handdator

Visa fullständig version : Hur lägger jag upp kosten inför tävling el. dyl.?

martynj
2006-04-12, 11:48
Hejsan,
Jag ska den 22a Maj på en uttagning för att se om jag kan bli fallskärmsjägare när jag gör lumpen.
Jag har hört att testerna är väldigt hårda, de kör i princip slut på en fysiskt och psykiskt två dagar i rad.

Hur ser bästa kostupplägget ut inför en sådan utmattningshelg?
Och vad bör jag ha med mig dit? Mycket snabba kolhydrater? Protein?
Hjälp mig! Jag tror kosten kan vara en bidragande faktor till att jag klarar testet.

Kan nämnas att jag ligger på deff nu, men det inser jag nog själv att jag ska sluta med när det närmar sig. Eller hur är det?

Frustrator
2006-04-12, 15:27
Dagarna innan själva ansträgningen så hoppa i princip all träning, ät mycket kolhydratrik mat. Och jag tror du skulle vinna på att skippa deffen redan nu, ju mer du har på kroppen, dessto mer energi att använda vid behov ;)

martynj
2006-04-12, 16:37
Okej, tack för tipsen ang. kolhydrater och ingen träning. Det är det som kallas kolhydratuppladdning va?

Men är deffen verkligen så negativ? Jag känner mig i grym form nu. Kan bero på att jag har bytt all min forna kost mot bättre mat. Kanske ska börja käka samma mat, fast mer, så jag ligger på +-0 i kcal! :eating:

userfriendly
2006-04-12, 16:40
sluta deffa någon/några veckor innan o ät mkt kolhydrater i flera dagar innan själva helgen... ha med dig gainers, snabba och långsamma kolhydrater...

martynj
2006-04-12, 16:49
Käka mycket kolhydrater blir nog inte några problem ;)
Gud va mycket pasta jag ska käka! :eating:

Jag har 1500gram maltodextrin hemma så snabba kolhydrater ska nog inte vara något problem. Som jag har förstått det ska jag ta det mellan/under själva testen?

När ska jag ta de långsamma kolhydraterna, och vad är bra exempel på sådana? Frukter (för fruktos är väl relativt långsamt?)?

z_bumbi
2006-04-12, 16:50
Om du tror du presterar bättre, både på testet och fram tills dess, om du tappar en del fett till så avbryt inte deffen redan men avbryt den i alla fall i god tid.

Vila och kolhydrater dagarna innan gör dels att kroppen hinner återhämta sig och dels att du lagrar in mer energi som du kan använda, nackdelen att göra en vanlig kolhydratsladdning är att du blir tyngre vilket kan vara negativt i vissa moment (De moment som jag vet ingår i alla fall, jag har absolut inte varit på någon sådan utttagning så exakt vad som ingår vet jag inte. De som vet säger nog inget heller för den delen.)

Vad gäller mat att ta med sig så släng med några påsar godis. Det är inte så troligt att du har tillgång till dem eller för den delen får äta något annat än vad som bjuds men om du nu skulle göra det så fyller godis två funktioner, kolhydrater och trevnad.

martynj
2006-04-12, 16:56
Är relativt vältränad nu så jag vet inte hur mkt mer fettförlust skulle hjälpa mig. Men jag blir så nöjd när jag ser hur fettet försvinner och muskler jag inte sett innan tittar fram att jag vill fortsätta deffa! :D

Momenten är armhävningar (chins med underhandsgrepp), armsträckningar (det som jag och många andra kallar armhävningar), situps, rygglyft, step-ups med 30kg ryggsäck (eller någon annan tyngd), milen på 49min, osv.
Fast de här testerna gör de när dem har kört upp en runt 4 på morgonen, sprungit flera km som "uppvärmning", kört hård vattenfys, m.m. Man är alltså relativt trött när man ska göra armhävningar, situps osv.

Just chinsen med underhandsgrepp är det som jag tror jag kommer ha problem med.. Är sjukt dålig på dem! Där kan kanske en fettförlust hjälpa mig.

Lite snabba kolhydrater blandat med vatten i en vattenflaska borde jag väl kunna klämma in mellan/under testerna så det är nog löst på den biten.

Gimp
2006-04-12, 17:29
Hejsan,
Jag ska den 22a Maj på en uttagning för att se om jag kan bli fallskärmsjägare när jag gör lumpen.
Jag har hört att testerna är väldigt hårda, de kör i princip slut på en fysiskt och psykiskt två dagar i rad.

Hur ser bästa kostupplägget ut inför en sådan utmattningshelg?
Och vad bör jag ha med mig dit? Mycket snabba kolhydrater? Protein?
Hjälp mig! Jag tror kosten kan vara en bidragande faktor till att jag klarar testet.

Kan nämnas att jag ligger på deff nu, men det inser jag nog själv att jag ska sluta med när det närmar sig. Eller hur är det?

Beroende på hur dina befäl känner sig kommer du inte ha mycket tid mellan aktiviteterna att göra något förutom att ta dig till nästa. :) För övrigt är det en sjuhelsikes massa löpande och simmande (en hel del under vattnet också) och du bör vara bra på båda delarna.

Om jag inte minns helt fel är det några hundra som kallas till testet men endast ett trettiotal brukar bli uttagna, ibland mer och ibland mindre dock. Jag kan också lova dig att de kör helt slut på dig psykiskt och fysiskt och några kommer garanterat att få lämna uttagningen via ambulans och/eller bår. :thumbup:

martynj
2006-04-12, 18:55
Haha det låter bra som det blir jävligt ball då! :D

Några tips kostmässigt? Har en polare som blev röjdykare för ett tag sedan, kanske kan fråga om han hade någon tid mellan passen.

Någon som kan berätta hur dåligt en deff egentligen är om du vill prestera bra konditions och styrkemässigt?

Frustrator
2006-04-13, 21:44
Hur 'dålig' deffen är kan förmodligen inte bli annat än spekulationer, dels så blir du ju lättare genom en deff och därför kommer du klara av vissa moment lättare (kanske), men däremot får du mindre fett som du kan använda som energi..Så det beror med andra ord också på hur mycket fett du har nu....har du massor med fett så vinner du förmodligen på att deffa, är du nere på 5-6% så borde du nog sluta deffa nu (är ju faktiskt bra att ha fettet även senare under din tid i lumpen, om det blir någon lumpen ;) )

martynj
2006-05-26, 16:59
Nu är uttagningen avklarad och jag blev antagen! :hbang:

Körde på med min deff tills det var kanske en vecka kvar, då åt jag +-0 i energibalans sedan laddade jag med kolhydrater tre dagar innan testerna.
Hade med mig rätt mycket kexchoklad och baguetter som jag försökte få i mig när det fanns möjlighet.
Tack för tipsen! :thumbup:

Johan
2006-05-26, 17:08
Grattis och bra jobbat!
Hoppas det blir kul i lumpen.

heraso
2006-05-27, 16:46
Grattis! *yourock*

Englund
2007-01-18, 23:33
Har en polare som blev röjdykare för ett tag sedan

Han rycker möjligtvis inte in januari 2008? Jag klarade iaf av extramönstringen till röjdyk i september -06 och rycker in som röjdykare i januari -08 :)

fwickbom
2007-01-18, 23:39
Han rycker möjligtvis inte in januari 2008? Jag klarade iaf av extramönstringen till röjdyk i september -06 och rycker in som röjdykare i januari -08 :)

Grattis, jag välkommnar alla nya röjkdykare till karlskrona! vi ses i vattentanken, ni i vattnet, jag ovanför, jag skriker, ni lyder!:devil:

Englund
2007-01-19, 10:40
Tack, där ser man vad man kan hitta på ett forum :) Synd bara att det är så länge tills jag rycker in. fwickbom, är inte du och skriker på dom nyinflyttade röjdykarna som nyss ryckte in eller börjar du inte förrän nästa kull rycker in?