehe :)

Anledningen till att jag frågade är för att en dietist hade en föreläsning här i stan förra veckan och hon påstod att 3 dagars träning förstörs av att dricka sig full en gång, och det om något låter orimligt, eller?

userfriendly
2006-04-13, 12:53

Men ungefärliga svar, som jag nu har fått av Pepz, hasse med mera är jag mycket nöjd med, eftersom jag inte dricker alls ofta så borde jag som sagt inte märka nån skillnad, ville dock veta om jag ska strunta i att träna på lördagen eller inte, och det är ju folk inte riktigt överens om..hehe :)

Anledningen till att jag frågade är för att en dietist hade en föreläsning här i stan förra veckan och hon påstod att 3 dagars träning förstörs av att dricka sig full en gång, och det om något låter orimligt, eller?

har oxå hört det där, men inte kännt av det !

GymTT
2006-04-13, 13:28

Som jag skrev så förstod jag att du kanske inte förväntade dig ett sådant svar.
Jag förstår varför du frågade.

MrBoris
2006-04-13, 14:28

Låter väldigt rimligt, själv är jag ute varje helg (är ju student) men kör riktigt seriöst alla andra dagar och jag får kämpa för resultaten vill jag lova, om det ens kommer några :)

michael
2006-04-13, 16:46
Alkohol minskar mängden androgenreceptorer i typ IIB-fibrer och denna minskning minskas inte av styrketräning.

I typ I-fibrer minskar inte mängden AR, men alkohol förhindrar den normala styrketräningsframkallade ökningen av AR i dessa fibrer.

Ref: Med Sci Sports Exerc. 2005 Nov;37(11):1842-8.

Gäller kroniskt bruk, men en klar inikator på att alkohol är helt värdelöst och kontraproduktivt för styrketräningsresultat.

Sker det inte en förhöjning i antal AR precis efter ett träningspass?
Det där omsätts ju skapligt iallafall