handdator

Visa fullständig version : Måste man sprida ut proteinet under dagen?


krilleh
2006-04-12, 19:28
Ja alltså.. OM jag vill ha i mig 30 gram protein till varje måltid(ca 5 mål per dag). Och jag brukar äta var tredje timme.

Men om jag nån gång trycker i mig 60 gram protein till ett tillfälle och sen inte äter något protein på 6 timmar är det okej ? För de räknas fel per dygn? Hur mkt man äter allltså.. Eller finns de risk för muskelnedbrytning osv?

blekfet2
2006-04-12, 19:35
kroppen kan inte ta hand om hur mycket protein som helst under ett intag, därför delar man upp det under en period. Och angående det där med "räknas per dygn", kroppen nollställs inte efter säg kl. 24.00 :D

krilleh
2006-04-12, 19:38
kroppen kan inte ta hand om hur mycket protein som helst under ett intag, därför delar man upp det under en period. Och angående det där med "räknas per dygn", kroppen nollställs inte efter säg kl. 24.00 :D

Nej men efter man sovit?

Och jag brukar oftast inte pricka in tiderna så bra. (3 timmar mellan måltiderna) som man bör ha... Är detta något allvarligt i det långa loppet? Proteinet är ju väldigt viktigt nu under deffen. Kan ibland gå uppåt 4-5 timmar innan ja får något i magen =/

remixxa
2006-04-13, 19:58
Nej men efter man sovit?

Och jag brukar oftast inte pricka in tiderna så bra. (3 timmar mellan måltiderna) som man bör ha... Är detta något allvarligt i det långa loppet? Proteinet är ju väldigt viktigt nu under deffen. Kan ibland gå uppåt 4-5 timmar innan ja får något i magen =/

Engåns företeelser är okej, men som du säger, i det långa loppet, är de inte bra. kroppen kan ta åt sig runt 40g protein per måltid, så att dra i sig för mycket och sen vänta flera timmar tills nästa (protein)måltid fungerar helt enkelt inte. tyvärr ;)

Cerberus
2006-04-13, 20:13
tyvärr kan inte kroppen lagra protein för framtida användning, det är därför man behöver refill var tredje timma ungefär av protein. Iaf när man e vaken.

Dock vet jag att Vince Taylor käkar så lite som 1-3 ggr per dag, super o äter bacon gör han på dieten och ingen kardio :P så det kan finnas individuella skillnader.

z_bumbi
2006-04-13, 20:48
Om jag ska ha i mig 250 g protein per dag och 30 g åt gången så blir det drygt åtta tillfällen jag ska äta. Det verkar jobbigt.

Äter jag med runt 3 timmar mellan målen blir det 50 g per måltid. Mer lätthanterligt.

Jag kan tänka mig att äta 3-4 gånger per dag också men när jag tränar så mycket att 250 g protein är motiverat så blir måltiderna så stora då..

Självklart kan man äta mer protein vid något färre måltider, om man äter mer mat i en måltid så tar det längre tid för maten att gå genom kroppen.

muffe85
2006-04-13, 21:44
Du kan ju inte äta hela dosen vid frukost o tro det blir bra :P
Jag brukar ha som måttstock minst 25g per måltid. äter 6-8 måltider per dag.
I samband med träning blir det ju mer just då.

Bruce33
2006-04-14, 02:09
Jag försöker då få i mig 400g protein under dagen är väldigt svårt men minst 50g protte per måltid då försöker jag åtminstånde käka 6 gånger om dagen...

men tyvärr har jag ej skött det så bra jag har absolut ingen aptit alls nu under dieten och en dag käkade jag bara en enda måltid och med tvång :confused: vet nån vad det kan bero på att jag ej har aptit eller kan knappast bli hungrig?

blekfet2
2006-04-14, 07:25
Jag försöker då få i mig 400g protein under dagen är väldigt svårt men minst 50g protte per måltid då försöker jag åtminstånde käka 6 gånger om dagen...

men tyvärr har jag ej skött det så bra jag har absolut ingen aptit alls nu under dieten och en dag käkade jag bara en enda måltid och med tvång :confused: vet nån vad det kan bero på att jag ej har aptit eller kan knappast bli hungrig?

400g, så du väger 130kg muskler typ?

jewzie
2006-04-14, 22:05
Funderar på att fixa en klocka som vår gamle kära vän skalman. Sätta den på ringning varannan timme så man kommer ihåg att käka en drink/kvarg :cool: , förutom när jag sover.