handdator

Visa fullständig version : Skillnad med hdr och antialiasing


sibbemannen
2006-04-12, 16:48
Vad är skillnaden egentligen mellan dom egentligen? Tänkte mest på vad som flyter bäst och ser bäst ut i oblivon:D

Dumleman
2006-04-12, 16:53
I en HDRI (high dynamic range images) kan varje pixel innehålla betydligt fler värden än i en rgb-bild, de används vid ljussättning ungefär. Antialiasing försöker göra kanter skarpa ungefär :).

Zerom
2006-04-12, 17:06
:)
Tvärtom, anti-alising gör kanter mjuka.
HDRI gör att pixlarna kan bli ljusare än deras orginalfärg. Dvs säg att du har en textur som är helgrön (255,0,0). Vid maxbelysning normalt så får den just denna färg (255,0,0). Men med HDRI så kan färgerna bli överbelysta helt enkelt, och bli ljusare än sin orginalfärg.

NiXPhoenix
2006-04-12, 18:33
Nu har du redan köpt ditt kort men det finns en round-up med mainstreamkort som testas i Oblivion på FS (http://firingsquad.com/hardware/oblivion_mainstream_performance/default.asp) nu.
7600GT presterar riktigt bra bland de korten. :)

Jämför "0xAA/8xAF" med "w/HDR" (där det också är 0xAA, 8xAF) för att se hur mycket kraft HDR suger i olika situationer.

Tror det kan vara lämpligt att köra som de har gjort, 2x AntiAliasing och 8x AnisotropicFiltering ( det senare tar inte alls mycket prestanda). Om HDR ska vara på eller av får du pröva dig fram till, det suger som sagt en del prestanda och du kommer vara tvungen att skruva ner på något annat om du kör med det på.

GT_Razor
2006-06-01, 10:23
I splinter cell 3 kan man välja antingen antialiasing på rätt högt eller shader model 3.0...vad innebär de båda? och vilket ger snyggast grafik?

Zakath
2006-06-01, 11:15
Om du har en upplösning på över 1600x1200 så tycker jag att hdr är snyggast, annars är AA snyggare enligt mig.

Coldsmith
2006-06-01, 11:26
:)
Tvärtom, anti-alising gör kanter mjuka.
HDRI gör att pixlarna kan bli ljusare än deras orginalfärg. Dvs säg att du har en textur som är helgrön (255,0,0). Vid maxbelysning normalt så får den just denna färg (255,0,0). Men med HDRI så kan färgerna bli överbelysta helt enkelt, och bli ljusare än sin orginalfärg.

Är du seriös? Du menar att utan HDRI så kan den inte vara ljusare än djupt helgrön? Kan väl inte stämma?

har noll koll på vad hdri är men det där låter knasigt?

Zakath
2006-06-01, 11:29
Är du seriös? Du menar att utan HDRI så kan den inte vara ljusare än djupt helgrön? Kan väl inte stämma?

har noll koll på vad hdri är men det där låter knasigt?

Jo jag skulle nog säga att det stämmer. Men sen får man tänka på att utan hdr så har man oftast bloom, som ger en liknande effekt. Men HDR är mer realistiskt och snyggare.

Coldsmith
2006-06-01, 11:29
Jo jag skulle nog säga att det stämmer. Men sen får man tänka på att utan hdr så har man oftast bloom, som ger en liknande effekt. Men HDR är mer realistiskt och snyggare.

men et betyder ju att man inte kan få ljusa färger i spel utan det där...?

Zakath
2006-06-01, 11:32
men et betyder ju att man inte kan få ljusa färger i spel utan det där...?

Jo eftersom man som sagt bl.a. har bloom istället. Jag kan inte alla saker som finns.

Coldsmith
2006-06-01, 11:33
Jo eftersom man som sagt bl.a. har bloom istället. Jag kan inte alla saker som finns.

ok... hänger med...

tror jag :em:

Zakath
2006-06-01, 11:37
ok... hänger med...

tror jag :em:

Jag kan det inte så bra heller, jag vet bara att man har bloom istället för hdr när man använder aa. hdr är ju ganska nytt och väldigt krävande, så förr i tiden fanns nog något annat, om det ens fanns något då.