handdator

Visa fullständig version : Äta kall havregrynsgröt?

Pellefant
2006-04-12, 21:46
Hej,

Kan man äta kall havregrynsgröt, smakar det okej om någon provat? Är det ens lönt att testa?

Äter frukost på gymmet ibland, och skulle vara skönt att kunna fixa gröten kvällen innan och ställa den i kylen, så är det bara att hoppa upp ur sängen och ta den färdigpackade väskan och åka iväg utan att dona i köket. (har inte mikro ännu)

RajtanTajtan
2006-04-12, 21:48
Hej,

Kan man äta kall havregrynsgröt, smakar det okej om någon provat? Är det ens lönt att testa?

Äter frukost på gymmet ibland, och skulle vara skönt att kunna fixa gröten kvällen innan och ställa den i kylen, så är det bara att hoppa upp ur sängen och ta den färdigpackade väskan och åka iväg utan att dona i köket. (har inte mikro ännu)

Jag kan tycka att det är godare ibland, kall gröt med skivad banan och lite mjölk :)

Pellefant
2006-04-12, 21:51
Jag kan tycka att det är godare ibland, kall gröt med skivad banan och lite mjölk :)

Tack för svaret! Då ska jag laga gröt nu, och testa imorgon. :cool:

gustavk
2006-04-12, 22:03
VADAN!? ,, vill bara säga att kall Fiberhavregrynsgröt nog är det vidrigaste jag ätit.. smakar gummi och skit. Ta dom (grynen) i shakern som folk :)

sissa
2006-04-12, 22:04
Den blir ju lite stabbigare, och tjockare i konsistensen, det är väl mest det jag tycker är lite halvläskigt. Som en klump liksom.

Men det går säkert ner :)

Max
2006-04-12, 22:07
Gott en varm sommarmorgon, på med favoritsylten/frukten och iskall mjölk. Konsistensen är ju det bästa :)

tomccc
2006-04-12, 23:04
Hej,

Alla har som tur är inte samma smaklökar, jag gillar t.ex. inte raggmunk medans andra gör det. Varför inte prova? Det är knappast någon rysk kaviar vi talar om, havregryn och vatten är rätt billigt och gröten tar någon minut att tillaga. Vem vet, kanske gillar du den t.o.m. bättre kall än varm!

Isabella
2006-04-13, 10:26
kall havregröt med kesella på. Blanda kesellan med frusna bär :eating:

wo0b9n
2006-04-13, 22:40
kan lika gärna käka cyckelslang, blir segt o kletigt tycker jag!

SåTunn
2006-04-13, 22:58
kan lika gärna käka cyckelslang, blir segt o kletigt tycker jag!

Dåligt näringsvärde på slang skulle jag tro... men du kanske har något bra recept?

Jag brukar annars bara blanda havregryn, mjölk + ev lite sötningsmedel. Funkar rätt bra. Blandar i ganska lite mjölk för att få en fastare konsistens.

Pellefant
2006-04-14, 10:37
Visst gick den ner utan problem, men "jättegott" var det inte, tycker iofs. samma om varm gröt, jag är nog ingen grötmänniska ändå.

Guns n hoses
2006-04-14, 12:13
Ifall jag kokar gröt och sen råkar slummra till en halvtimma så är gröten som gummi... slänger alltid och kokar nytt. Blir som en kompakt geleklump

ilikeu
2006-06-18, 07:59
tänkte ställa en "dum" fråga..

om man kokar havregryn med psylliumfrön och lägger det sen i kylen tills nästa morgon, har den gröten tappat mycket näring då?

eller tappar psylliumfröna dess "näring"?

King Grub
2006-06-18, 08:09
Nej.

Vad skall du med frön i gröten att göra?

ilikeu
2006-06-18, 08:18
tycker att det är gott med fröna :eating:

mystic[-_-]
2006-06-18, 08:41
äter kall havregrynsgröt på jobbet 5 dagar i veckan det är fina grejer :D

King Grub
2006-06-18, 08:45

Ja, då är det ju bara att äta på. Jag tänkte mer att det var det vanliga GI-resonemanget, men i dom fallen tjänar man inget på att tvinga i sig frön om man inte tycker om dom - dom ger inget näringsmässigt.

TylerDurden84
2006-06-18, 09:19

Under den tiden jag åt sådana frön till gröten har jag inget minne av att det smakade något, möjligen en skum bismak man kan leva utan:D Du sväljer dom hela antar jag?

ilikeu
2006-06-18, 11:37
nej nej , sen jag läste att gi:t inte spelar nån roll så länge man är frisk,så har jag inte brytt mig om de *popcorn*

läste att gi:t främst var för diabetiker.

åt kall havregrynsgröt med kesella + keso och bär..
nåt jag rekommenderar. *flex*

internethjälten
2006-06-18, 12:23
Men det tar ju inte många minuter
att dra ihop lite gröt på morgonen.

Kanske bättre att lägga dig 10min
tidigare på kvällen och gå upp 10min
tidigare på morgonen och få i dig varm
och ny gröt.

Max
2006-06-18, 21:54
Jag tycker det är gott med kall gröt nu när det är så varmt ute. Keso, bär och mjölk är oftast tillräckligt, ibland vill jag ha hemlagad sylt till.