handdator

Visa fullständig version : Hur hittar man en person? (skuld 27000kr)


supra
2006-04-12, 12:37
Min pappa hyrde ut en lägenhet och var så jäkla dum att inte skriva något kontrakt.
Hade bråttom och personen i fråga verkade inte vara någon bråkstake.
En svensk dam född på 40-talet.

Nu när lägenheten skulle sägas upp och hyresgästen skulle flytta ut så var det helt omöjligt att få tag i personen.
3 st obetalda hyror på 6500 kr st + elräkning som inte betalts!
Dit med låssmeden och byta låsen (kosta 1500 kr).

Vad ser vi då... Tanten har tagit säng, tvättmaskin, handdukstork och lite smått o gott.

FAN!

Men.... tada.. vad ligger på golvet.
Ett brev från tingsrätten till henne.. i det står hennes personummer, fullstädiga namn osv. :cool:

Gissar att polisen inte kommer lägga mycket energi på detta och utan giltigt hyreskontrakt lär vi inte kunna driva in pengarna via kronofogden :(

Men... kom med tips.. hur driver vi in pengarna?
Det handlar om ca 27-30 tusen kr. *cry*

OggeP
2006-04-12, 12:39
Min pappa hyrde ut en lägenhet och var så jäkla dum att inte skriva något kontrakt.
Hade bråttom och personen i fråga verkade inte vara någon bråkstake.
En svensk dam född på 40-talet.

Nu när lägenheten skulle sägas upp och hyresgästen skulle flytta ut så var det helt omöjligt att få tag i personen.
3 st obetalda hyror på 6500 kr st + elräkning som inte betalts!
Dit med låssmeden och byta låsen (kosta 1500 kr).

Vad ser vi då... Tanten har tagit säng, tvättmaskin, handdukstork och lite smått o gott.

FAN!

Men.... tada.. vad ligger på golvet.
Ett brev från tingsrätten till henne.. i det står hennes personummer, fullstädiga namn osv. :cool:

Gissar att polisen inte kommer lägga mycket energi på detta och utan giltigt hyreskontrakt lär vi inte kunna driva in pengarna via kronofogden :(

Men... kom med tips.. hur driver vi in pengarna?
Det handlar om ca 27-30 tusen kr. *cry*

Hyreskontrakt eller ej det rör ju sig om stöld.

Baltic inkasso?

bluelight
2006-04-12, 12:48
Baltic Inkasso :devil: :hbang:

Nina L
2006-04-12, 12:51
Jag kan köpa den av dig. :)

Pepparkakssmurfen
2006-04-12, 12:54
...En svensk dam född på 40-talet.
....


Som om det vore en garanti på att en person är ärlig. ;)

RajtanTajtan
2006-04-12, 12:55
Som om det vore en garanti på att en person är ärlig. ;)


En gammal tant är ju nästan detsamma som en ärlig människa. Nästan :)

kharon
2006-04-12, 12:57
Det är ju ett brott. Börja med att gå till polisen!

supra
2006-04-12, 13:03
Det är ju ett brott. Börja med att gå till polisen!

Självklart ska det polisanmälas.. men dom kommer ju inte göra något.

bubbe
2006-04-12, 13:04
Självklart ska det polisanmälas.. men dom kommer ju inte göra något.

dom kanske inte gör något åt hyran, så länge kvinnan nekar till att ha hyrt lägenheten. Men stöld är väl en annan sak?

RajtanTajtan
2006-04-12, 13:05
Självklart ska det polisanmälas.. men dom kommer ju inte göra något.


Exakt, hon kanske kommer få ett straff(böter), vilket betyder att hon sen har mindre pengar kvar till dig.

John M
2006-04-12, 13:26
Sälj skulden till Hells Angels. Dom letar rätt på personen ifråga och begär din skuld + ett antal tusen till. Får dom inte pengarna inom rimlig tid så tar dom till diverse metoder :D

supra
2006-04-12, 13:28
Sälj skulden till Hells Angels. Dom letar rätt på personen ifråga och begär din skuld + ett antal tusen till. Får dom inte pengarna inom rimlig tid så tar dom till diverse metoder :D

Åker dit på min moppe och knackar på.. ska jag hälsa från dej ;-)

RajtanTajtan
2006-04-12, 13:30
Sälj skulden till Hells Angels. Dom letar rätt på personen ifråga och begär din skuld + ett antal tusen till. Får dom inte pengarna inom rimlig tid så tar dom till diverse metoder :D


Är du så korkad så du tror att de ger sig på en gammal tant!? Tror du ALLA skulder går att sälja? Och framför allt till dem??

*mållös*

ugglan
2006-04-12, 13:30
Gå till polisen.

tossefar
2006-04-12, 14:05
Är du så korkad så du tror att de ger sig på en gammal tant!? Tror du ALLA skulder går att sälja? Och framför allt till dem??

*mållös*

Är du så dum att du tror att ett inkassobolag gör skillnad på kön och ålder när de kräver in skulder? Speciellt när det som i detta fall är en tjuv.

Baan
2006-04-12, 14:05
För stölden kan säkert polisen göra en del, för hyrorna är du rätt så fucked förmodligen, även om det finns något som heter muntliga överenskommelser (tror man behöver vittne).


Jag skulle utesluta våld och hot, det är en del pengar, men 30k är inte värt att gå i fängelse för

Nina L
2006-04-12, 14:07
Är du så korkad så du tror att de ger sig på en gammal tant!? Tror du ALLA skulder går att sälja? Och framför allt till dem??

*mållös*Jaså du har sådana kontakter? :MrT:

RajtanTajtan
2006-04-12, 14:10
Jaså du har sådana kontakter? :MrT:


Först blev jag förvånad över hur ngn kunde göra den kopplingen. Men sen när jag såg vem det var, så var jag inte förvånad längre.

Nina L
2006-04-12, 14:11
Först blev jag förvånad över hur ngn kunde göra den kopplingen. Men sen när jag såg vem det var, så var jag inte förvånad längre.Jag vet att jag är skarp. :cool:

Baan
2006-04-12, 14:13
Annars kan jag bidra med en lista på bra hotfulla juggenamn, bara skicka brev/email till kärringen med enbart namen så får du pengarna.

RajtanTajtan
2006-04-12, 14:14
Jag vet att jag är skarp. :cool:

Ja, förvånansvärt klipsk. Men det passar ju inte dig, för ser man ut som en bimbo, så ska man ju vara en sådan också *besviken*

RajtanTajtan
2006-04-12, 14:15
Annars kan jag bidra med en lista på bra hotfulla juggenamn, bara skicka brev/email till kärringen med enbart namen så får du pengarna.


Ytterligare en snubbe som inte tänker innan han skriver. Kan du stå framför juggarna sen då, när de ber dig förklara varför du använt deras namn?

Givetvis inte.

Baan
2006-04-12, 14:17
Ytterligare en snubbe som inte tänker innan han skriver. Kan du stå framför juggarna sen då, när de ber dig förklara varför du använt deras namn?

Givetvis inte.

Jo det kan jag, jag skriver ner mitt eget namn och några kompisars.

edit: sen går det hitta på namn.

RajtanTajtan
2006-04-12, 14:18
Jo det kan jag, jag skriver ner mitt eget namn och några kompisars.

edit: sen går det hitta på namn.


Och de namnen tror du en gammal tant känner till, i Stockholm? Påhittade namn är ju definitivt värdelöst, för de är ju en omöjlighet att känna till :)

Baan
2006-04-12, 14:21
Och de namnen tror du en gammal tant känner till, i Stockholm? Påhittade namn är ju definitivt värdelöst, för de är ju en omöjlighet att känna till :)

Nigga plz, du missar ju poängen totalt.

Meningen var inte att hon skulle känna igen maffiabossar, utan leka lite mer med fördommarna att slaviska namn låter lite mafioso.

Nu vill jag inte höra fler klagomål, det var ett roligt skämt.

RajtanTajtan
2006-04-12, 14:22
Nigga plz, du missar ju poängen totalt.

Meningen var inte att hon skulle känna igen maffiabossar, utan leka lite mer med fördommarna att slaviska namn låter lite mafioso.

Nu vill jag inte höra fler klagomål, det var ett roligt skämt.


Jaså det var ett skämt och dessutom ett roligt sådant. Ja men då ber jag så hemskt mycket om ursäkt ;)

Nina L
2006-04-12, 14:50
Nu vill jag inte höra fler klagomål, det var ett roligt skämt.Jag tyckte att det var jättekul. Rajtantajtan jobbar bara på att göra sig ett namn här. *popcorn*

clash
2006-04-12, 16:12
Först blev jag förvånad över hur ngn kunde göra den kopplingen. Men sen när jag såg vem det var, så var jag inte förvånad längre.


Man uttallar sig oftast inte i en fråga med sådan skarp 100-procentig säkerhet om man inte har kött på benen, o då borde du väl känna några HA-grabbar för att det köttet va?

Och ang. att alla skulder inte går att sälja ... skall vi slå vad?

Wennerberg
2006-04-12, 16:14
Om du har hennes personuppgifter, då lär det inte vara svårt att leta upp henne. Sen bara frågar du om pengarna

Big_Vik
2006-04-12, 16:17
Ett hyresavtal måste enligt SABO inte vara muntligt:Klickish (http://www.sabo.se/index.htm?3124_3149.ASP)

Klart du får tillbaka pengarna, men ett muntligt avtal är ju emellertid svårt att bevisa.

thomast
2006-04-12, 16:21
Googla henne.

Nina L
2006-04-12, 16:30
Man uttallar sig oftast inte i en fråga med sådan skarp 100-procentig säkerhet om man inte har kött på benen, o då borde du väl känna några HA-grabbar för att det köttet va? Clashan, my man. *kissass*

RajtanTajtan
2006-04-12, 16:33
Jag tyckte att det var jättekul. Rajtantajtan jobbar bara på att göra sig ett namn här. *popcorn*


När du säger så, så börjar jag ju bara flabba åt dig. Nu förstår jag ju hur viktigt kolo är för dig, och nu förstår jag varför du startar (meningslösa) trådar stup i kvarten.

RajtanTajtan
2006-04-12, 16:36
Man uttallar sig oftast inte i en fråga med sådan skarp 100-procentig säkerhet om man inte har kött på benen, o då borde du väl känna några HA-grabbar för att det köttet va?

Och ang. att alla skulder inte går att sälja ... skall vi slå vad?


Det är väl han som bör ha kött på sina ben, när han antar att de skulle acceptera den här skulden. Behöver man känna dem, bara för att man fattar att de inte ger sig på gamla tanter?? *hostar till så grannarna hör*

Jag vet att inte alla skulder går att sälja. Sen får du tro vad du vill :D

PePPinO
2006-04-12, 16:44
Min pappa hyrde ut en lägenhet och var så jäkla dum att inte skriva något kontrakt.
Hade bråttom och personen i fråga verkade inte vara någon bråkstake.
En svensk dam född på 40-talet.

Nu när lägenheten skulle sägas upp och hyresgästen skulle flytta ut så var det helt omöjligt att få tag i personen.
3 st obetalda hyror på 6500 kr st + elräkning som inte betalts!
Dit med låssmeden och byta låsen (kosta 1500 kr).

Vad ser vi då... Tanten har tagit säng, tvättmaskin, handdukstork och lite smått o gott.

FAN!

Men.... tada.. vad ligger på golvet.
Ett brev från tingsrätten till henne.. i det står hennes personummer, fullstädiga namn osv. :cool:

Gissar att polisen inte kommer lägga mycket energi på detta och utan giltigt hyreskontrakt lär vi inte kunna driva in pengarna via kronofogden :(

Men... kom med tips.. hur driver vi in pengarna?
Det handlar om ca 27-30 tusen kr. *cry*


Jag vet att Hells Angels driver in skulder till om det är runt 20% av skuldvärdet.
Alla kanske inte vill anlita dom, men det är nog ett av dom effektivaste inkassobolagen som finns;P
:naughty:

Trance
2006-04-12, 16:46
Jag vet att Hells Angels driver in skulder till om det är runt 20% av skuldvärdet.
Alla kanske inte vill anlita dom, men det är nog ett av dom effektivaste inkassobolagen som finns;P
:naughty:

Vem är du kåt på?

Kwon
2006-04-12, 16:46
När du säger så, så börjar jag ju bara flabba åt dig. Nu förstår jag ju hur viktigt kolo är för dig, och nu förstår jag varför du startar (meningslösa) trådar stup i kvarten.

MELTDOWN

RajtanTajtan
2006-04-12, 16:46
Jag vet att Hells Angels driver in skulder till om det är runt 20% av skuldvärdet.
Alla kanske inte vill anlita dom, men det är nog ett av dom effektivaste inkassobolagen som finns;P
:naughty:

Om du bara visste vad du är ute och cyklar nu. Jag orkar inte säga mer. Som okänd kan du aldrig få din skuld inhämtad av dem. Osv.

Wennerberg
2006-04-12, 16:47
MELTDOWN
POOOOH KWONISH SKALL DU TA DETTA???

ROUNDHOUSE, ROUNDHOUSE ROUNDHOUSE!!!

Kwon
2006-04-12, 16:51
POOOOH KWONISH SKALL DU TA DETTA???

ROUNDHOUSE, ROUNDHOUSE ROUNDHOUSE!!!

Nä, Lättish får ta det där själv, det kan hon så bra så! :sleep:

Wennerberg
2006-04-12, 16:53
Nä, Lättish får ta det där själv, det kan hon så bra så! :sleep:
Haha, åkte tangentbordet i golvet där hemma under din meltdown

Röda_Lacket
2006-04-12, 17:26
Det enda du kan göra i detta fallet är att gå till polisen. Försök inte anlita kriminella personer för att få tillbaks skulden. Det kan sluta med att du blir skyldig dom pengar istället. Låter som hon är en missbrukare och har hon mycket skit på sig kan polisen faktiskt prioritera detta lite mer. Pengarna för obetalda hyror kan du nästan glömma tyvärr.

stahlberg
2006-04-12, 17:35
När en person var skyldig mig pengar (970 kr) så ringde jag och sa att pengarna skulle in på mitt konto idag. Han sa : "Jag har inga pengar". Jag svarade : "Det bryr jag mig inte om. Pengarna ska in på mitt konto idag senast kl 13, annars kommer jag med bollträ och slår sönder hela din lägenhet". Han : "Om jag betalar idag syns pengarna inte på ditt konto förrän imorgon". Jag : "Det finns kvitton".

Klockan 13 åkte jag med min f.d adept (165 kg elakhet) till personen ifråga. Han var inte inne. Men när jag rotade igenom hans skrivbord så hittade jag ett kvitto där det stod att 970 kr betalts till mitt konto. Då ringde jag upp honom, konstaterade att pengarna var betalda, och skällde ut honom.

"Bollträ-metoden" fungerar ganska bra.

(Knivmetoden har också visat sig fungera, fastän det inte gällde pengar den gången)

Trance
2006-04-12, 17:37
När en person var skyldig mig pengar (970 kr) så ringde jag och sa att pengarna skulle in på mitt konto idag. Han sa : "Jag har inga pengar". Jag svarade : "Det bryr jag mig inte om. Pengarna ska in på mitt konto idag senast kl 13, annars kommer jag med bollträ och slår sönder hela din lägenhet". Han : "Om jag betalar idag syns pengarna inte på ditt konto förrän imorgon". Jag : "Det finns kvitton".

Klockan 13 åkte jag med min f.d adept (165 kg elakhet) till personen ifråga. Han var inte inne. Men när jag rotade igenom hans skrivbord så hittade jag ett kvitto där det stod att 970 kr betalts till mitt konto. Då ringde jag upp honom, konstaterade att pengarna var betalda, och skällde ut honom.

"Bollträ-metoden" fungerar ganska bra.

(Knivmetoden har också visat sig fungera, fastän det inte gällde pengar den gången)

Du är så häftig stahlberg.

RajtanTajtan
2006-04-12, 17:40
När en person var skyldig mig pengar (970 kr) så ringde jag och sa att pengarna skulle in på mitt konto idag. Han sa : "Jag har inga pengar". Jag svarade : "Det bryr jag mig inte om. Pengarna ska in på mitt konto idag senast kl 13, annars kommer jag med bollträ och slår sönder hela din lägenhet". Han : "Om jag betalar idag syns pengarna inte på ditt konto förrän imorgon". Jag : "Det finns kvitton".

Klockan 13 åkte jag med min f.d adept (165 kg elakhet) till personen ifråga. Han var inte inne. Men när jag rotade igenom hans skrivbord så hittade jag ett kvitto där det stod att 970 kr betalts till mitt konto. Då ringde jag upp honom, konstaterade att pengarna var betalda, och skällde ut honom.

"Bollträ-metoden" fungerar ganska bra.

(Knivmetoden har också visat sig fungera, fastän det inte gällde pengar den gången)


Om du skulle komma med ett bollträ till en gammal tant, så är du en stor tönt.

Drfg
2006-04-12, 17:42
Om du skulle komma med ett bollträ till en gammal tant, så är du en stor tönt.

Inte när tanten har snott 30k

stahlberg
2006-04-12, 17:44
Jag var inte häftig. Jag var taktisk.

I verkligheten hade jag inte tänkt slå sönder hans lägenhet (jag hade inte ens bollträ med mig). Men jag visste att han hade en fin TV, värd betydligt mer än 970 kr. Hade han inte betalat hade jag tagit TV:n och hållit den tills han betalt. F.d adepten var med bara ifall han hade haft ett helt gäng församlat och väntat på mig.

Förstås hade det kunnat bli polissak om jag tagit TV:n. Men för det första bedömde jag honom som en feg skit, som säkert skulle betala under hot om bollträ. För det andra bedömde jag honom som en som inte polisanmäler folk. För det tredje är straffet för att stjäla en TV som "pant" mot en skuld som jag kunde bevisa såpass litet att jag gott kunde ha tagit det.

Att slå sönder en lägenhet med bollträ kan däremot ge ett så dyrt straff att jag inte ville ta det för 970 kr, även om vad jag helst velat göra hade varit att använda bollträet, och slå både lägenheten och honom sönder och samman. Men det kunde jag inte pga eventuell straffpåföljd.

stahlberg
2006-04-12, 17:45
Också tanter pungar nog ut med pengar när bollträna viner kring öronen. För den summan skulle jag gladeligen använda bopllträ, OBEROENDE av vem som stulit pengarna.

RajtanTajtan
2006-04-12, 17:46
Inte när tanten har snott 30k

Jo. Olika människor kräver olika tillvägagångsätt. Det finns inte ngn som tycker det är godtagbart att hota en gammal tant och i synnerhet inte med ett tillhygge. Hade det varit en snubbe, så är det ju en helt annan sak. Även om jag tycker att det finns bättre metoder.

stahlberg
2006-04-12, 17:47
Hellre tönt med 30.000 kr på fickan än en fattig RajtanTajtan.

stahlberg
2006-04-12, 17:48
Om en gammal tant har missbrukarproblematik, kronofogden och kanske polisen efter sig så hostar hon nog fram pengarna så snabbt hon kan redan när första möbeln krossats hemma hos henne.

RajtanTajtan
2006-04-12, 17:50
Hellre tönt med 30.000 kr på fickan än en fattig RajtanTajtan.

Med din metod så kan du åka dit för hemfridsbrott osv. Du är en otaktisk amatör.

stahlberg
2006-04-12, 17:50
I mitt tidigare fall med mannen som var skyldig mig pengar undrar jag hur RTajtan skulle betett sig. Han hade skulder till massor av människor, men han betalade inte. Pengar visade han sig däremot ha.

RajtanTajtan
2006-04-12, 17:51
I mitt tidigare fall med mannen som var skyldig mig pengar undrar jag hur RTajtan skulle betett sig. Han hade skulder till massor av människor, men han betalade inte. Pengar visade han sig däremot ha.


I det fallet så kan bollträ vara ett alternativ. Det sa jag ju innan. Men det utesluter inte att det även finns andra vägar.

stahlberg
2006-04-12, 17:53
Vem bryr sig om hemfridsbrott. Är någon skyldig en pengar så helgar ändamålet medlen. Dessutom är det en äresak att ta igen pengar om någon är skyldig.

Jag är otaktisk men du är en dålig människokännare. Jag hade - som det visade sig - bedömt mannens psyke alldeles rätt. Jag var också den av hans borgenärer som fick pengar av honom, medan alla RajtanTajtans blev utan.

Jag må vara en otaktisk amatör, men i affärer har jag tjänat flera miljoner mer än du kommer att göra de närmaste 10 åren (är jag ganska säker på).

stahlberg
2006-04-12, 17:55
Klart det kan finnas andra vägar. I verkligheten gör man förstås först en lägesbedömning, för att besluta vilken metod man ska använda. Inte rusar man direkt iväg med bollträ. Det viktiga är dock att pengarna ska fram.

stahlberg
2006-04-12, 17:56
Jag vidhåller dock att brott som kan ge högst villkorligt fängelse inte behöver undvikas i ett sådant här fall. Jag talar dock bara för mig, och uppmanar ingen att göra brottsliga gärningar.

clash
2006-04-12, 17:57
Det är väl han som bör ha kött på sina ben, när han antar att de skulle acceptera den här skulden. Behöver man känna dem, bara för att man fattar att de inte ger sig på gamla tanter?? *hostar till så grannarna hör*

Jag vet att inte alla skulder går att sälja. Sen får du tro vad du vill :D

Nu är det som så att det finns gott om andra indrivare ifall HA skulle ha fullt på schemat och ja...det är inte troligt att du skulle få HA att driva in 30K om det inte handlade om mer än pengar. Skall du ha in 30K så får du anlita därefter. Hade kärringen snott 3 Miljoner så hade det kvittat fullständigt ifall hon är en gammal kärring eller inte.

Du vet inte ett skit, du misstänker på din höjd att HA inté skulle ta i det... på fel grunder dessutom. Det är fullt möjligt att ha någon som torterar tanten med en motorsåg.

RajtanTajtan
2006-04-12, 17:58
Vem bryr sig om hemfridsbrott. Är någon skyldig en pengar så helgar ändamålet medlen. Dessutom är det en äresak att ta igen pengar om någon är skyldig.

Jag är otaktisk men du är en dålig människokännare. Jag hade - som det visade sig - bedömt mannens psyke alldeles rätt. Jag var också den av hans borgenärer som fick pengar av honom, medan alla RajtanTajtans blev utan.

Jag må vara en otaktisk amatör, men i affärer har jag tjänat flera miljoner mer än du kommer att göra de närmaste 10 åren (är jag ganska säker på).


Grattis till all din framgång. Det enda jag vet (och många med mig), är att det bästa är ju att så smidigt som möjligt få tillbaka pengarna. Där man riskerar så lite som möjligt, eller ingenting alls.

Du verkar vara en väldigt tuff kille, som utöver en kille på 165 kg, även måste ha med dig ett bollträ.

Kwon
2006-04-12, 17:59
Ja se, pengar kan få människor att göra de mest avskyvärda ting...

RajtanTajtan
2006-04-12, 18:02
Nu är det som så att det finns gott om andra indrivare ifall HA skulle ha fullt på schemat och ja...det är inte troligt att du skulle få HA att driva in 30K om det inte handlade om mer än pengar. Skall du ha in 30K så får du anlita därefter. Hade kärringen snott 3 Miljoner så hade det kvittat fullständigt ifall hon är en gammal kärring eller inte.

Du vet inte ett skit, du misstänker på din höjd att HA inté skulle ta i det... på fel grunder dessutom. Det är fullt möjligt att ha någon som torterar tanten med en motorsåg.

Vadå fullt på schemat?? Du är ju en riktig komiker ju :D Folk tror att man bara kan gå till olika gäng med sina skulder, men det stämmer ju inte.

För isf skulle ju en civilpolis kunna komma där med sin skuld.

Fattar du det, din tomte?

RajtanTajtan
2006-04-12, 18:03
Klart det kan finnas andra vägar. I verkligheten gör man förstås först en lägesbedömning, för att besluta vilken metod man ska använda. Inte rusar man direkt iväg med bollträ. Det viktiga är dock att pengarna ska fram.

Jaså, nu låter det så :)

stahlberg
2006-04-12, 18:04
Ifall jag åker hem tillö skummisar så garderar jag mig alltid. Jag vill gärna komma därifrån med livet i behåll. Det är nästan ännu mer värt än pengarna (men är det MÖJLIGT ska jag ha bägge).

Jag försöker inte spela tuff. Jag försöker vara effektiv. Kräver denna effektivitet bollträ och 165 kg elakt männsikokött så anjvänder jag det. Kräver effektiviteten något annat så använder jag det. Jag har inte tid att dividera och multiplicera (= förhandla) om 970 kr, det måste gå snabbt, effektivt och på en enda gång.

RajtanTajtan
2006-04-12, 18:04
Jag vidhåller dock att brott som kan ge högst villkorligt fängelse inte behöver undvikas i ett sådant här fall. Jag talar dock bara för mig, och uppmanar ingen att göra brottsliga gärningar.

Hur kan du anta att olaga hot och hemfridsbrott/olaga intrång/skadegörelse, slutar med villkorligt??

clash
2006-04-12, 18:05
Grattis till all din framgång. Det enda jag vet (och många med mig), är att det bästa är ju att så smidigt som möjligt få tillbaka pengarna. Där man riskerar så lite som möjligt, eller ingenting alls.

Du verkar vara en väldigt tuff kille, som utöver en kille på 165 kg, även måste ha med dig ett bollträ.

Fan vad trög du ör, det kallas att GÖRA DET SÅ SMIDIGT SOM MÖJLIGT.

Ifall raglar över själv på släta 67 kg så kan du ju räkna med att bli tvungen o bevisa ett o annat. Det slutar med betdligt grövre saker än ett litet skete hemfridsbrott. Maktbalans kallas det, och den är menad att tippa över flera hundra procent i ett sånt här läge för allas trevnad.

stahlberg
2006-04-12, 18:05
Klart det låter så. Man använder den metod som situationen kräver. Men man låter inte bli att använda någon metod heller. Men jag skulle inte begått mord för 970 kr.

stahlberg
2006-04-12, 18:06
Jesus. RajtanTajtan har inget hum om hur rättsväsendet fungerar.

RajtanTajtan
2006-04-12, 18:08
Fan vad trög du ör, det kallas att GÖRA DET SÅ SMIDIGT SOM MÖJLIGT.

Ifall raglar över själv på släta 67 kg så kan du ju räkna med att bli tvungen o bevisa ett o annat. Det slutar med betdligt grövre saker än ett litet skete hemfridsbrott. Maktbalans kallas det, och den är menad att tippa över flera hundra procent i ett sånt här läge för allas trevnad.

Jag hör ju att du inte vet vad du pratar om. Tror du att de bästa indrivarna är de som är störst och tokigast?

RajtanTajtan
2006-04-12, 18:09
Jesus. RajtanTajtan har inget hum om hur rättsväsendet fungerar.


Du vet inte vad du blir dömd till. Eller är du synsk?
Du kan lätt få ngn månad för det.

Diggler
2006-04-12, 18:09
Kommer ni inte på någon bra idé, och inte får tillbaks era pengar på något sätt tycker jag att ni skall hämnas på det sätt ni kan. Eller varför inte utpressning med nedanståene metoder? :

Skriv antisemitiska insändare till tidningen och signera med hennes namn, sätt ut kontaktannonser i FIB-aktuellt, beställ taxibilar och pizzor i mängder till hennes adress, skicka strippor, busring, urinera i hennes brevinkast, mm mm.

clash
2006-04-12, 18:10
Jag hör ju att du inte vet vad du pratar om. Tror du att de bästa indrivarna är de som är störst och tokigast?

Ja.

Hurså, vill du mäta balle och byta referenser?

RajtanTajtan
2006-04-12, 18:11
Ja.

Hurså, vill du mäta balle och byta referenser?


Jag är faktiskt lite sugen att sjunka till din nivå, men jag vill kunna se mig själv i spegeln i morgon.

Tack för erbjudandet :)

Lasse Kongo
2006-04-12, 18:12
Jag hör ju att du inte vet vad du pratar om. Tror du att de bästa indrivarna är de som är störst och tokigast?

nej det är oftast dem som är minst och snällast...

Nina L
2006-04-12, 18:12
Nä, Lättish får ta det där själv, det kan hon så bra så! :sleep:Varför sparka på någon som redan ligger? Dessutom kan jag inte argumentera bra på den nivån och inga av mina skämt kommer till sin rätt. Man kan säga att jag och Rajtantajtan inte har något direkt utbyte av varandra.

Krokodil
2006-04-12, 18:12
En vild gissning är att Clash vet vad han pratar om...

RajtanTajtan
2006-04-12, 18:13
Kommer ni inte på någon bra idé, och inte får tillbaks era pengar på något sätt tycker jag att ni skall hämnas på det sätt ni kan. Eller varför inte utpressning med nedanståene metoder? :

Skriv antisemitiska insändare till tidningen och signera med hennes namn, sätt ut kontaktannonser i FIB-aktuellt, beställ taxibilar och pizzor i mängder till hennes adress, skicka strippor, busring, urinera i hennes brevinkast, mm mm.

Dina ex kan ju faktiskt vara betydligt effektivare än våld och muskelstyrka.

clash
2006-04-12, 18:14
Jag är faktiskt lite sugen att sjunka till din nivå, men jag vill kunna se mig själv i spegeln i morgon.

Tack för erbjudandet :)


Ta ett tips o skit i det.

Ifall du inte har greppat det mest fundamentala med hela saken än så kastar du nog bort din tid o energi

Kwon
2006-04-12, 18:15
Varför sparka på någon som redan ligger? Dessutom kan jag inte argumentera bra på den nivån och inga av mina skämt kommer till sin rätt. Man kan säga att jag och Rajtantajtan inte har något direkt utbyte av varandra.

Det är förståeligt. :)

Hoppas Clash får något i utbyte av Tajtis dock.

Diggler
2006-04-12, 18:16
Dina ex kan ju faktiskt vara betydligt effektivare än våld och muskelstyrka.

Ja mina ex är livsfarliga. En är tom lesbisk. Ring henne!

RajtanTajtan
2006-04-12, 18:16
nej det är oftast dem som är minst och snällast...

Att driva in pengar handlar om psykologisk krigsföring. Det finns folk som har sånt i blodet, och jag vet folk som inte är över 170 cm, men som hade fått dig att bajsa i byxan.

Det är 2006 nu.

Lasse Kongo
2006-04-12, 18:19
Att driva in pengar handlar om psykologisk krigsföring. Det finns folk som har sånt i blodet, och jag vet folk som inte är över 170 cm, men som hade fått dig att bajsa i byxan.

Det är 2006 nu.

Du ska inte vara så säker på det, du vet inte vem det är som sitter bakom nicken, inte sant?

RajtanTajtan
2006-04-12, 18:21
Du ska inte vara så säker på det, du vet inte vem det är som sitter bakom nicken, inte sant?


Våra ord säger mer om oss, än vad vi tror. Du borde ju veta bättre, än att den störste är den värste.

christian
2006-04-12, 18:23
Hahaha, kan man förvänta sig annat på ett forum för folk som vill vara stora och starka? *popcorn*

Kwon
2006-04-12, 18:25
Men vad är detta för diskussion egentligen.

Visst, en mindre snubbe under 170cm kan vara magsjukeframkallande, en stor snubbe på 165 kg kan orsaka gaser i magen etc...

Vem som helst kan ju hålla i ett vapen.

Det är ju vapnet man är rädd för, inte personen och det man isf är mest rädd för är att mista livet (generellt).

Visst, en snubbe på 165 cm kan få folk att bajsa på sig och en snubbe på 165 kg kan få andra att bajsa på sig.

Vissa är rädda för si andra för så, men i grund och botten är det samma, att de inte vill mista livet.

Vissa är mindre rädda för att mista livet då de kanske har en annan syn på livet som helhet (tror på reinkarnation och "krejjer" tex) och jag har blivit pistolhotad av knarkare utan att bajsa på mig.

Hur hittar vi tanten???

RajtanTajtan
2006-04-12, 18:29
Hahaha, kan man förvänta sig annat på ett forum för folk som vill vara stora och starka? *popcorn*


Nej iofs inte. Det var väl lite dumt av mig att tro att han visste hur det gick till i den stora världen utan för gymmet :D

RajtanTajtan
2006-04-12, 18:29
Men vad är detta för diskussion egentligen.

Visst, en mindre snubbe under 170cm kan vara magsjukeframkallande, en stor snubbe på 165 kg kan orsaka gaser i magen etc...

Vem som helst kan ju hålla i ett vapen.

Det är ju vapnet man är rädd för, inte personen och det man isf är mest rädd för är att mista livet (generellt).

Visst, en snubbe på 165 cm kan få folk att bajsa på sig och en snubbe på 165 kg kan få andra att bajsa på sig.

Vissa är rädda för si andra för så, men i grund och botten är det samma, att de inte vill mista livet.

Vissa är mindre rädda för att mista livet då de kanske har en annan syn på livet som helhet (tror på reinkarnation och "krejjer" tex) och jag har blivit pistolhotad av knarkare utan att bajsa på mig.

Hur hittar vi tanten???


Bra sammanfattning där :)

clash
2006-04-12, 18:34
Bra sammanfattning där :)

Ja ... Så ifall vi alla kan enas om att det i grund o botten handlar om att få en annan person att vara rädd att förlora något, vad är då effektivast.

# En psykopat på 120 kilo som kommer att knyta fast dina ungar i dragkroken på en bil och åka iväg ut på E4an om du inte betalar

eller

# Ett par antisemitiska insändare i kvällstidningen samt en viss försiktighet när det kommer till potentiella orosmoment som ..hemfridsbrott..

Allan
2006-04-12, 18:38
Det enda du kan göra i detta fallet är att gå till polisen. Försök inte anlita kriminella personer för att få tillbaks skulden. Det kan sluta med att du blir skyldig dom pengar istället. Låter som hon är en missbrukare och har hon mycket skit på sig kan polisen faktiskt prioritera detta lite mer. Pengarna för obetalda hyror kan du nästan glömma tyvärr.

Helt korrekt. Man ska inte ha med kriminella att göra - och de lär f ö inte ens lyfta på telefonen för de pengarna. Gör en polisanmälan, ta kontakt med ett registrerat inkassoföretag (Gula sidorna) och hör efter vad du kan göra. Chanserna för att få bättre hjälp på Kolo är nog rätt små

allan

christian
2006-04-12, 18:40
Förresten, Supra. När ska jag få billaddaren du lovade mig till telefonen jag köpte av dig för herrans massa år sedan? :D Ölen tog jag som ränta. ;)

RajtanTajtan
2006-04-12, 18:43
Ja ... Så ifall vi alla kan enas om att det i grund o botten handlar om att få en annan person att vara rädd att förlora något, vad är då effektivast.

# En psykopat på 120 kilo som kommer att knyta fast dina ungar i dragkroken på en bil och åka iväg ut på E4an om du inte betalar

eller

# Ett par antisemitiska insändare i kvällstidningen samt en viss försiktighet när det kommer till potentiella orosmoment som ..hemfridsbrott..


Ett mellanting, en smidig snubbe med rätt attityd. Typ en ryss på 175 cm, smal kroppsbyggnad och knagglig engelska.

Där en blick säger mer än 1000 ord och 100 kg.

Kwon
2006-04-12, 18:44
Stackars ryssar, alltid skall de placeras in i fack..

RajtanTajtan
2006-04-12, 18:46
Stackars ryssar, alltid skall de placeras in i fack..


Åh nej, är du en sån där fackrepresentant? Vilket fack är du med i?

Kwon
2006-04-12, 18:48
Åh nej, är du en sån där fackrepresentant? Vilket fack är du med i?

Jag representerar den ryska organisationen S.U.K.A.

RajtanTajtan
2006-04-12, 18:49
Jag representerar den ryska organisationen S.U.K.A.

Men det betyder väl inte att du knaprar ryssar även när du deffar?

Big_Vik
2006-04-12, 18:53
Om du bara visste vad du är ute och cyklar nu. Jag orkar inte säga mer. Som okänd kan du aldrig få din skuld inhämtad av dem. Osv.

Varför inte, det låter ju som en jättebra affärsidé?

Jag vet att Hells Angels driver in skulder till om det är runt 20% av skuldvärdet.
Alla kanske inte vill anlita dom, men det är nog ett av dom effektivaste inkassobolagen som finns;P
:naughty:

Faan vad smart. "Hej vi är från Hell's Angels och ska driva in din skuld till person X." Att försörja sig på sitt goda (dåliga?) rykte kan väl inte vara olagligt, om man bara kommer och presenterar sig kan det ju knappast räknas som hot? :)

Allan
2006-04-12, 18:54
Nu tar ni lite lugnt i den här tråden annars kommer allan att stänga den. Jag VET att Clas H faktiskt vet vad han pratar om - speciellt om bågetöntarna -, men det hindrar inte att han också kan ta och kamma sig.
Ni andra som bygger luftslott får jättegärna göra det men ta och hyfsa språket en aning cokså så blir jag glad!


allan

Kwon
2006-04-12, 18:58
Nu skärper vi till oss i tråden annars blir det tråd låst..:)

Låt oss tillsammans komma på en resonabel lösning till trådskaparen nu utan dispyter.

RajtanTajtan
2006-04-12, 19:00
Varför inte, det låter ju som en jättebra affärsidé?



Faan vad smart. "Hej vi är från Hell's Angels och ska driva in din skuld till person X." Att försörja sig på sitt goda (dåliga?) rykte kan väl inte vara olagligt, om man bara kommer och presenterar sig kan det ju knappast räknas som hot? :)

Det är brott mot inkassolagen att hämta in ngn annans skuld. Man får endast göra det rakt understigande led. Men, det är ju inte alla som är skyldiga pengar som känner till detta.

Big_Vik
2006-04-12, 19:00
Som sagt. Ett muntligt avtal gäller i detta fallet. Gå till domstol och bevisa att hon bott i lägenheten och att ni haft ett avtal, eller kör stahlbergs sätt om du inte vill spilla tid....

RajtanTajtan
2006-04-12, 19:00
Nu skärper vi till oss i tråden annars blir det tråd låst..:)

Låt oss tillsammans komma på en resonabel lösning till trådskaparen nu utan dispyter.


Japp, det låter som en bra idé.

Big_Vik
2006-04-12, 19:04
Det är brott mot inkassolagen att hämta in ngn annans skuld. Man får endast göra det rakt understigande led. Men, det är ju inte alla som är skyldiga pengar som känner till detta.

Bryter alla inkassobolag mot lagen? Överlåtande av skuld är i vart fall inte brottsligt

Rakt understigande...? Jag fattar inte, varför ska bröstarvingarna hämta skulden? :D

christian
2006-04-12, 19:05
Bryter alla inkassobolag mot lagen? Överlåtande av skuld är i vart fall inte brottsligt

Rakt understigande...? Jag fattar inte, varför ska bröstarvingarna hämta skulden? :D

Ett enkelt ord på google.se besparar dig ett inlägg:
http://www.datainspektionen.se/lagar/ikl.shtml

RajtanTajtan
2006-04-12, 19:05
Bryter alla inkassobolag mot lagen? Överlåtande av skuld är i vart fall inte brottsligt

Rakt understigande...? Jag fattar inte, varför ska bröstarvingarna hämta skulden? :D


Du måste alltså ha ett registrerat inkassobolag/tillstånd för att få ta in ngn annans skuld.

Baha
2006-04-12, 19:09
togs hyran "svart" på ngt vis?

Jacksatan
2006-04-12, 19:10
Ett mellanting, en smidig snubbe med rätt attityd. Typ en ryss på 175 cm, smal kroppsbyggnad och knagglig engelska.

Där en blick säger mer än 1000 ord och 100 kg.

inte fan skulle jag betala nånting då. Jag skulle smälla på honom och sen ringa polisen och säga att idioten gjort inbrott hos mig, sen skulle han va utvisad inom en timme efter det.
Du kan inte argumentera mot att en snubbe på 120kg muskler och tatueringar som börjar med att sopa ner huvet ditt i toaletten skrämmer fan så mkt mer än en vanlig snubbe som plingar på dörren och i lugn ton förklarar att det kommer bli repressalier om du inte betalar. Han får ha vilken mördarblick som helst, det är inte lika skrämmande.

Big_Vik
2006-04-12, 19:12
Du måste alltså ha ett registrerat inkassobolag/tillstånd för att få ta in ngn annans skuld.

Jag fattar. Men varför skulle inte t.ex. HA kunna vara ett registrerat inkassobolag? Hur kan en rykte påverka den goda inkassoseden som man måste få följa? "Nej du ser alldeles för farlig ut, du får inte bedriva inkassoverksamhet"

Wennerberg
2006-04-12, 19:13
vem blir man mest rädd för?

http://www.gamerevolution.com/oldsite/games/pc/action/hitman_yul.jpg

http://img362.imageshack.us/img362/3195/as8pp.jpg

Allan
2006-04-12, 19:13
Du måste alltså ha ett registrerat inkassobolag/tillstånd för att få ta in ngn annans skuld.

Jag kan som privatperson, till exempel som likvid, erhålla någon annans skuldförbindelse, och äger då rätt att kräva mina pengar. Och var gränsen går för indrivningen/inkasserandet av nämnda skuldförbindelse finns det säkert tietusen domar kring.


allan

Allan
2006-04-12, 19:15
Jag fattar. Men varför skulle inte t.ex. HA kunna vara ett registrerat inkassobolag? Hur kan en rykte påverka den goda inkassoseden som man måste få följa? "Nej du ser alldeles för farlig ut, du får inte bedriva inkassoverksamhet"

Därför att det finns "god sed" som ska följas. Det innebär att man INTE hotar med brutna ben eller liknande. Och de som följer den seden är ohyggligt mycket framgångsrikare än de som inte gör det.


allan

RajtanTajtan
2006-04-12, 19:16
inte fan skulle jag betala nånting då. Jag skulle smälla på honom och sen ringa polisen och säga att idioten gjort inbrott hos mig, sen skulle han va utvisad inom en timme efter det.
Du kan inte argumentera mot att en snubbe på 120kg muskler och tatueringar som börjar med att sopa ner huvet ditt i toaletten skrämmer fan så mkt mer än en vanlig snubbe som plingar på dörren och i lugn ton förklarar att det kommer bli repressalier om du inte betalar. Han får ha vilken mördarblick som helst, det är inte lika skrämmande.


Skillnaden är att snubben i ditt exempel riskerar att torska för det han gör. Många anmäler om de får stryk serru. Plus att då riskerar uppdragsgivaren att åka fast också. Vi snackar inte vad som är farligast, de viktiga är ju att degen kommer fram utan att ngn åker fast för det. Du tror att det handlar om fysik, men det gör det inte. OM det kommer 2-3 killar hem till dig och säger rätt saker, så blir du mer byxis än om du får stryk. Får du stryk kan du anmäla, medans i de andra exemplet vilar ett outtalat hot, som är mycket värre. Det går dessutom inte heller att anmäla så lätt.

Big_Vik
2006-04-12, 19:17
Finns det btw lagar för att farliga killar i allmänhet hälsar på hos offret/gäldenären? Dvs. ingen indrivning bara en liten invit med tillhörande presentation. Skulle kunna tänka mig att ett besök av HA skulle ha gått under olaga hot, men är det uppsåt eller effekt som räknas här? Uppsåtet kan ju vara så enkelt som att man vill att gäldenären ska betala, och inte att hota någon?

RajtanTajtan
2006-04-12, 19:18
Jag fattar. Men varför skulle inte t.ex. HA kunna vara ett registrerat inkassobolag? Hur kan en rykte påverka den goda inkassoseden som man måste få följa? "Nej du ser alldeles för farlig ut, du får inte bedriva inkassoverksamhet"


De har inget inkassobolag. Sen får du fundera vidare.

Big_Vik
2006-04-12, 19:18
vem blir man mest rädd för?

http://www.gamerevolution.com/oldsite/games/pc/action/hitman_yul.jpg

http://img362.imageshack.us/img362/3195/as8pp.jpg

Ser att den nedre är krampus, men vem är den övre? Han är nästan läskigare :)

Kwon
2006-04-12, 19:19
Ser att den nedre är krampus, men vem är den övre? Han är nästan läskigare :)

Den övre är Yul Brünner.

RajtanTajtan
2006-04-12, 19:19
Jag kan som privatperson, till exempel som likvid, erhålla någon annans skuldförbindelse, och äger då rätt att kräva mina pengar. Och var gränsen går för indrivningen/inkasserandet av nämnda skuldförbindelse finns det säkert tietusen domar kring.


allan


Har du inte läst på datainspektionens sida om inkassolagen? Du får inte köpa en skuld och driva in den utan deras tillstånd.

RajtanTajtan
2006-04-12, 19:20
Ser att den nedre är krampus, men vem är den övre? Han är nästan läskigare :)


Precis, för han vet man inte var man har :)

Big_Vik
2006-04-12, 19:20
De har inget inkassobolag. Sen får du fundera vidare.

Jag fattar att de inte har något inkassobolag (åtminstonne inte officiellt eller lagligt), men vad är det som hindrar dem? Ska de diskrimineras enbart pga sitt rykte?

RajtanTajtan
2006-04-12, 19:23
Därför att det finns "god sed" som ska följas. Det innebär att man INTE hotar med brutna ben eller liknande. Och de som följer den seden är ohyggligt mycket framgångsrikare än de som inte gör det.


allan


Amen.

christian
2006-04-12, 19:23
Jag kan som privatperson, till exempel som likvid, erhålla någon annans skuldförbindelse, och äger då rätt att kräva mina pengar. Och var gränsen går för indrivningen/inkasserandet av nämnda skuldförbindelse finns det säkert tietusen domar kring.


allan

Nej, du får inte kräva pengar utan att vara godkänd inkasso. Iaf inte enligt datainspektionen och http://www.datainspektionen.se/pdf/skrifter/nr8.pdf

Du kan däremot skicka påminnelser, fakturor osv.


1. Vad är inkasso?
Som inkassoåtgärder räknas krav eller andra påtryckningar mot
dig (gäldenären) för att förmå dig att betala din skuld. Normalt
får du ett kravbrev, där det står att om du inte betalar
frivilligt kommer borgenären att ansöka hos kronofogdemyndigheten
om betalningsföreläggande (s.k. summarisk process)
eller annan rättslig åtgärd. Borgenären kan också hota med
att säga upp ett avtal, t.ex. ett kreditavtal. Hotet kan också innebära
att borgenären avbryter en löpande leverans (t.ex. telefonabonnemang).

Rena betalningspåminnelser räknas inte som inkassoåtgärder.
Fakturor, betalningsavier och påminnelser omfattas alltså inte
av inkassolagens regler.


Men gränsen är väl flytande beroende på upplevelsen från gäldenären och uppsåtet från borgenären, antar jag.

Wennerberg
2006-04-12, 19:25
Precis, för han vet man inte var man har :)
Du vet att du har den nedres arm igenom ditt ansikte om du inte gör som han säger, den andre kan man sparka i magen så han far iväg

Wennerberg
2006-04-12, 19:25
Ser att den nedre är krampus, men vem är den övre? Han är nästan läskigare :)
Haha Krampus är det inte

Baha
2006-04-12, 19:26
Vart e krampus btw

Big_Vik
2006-04-12, 19:27
Vad är det för värld vi lever i när en MC-klubb inte ens får säga hej till en gäldenär? :D Är det verkligen olagligt att uttnyttja någon annans respektingivande ställning?

Är det uppsåt eller effekt som räknas i olaga-hot-lagen? Det är ju inte konkurrenslagen precis...

RajtanTajtan
2006-04-12, 19:28
Vad är det för värld vi lever i när en MC-klubb inte ens får säga hej till en gäldenär? :D Är det verkligen olagligt att uttnyttja någon annans respektingivande ställning?

Är det uppsåt eller effekt som räknas i olaga-hot-lagen? Det är ju inte konkurranslagen precis...


Allt det där är ju en hårfin balansgång.

Allan
2006-04-12, 19:30
Nej, du får inte kräva pengar utan att vara godkänd inkasso. Iaf inte enligt datainspektionen och http://www.datainspektionen.se/pdf/skrifter/nr8.pdf

Du kan däremot skicka påminnelser, fakturor osv.



Men gränsen är väl flytande beroende på upplevelsen från gäldenären och uppsåtet från borgenären, antar jag.

Jag haver krävt in pengar just på det viset förra året, och efter att ha varit i kontakt med tingsrätten fick jag veta att jag hade rätt att driva in mina egna fordringar. Och att skulden var att se som kontant betalningsmedel i den affären. Eftersom jag inte gjorde detta professionellt utan "i egen sak" (som det heter) omfattades inte jag av inkassolagen (så länge jag följde den). Och f ö räckte det med att jag hotade med att begära handräckning av Kron-Kalle för att stålarna skulle komma fram.

allan

Allan
2006-04-12, 19:32
Vad är det för värld vi lever i när en MC-klubb inte ens får säga hej till en gäldenär? :D Är det verkligen olagligt att uttnyttja någon annans respektingivande ställning?


Varför ska man dra in MC-klubbar eller folk med viss etnicitet? De är ju bevisligen både sämre och dyrare på att driva in pengar. Som fordringsägare har man -legalt - avsevärda möjligheter att agera. Om det inte handlar om kriminalitet men då begriper jag inte varför man alls skulle bry sig om vad lagen säger?


allan

Big_Vik
2006-04-12, 19:34
Allt det där är ju en hårfin balansgång.

Nej, en lag är en lag, ingen hårfin balansgång.

Känner emellertid att det blir min upgift att kolla om det är hotande uppsåt eller hotande effekt som gäller. Nåväl jag utgår från att det är hotande uppsåt som gäller. Måste ett besök från HA eller annan liknande auktoritet vara av hotande natur? Om någon råder mig att betala (givetvis utan någon som helst typ av bryta-benen-av-kommentar eller minsta otrevliga antydan) spelar det då någon roll om han är med i en livsfarlig gangsterorganisation eller jobbar på posten och lever med sin mor?

RajtanTajtan
2006-04-12, 19:37
Om det inte handlar om kriminalitet men då begriper jag inte varför man alls skulle bry sig om vad lagen säger?


Bara för att uppdraget i sig är olagligt, så behöver man ju inte göra saken värre genom att förvärra det med annat som är mer straffbart.


Med rätt psykologi så kan du träffa rätt punkter på en människa, och det är bra mycket värre än det största nerköpet du kan få.

RajtanTajtan
2006-04-12, 19:39
Nej, en lag är en lag, ingen hårfin balansgång.

Känner emellertid att det blir min upgift att kolla om det är hotande uppsåt eller hotande effekt som gäller. Nåväl jag utgår från att det är hotande uppsåt som gäller. Måste ett besök från HA eller annan liknande auktoritet vara av hotande natur? Om någon råder mig att betala (givetvis utan någon som helst typ av bryta-benen-av-kommentar eller minsta otrevliga antydan) spelar det då någon roll om han är med i en livsfarlig gangsterorganisation eller jobbar på posten och lever med sin mor?

Jo visst, men det går ju att kringgå den. Allt är inte vitt och svart.

En del är ju rött och vitt ;)

christian
2006-04-12, 19:41
Jag haver krävt in pengar just på det viset förra året, och efter att ha varit i kontakt med tingsrätten fick jag veta att jag hade rätt att driva in mina egna fordringar. Och att skulden var att se som kontant betalningsmedel i den affären. Eftersom jag inte gjorde detta professionellt utan "i egen sak" (som det heter) omfattades inte jag av inkassolagen (så länge jag följde den). Och f ö räckte det med att jag hotade med att begära handräckning av Kron-Kalle för att stålarna skulle komma fram.

allan

Var det övertagna skulder? För att driva in egna skulder behövs inget tillstånd, tycker jag mig se.

RajtanTajtan
2006-04-12, 19:42
Var det övertagna skulder? För att driva in egna skulder behövs inget tillstånd.


Precis, givetvis inte. Vi snackar ju om att man inte får driva in ngn annans :) Det får bara ske i rakt understigande led.

christian
2006-04-12, 19:45
Precis, givetvis inte. Vi snackar ju om att man inte får driva in ngn annans :) Det får bara ske i rakt understigande led.

Tyckte han skrev "Jag kan som privatperson, till exempel som likvid, erhålla någon annans skuldförbindelse, och äger då rätt att kräva mina pengar." och då låter det ju som att han drev in någon annans pengar.

Allan
2006-04-12, 19:47
Vore hot verksamt skulle garanterat de som pysslar med det vara framgångsrika. Det är de inte. De är loosers som brukar få sköta grundträningen på riksanstalterna periodvis. De som är framgångsrika använder telefon och kuvert. Man kan åstadkomma sååå mycket elände för folk bara genom att vända sig till kronofogden.
Hotfull person? Jag har aldrig träffat på nån kronofogde som är hotfull. Däremot har jag sett några stycken andra som försökt leka hotfulla. Det gick inget bra kan man säga.


allan

Krampus
2006-04-12, 19:51
Vart e krampus btw

Har varit och drivit in lite cash...

Bronkitkorv
2006-04-12, 19:54
Alla här är jättetuffa internetkrigare och nästan ingen har svarat på frågan... Hur hittar man kärringen ?

Med namn och personnummer så kan man väl kolla med skatteverket var hon har sin adress kanske. Sen kan man kolla om hon bor på den adressen och först fråga snällt och hotar med polisen.

sedan börjar man hota med stryk och sönderslagna lägenheter, skriver insändare i hennes namn, dödsanonnser, svarta rosor, förgiftar hennes katt och spikar upp den på hennes ytterdörr.

Man går inte till kriminella typer. Vågar man inte hota en gammal tant så ska man inte ha några pengar...

Gör om gör rätt. Begrips. Därmed basta... osv.. just det trådlåst..

RajtanTajtan
2006-04-12, 19:55
Alla här är jättetuffa internetkrigare och nästan ingen har svarat på frågan... Hur hittar man kärringen ?

Med namn och personnummer så kan man väl kolla med skatteverket var hon har sin adress kanske. Sen kan man kolla om hon bor på den adressen och först fråga snällt och hotar med polisen. sedan börjar man hota med stryk och sönderslagna lägenheter, skriver insändare i hennes namn, dödsanonnser, svarta rosor, förgiftar hennes katt och spikar upp den på hennes ytterdörr.

Man går inte till kriminella typer. Vågar man inte hota en gammal tant så ska man inte ha några pengar...

Gör om gör rätt. Begrips. Därmed basta... osv..


Jo han har fått bra tips via pm.

clash
2006-04-12, 20:01
Vore hot verksamt skulle garanterat de som pysslar med det vara framgångsrika. Det är de inte. De är loosers som brukar få sköta grundträningen på riksanstalterna periodvis. De som är framgångsrika använder telefon och kuvert. Man kan åstadkomma sååå mycket elände för folk bara genom att vända sig till kronofogden.
Hotfull person? Jag har aldrig träffat på nån kronofogde som är hotfull. Däremot har jag sett några stycken andra som försökt leka hotfulla. Det gick inget bra kan man säga.


allan

Beror på vem du skall ha pengarna från och huruvida det överhuvudtaget är möjligt att använda sig av kronofogden i sammanhanget vilket det naturligtvis inet är i de exempel ja drar till med. Men för att förtydliga så ingen missuppfattar så är självklart sergel inkasso eller dyligt man skall använda sig av i tex. ontopic-axemplet. Extremfallen går nog generellt att bortse ifrån helt på kolo!!

Sen går det ju kanske inte att bortse från att Ifall telias påminnelser levererades av en känd 140-kiloskloss med skepparkrans och vars cv innehåller bedrifter som "våldtog annan karl som inte betalade" .. då skulle iaf ja inte vara sen med räkningarna en gång till

sensmoralat

Röda_Lacket
2006-04-12, 20:01
Seriöst vilken yrkeskriminell skulle ta på sig att inkaserra en skuld från en misstänkt missbrukare med antagligen noll kronor på fickan med antagligen soc bidrag. Visst det finns "kriminella" för detta jobbet men dom hittar ni på en parkbänk.

RajtanTajtan
2006-04-12, 20:05
Seriöst vilken yrkeskriminell skulle ta på sig att inkaserra en skuld från en misstänkt missbrukare med antagligen noll kronor på fickan med antagligen soc bidrag. Visst det finns "kriminella" för detta jobbet men dom hittar ni på en parkbänk.


Bra talat.

Röda_Lacket
2006-04-12, 20:11
Som sagt gå till polisen det är det enda du kan göra. Jag har tyvärr haft oturen att växa upp med rövare hela mitt liv och är helt emot kriminallitet jag har sett det mesta även hur det kan gå för folk som ska anställa personer att tex göra dessa jobb och en del av dom har slutat med att dom varit skyldiga pengar istället och fått ett allmänt helvete. Det är inga logiska människor oftast rena psykopater så blanda dig inte in i skiten ett råd.

Bara att försöka lära sig av sina misstag och gå vidare i livet även fast det är surt

Big_Vik
2006-04-12, 22:17
Som sagt gå till polisen det är det enda du kan göra. Jag har tyvärr haft oturen att växa upp med rövare hela mitt liv och är helt emot kriminallitet jag har sett det mesta även hur det kan gå för folk som ska anställa personer att tex göra dessa jobb och en del av dom har slutat med att dom varit skyldiga pengar istället och fått ett allmänt helvete. Det är inga logiska människor oftast rena psykopater så blanda dig inte in i skiten ett råd.

Bara att försöka lära sig av sina misstag och gå vidare i livet även fast det är surt

menar du att han ska sita i särringen? :confused:

RajtanTajtan
2006-04-12, 22:18
menar du att han ska sita i särringen? :confused:


Det skrev han väl inte? Läs.

Big_Vik
2006-04-12, 22:28
Jo visst, men det går ju att kringgå den. Allt är inte vitt och svart.

En del är ju rött och vitt ;)

Tror inte vi snackar om samma sak nu. Idén med det svenska rättssamhället och dess lagstiftningar är ju inte ambivalens utan just svart och vitt i alla situationer, du kan inte gå efter t.ex. uppsåt i ett fall och säg effekt i ett annat. Skulle vilja se hur motorcykelgängsmedlemmens: "Tjenare Schvenne, har du betalat din skuld än?" skulle vara sagt med syfte att hota.


Det skrev han väl inte? Läs.

Jo, att gå till polisen leder väl oftast till samma resultat som att acceptera och gå vidare?? ;)

-=(WatchTower)=-
2006-04-12, 23:24
[QUOTE=supra]Min pappa hyrde ut en lägenhet och var så jäkla dum att inte skriva något kontrakt.
Hade bråttom och personen i fråga verkade inte vara någon bråkstake.
En svensk dam född på 40-talet.

Nu när lägenheten skulle sägas upp och hyresgästen skulle flytta ut så var det helt omöjligt att få tag i personen.
3 st obetalda hyror på 6500 kr st + elräkning som inte betalts!
Dit med låssmeden och byta låsen (kosta 1500 kr).

Vad ser vi då... Tanten har tagit säng, tvättmaskin, handdukstork och lite smått o gott.

När ni tog er in i längeheten och bytte lås gjorde ni er skyldiga till egenmäktigt förfarande, vilket inte var så smart! Det absolut bästa är naturligtvis att söka upp damen och "ta tillbaka pengarna". Precis som en del föreslår kan ni gå via skattemyndigheterna för att kartlägga relationer/släktingar arbetsplatser osv för att få tag på kärringen.

Krampus
2006-04-12, 23:58
[QUOTE=supra]Min pappa hyrde ut en lägenhet och var så jäkla dum att inte skriva något kontrakt.
Hade bråttom och personen i fråga verkade inte vara någon bråkstake.
En svensk dam född på 40-talet.

Nu när lägenheten skulle sägas upp och hyresgästen skulle flytta ut så var det helt omöjligt att få tag i personen.
3 st obetalda hyror på 6500 kr st + elräkning som inte betalts!
Dit med låssmeden och byta låsen (kosta 1500 kr).

Vad ser vi då... Tanten har tagit säng, tvättmaskin, handdukstork och lite smått o gott.

När ni tog er in i längeheten och bytte lås gjorde ni er skyldiga till egenmäktigt förfarande, vilket inte var så smart! Det absolut bästa är naturligtvis att söka upp damen och "ta tillbaka pengarna". Precis som en del föreslår kan ni gå via skattemyndigheterna för att kartlägga relationer/släktingar arbetsplatser osv för att få tag på kärringen.

Hur kan det vara ett egenmäktigt förfarande om det inte finns något kontrakt?

Grisen
2006-04-13, 07:10
Kommer ni inte på någon bra idé, och inte får tillbaks era pengar på något sätt tycker jag att ni skall hämnas på det sätt ni kan. Eller varför inte utpressning med nedanståene metoder? :

Skriv antisemitiska insändare till tidningen och signera med hennes namn, sätt ut kontaktannonser i FIB-aktuellt, beställ taxibilar och pizzor i mängder till hennes adress, skicka strippor, busring, urinera i hennes brevinkast, mm mm.

Hahhahah!

RobbeliRobban nar han ar som bast!

stahlberg
2006-04-13, 16:56
Hot om kronofogden och inkasso biter bara på s.k vanliga hederliga människor. Har man redan från tidigare foden efter sig, massvis med skulder, eller är man en typ som inte bryr sig bara gapskrattar man åt kronofogden.

Man måste förstås bedöma situationen och agera enligt den. Men i vissa fall kan våld eller hor om våld locka fram pengar som gäldenären knappt ens själv vet om att han har. Naturligtvis är det orealistiskt att tro att man kan engagera kriminella för att få fram pengar av någon som man inte är säker på att ha dem (om man inte är beredd att förlora ekonomiskt på att försöka driva in sin skuld förstås).

Jag tvivlar på att det går att få några pengar överhuvudtaget av kvinnan i det aktuella fallet. Men var det MIG hon hade lurat på 30.000 kr (eller i synnerhet om summan varit större) så hade hon bittert ångrat vad hon gjort.

Visst är jag rätt så synsk ifråga om brott och straffpåföljder. Tre års juridiska studier, kombinerade med en viss praktisk erfarenhet - som åskådare i andras rättegångar, som vittne i brottmål, som målsägande i privaträttsligt mål, som förhörd som misstänkt för ekobrottslighet, som förhörd vittne i brottmål, som häktad misstänkt i tre repriser i sammanlagt 22 dygn, samt som anklagad vid rättegång i brottsmål - har gett en ganska bra inblick i vilka brott som ger vilka straff.

(Vill påpeka att jag alltid numera håller mig på den s.k smala vägen. För den löper på längre avstånd från fängelseporten än den breda. Men samtidigt är jag mån om att t.ex driva in större skulder som folk har till mig)

Nitrometan
2006-04-13, 17:50
Hur kan det vara ett egenmäktigt förfarande om det inte finns något kontrakt?
Precis.

Dessutom får en hyresvärd enligt hyreslagen gå in i en lägenhet när vissa villkor är uppfyllda. T.ex. när en hyresgäst är uppsagd p.g.a. obetald hyra.

-=(WatchTower)=-
2006-04-13, 17:59
[QUOTE=-=(WatchTower)=-]

Hur kan det vara ett egenmäktigt förfarande om det inte finns något kontrakt?

För andrahandshyresgästen fungerar hyresgästen som har förstahandskontraktet som hyresvärd. Som hyresvärd kan man inte plötsligt byta lås på lägenheten, då gör man sig skyldig till egenmäktigt förfarande.

SUPRA kan alltså inte själv ta sig den rätten utan måste få den rätten prövad.
Även om det ej skrevs något skriftligt kontrakt.

-=(WatchTower)=-
2006-04-13, 18:04
Precis.

Dessutom får en hyresvärd enligt hyreslagen gå in i en lägenhet när vissa villkor är uppfyllda. T.ex. när en hyresgäst är uppsagd p.g.a. obetald hyra.


Du har rätt att en hyresvärd får gå in i en lägenhet när vissa villkor är uppfyllda. Däremot att byta lås på lägenheten är egenmäktigt förfarande.

Nitrometan
2006-04-13, 18:39
Du har rätt att en hyresvärd får gå in i en lägenhet när vissa villkor är uppfyllda. Däremot att byta lås på lägenheten är egenmäktigt förfarande.
Om hyresgästen är uppsagd och vägrar lämna tillbaka nycklarna är det inga problem att byta lås och skicka räkningen till hyresgästen.

I det här fallet verkar det inte bli några pengar den vägen.

Allan
2006-04-13, 18:41
Om hyresgästen är uppsagd och vägrar lämna tillbaka nycklarna är det inga problem att byta lås och skicka räkningen till hyresgästen.

I det här fallet verkar det inte bli några pengar den vägen.

Det är sånt man har kronofogdemyndigheten till. Man ska INTE göra sånt själv. Besittningsrätt till bostad är näranog grundlagsskyddat.

allan

Backe
2006-04-13, 18:49
Du har rätt att en hyresvärd får gå in i en lägenhet när vissa villkor är uppfyllda. Däremot att byta lås på lägenheten är egenmäktigt förfarande.


Jag har inte läst hela tråden eller så.. men jag skulle tordas påstå att kärringen ifråga inte har något som helst att komma med vad gäller låsbytet.. efter hennes handlande kan hon aldrig påstå att det fortfarande finns ett avtal som trådskaparen kan bryta mot..

edit: jävlar vad seeeg jag är...

raQblad
2006-04-13, 19:06
Baltic Inkasso :devil: :hbang:Heter det inte Balkan Inkasso?

RajtanTajtan
2006-04-13, 19:11
Heter det inte Balkan Inkasso?

Nej.

Krampus
2006-04-13, 19:13
[QUOTE=Krampus]

För andrahandshyresgästen fungerar hyresgästen som har förstahandskontraktet som hyresvärd. Som hyresvärd kan man inte plötsligt byta lås på lägenheten, då gör man sig skyldig till egenmäktigt förfarande.

SUPRA kan alltså inte själv ta sig den rätten utan måste få den rätten prövad.
Även om det ej skrevs något skriftligt kontrakt.

Det är dock svårt att göra sig skylldig till egenmäktigt förfarande i sin egen bostad....
Även om tanten kan bevisa att hon bott där i form av att hon haft posten dit så vekar det också som trådskaparens farsa också haft det.
Mao: han har ett kontrakt eller äger lägenheten och inget egenmäktigt förfarande kan ha förekommit.. Hrrrmm... *rolleyes*

Visst är det ett egenmäktigt förfarande att göra så i teorin, men jag tycker det hon bedrägeri, bedrägligt beteende och stöld som hon gör sig skyllig till är mkt värre.

Backe
2006-04-13, 19:18
[QUOTE=-=(WatchTower)=-]

Det är dock svårt att göra sig skylldig till egenmäktigt förfarande i sin egen bostad....
Även om tanten kan bevisa att hon bott där i form av att hon haft posten dit så vekar det också som trådskaparens farsa också haft det.
Mao: han har ett kontrakt eller äger lägenheten och inget egenmäktigt förfarande kan ha förekommit.. Hrrrmm... *rolleyes*

Visst är det ett egenmäktigt förfarande att göra så i teorin, men jag tycker det hon bedrägeri, bedrägligt beteende och stöld som hon gör sig skyllig till är mkt värre.

och hon har knappast någon anledning att bråka om eventuella utbytta lås. då skulle hon ju medge att det finns/funnits ett kontrakt och därigenom bara göra det svårare att "komma undan" med den obetalda hyran..