handdator

Visa fullständig version : Till bilfolket: Däckprofil - 40 eller 45?


JAM
2006-04-12, 23:12
Jag ska till att köpa nya fälgar och sommardäck till min Golv VR6. Fälgar på 17" har jag hittar och bestämt mig för. Valet står nu mellan däck på:

1) 225/40/17 och
2) 205/45/17

Det är de maximala måtten som är möjliga för att rullomkretsen ska hålla sig inom +5 %.

Det ser ju schyst ut med breda däck, men frågan är hur mycket sämre komforten blir med den lägre profilen. Vad tycker du?

Jag är sugen på 2)... :)

Bite
2006-04-12, 23:17
Skillnaden blir minimal då profilen anges i procent av bredden.

JAM
2006-04-13, 00:06
Skillnaden blir minimal då profilen anges i procent av bredden.Men du... Du är inte dum du! :) Det tänkte jag ju inte på.

Ser nu att Gummihuset inte har några 225/40/17, så jag hade till ett alternativ för det samt de jag har idag:

a) 205/50/15 => 102,50 mm profil (har jag idag)
b) 205/45/17 => 92,25 mm profil (-10 %)
c) 225/40/17 => 90,00 mm profil (-12 %)
d) 215/40/17 => 86,00 mm profil (-16 %)

Har bestämt mig för dessa fälgar i alla fall:

http://www.nada.kth.se/~jamte/falgar/falgar.jpg

OggeP
2006-04-13, 06:58
Snygga fälgar. :thumbup:

Komforten blir knappast kass med 45 eller till och med 40 profil. Visst blir komforten försämrad, men det är inte natt och dag. Du får väl känna efter vad du vill ha, snygg bil eller ulimat komfort.

Är det utlimatl komfort du är ute efter så köp 65 profil och byt till mjukare dämpare. :D

toreld
2006-04-13, 07:52
eftersom det bara är 17" så skulle jag nog ta 45 profil.. det fyller ut hjulhuset lite bättre och blir snyggare.. om du inte sänkt bilen bög mycket dvs :)

Styrkebyggare
2006-04-13, 08:20
De smalare däcken är bara 2% högre, varför komforten beträffande stötar och liknande troligen inte skiljer sig så mycket åt. Då är det snarare så att de bredare är lite mer tungkörda och spårkänsliga.

Jag hade vald de bredare däcken då det är fräckare, samtidigt som man får några % mer stabilitet i svängarna.

J.Saarela
2006-04-13, 08:40
Vem bryr sig i komfort,40 profil så klart.

oksiv1
2006-04-13, 09:05
Vem bryr sig i komfort,40 profil så klart.

Håller med!
Körde med 215/35-18 på min Impreza. Gôrskönt!
Tydligen den lägsta profilen som fanns mätt i mm när det begav sig.

Yes
2006-04-13, 11:29
Tänk på att det inte bara är däcksprofilen som avgör komforten, utan bredden påverkar också. Bredare däck/hjul blir gärna mer spårkänsligt(framförallt, tror jag, om spårvidden ändras samtidigt).

stenis
2006-04-13, 11:41
Är bilen sänkt? Har du tänkt att sänka? Isf skulle jag valt 40, kommer se mycket bättre ut med sänkningen. :)

Man vill inte ha för stor lucka mellan hjulhus samt däck, men man väll heller inte ha däcket inne i hjulhuset, ser inge kul ut. Så har du eller har du tänkt sänka, go with 40.

Ett tips om du inte redan gjort det är ju att kika på andra vr6or på VW golf forumet =)

JAM
2006-04-13, 20:18
Snygga fälgar. :thumbup:

Komforten blir knappast kass med 45 eller till och med 40 profil. Visst blir komforten försämrad, men det är inte natt och dag. Du får väl känna efter vad du vill ha, snygg bil eller ulimat komfort.
Tack, tack. Ja, de där var riktigt fina. Kostar strax under 1600 kr också. Riktigt bra tycker jag. :)

Ja, jag tror nog det blir 40 trots allt. Ska mäta och se om det kommer att se väldigt tomt ut i hjulhusen dock...

JAM
2006-04-13, 20:20
Jäkla tvåminutersgräns!

Hur som helst: Nej, den är inte sänkt. Vet inte om jag har några planer på det... Vi får väl se! :)

J.Saarela
2006-04-14, 05:21
Jäkla tvåminutersgräns!

Hur som helst: Nej, den är inte sänkt. Vet inte om jag har några planer på det... Vi får väl se! :)


Inte sänkt?? är det en offroad lr vad? Jag körde med 215/35 19" och sänkt på min Aero.Det var typ noll fjädring BILLOL

blida
2006-04-14, 10:18
valet ang profilens stötdömpningsförmåga mellan dom båda olika dimensionerna är väldigt marginel..så det spelar nog varken till eller från.

däremot så ska du räkna med att dina breda 225:or kommer spåra betydligt mer och lika så kosta mer i inköp.

beroende på hur breda fälgarna du ska ha är och även dess E.T så tycker jag du skall välja den däckdimension som kommer lämpa sig bäst för fälgens bredd.
allt för att inte få ett "för brett" däck resp "för smalt" däck på fälgarna.
ser ganska olika ut också...men gillar man den "utsmetade" tyska stilen (smalt däck på bred fälg så däcket spänns ut) så är ju givetvis 205:orna bäst.

överlag så skulle ja nog själv valt 205:orna just för att en bil som spårar kan börja spåra ännu värre beroende på däckvalet.

lycka till

OBS:OM det går att hitta från bra tillverkare så kan du nöja dig med V-klassning på däcket så får du ner kostnaden en del.det kommer täcka dina behov gott och väl.

tenchi
2006-04-14, 10:48
jag har 50 i profil och det smäller skönt i alla skarvar.

satsa på breda däck! :D jag har 225 fram och det spårar ingenting. Gör en framvagnsinställning. 245orna bak börjar kännas smala, blir bredare till nästa år :)

FinnPower
2006-04-14, 11:07
Dagens fälgar är ju vansinniga. För 10 år sedan hade jag en 245:a med 215/45-17 men bytte senare till 215/40-17 och det var en STOR skillnad i komfort. Slog som faen vid minsta ojämnhet i vägen. 17 tum var ovanligt och exklusivt på den tiden men är ingenting idag.

Inom parentes:
Jag var till en däckfirma igår och bytte till sommardäck. Före mig var en yngling med splitterny bil som köpte nya helschyssta fälgar med nya 255/40-18 däck och jag ställde mig frågorna:
1. Hur obekvämt ska det bli?
2. Var faen sket han fram all pengar?

hahavaffan
2006-04-14, 11:17
Inte sänkt?? är det en offroad lr vad? Jag körde med 215/35 19" och sänkt på min Aero.Det var typ noll fjädring BILLOL :laugh: :D

Kör på breda sulor! 205or är inte så brett ju. En polare krängde på 265or på en Audi 100/A6. Det såg fett ut :) O farsans förra bil hade 305 bak och 295 bak.

Slutsats: breda däck is the shit.


Har du trimmat golfen nåt?

Yes
2006-04-14, 11:29
jag har 50 i profil och det smäller skönt i alla skarvar.

satsa på breda däck! :D jag har 225 fram och det spårar ingenting. Gör en framvagnsinställning. 245orna bak börjar kännas smala, blir bredare till nästa år :)
Att det "smäller skönt i alla skarvar" beror på mer än däcksprofilen. Stötdämparna avgör väldigt mycket här(med exempelvis slitna dämpare kan det smälla rätt rejält, fast det kan också vara att högfartsdämpningen ser ut på ett visst sätt). Tyngden på hjulen/ojfjädrade vikten påverkar också en hel del. Med stora tunga bling-bling fälgar smäller det betydligt mer än med lättare hjul. Sedan är det klart att däcksprofilen också påverkar, men 225/50 är inte så lågt.

Det är annars skillnad på breda däck på en VR6;a och en Pontiac, den senare var tänkt att ha feta hjul från början.

tenchi
2006-04-14, 11:33
Att det "smäller skönt i alla skarvar" beror på mer än däcksprofilen.

Ja det kan ju ha å göra med större/tyngre motor. tjänstevikten på hela bilen är väl minst 500kg mer.

tenchi
2006-04-14, 11:34
Det är annars skillnad på breda däck på en VR6;a och en Pontiac, den senare var tänkt att ha feta hjul från början.

heh,.... insåg just nu att min golf 3a med 185or spårade som fan. :D

blida
2006-04-14, 11:37
värt att tänka på är att ju lättare bil och bredare däck med lågprofil,desto större risk för mer spårkänslighet.
men som sagt tidigare,däckvalen har en stor betydelse när det kommer till spårkänslighet.
tex:Toyo´s T1-R däck tyckte jag själv var helt o´kej på just denna punkt..med 215/40-16 på tjänste vikten ca 900kg.

Yes
2006-04-14, 11:52
Ja det kan ju ha å göra med större/tyngre motor. tjänstevikten på hela bilen är väl minst 500kg mer.
Det kan nog påverka om fjädring/dämpning inte är ordentligt anpassad därefter.

heh,.... insåg just nu att min golf 3a med 185or spårade som fan.
Spårar det med 185;or vill jag dock rekomendera en hjulinställning.

tenchi
2006-04-14, 11:54
Det kan nog påverka om fjädring/dämpning inte är ordentligt anpassad därefter.


Spårar det med 185;or vill jag dock rekomendera en hjulinställning.

har rätt stum fjädring med det tillvalspaket som är på bilen.

Jo det kan behövas. Fast det får den nya ägaren ta ställning till :)

Yes
2006-04-14, 12:03
Dagens fälgar är ju vansinniga. För 10 år sedan hade jag en 245:a med 215/45-17 men bytte senare till 215/40-17 och det var en STOR skillnad i komfort. Slog som faen vid minsta ojämnhet i vägen. 17 tum var ovanligt och exklusivt på den tiden men är ingenting idag.

Inom parentes:
Jag var till en däckfirma igår och bytte till sommardäck. Före mig var en yngling med splitterny bil som köpte nya helschyssta fälgar med nya 255/40-18 däck och jag ställde mig frågorna:
1. Hur obekvämt ska det bli?
2. Var faen sket han fram all pengar?
Det dumma är att det egentligen inte fyller någon annan funktion än att var en modegrej, vilket gör det rätt onödigt. Enda positiva är väl egentligen att däcksidorna blir styvare vilket kanske gör bilen lite mer svängvänlig. Fast för det räcker det ju med att gå ned i däcksprofil på orginalhjulen. Dessutom skall man kanske inte köra så hårt på allmän väg. Utöver det blir hjulen oftast bara onödigt stora och tunga, och det vinner man ju ingenting på.

Yes
2006-04-14, 12:23
har rätt stum fjädring med det tillvalspaket som är på bilen.

Jo det kan behövas. Fast det får den nya ägaren ta ställning till :)
Nu vet jag inte exakt vad det innebär, men jag tänkte som så att dämpare och fjädring är tänkta att arbeta utifrån en viss längd - fjädringsväg. Det betyder att om du slänger i 500Kg extra motor i fram så kommer fronten att sjunka ned en bit, beroende på hur hårda fjädrar du har, vilket i sin tur leder till att stötdämparna kanske hamnar utanför sitt ideala arbetsområde. En motsvarighet till det är kanske att montera kortare fjädrar men behålla orginaldämparna. Det gör att dämparna inte kan jobba så bra som dom borde. Annars blir det förstås också lite stötigare med "värre" fjädrar och dämpare, men det borde inte vara så farligt om det är frågan om ett tillvalspaket till bilen(i regel brukar sånt fortfarande vara väldigt mjukt fjädrat, speciellt om vi talar jänkebil).